محتوای همیشه سبز چیست؟ + 14 نکته مهم در نوشتن آن
محتوای همیشه سبز یا Evergreen content یکی از ارزشمند ترین دارایی های یک وبلاگ یا وبسایت محسوب می شود. به زبان ساده، محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که تاریخ انقضا ندارد. همانطور که درخت همیشه سبز نماد جاودانگی است، در تهیه محتوای سبز نیز از ایدهها و مطالبی استفاده میشود که در طول زمان پایدار و ماندگار هستند. این دسته از محتواها به صورت طولانی مدت مخاطبان را جذب کرده و باعث افزایش ترافیک سایت میشوند و کاربران بارها و بارها به آن محتوا مراجعه میکنند. برای آشنایی کامل با محتوای همیشه و سبز و تاثیر آن در سئوی سایت در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز یا Evergreen content محتوایی است که در کوتاه مدت منقضی و بلا استفاده نمی شود. البته تعریف جامع تری نیز وجود دارد که در آن هرگونه محتوایی که همواره برای مخاطبان تازگی دارد و هیچگاه قدیمی نمی شود را Evergreen content در نظر می گیرند. این نوع از محتوا بسیار جذاب است چرا که ترافیک بیشتری را برای وبسایت به ارمغان می آورد، هزینه نگهداری کمتری دارد و در بلند مدت رتبه بهتری در سئو و اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی کسب خواهد کرد.
محتوای سبز، برای مدت طولانی یا حتی برای همیشه، مخاطب دارد. این دسته از محتواها کامل و جامع هستند و مخاطبان برای یادگیری و کسب اطلاعات، به آنها مراجعه میکنند.
در واقع استفاده از اصطلاح همیشه سبز به قبل از پیدایش مارکتینگ بر می گردد. در علم گیاه شناسی، گیاهانی که در تمام فصول سبز هستند را Evergreen می نامند. واژه همیشه سبز در دنیای مارکتینگ به محصول، دپارتمان یا استراتژی هایی گفته می شود که به مدت طولانی ترند یا به اصطلاح روی بورس هستند.
به طور کلی امروزه اصطلاحاتی از قبیل نیچ مارکت همیشه سبز، دپارتمان های همیشه سبز، محصولات همیشه سبز و رویکردهای همیشه سبز واژگانی هستند که در حوزه مارکتینگ و دیگر بخش های مدیریتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال مقاله “بیزینس پلن چیست؟” در داناپ یک محتوای همیشه سبز محسوب می شود که روزانه بیش از صد مخاطب دارد.
اهمیت محتوای همیشه سبز چیست؟
3 دلیل اصلی وجود دارد که باید همیشه به دنبال تهیه محتوا های سبز باشید:
- طول عمر زیاد: زمانی که یک محتوای همیشه سبز منتشر میکنید، میتواند برای سالها برای شما ترافیک ایجاد کند.
- بک لینک: یک محتوای سبز میتواند سالها پس از انتشار، برای شما بک لینک دریافت کند.
- سئو: محتوای همیشه سبز تاثیر فوق العادهای در سئو سایت دارد و اغلب رتبه خوبی را در نتایج گوگل کسب میکنند.
نکات مهم در نوشتن محتوای همیشه سبز
اکنون که میدانید محتوای همیشه سبز چیست و برای چه اهمیتی دارد، نوبت به نوشتن این گونه محتوا میرسد. در این قسمت از مقاله به چند نکته مهم برای نوشتن محتوای همیشه سبز اشاره کردهایم:
1- کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید
یکی از مراحل مهم در نوشتن Evergreen content، سرچ کلمات کلیدی است. بعد از آن که موضوع مورد نظرتان را انتخاب کردید، به جستجوی کلمهها و سوالهایی که بیشتر توسط کاربران سرچ شدهاند، بپردازید. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند، دید بهتری نسبت به مخاطبان خود داشته باشید.
2- بهینه سازی برای سئو
برای آن که محتوایتان در نتایج گوگل به جایگاه مناسبی دست پیدا کند، باید از بهترین شیوههای سئو محتوا برای بهینه سازی محتوا استفاده کنید. تصاویر باید دارای متن جایگزین باشند، کلمه کلیدی را در عنوان حتما به کار ببرید، از کلمه کلیدی در URL و سراسر متن باید استفاده شده باشد و همچنین باید محتوای تولید شده به مقالات همیشه سبز مرتبط پیوند داده شود.
3- برای کاربران مبتدی بنویسید
محتوایی تولید کنید که برای مبتدیان مناسب باشد. توجه داشته باشید، که اغلب مخاطبان شما افرادی مبتدی هستند نه متخصص
4- ساده بنویسید
تا جایی که ممکن است از کلمات ساده و غیر تخصصی استفاده کنید، تا متن برای تمامی کاربران قابل درک باشد.
5- عدم استفاده از آمار و اخبار در محتوا
مطالبی از قبیل اخبار، گزارش های آماری، موضوعات فصلی و ترندهای روازنه نباید در Evergreen content گنجانده شوند.
6- تمرکز روی افراد مبتدی
شما باید بر روی افراد مبتدی تمرکز داشته باشید. به عبارت دیگر محتوای متناسب با مخاطبان مبتدی، بهترین گزینه برای ساخت محتوای همیشه سبز محسوب می شود.
7- جلوگیری از انتشار محتوای بیش از اندازه سبز!
محتوای بیش از اندازه سبز (Over Green) نیز می تواند برای مخاطبان کسل کننده است؛ برای مثال فرض کنید که یک نویسنده می خواهد جمله ای درباره توییتر در مقاله خود بنویسد و با توجه به اینکه شاید توییتر روزی وجود خارجی نداشته باشد، وی به جای کلمه توییتر از پیام رسان محبوب استفاده کند.
8- استفاده از فایل های ضمیمه و قابل دانلود
فایل های قابل دانلود همانند کالاهای فیزیکی در دنیای واقعی هستند. بنباراین سعی کنید فایل های دانلودی در محتوای خود بگنجانید. در حقیقت تمام وبسایت هایی که دارای استراتژی محتوایی بلندمدت هستند باید صفحات اختصاصی برای فایل های دانلودی یا لینک های جانبی در نظر گیرند.
نکات مهم در انتخاب موضوع محتوای همیشه سبز
در بخش قبل به نکاتی که در نوشتن محتوای Evergreen باید به آنها توجه داشته باشید پرداختیم. در ادامه می خواهیم نکاتی که باید در انتخاب موضوع محتوای خود در نظر داشته باشید را نیز با یکدیگر مرور کنیم:
1- موضوع الزاما نباید از نظر زمانی نامحدود باشد
مطالبی که منتشر می کنید لزوماً نباید از لحاظ زمانی نامحدود باشند؛ برای مثال مقاله ای با عنوان “دلایل سقوط امپراتوری روم باستان” در طی چندین قرن همواره به صورت محتوای همیشه سبز باقی خواهد ماند. البته برخی مباحث، با اینکه از لحاظ زمانی نامحدود نیستند اما عمر طولانی تری نسبت به مقالات محبوب دارند. مطالبی نظیر “بهترین ابزارهای سئو” می توانند حدود 2 سال به عنوان محتوای پر مخاطب در وبسایت استفاده شوند؛ چنین مطالبی محتوای پایدار (sustainable content) نام دارند که باید آنها را به عنوان بخشی از محتوای همیشه سبز در نظر گرفت.
2- تنوع موضوعی داشته باشید
تولید کنندگان محتوا نباید بر روی یکی از فرم های محتوای سبز تمرکز داشته باشند. برای مثال برخی از آنها فقط از مقالات How-to یا چک لیست ها استفاده می کنند که روش درستی برای تولید محتوای سبز محسوب نمی شود.
3- از موضوعات ترند استفاده نکنید
اگرچه شبکه های اجتماعی منبع بسیار خوبی برای تولید محتوا به شمار می رود اما ترندهای فضای مجازی نباید استراتژی محتوایی شما را تحت تاثیر قرار دهند.
4- مقالات قدیمی خود را همیشه سبز کنید
اگر دارای وبسایت یا مجله هستید، می توانید از مقالات قبلی خود استفاده کنید. برای مثال می توانید با استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل سرچ کنسول، مقالاتی که نرخ کلیک بیشتری داشته اند را شناسایی کرده و برنامه ای در جهت بروز رسانی و بهینه سازی آن تنظیم کنید.
5- از موضوعات گسترده دوری کنید
اگر در مورد یک موضوع بسیار گسترده بنویسید، مقاله شما بسیار طولانی خواهد بود و به احتمال زیاد مخاطبان مبتدی بعد از مدتی علاقه خود را به خواندن مقاله از دست میدهند. به علاوه، موضوعات گسترده اغلب دارای کلمات کلیدی کوتاه تر و با رقابت بیشتر هستند.
6- انسجام موضوعی محتوا را حفظ کنید
برخی نویسندگان سعی دارند تا محتوای همیشه سبز خود را تا جایی که ممکن است جامع و دقیق تنظیم کنند و از این طریق رتبه بهتر و نرخ کلیک بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنند. اگرچه این موضوع به ظاهر باعث بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate) خواهد شد اما غیر مرتبط بودن مطالب در نهایت از این قضیه جلوگیری خواهد کرد.
انواع محتوای همیشه سبز
- اکثر مقالاتی که یک موضوع علمی را توضیح می دهند، محتوای همیشه سبز محسوب می شوند. برای مثال مطالبی نظیر تعریف مدیریت استراتژیک یا تعریف فرهنگ سازمانی را می توان به عنوان Evergreen content در نظر گرفت.
- مقالاتی که منابع علمی را به صورت فهرست وار معرفی می کنند، برای مثال مطالبی از قبیل فهرست مجلات علمی یا معرفی متفکران پیشرو در عصر فناوری بهترین نمونه های محتوای همیشه سبز هستند.
- چک لیست ها نیز نوع دیگری از محتوای همیشه سبز محسوب می شوند که همواره در نظر مخاطبان مبتدی و حرفه ای جذاب به نظر می رسند.
- مقالات How-to که نحوه استفاده از چیزی را آموزش می دهند نیز یکی از گزینه های محبوب محتوای همیشه سبز به شمار می روند. برای مثال مطالبی نظیر چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ یا چگونه کارآفرینی کنیم و کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟ را می توان به عنوان نمونه های عینی مقالات How-to در نظر گرفت.
آیا همیشه باید Evergreen content تولید کرد؟
نمیتوان به طور دقیق مشخص کرد که محتوای سبز بهتر است و یا محتواهای به روز که به مسائل روز دنیا میپردازند. اگر با دید کلی به آنها نگاه کنیم، هر یک از آن محتواها اهمیت خاصی دارند و در جایگاه خود باعث افزایش کاربران سایت میشوند. اما این که کدام یک از این نوع محتواها بیشتر برای سایت شما کاربرد دارد، بستگی به نوع کسب و کار و زمینه فعالیت وبسایتتان دارد.
برای مثال وب سایتهای خبری که به وقایع روز دنیا میپردازند، نمیتوانند محتوای سبز تولید کنند. چرا که برای این دسته از وبسایتها، تولید محتوا یعنی انتشار خبرهای تازه و تولید محتوای همیشه سبز برایشان زیان آور است.
اما در صورتی که قصد دارید وبلاگ یا سایتی داشته باشید که مطالب آن همیشه برای کاربرانتان مفید و اثرگذار باشد، باید به تولید محتوای همیشه سبز روی بیاورید. کسب و کار شما در هر زمینهای که باشد، تعدادی موضوع مرتبط با آن وجود دارد که میتوان درباره آنها محتوای سبز تولید و منتشر کرد.
تفاوت بین موضوع سبز و محتوای همیشه سبز چیست؟
امکان دارد برخی از موضوعات سبز باشند، اما نتوانید برای آنها محتوای همیشه سبز تولید کنید. برای مثال قیمت طلا و سکه یک موضوع همیشه سبز است چرا که هر روز توسط مردم جستجو میشود ولی محتوایی که برای آن تولید میشود باید لحظه به لحظه به روز رسانی شود و یک محتوای سبز محسوب نمیشود.
یا موضوع نتایج مسابقات فوتبال برای کسانی که علاقه مند به این ورزش پر هیجان هستند، همیشه جذابیت دارد و یک موضوع سبز به حساب میآید. اما محتوایی که در برای این موضوع تولید میشود، همیشه سبز نیست. چرا که نتایج مسابقات فوتبال، بر اساس زمان اجرای مسابقه دائما بهروزرسانی میشود.
اما مواردی مانند طرز تهیه یک غذا یا معرفی یک کتاب، موضوعات سبز هستند که محتوایی که برایشان تهیه میشود نیز همواره سبز خواهد بود.
آیا محتوای همیشه سبز جزئی از محتواست؟
سازمان های تولید محتوا معمولاً چند محتوای همیشه سبز در آلبوم کاری خود دارند. برای مثال با بررسی روزنامه های کشور، ترکیبی از مطالب همیشه سبز و عادی را مشاهده خواهید کرد که عمدتا بدون هیچ گونه هدف قبلی کنار هم قرار داده شده اند. در حقیقت رسانه های خبری شکاف بین مطالب خود را با محتوای سبز پر می کنند. آنها دوست دارند موضوعات روز را بازتاب دهند اما اگر خبر دسته اول و مهیجی وجود نداشته باشد، مطالبی نظیر “مکان های تاریخی فراموش شده شهر” را نیز در لابلای اخبار دیگر منتشر خواهند کرد.
البته محتوای همیشه سبز برای برخی از شرکت ها چیزی فراتر از پرکردن صفحات خبری است. به طور کلی سازمان هایی که با نیت قبلی از محتوای همیشه سبز استفاده می کنند به دو دسته تقسیم می شوند:
- کمپانی هایی نظیر IMDb یا com که بر اساس کسب و کار خود محتوای همیشه سبز تولید می کنند.
- سازمان هایی نظیر مجله گاردین که برای بهبود سئو و افزایش ترافیک وبسایت خود از Evergreen content استفاده می کنند. اگرچه نشریه گاردین اغلب اخبار و حوادث روز دنیا را منتشر می کند اما برای افزایش ترافیک و بهبود سئو، تولید محتوای همیشه سبز را نیز در تقویم محتوا خود گنجانده است.
برخی از دانشگاه ها نیز به منظور افزایش بازدید وبسایت خود از این الگو پیروی می کنند. برای مثال بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می دهند. تولید Evergreen content در مقایسه با تبلیغات کوتاه مدت، هزینه بیشتری روی دست صاحبان کسب و کار می گذارد اما افزایش رتبه وبسایت و نگهداری کم خرج، تمامی هزینه های تولید آن را جبران خواهد کرد.
نمونه هایی از محتوای همیشه سبز
در ادامه ایده هایی جالب برای تولید محتوای همیشه سبز را معرفی خواهیم کرد. البته شما نیز می توانید با کمی خلاقیت محتوای بدون تاریخ انقضا تولید کنید.
-
درباره سوالات متداول کاربران بنویسید:
سوالاتی که در اولین بازدید از وبسایت شما برای کاربران ایجاد می شود را مدنظر قرار دهید. شما در میان آنها سوالات متداولی را پیدا خواهید کرد که مخاطبان جدید همواره به دنبال جواب آنها هستند.
-
درباره ساختار کسب و کار خود بنویسید:
مهم نیست در چه کسب و کاری مشغول هستید، مخاطبان همواره ترجیح می دهند اطلاعات بیشتری از ساختار سازمان شما داشته باشند. ساختار یک کسب و کار در طی زمان کوتاه تغییر پیدا نمی کند، بنابراین چنین مطالبی سال ها نیاز به تغییر و اصلاح نخواهند داشت.
-
واژه نامه ای مرتبط با زمینه فعالیت خود درست کنید:
تهیه و تدوین یک واژه نامه (Glossary) یکی از بهترین گزینه های تولید محتوای همیشه سبز محسوب می شود. در حقیقت واژه نامه ها عمر طولانی دارند و اگر مرتبط با کسب و کار شما باشند، محبوبیت بالایی در بین مخاطبان بدست خواهند آورد. برای مثال مطالبی از قبیل واژه نامه تخصصی آشپزی، کافی شاپ، برنامه نویسی و غیره را می توان به عنوان محتوای سبز در نظر گرفت.
- فهرستی از منابع کاربردی تهیه کنید:
مقالات فوق تخصصی معمولاً به روز رسانی می شوند اما جزوات یا مطالب آموزشی پایه برای مدت طولانی دست خوش تغییر نخواهند شد. بنابراین انتشار فهرستی از منابع کاربردی برای مخاطبان تازه کار یک ایده بسیار خوب در جهت تولید محتوای سبز محسوب می شود. مطالبی نظیر بهترین ابزارهای سئو یا 44 روش فوق العاده افزایش فالوور توییتر را می توان به عنوان محتوای همیشه سبز در نظر گرفت.
-
مطالبی درباره باید ها و نبایدها بنویسید:
مطلبی با موضوعیت بهترین روش ها، یکی از محبوب ترین گزینه های تولید محتوای سبز محسوب می شود اما مقالاتی که درباره اشتباهات رایج در یک حیطه نوشته می شوند نیز برای مخاطبان جذابیت دارند. علاوه بر این، وبسایت های رقیب کمتر از چنین موضوعاتی استفاده می کنند بنابراین رقابت در چنین کلیدواژه ای نیز راحت تر خواهد بود. مقالاتی نظیر 25 بهترین نرم افزارهای طراحی لوگو برای گوشی و دسکتاپ یا 22 بهترین افزونه های گوگل کروم برای برنامه نویسان نمونه هایی از این نوع محتوا به شمار می روند.
-
از منابع قدیمی در مقالات خود استفاده کنید:
تحقیقات جدیدی که در مقالات خود به آنها استناد می کنید، بعد از گذشت زمان کوتاهی قدیمی به نظر می رسند و نیاز به تغییر خواهند داشت. به عبارت دیگر مخاطبان داستان های 500 سال پیش را به تحقیقات 2 سال اخیر ترجیح می دهند و مطالعات جدید را منابعی منسوخ شده تلقی خواهند کرد.
جمع بندی
ما در این مطلب علاوه بر معرفی محتوای همیشه سبز، نکاتی که در نوشتن و انتخاب موضوع آنها باید توجه کنید و انواع محتوای Evergreen را بررسی کردیم. نباید فراموش کنید که راز موفقیت بسیاری از وبسایت ها استفاده از محتواهای همیشه سبز است. چرا که آنها با یکبار هزینه برای تولید محتوا مدت زمان بیشتری را می توانند لید تولید کنند. بنابراین در انتخاب موضوع محتوا در تقویم محتوای خود توجهی ویژه به این مدل از محتوا داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.