گوگل ترندز چیست + 10 روش استفاده برای سئو سایت
یکی از قدرتمندرین و کم نظیر ترین ابزارهای بهینه سازی سئو، گوگل ترندز Google trends است. اما متاسفانه این ابزار توسط بازاریاب ها و مارکترهای حرفه ای، بسیار کم استفاده می شود. دلیل این موضوع اهمیت بسیار زیاد و قدرت بسیار بالای این ابزار است. به نحوی که اگر روش های استفاده از آن را بلد نباشیم و ندانیم که دقیقا در چه موقعیت هایی و با چه استراتژی هایی باید از آن استفاده کنیم، می تواند مشکلاتی را برای سئو سایت به وجود آورد.
آشنایی با گوگل ترندز Google trends
گوگل ترندز Google trends، یک ابزار رایگان جهت بهینه سازی سئو وبسایت است. روش کار این ابزار به این صورت است که داده ها و جداولی را برای جستجوهای انجام شده پیرامون ترکیب کلمات خاص و مشخصی، در گوگل و یوتیوب فراهم می سازد. اولین بار در سال 2006 از گوگل ترندز رونمایی شد. اما آخرین نسخه بروزرسانی شده آن مربوط به سال 2018 است.
شما می توانید از گوگل ترندز برای اهداف زیر استفاده نمایید:
- ترندهای اخیر را ببینید و دریابید که مردم بیشتر تمایل دارند مخاطب چه محتوایی قرار بگیرند و چه عباراتی را جستجو می کنند.
- عناوین و موضوعات ترند شده را متوجه می شوید و می بینید که مردم اخیرا به دنبال چه تیترهایی می روند.
- بر اساس آی پی خود، می توانید ببینید که مردم منطقه ای که شما در آن در حال فعالیت هستید، بیشتر به دنبال چه محتواها، مطالب، کلمات کلیدی، عناوین و به طور کلی به دنبال چه ترندهایی هستند.
برای مثال، در بازه مشخصی از انتخابات و رقابت میان جوبایدن و دونالد ترامپ، اولین مناظره این دو کاندید در تاریخ 29 سپتامبر 2020 در ساعت 9 شب به وقت آمریکا، انجام شد. به طور همزمان، ترند جستجو در گوگل برای بازه زمانی 7 روز گذشته، عبارت و عنوان «مهاجرت به کانادا» بود.
این ترند در تاریخ مناظره در ساعت 10 شب به وقت آمریکا، به نقطه اوج خود رسید. این قبیل اطلاعات و تحلیل ها، همگی به کمک ابزار گوگل ترندز امکان پذیر هستند. اما اکنون سوال اینجاست که چطور می توان از گوگل ترندز برای بهینه سازی سئوی سایت، استفاده کرد؟
چطور از گوگل ترندز در سئو سایت استفاده کنیم؟
در این بخش 10 راهکار مختلف را برای بهره گیری از گوگل ترندز در سئوی سایت ارائه می کنیم.
1- جستجوی کلمه کلیدی (Keyword Research)
برای این کار می توانید کلمات کلیدی که احساس می کنید ممکن است در روزهای اخیر توسط مخاطبین شما بارها جستجو شده باشد را در قسمت جستجوی واقع در صفحه اول ابزار گوگل ترندز وارد می کنید.
به این ترتیب کلمات کلیدی که با عبارت تایپ شده توسط شما بیشترین ارتباط را دارد و همچنین در روزهای اخیر از بیشترین میزان جستجو توسط مخاطبین گوگل برخوردار بوده است، برای شما نمایش داده می شود. همچنین می توانید از تنظیمات این ابزار بخواهید که به جای میزان جستجو در گوگل، میزان جستجوی آن عبارات را در یوتیوب نمایش دهد.
به علاوه آنکه این ابزار می تواند میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما را در بازه زمانی یکسال گذشته نمایش دهد. اگرچه شما می توانید با استفاده از تنظیمات بخش بازه زمانی و تاریخ، زمان مورد نظر خود را انتخاب کرده و ببینید که این عبارت یا کلمه کلیدی در آن زمانی که شما مشخص کرده اید، از چه میزان جستجویی برخوردار بوده است.
اما سوال اینجاست که چگونه متوجه شویم، آیا کلمه کلیدی مورد نظر ما یک ترند است یا فقط یک مُد روز؟
اگر میزان جستجوی آن کلمه کلیدی را در دو یا سه سال گذشته بررسی نمایید و این نرخ جستجو را با سال جاری یا سال گذشته مقایسه نمایید، متوجه می شوید که آیا این کلمه به یک مُد تبدیل شده است یا از جنس ترند است.
جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز، به شما این امکان را می دهد که ببینید یک کلمه در حال تبدیل شدن به یک ترند است یا خیر؟ پس به این ترتیب می توانید برای تهیه محتوا در نتیجه جستجوی آ« کلمه کلیدی دست به کار شوید.
2- یافتن کلمات کلیدی مرتبط
همانطور که پیش تر اشاره شد، گوگل ترندز قادر به نمایش کلمات کلیدی مرتبط با آن کلمه ای است که شما برای سنجش آن تقاضا داده اید. درواقع این موضوع یکی از امکانات منحصر به فرد ابزار گوگل ترندز است. به کمک این قابلیت شما قادر هستید ببینید که کدام کلمات کلیدی مشابه آنچه شما تایپ کرده اید، در حال رشد کردن و ترند شدن در میان مردم است.
پایه و اساس فهرست نمایش داده شده از این کلمات کلیدی، درواقع همان عبارتی است که شما در جایگاه مربوطه تایپ کرده اید. برای مثال اگر شما کلمه کلیدی یا عبارت «اختلال روانی پارانوئید» را جستجو کرده اید، گوگل ترندز کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با این جستجوی شما را که از میزان ترافیک بالایی برخوردار است و بین مردم به یک ترند تبدیل شده است نیز نمایش می دهد. عبارتی مانند «اختلال روانی پارانویا»، «پارانویید چیست؟»، «پارانویا چیست؟» و مواردی از این دست.
گوگل ترندز، درصد جستجوی هر یک از این کلمات توسط مردم را مقابل آن نمایش می دهد. اما اگر گاهی به جای آنکه از علامت % در مقابل این کلمات کلیدی استفاده شده باشد، عبارت «Breakout» را مشاهده کردید، بهتر است بدانید که منظور از این واژه، گذشتن میزان جستجوی آن کلمه از بیش از 5000% بوده است.
چرا دانستن این موارد مهم هستند و آگاهی داشتن از آن ها چگونه می تواند به بهینه سازی سئوی سایت ما کمک کند؟
زمانی که ما از میزان محبوبیت و ترند بودن یک کلمه کلیدی در بین مردم آگاه می شویم، می توانیم پیش از آنکه مقالات و محتواهای زیادی برای این کلمه کلیدی در گوگل منتشر شود، دست به اقدام زده و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.
درواقع زمانی که ما متوجه می شویم، در بازه زمانی مشخصی، مردم بیش از پیش به دنبال جستجوی کلمه کلیدی «اختلال روانی پارانوئید» هستند، می توانیم سریعا اقدام کرده و محتواهای ارزشمندی را برای این کلمه کلیدی تهیه و منتشر نماییم. تا زمانی که این کلمه کلیدی به بالاترین حد میزان جستجوی خود رسید، سایت ما در اولین نتایج جستجوی گوگل به مخاطبین نمایش داده شود. درواقع ما این کار را پیش از آنکه سایت های رقیب دست به تولید محتوا در این زمینه بزنند، انجام می دهیم.
البته این موضوع درباره کلمات کلیدی که به مرز شکست یا Breakout رسیده اند، اجرا نمی شود. چرا که آن ها دیگر ترند نیستند و به یک مد تبدیل شده اند. ترند یعنی کلمات کلیدی یا موضوعاتی که مردم در حال پیدا کردن گرایش به سمت آن هستند. اما مد زمانی اتفاق می افتد که این گرایش به میزان قابل توجهی عملی شده است و در بین بیشتر مردم دیده می شود. ما می توانیم برای یک کلمه کلیدی ترند، تولید محتوا کرده و خوراک مورد نیاز کاربران اینترنت را تهیه نماییم. اما کلمات کلیدی مد، دیگر فضایی برای ورود ما قائل نیستند و پیش از ما سایت های بسیاری برای این کلمات کلیدی محتوا تولید کرده اند.
3- کشف عناوین مرتبط با کلمه کلیدی موردنظر ما
انتخاب تیتر و عنوان یکی از مهمترین بخش های تولید محتوا است. زمانی که ما قصد داریم برای یک کلمه کلیدی خاص، محتوا تولید کنیم، بسیار مهم است که از چه عنوان و تیتری برای محتوای خود بهره بگیریم تا مخاطب نسبت به مطالعه آن جذب شده و اقدام نماید.
در کنار بخش related queries، بخش دیگری تحت عنوان related topics موجود است. در این بخش از ابزار گوگل ترندز، می توانیم تاپیک ها یا در واقع همان تیترهای مرتبط با عبارت و کلمه کلیدی موردنظرمان را مشاهده نماییم.
اگرچه قصد ما از مشاهده این بخش تکرار و کپی کردن آن تیترها نیست، اما به راحتی می توانیم از بهترین تیترهای استفاده شده برای یک کلمه کلیدی خاص الهام گرفته و با ایجاد تغییراتی در آن از میزان دریافت ترافیک قابل توجهی برخوردار شویم.
4- از کل به جز بروید
در این روش، شما می توانید ترندهای بلند مدت و ترندهای کوتاه مدت را شناسایی کنید. فقط کافی است که از یک بازه زمانی بزرگ برای جستجوی عبارت کلیدی مورد نظر خود استفاده نمایید. برای مثال می توانید ببینید که کلمه «چتر» از سال 2004 تا همین چند ساعت گذشته در چه وضعیتی از میزان جستجو توسط کابران قرار داشته است.
در چنین شیوه ای از جستجو، گوگل ترندز از شما می خواهد که تحلیل و ارزیابی خود را به قسمت های کوچکتر خرد کرده و طبقه بندی نمایید. به این ترتیب فیلترهایی برای شما نمایان می شود که به کمک آن ها می توانید جستجوی خود را بخش بندی کنید. مثلا این تحلیل و بررسی را به منطقه خاصی از کره زمین محدود سازید. یا اینکه از دسته بندی کشورها استفاده نمایید. همچنین می توانید مشخص کنید که قصد دارید در بین تصاویر و ویدیوها دست به بررسی بزنید یا اینکه ببینید میزان جستجوی کلمه «چتر» در بین محتواهای متنی به چه شکل بوده است. یا برای مثال می توانید انتخاب کنید که میزان جستجوی این کلمه در فروشگاه های اینرنتی یا یوتیوب برای شما نمایش داده شود.
با توجه به میزان تقریبی 6.3 میلیون جستجو در روز و همچنین با توجه به میزان 2.3 تریلیون جستجو در سال، کلمه کلیدی و بازه زمانی منتخب شما برای گوگل ترندز به قدری بزرگ است که این ابزار از شما می خواهد از این «کل» به «جز» بپردازید و این تقاضای خود را خرد کرده و آن را به جزئیات و دسته بندی های کوچکتری بشکنید.
5- متن یا محتوا (Context)
توجه داشته باشید که گوگل ترندز، ترندها را به شیوه مقایسه ای معرفی می نماید. بنابراین به محض جستجوی یک عبارت کلیدی و دست یابی به اطلاعات نمایش داده شده توسط گوگل ترندز، احساس نکنید که به یک کشف بزرگ دست پیدا کرده اید و اکنون دیگر چیزی می دانید که دیگران از آن بی خبرند.
شما باید نحوه جستجو در گوگل ترندز و استفاده از این ابزار را بلد باشید وگرنه در مسیر اشتباهی تلاش خواهید کرد.
اما منظور از شیوه مقایسه ای چیست؟
منظور این است که گوگل ترندز اطلاعات مبنی بر میزان جستجوی یک کلمه کلیدی خاص را در مقایسه با تمام سال های جستجو شدن آن کلمه نمایش نمی دهد. بلکه اطلاعاتی که شما در حال حاضر مشاهده می کنید، در مقایسه با آخرین باری است که این کلمه کلیدی در بیشترین میزان جستجوی خود قرار داشته است.
برای آنکه بتوانید اطلاعات دریافت شده از گوگل ترندز را بهتر تحلیل کنید پیشنهاد می شود که :
- از ابزارهای موجود در گوگل ترندز جهت مقایسه دو کلمه کلیدی یا دو بازه زمانی مختلف استفاده نمایید.
- از فیلتر های کشورها و یا دسته بندی ها استفاده نمایید.
- از جستجوهای مختلف وب اعم از تصاویر، محتواهای متنی، فروشگاهی و غیره استفاده نمایید.
6- به وسیله امکانات مخصوص جستجو در گوگل ترندز، حرفه ای تر عمل کنید.
اگر از بخش related queries استفاده کنید، خیلی آسان تر و مطمئن تر از پیش می توانید به کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با آنچه جستجو کرده اید دسترسی پیدا کنید و درواقع در کسب و کار خود از رقبایتان پیشی بگیرید.
برای دسترسی به چنین اطلاعات ارزشمند و صحیحی، پیشنهاد می شود که از 5 بخش زیر استفاده نمایید :
- Web search (که ابزار گوگل ترندز به صورت پیش فرض بر روی این نوع از جستجو تنظیم شده است.)
- Image search (جستجوی تصاویر)
- News search (جستجوی اخبار)
- Google shopping (فروشگاه های گوگل)
- YouTube Search (جستجوی یوتیوب)
زمانی که میزان جستجوی یک کلمه کلیدی توسط کاربران را به صورت مجزا در هر یک از بخش های بالا جویا می شوید، به اطلاعات بهتر و دقیق تری در زمینه شناخت کلمات کلیدی ترند دست می یابید.
7- هدف سازی با لوکیشن یا موقعیت مکانی
برای آنکه بتوانید از ابزار گوگل ترندز بسیار مفید تر استفاده نمایید، بهتر است که لوکیشن یا منطقه ای که در آن مشغول به فعالیت تجاری هستید را انتخاب نمایید تا از میزان جستجوی کلمات کلیدی در منطقه فعالیت خود مطلع شوید. به این ترتیب بهتر می توانید بر روی فروش محصولات یا معرفی خدمات خود برنامه ریزی کرده و استراتژی بچینید.
8- پیش بینی ترندها
سوال اصلی اینجاست، اگر شما در حال استفاده از ابزار گوگل ترندز هستید و به واسطه این ابزار به میزان جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود پی می برید و بر اساس آن اطلاعات، استراتژی می چینید، رقبای شما نیز دقیقا در حال انجام همین کار هستند، پس مزیت کار شما در چیست؟
تفاوت اصلی که منجر به پیروزی شما در این رقابت می شود، استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط گوگل ترندز برای پیش بینی ترندها است. حال برای آنکه بتوانید یک ترند را به درستی تشخیص داده و پیش از هر رقیب دیگری برای ورود به آن، استراتژی چیده و اقدام نمایید، لازم است که دائما در گوگل ترندز در حال بررسی اطلاعات در بازه های زمانی مختلف باشید.
با صرف وقت در گوگل ترندز و مطالعه دقیق موارد مربوط به کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما، قادر هستید ترندها را به درستی تشخیص دهید و پیش از آنکه هر شخص یا رقیب دیگری متوجه آن فرصت های طلایی شود، به آن ها ورود کرده و شروع به زمینه چینی کنید.
برای انجام این کار از فیلترها کمک بگیرید، فیلترهایی که جستجوها را به بخش های مختلفی که پیش تر درباره آن ها صحبت کردیم، دسته بندی می کنند، می توانند به شما در شناسایی ترندها و فرصت های طلایی پیش رویتان، کمک شایانی کرده و نوید بخش نقطه های سرمایه گذاری شما باشند.
9- از Long-Tail در جستجوی کلمات کلیدی بهره بگیرید.
از استراتژی لانگ تیل (Long-tail) در شیوه جستجوی خود توسط ابزار گوگل ترندز کمک بگیرید. برای مثال، فرض کنید که شما صاحب یک بلاگ فیلم و سینما هستید و می خواهید درباره رویداد پیش رو یعنی مراسم جایزه گرمی، محتواهایی تولید کرده و اقداماتی انجام دهید.
اگر این کلیدواژه را در گوگل ترندز جستجو نمایید، احتمالا با عبارات جستجو شده توسط مخاطبین به شرح زیر مواجه می شوید:
- بهترین آرتیست های امسال؟
- محل برگزاری جشنواره فجر؟
- نامزدهای دریافت جایزه سیمرغ چه کسانی هستند؟
و مواردی از این دست.
اما شما نیاز دارید که برای متفاوت بودن، از این مباحث سطحی گذر کرده و به عمق بیشتری از موضوعات وارد شوید. برای اینکار از راهکار شماره 3 کمک بگیرید. اما پس از انجام آن متوقف نشوید.
از راهکار شماره 2 نیز بهره بگیرید و دسته بندی ها و فیلترها را فعال کنید تا به طیف عظیمی از اطلاعات ارزشمند و منحصر به فردی در این حیطه دست یابید.
10- از اطلاعات برای بهینه سازی ویدیو استفاده کنید.
استفاده از related topics و related queries به شما کمک می کند که محتواهای ویدیویی بهتری تولید نمایید. فرض کنید که شما می خواهید، برای موضوعی مانند دریافت تخفیف در سفرهای دریایی، محتوا تولید کنید.
- کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد نمایید.
- تنظیمات گوگل ترندز را از web search به YouTube search تغییر دهید.
- Related queries و related topics را جستجو نمایید.
- داده ها را از کم به زیاد یا از زیاد به کم بچینید.
از طریق این شیوه جستجو و تحلیل، شما متوجه خواهید شد که برای مثال مردم برای سفرهای دریایی، ترجیح می دهند به جای آنکه خودشان به دنبال کشتی بگردند، این کار را به یک آژانس مسافرتی محول کنند. به این ترتیب قادر هستید محتواهایی را تولید کنید که مردم تمایل بیشتری برای مطالعه آن ها دارند. از همین عناوین می توانید برای تولید محتواهای ویدیویی خود استفاده کرده و در یوتیوب بیشتر و بهتر از پیش دیده شوید.
نتیجه گیری
امروزه گوگل ترندز بیش از هر زمان دیگری برای بهینه سازی سئوی وبسایت ها استفاده می شود. اگر نحوه استفاده صحیح از این ابزار را بلد باشیم به بهترین شیوه ممکن می توانیم به تلاش ها و هزینه هایی که برای سئوی سایت خود صرف می کنیم، جهت دهیم. همچنین می توانید بهترین دوره های آموزش سئو را از طریق داناپ مشاهده نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.