عرضه اولیه صرافی IEO چیست و چه مزایایی دارد؟
ظهور عرضه اولیه صرافی IEO و ممنوعیت فعالیت کمپین های عرضه اولیه سکه ICO در برخی از کشورها نظیر چین موجب شده است تا استارت آپ های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال به سمت IEO حرکت کنند. در حقیقت نوآوری IEO به پروژه های استارتاپ ها این امکان را داد تا بدون ترس از قانون، کمپین هایی برای جمع آوری سرمایه راه اندازی کنند. در ادامه این مطلب ویژگی های عرضه اولیه صرافی یا IEO را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.
عرضه اولیه صرافی چیست؟
عرضه اولیه صرافی همانطور که از نامش پیداست، در پلتفرم های صرافی ارزهای دیجیتال مثل Binance انجام می پذیرد. در این کمپین ها برخلاف عرضه اولیه سکه (ICO)، یک صرافی برای جمع آوری سرمایه به نمایندگی از استارت آپ ها شروع به توزیع توکن های جدید خواهد کرد.
از آنجایی که فروش توکن بر روی پلتفرم صرافی انجام می گیرد، صادر کنندگان توکن باید مبلغی را به همراه درصدی از فروش توکن به صرافی پرداخت کنند. در عوض توکن های جدید بر روی پلتفرم صرافی به مردم عرضه می شود و کوین های آن نیز پس از اتمام IEO در بازار پذیرفته خواهند شد. در حقیقت سودی که استارتاپ ها برای عرضه اولیه سکه پرداخت می کند، صرافی را برای کمک در بازاریابی توکن های آن تحریک خواهد کرد.
حامیان عرضه اولیه صرافی همانند کمپین ICO در قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) مشارکت نمی کنند بلکه باید یک حساب در صرافی مربوطه افتتاح کنند. سپس مشارکت کنندگان کیف پول های خود را با ارزهای رایج شارژ کرده و توکن های جدید را خریداری می کنند.
کمپین های IEO که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در سال اخیر راه اندازی و به اتمام رسیده اند:
کمپین IEO بر روی پلتفرم صرافی
تعداد صرافی هایی که خواستار راه اندازی IEO هستند با افزایش چشمگیری روبرو شده است، برای مثال کمپانی Binance یکی از قدیمی ترین صرافی های موجود در این زمینه محسوب می شود که پلتفرم IEO اختصاصی خود به نام Binance Launchpad را راه اندازی کرده است. در چند ماه اخیر ارز بیت تورنت که توسط کمپانی TRON خریداری شده است، یک کمپین IEO در صرافی Binance راه اندازی کرد و موفق به جمع آوری 7.2 میلیون دلار در 15 دقیقه شد.
اگرچه فروش تمام توکن ها در 15 دقیقه یک رکورد رویایی برای هر کمپانی محسوب می شود اما پلتفرم Binance کمپین های به مراتب بهتری را نیز راه اندازی کرده است؛ دومین کمپین اجرا شده بر روی این پلتفرم برای عرضه توکن Fetch.AI توانست در عرض 22 ثانیه، مبلغی معادل 6 میلیون دلار جمع آوری کند!
پس از موفقیت های چشمگیر پلتفرم Binance، صرافی های دیگر نیز شروع به طراحی پلتفرم های اختصاصی برای پیاده سازی IEO کردند. برای مثال پلتفرم هایی نظیر Bitmax Launchpad، Bittrex IEO، OK Jumpstart (OKEx)، KuCoin Spotlight و Huobi Prime از بهترین های این حوزه به شمار می روند.
تفاوت عرضه اولیه صرافی (IEO) و عرضه اولیه سکه (ICO)
خصوصیات | IEO | ICO |
مکان جمع آوری سرمایه | پلتفرم صرافی | در وبسایت صادر کننده توکن |
شرکای فروش جمعی | صرافی ارزهای دیجیتال | توسعه دهندگان پروژه |
مدیریت قراردادهای هوشمند | صرافی ارزهای دیجیتال | استارت آپ توسعه دهنده توکن |
شناسایی هویت مشتری (KUC) و مبارزه با پولشویی (AML) | لزومی ندارد چون فرآیندهای شناسایی هویت مشتری و مبارزه با پولشویی توسط صرافی انجام می گردد. | بین پروژه های مختلف، متفاوت است. |
بودجه مورد نیاز برای بازاریابی | خیلی بالا نیست و صرافی بازاریابی توکن را انجام خواهد کرد. | بسیار بالا است چون که پروژه برای جذب مردم به منابع زیادی نیاز دارد. |
کنترل و نظارت بر روی استارت آپ | صرافی از عملکرد کمپانی اطمینان حاصل می کند. | هر فردی می تواند یک کمپین ICO راه اندازی کند. |
لیست کردن توکن ها | توکن پس از پایان فروش جمعی در لیست صرافی قرار می گیرد. | توکن پس از پایان فروش جمعی لیست نمی شود. |
مزایای عرضه اولیه صرافی
-
اعتماد :
اعتماد یکی از مهم ترین ویژگی های کمپین عرضه اولیه صرافی به شمار می رود چرا که فروش جمعی در بستر یک صرافی ارزهای دیجیتال انجام می پذیرد، بنابراین صرافی هر پروژه ای که قصد راه اندازی IEO داشته باشد را بررسی خواهد کرد. به عبارت دیگر صرافی به منظور حفظ اعتبار خود استارت آپ های صادر کننده توکن را با دقت کامل مورد بررسی قرار می دهد.
بنابراین صرافی از عرضه پروژه های مشکوک و کلاهبرداری جلوگیری بعمل می آورد به گونه ای که راه اندازی IEO تقلبی کار بسیار سختی برای کلاهبرداران خواهد بود. برای مثال صرافی Bittrex کمپین IEO پروژه RAID را چند ساعت قبل از اجرای آن کنسل کرد. شرکت RAID برای جمع آوری 6 میلیون دلار برنامه ریزی کرده بود، اما صرافی متوجه قطع همکاری تجاری آن با کمپانی تحلیل بازی های اینترنتی به نام OP.G.G شد و به همین دلیل عرضه اولیه آن را متوقف کرد.
طبق نظر صرافی Bittrex، همکاری بین این دو کمپانی عامل اصلی موفقیت پروژه آنها به شمار می رفت بنابراین پلتفرم صرافی به محض مطلع شدن از قطع همکاری آن دو، عرضه اولیه را کنسل کرد چون معتقد بود که این خبر باب میل مشتریان و کاربران این صرافی نخواهد بود.
-
امنیت :
از آنجایی که صرافی قراردادهای هوشمند IEO را مدیریت می کند بنابراین توسعه دهندگان توکن هیچ نگرانی درباره امنیت عرضه اولیه نخواهند داشت. صرافی همچنین دستورالعمل های مربوط به شناسایی هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) را انجام می دهد چرا که اکثر سرویس دهنده های موجود نیز این ضوابط را برای حساب مشتریان خود اعمال می کنند.
-
سهولت پروژه :
در مقایسه با عرضه اولیه سکه (ICO)، استارت آپ هایی که توکن خود را در بستر پلتفرم های صرافی (IEO) عرضه می کنند از فرآیند بدون نقص آن به خوبی سود خواهند برد. اگرچه استارتاپ ها باید درصدی از فروش توکن و هزینه ای برای لیست شدن در صرافی را به آنها پرداخت کند اما صرافی نیز در بازاریابی و فروش توکن به آنها کمک خواهد کرد. به عبارت دیگر استارتاپ هایی که کمپین IEO را بر روی صرافی پیاده سازی می کنند، بودجه زیادی برای بازاریابی هزینه نخواهند کرد. علاوه بر این توسعه دهندگان توکن از مشتریان ثابت صرافی به منظور جذب سرمایه گذاران بیشتر نیز بهره مند خواهند بود.
-
لیست شدن توکن :
توکن ها به عنوان معاملات اصلی در صرافی به شمار می روند. به عبارت دیگر پس از اتمام فرآیند فروش جمعی، توکن در صرافی که IEO در آن انجام شده است، لیست خواهد شد. اگرچه IEO در مقایسه با ICO گزینه ای امن و کارآمدتری به شمار می رود اما هزینه های مربوط به لیست شدن توکن نیز برای استارت آپ بسیار بالا خواهد بود. برای مثال هزینه لیست شدن بیش 20 بیت کوین است و البته این در حالی است که صرافی ها می توانند به جای 20 بیت کوین 10% از توکن های آن استارت آپ را برای این کار از آنها دریافت کند.
نحوه شرکت در IEO
اگرچه کمپین های IEO به ندرت اجرا می شوند، اما شناسایی یک IEO کار خیلی دشواری نیست. شما پس از انتخاب پروژه مورد علاقه خود باید صرافی که میزبان فرآیند فروش جمعی است را نیز پیدا کنید. در قدم بعدی باید در صرافی ثبت نام کرده و فرم های مربوط به شناسایی هویت مشتری و مبارزه با پولشویی را پر کنید. پس از انجام این کار باید حساب خود را با ارزهای قابل قبول صرافی شارژ کرده و تا شروع IEO صبر کنید.
آیا IEO جایگزین ICO خواهد شد؟
کمپین های ICO در سال های 2017 و 2018 سرمایه بسیاری را به خود جذب کردند اما به علت کلاهبرداری و ممنوعیت کمپین های ICO در برخی از مناطق جهان می توان گفت که ICO روش خیلی مطمئن و کاربردی برای جمع آوری سرمایه به شمار نمی رود. در طرف مقابل عرضه اولیه صرافی (IEO) اعتماد مردم به پروژه های ارز دیجیتال را افزایش داده است چرا که فرآیند فروش جمعی در بستر یک صرافی انجام می پذیرد. بنابراین می توان گفت که IEO پتانسیل این را دارد که در آینده به عنوان روش استاندارد جمع آوری سرمایه مورد استفاده استارت آپ های حوزه بلاک چین قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.