ایمپرشن Impression در اینستاگرام چیست + روش های افزایش آن
اگر شما هم به تازگی یک پیج بیزنسی یا همان کاری در اینستاگرام راه اندازی کرده باشید، احتمالا با اصطلاحات و گزینه های مختلف اینستاگرام مثل ایمپرشن Impression که در پیج های کاری آن بیشتر رایج است، برخورد کرده اید.
دانستن معنا و مفهوم هر یک از این واژه ها و اصطلاحات و همچنین اطلاع از کاربرد هر یک از این گزینه ها و خدمات، به شما به عنوان دارنده یک پیج بیزنسی، در نگهداری، رشد و توسعه پیجتان کمک شایانی می کند.
یکی از رایج ترین مفاهیمی که معمولا از زبان فعالان پیج های بیزنسی زیاد شنیده می شود، واژه ایمپرشن Impression است. در واقع داشتن اطلاعات دقیق درباره این مفهوم، باعث می شود:
- اولا بتوانید آن را از دیگر مفاهیم کاربردی در دنیای اینستاگرام تمایز دهید.
- ثانیا با توجه به اطلاعات به دست آمده از آن، بتوانید در رشد و ارتقای پیج کاری خود در اینستاگرام موثرتر رفتار کنید.
Impression چیست؟
واژه ایمپرشن یا به انگلیسی Impression در لغت به معنای تاثیر، اثر، برداشت، احساس و مواردی از این دست است. پس زمانی که صحبت از نرخ ایمپرشن یک پست یا استوری در اینستاگرام می شود، منظور میزان تاثیرگذاری آن پست بر روی افراد موجود و حاضر در اینستاگرام یا همان جامعه اینستاگرامی است. حال اینکه چگونه می توان این میزان تاثیرگذاری را اندازه گرفت و متوجه شد خود موضوعی است که در ادامه به تفسیر آن خواهیم پرداخت.
برای دسترسی به بخش ایمپرشن در زیر پست مورد نظر روی View Insights بزنید تا آمار و اطلاعات مربوط به بازدید آن پست نمایش داده شود. اگر منو باز شده را با انگشت به سمت بالا بکشید و کمی به پایین تر بروید می تواند Impression را ببینید که عددی در مقابل آن درج شده است.
ایمپرشن در اینستاگرام چیست؟
همانطور که اشاره کردیم، زمانی که از ایمپرشن یک پست یا استوری صحبت می کنیم، در واقع در حال صحبت کردن درباره میزان تاثیرگذاری آن پست یا استوری هستیم. حال اگر گمان کنیم که می توانیم این میزان تاثیرگذاری را از تعداد لایک ها یا تعداد دفعاتی که آن پست یا استوری به اشتراک گذاشته شده است، تخمین زده و اندازه گیری نماییم، یک محاسبه ناقص و اشتباه را انجام داده ایم چرا که در این گونه محاسبات، ما از شمردن و در نظر گرفتن افرادی که چندبار بازگشته اند و محتوای ما را از اول تماشا و مطالعه کرده اند، غافل شده ایم.
بنابراین اینستاگرام، نرخ ایمپرشن محتوای درج شده توسط ما را، بر اساس تعداد دفعاتی که آن محتوا توسط تمامی افراد حاضر در اینستاگرام و نه صرفا فالوورهای پیج ما، دیده شده است، محاسبه می کند.
در این روش از محاسبه، اینستاگرام توجهی به اینکه اشخاص محتوای ما را لایک کرده باشند یا خیر، برای آن کامنتی درج کرده باشند یا خیر، آن را برای دوستانشان ارسال کرده باشند یا خیر و مواردی از این دست، ندارد. برای اینستاگرام فقط تعداد دفعاتِ دیده شدن محتوای ما توسط افراد و مشترکان اینستاگرام مهم است.
به این ترتیب حتی اگر شخصی چندین بار محتوای ما را دیده باشد ولی فقط یکبار آن را لایک کرده باشد، سبب افزایش نرخ ایمپرشن آن محتوا می شود چرا که به نوبه خود سبب افزایشِ تعداد دفعات بازدید از آن محتوا شده است.
نکته دیگری که در متن به آن اشاره شد اما بهتر است به صورت مجزا نیز درباره اش توضیحاتی ارائه شود این است که اینستاگرام برای محاسبه نرخ ایمپرشن یک محتوا، فقط به شمارش تعداد دفعات بازدید از آن محتوا توسطِ دنبال کنندگان پیج ما بسنده نمی کند. بلکه تعداد دفعاتی که آن محتوا بر روی صفحه نمایشگر اینستاگرام تمام افراد حاضر در این شبکه اجتماعی نمایان شده است را ارزیابی و محاسبه می نماید.
به این ترتیب معنای واقعی تاثیرگذاری یا به اصطلاح لاتین، ایمپرشن محتواهای ما در اینستاگرام برای هر پست و استوری به صورت مجزا در اختیارمان قرار دارد و می توانیم با مطالعه آن به اطلاعات بسیار زیادی درباره مخاطبین خود پی برده و از این اطلاعات در راستای پیشرفت فعالیت پیجمان بهره ببریم.
نرخ ایمپرشن در اینستاگرام چه تاثیری بر کسب و کار ما دارد؟
بیشتر مدیران شبکه های اجتماعی، مدیران بازاریابی و مارکتینگ و فعالان این حوزه، برای آنکه بتوانند پیجی موفق داشته باشند، تمرکز خود را بر روی جذب فالوورهای بیشتر گذاشته و به دنبال افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحه خود در اینستاگرام می روند.
اما حقیقت این است که تفاوتی ندارد میلیون ها نفر شما را فالو کنند یا نه. در واقع اگر آنهایی که واقعا مخاطب شما هستند و قرار است بتوانید با تحت تاثیر قرار دادنشان به سود برسید، در بین فالوورهای شما حضور نداشته باشند، این تعداد فالوور عملا ارزش و دستاوردی برای شما نخواهد داشت. اینجاست که تمرکز بر افزایش نرخ ایمپرشن بسیار کارآمدتر از تمرکز بر افزایش تعداد دنبال کنندگان یک پیج است.
البته پیش از ادامه این مبحث لازم است به این مهم اشاره کنیم که در اینجا بیشتر پیج های بیزنسی که مختص کسب و کاری خاص هستند مدنظر می باشند. برخی از پیج های بیزنسی وجود دارند که برگرفته از کسب و کار خاصی نبوده و صرفا به درج اطلاعات عمومی یا محتوای طنز گونه و مواردی از این دست اقدام می کنند و برای آن ها داشتن دنبال کنندگان بیشتر، بسیار کارآمدتر و مهمتر از نرخ تاثیرگذاری یا ایمپرشن است.
اما زمانی که قصد ما تاثیرگذاری بر روی مجموعه خاصی از مخاطبین برای دستیابی به سود یا دستاوردی خاص باشد، نرخ ایمپرشن بسیار پر اهمیت تر از تعداد دنبال کنندگان خواهد بود.
راهکارهایی برای افزایش نرخ ایمپرشن در اینستاگرام
گاهی ممکن است که برای تهیه محتوایی واقعا زحمت کشیده باشیم و آن را به صورت یک پست در اینستاگرام منتشر نماییم و به خوبی بدانیم که محتوای ما حقیقتا ارزشمند و تماشایی است. اما با این حال زمانی که نرخ ایمپرشن آن را بررسی می کنیم، با میزان بسیار پایینی از تاثیرگذاری و دفعات بسیار کمی از بازدید مواجه شویم و این سوال برای ما پیش بیاید که علت چیست. بنابراین در ادامه 3 راهکاری که می توانیم برای افزایش نرخ ایمپرشن محتواهای خود در اینستاگرام انجام دهیم را ارائه می کنیم :
1- یک مدیر شبکه اجتماعی استخدام کنید.
فعالیت مستمر، هدفمند و پربازده در اینستاگرام، یک عمل یا وظیفه ای تمام وقت است. از این رو نیازمند برنامه ریزی، دقت و استمرار عملکرد است. به انجام رساندن این وظیفه آن هم با بهترین کیفیت، مستلزم صرف وقت و انرژی قابل توجهی است.
حضور مداوم شخصی لازم است که بتواند به صورت متمرکز در اینستاگرام فعالیت کند تا به این ترتیب بتواند:
- با مخاطبین، سلیقه و سبک مورد علاقه آنها آشنا شود.
- محتوای مورد نظر کسب و کار را مطابق سلیقه مخاطبین آماده نماید.
- محتواهای آماده شده در زمان هایی که می داند بیشتر مخاطبین آنلاین و فعال هستند منتشر نماید.
- و پاسخگوی مخاطبین بوده و پیچ را زنده، پویا و فعال نگه دارد.
2- انتشار یک محتوا در شبکه های اجتماعی دیگر، همزمان با انتشار آن در اینستاگرام
این یک راهکار ساده اما بسیار تاثیرگذار بر افزایش نرخ ایمپرشن در اینستاگرام است. زمانی که محتوا را در اینستاگرام خود به اشتراک می گذارید، می توانید آن را بر روی فیس بوک، توئیتر یا Tumblr نیز منتشر کنید. در واقع اینستاگرام این اقدام را برای هر سه شبکه اجتماعی مورد نظر تنها با روشن کردن یک کلید برای شما فراهم کرده است.
با این کار شما به اینستاگرام این پیغام را القا کرده اید که محتوای شما بسیار مهم است و از این رو مایلید آن را در تمام شبکه های اجتماعی خود درج نمایید. پس اینستاگرام نیز بر اساس الگوریتم هایی که دارد این محتوا را مهم تر از سایر محتواها شمرده و آن را بیشتر از دیگر پست ها در اکسپلور اینستاگرام نمایش می دهد.
البته توجه به چند نکته در اجرا نمودن این راهکار بسیار حائز اهمیت است:
- ابتدا توجه داشته باشید که در هر شبکه اجتماعی، برای پست خود کپش نویسی مناسب انجام دهید و محتوا را در تمام شبکه های اجتماعی به یک شکل درج نکنید.
- دوم اینکه حتما یادتان باشد این راهکار را برای تمام پست های خود انجام ندهید. زیرا این کار نه تنها تاثیر مثبتی بر روی پیج شما ندارد بلکه تاثیر روبات گونه داشته و اهمیت اشتراک گذاری را از بین می برد. پس این راهکار را برای مهمترین پست های خود انجام دهید نه برای تمام آنها.
- توجه داشته باشید که مخاطبین شبکه های اجتماعی با یکدیگر متفاوت هستند. در اینستاگرام از هر سن و سلیقه ای مخاطب یافت می شود و فضا به نوعی صمیمی و غیر رسمی است و هر محتوایی در آن درج می شود. حال آنکه فضای توئیتر یا فیس بوک اندکی با جو حاکم بر اینستاگرام متفاوت است و به طبع مخاطبین آن نیز متفاوت هستند. پس مطمئن شوید محتوایی را در تمام شبکات اجتماعی خود درج نمایید که مورد پسند تمام مخاطبین این شبکه ها باشد.
3- ساعت های اوج بازدید توسط مخاطبین خود را بشناسید
در قسمت Insights اینستاگرام، بخشی وجود دارد که اطلاعاتی مفید را درباره مخاطبین پیجتان به شما ارائه می دهد. اطلاعاتی اعم از:
- بازه های سنی آنها
- جنسیت آنها
- ساعت هایی که بیشترین فعالیت را دارند و محتواهای شما در این ساعت ها توسط آنها بیشترین بازدید را داشته است.
- روزهایی که بیشترین فعالیت را دارند و محتوای شما در این روزها توسط آنها بیشترین بازدید را داشته است.
- و موارد مهم دیگری از این دست
به این ترتیب می توانید متوجه شوید که چه روزهایی در چه ساعت هایی بیشتر مخاطبین شما آنلاین هستند و اگر محتوایی درج کنید توسط بیشتر آنها مورد بازدید قرار می گیرد و تعداد کمتری آن را از دست می دهند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.