کپشن نویسی در اینستاگرام : چطور کپشن جذاب بنویسیم؟
کپشن نویسی در اینستاگرام یکی از مهم ترین کارهایی است که برای فعالیت حرفه ای در این شبکه اجتماعی باید توجهی ویژه به آن داشته باشید. به طور کلی مارکتینگ در اینستاگرام، مقوله ای است که تماما به صورت بصری صورت می گیرد.
از این رو می توان گفت که آن را در شاخه بازاریابی بصری (Visual Marketing) قرار می دهند چرا که سرتاسر این فضا با عکس، ویدیو و تصاویر سر و کار دارد اما کپشن تنها بخش متنی پست شماست که می تواند تاثیر خود را به روش خود روی مخاطب بگذارد.
زمانی که صحبت از جذب مخاطب یا همان فالوور در اینستاگرام باشد، کیفیت تصاویری که از آن در پست های خود استفاده می کنید، نقشی اساسی و تعیین کننده ایفا می کند. تصاویر و عکس های استفاده شده در پیج اینستاگرام شما، در اصل مخاطبین را بیش از پیش با هویت برند شما و بخش انسانی و بصریِ کمپانی شما آشنا می کند.
اما آیا سخت ترین قسمت کار پست گذاشتن در اینستاگرام، با انتشار عکس های با کیفیت به پایان می رسد؟ خیر، در واقع هشتگ نویسی در اینستاگرام و کپشن نویسی در اینستاگرام دو مکمل حیاتی برای تصاویر شما محسوب می شود. کپشن و هشتگ هایی که زیر هر تصویر از آنها استفاده می کنید، مانند صدایی است که بر روی تصویرتان قرار می گیرد. به این ترتیب گویای مفهوم و جملاتی است که تصویر قصد گفتن آنها را دارد.
اگر کپشن نویسی در اینستاگرام را به مرحله دوم موکول کرده اید، باید بگوییم که فرصت تاثیرگذاری درست و به موقع را بر روی مخاطبین خود از دست داده اید. همچنین با کم اهمیت شمردن کپشن نویسی، اثرِ آن عکس های زیبا که احتمالا برای تهیه و ادیتشان وقت زیادی صرف نموده اید را از بین برده اید.
بنابراین بهتر است نگاهی به آموزش کپشن نویسی در اینستاگرام انداخته و نکاتی را درباره آن بیاموزیم تا به این ترتیب بتوانیم نتیجه زحماتی که برای تهیه پست ها و عکس های خود کشیده ایم را به دست آوریم.
8 نکته طلایی کپشن نویسی در اینستاگرام
در این بخش 8 نکته را آموزش می دهیم تا با به کارگیری آنها به یک توانایی بالا برای کپشن نویسی در اینستاگرام با بهترین کیفیت دست یابید.
1- ابتدا چندین پیش نویس آماده کنید.
تا به حال برای شما هم پیش آمده که پس از پایان یک جر و بحث با شخصی دیگر، تنها شوید و سپس به فکر تمام حرف هایی که در آن لحظه خاطرتان نبود که به زبان بیاورید بیافتید و خود را سرزنش کنید؟ یا بگویید کاش به او اینطور می گفتم یا در جواب آن حرفش این جملات را به زبان می آوردم.
در اینستاگرام هم ممکن است این اتفاق برای بسیاری از ما افتاده باشد. زمان هایی وجود داشته اند که بلافاصله پس از انتشار پستمان و دریافت چندین لایک و ویو، ناگهان یک کپشن ایده آل به ذهنمان رسیده است اما دیگر برای درج آن دیر شده است.
پس درس شماره 1 این است که نباید برای انتشار پست جدیدمان عجله کنیم. ما چندین کپشن به صورت پیش نویش یادداشت می کنیم و اندکی درباره هریک از آنها فکر می کنیم. سپس نظر همکارانمان را درباره آنها جویا می شویم و به این ترتیب پس از گذشت زمانی کوتاه و فکر کردن درباره هر کدام، بهترین را به عنوان کپشن مدنظر برای این پست انتخاب کرده و منتشر می نماییم.
اکنون با توجه به اینکه از شما خواستیم زمانی را به فکر کردن درباره کپشن های پیش نویس اختصاص دهید، ممکن است از خود بپرسید: « آیا زمان بندی انتشار پست ها و به موقع منتشر کردن آنها مهم نیست؟»
پاسخ به این سوال، بستگی به موضوع پست شما دارد. پاتریک جانل، اینستاگرامر حرفه ای، درباره این سوال اینگونه پاسخ می دهد: «من از اینستاگرام به عنوان یک آلبوم تصاویر از تمام آنچه در زندگیم می گذرد استفاده می کنم. به همین دلیل مایلم هر اتفاق را درست در همان لحظه که واقعا به وقوع پیوست ثبت کرده و منتشر کنم.» به این ترتیب او دوست دارد، تمام اتفاقا واقعا در زمان حقیقی خودشان ثبت شده و در پیج اینستاگرامش منتشر شوند.
بنابراین تعامل (engagement) پست های شما بسیار مهم تر از زمان انتشار آنهاست. تعداد لایک ها و کامنت ها و تعداد دفعاتی که پست شما در بین مردم دست به دست شده و به اشتراک گذاشته شده است، نشان می دهد که این پست کار خودش را چطور انجام داده و برای شما چه دستاوردهایی داشته است. همین موضوع دلیل قانع کننده ای برای صرف کردن زمانی مشخص جهت بررسی و انتخاب یک کپشن ایده آل برای پست های شماست.
2- نقاط قوت را در ابتدای متن درج کنید.
تعداد کارکترهای مجاز برای کپشن نویسی در اینستاگرام 2200 کارکتر است. به این ترتیب زمانی که نوشته شما از سه یا چهار خط بیشتر شود، اینستاگرام بقیه آن را پنهان کرده و از سه نقطه و کلمه «more» در انتهای متن شما استفاده می کند.
این به معنای آن نیست که شما موظف هستید کپشن خود را به قدری کوتاه بنویسید که 100% آن توسط مخاطبین دیده شود و نیازی به کلیک کردن بر روی more برای مطالعه ادامه آن نباشد.
در اینجا اشاره به این موضوع صرفا برای آن است که بگوییم، اگر می خواهید کپشن شما واقعا مطالعه شود، قسمت مهم آن را در ابتدای متن ذکر کنید. به این ترتیب از قانون Calls to action استفاده کرده اید. طبق این قانون، شما باید آنچه کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد و او را به دنبال مطالعه باقی کپشن شما می کشاند، در ابتدایی ترین لحظه مقابل دیدگان مخاطب قرار دهید.
به این ترتیب هشتگ ها، منشن ها و باقی اتفاقات کم اهمیت تر را برای آخر متن کپشن در نظر بگیرید. برای مثال، فرض کنید شخصی قصد معرفی یک برند قهوه را دارد. او پس از انتخاب یک عکس با کیفیت و زیبا، کپشن خود را به شیوه زیر می نویسد:
«عاشق قهوه ای؟! مطمئنم از چیزی که امروز برات آوردم لذت می بری، امشب می خوام یکی از محرمانه ترین رازهای … more»
به این ترتیب مخاطب پیش از آنکه خودش متوجه شود بر روی گزینه more کلیک کرده تا ببیند این راز محرمانه درباره قهوه چیست.
3- Call to action را از دست ندهید.
همانطور که اشاره کردیم، call to action اصطلاحی است که برای به دنبال خود کشاندن مخاطبین یا هدایت آنها به سمتی که قصدش را داریم، استفاده می شود. به این ترتیب می توانید چند نکته زیر را برای تحقق call to action از طریق کپشن نویسی، مدنظر داشته باشید :
-
یک سوال بپرسید.
مخاطبین را تشویق به کامنت گذاشتن کنید. برای مثال در کپشن خود از آنها سوالی بپرسید. این کار سبب می شود که نرخ engagement پست شما بالا رفته و صفحه اینستاگرام شما پر رونق تر شود. مثلا اگر یک مزون یا فروشگاه لباس دارید و عکس یک ست جدید را منتشر کرده اید، می توانید در کپشن این پست اینگونه بنویسید:
«یک ست استثنایی برای دوره همی های آخر هفته، این هفته کجا میخواید برید؟»
یا اگر یک پیج روانشناسی و انگیزشی دارید می توانید پس از آنکه تصویر مربوط به پست خود را آماده کردید، زیر آن اینگونه کپشن نویسی کنید:
«خودت باش، نقش های دیگر توسط دیگران پر شده است. امروز نقش خودتون رو چه طور می بینید؟»
-
مردم را به سمت لینکی که در قسمت bio پیج گذاشته اید، هدایت کنید.
اگر قصد دارید ترافیک ورود به بلاگ یا سایت خود را افزایش دهید، یک لینک utm دار برای صفحه ای که قصد دارید فالورها به آن وارد شوند بسازید و آن را در Bio پیج اینستاگرام خود قرار دهید. سپس یک تصویر درباره آن آماده کنید و در کپشن آن متن را طوری بنویسید که مردم برای کلیک کردن بر روی این لینک در bio پیج شما تشویق شوند.
مثلا اگر در مجله یا بلاگ خود یک مقاله جدید منتشر کرده اید و قصد دارید مردم آن را مطالعه کنند، لینک آن را به صورت UTM دار آماده کرده و در Bio قرار دهید و در پست خود ضمن آنکه یک عکس جذاب درباره آن تهیه کرده اید، در قسمت کپشن سوالی را که جوابش در آن مقاله وجود دارد مطرح کنید و بگویید اگر مایل به دریافت جواب این سوال هستند می توانند مقاله ای که لینکش را در bio گذاشته اید مطالعه کنند.
-
مردم را به تگ کردن دوستانشان زیر پست خود تشویق نمایید.
یکی از شیوه های جذاب و رایج برای تشویق مردم به ارسال پست ها برای دوستانشان یا تگ کردن آنها در زیر پست ها روش زیر است :
«آخر هفته بارانی یعنی زیباترین آخر هفته ممکن، اونی که دوست دارید آخر هفتتون رو باهاش بگذرونید، زیر این پست تگ کنید!»
«اون دوستتون که شما رو بهتر از همه میشناسه تگ کنید!»
-
دعوت از مردم برای شرکت در مسابقه
یک هشتگ بسازید، یک کمپین تشکیل دهید یا یک مسابقه اینستاگرامی راه اندازی کنید و از مخاطبین خود بخواهید آن را استوری کنند یا در زیر پست شما پاسخ مسابقه را درج نمایند یا از آن هشتگ استفاده کنند.
4- پست های خود رابه 4 هشتگ محدود کنید.
هشتگ در اینستاگرام، به همان شیوه ای که در توئیتر و فیسبوک عمل می کند است. در واقع هشتگ وسیله ای است که توسط آن تمام افرادی که یکدیگر را نمی شناسند اما در یک انگیزه، تفکر یا علاقه مشترک هستند، زیر یک پست از یک پیج خاص، گرد هم آمده و تجمع می کنند.
اگر شما طیف وسیعی از هشتگ ها را زیر هر پست خود قطار گونه پشت سر هم ردیف کنید، برای مخاطبینی که شما را دنبال می کنند مانند یک روبات، اسپم به نظر می آیید. هشتگ های خود را به 3 یا 4 هشتگ مهم که بیشترین ارتباط را با مضمون پست شما دارند محدود کنید. همچنین همانطور که پیش تر اشاره کردیم، از هشتگ ها در پایان کپشن خود استفاده نمایید و آنها را در بین متن پخش نکنید.
5- صدای کپشن خود را با فضای اینستاگرام تطبیق دهید.
پست ها، عکس ها، نوشته ها و کپشن هایی که در فضای رسمی و بیزینسی مانند LinkedIn منتشر می شوند، ممکن است خیلی موفق و قوی ظاهر شوند و عده بسیاری زیر آنها کامنت گذاشته و به آنها توجه نمایند. اما اگر همین پست ها، عکس ها، نوشته ها و کپشن ها با همین مضمون، ادبیات، لحن و گویش در اینستاگرام منتشر شوند، ممکن است نتوانند به آن اندازه که در linkedIn نظر مخاطبین را جلب کردند، موفق واقع شوند.
دلیل این موضوع فضای حاکم بر شبکه اجتماعی ایسنتاگرام است. مردم در اینستاگرام بسیار خودمانی تر، شوخ تر و راحت تر از فضایی مانند لینکداین هستند. از این رو لحن و ادبیات خود را به گونه ای که مناسب فضای حاکم بر این شبکه است، تغییر داده و لحاظ نمایید. البته این کار برای شرکت ها، برندها و کمپانی هایی که ماهیت اصلی خودشان نیز اندکی غیر رسمی تر از سایر کمپانی ها می باشد، راحت تر است. مثلا برای یک برند تولید کننده یا وارد کننده لوازم التحریر یا پوشاک خیلی راحت تر است که با ادبیات و لحنی شوخ و خودمانی در اینستاگرام ظاهر شود تا یک برند تحلیل بورس و اخبار سیاسی.
6- از ایموجی ها در کپشن خود استفاده نمایید.
این کار نمای بصری کپشن شما را زنده تر و شاداب تر نمایش داده و همچنین توجه مخاطبین را بیشتر از یک متن خام و خالص به خود جلب می کند. همین موضوع سبب خوانده شدن محتوای منتشر شده توسط شما می گردد. البته از استفاده بیش از اندازه ایموجی ها جدا خودداری کنید چرا که اندکی حوصله سر بر و بی مفهوم به نظر می رسد. همچنین سعی کنید واقعا از ایموجی هایی که با مضمون کپشن شما همخوانی دارند استفاده نمایید.
7- به شبکه های اجتماعی دیگری که در آن فعال هستید اشاره کنید.
در کپشن خود به صورت بسیار غیرمتمرکز، از شبکه های اجتماعی دیگری که در آن فعال هستید نام ببرید. مثلا در متن کپشن این گونه بنویسید: «نظرات افراد دیگر را درباره این موضوع در توئیتر ما ببینید»
به این ترتیب افراد متوجه فعالیت گسترده شما در شبکه های اجتماعی مختلف می شوند و این یک ارزش و اعتبار برای کسب و کار شماست.
8- وقتی شک دارید، مختصر بنویسید.
اگر درباره موضوعی که در حال انتشار آن هستید دچار ابهام هستید یا هدف پیجتان را فعلا در حال حاضر به روشنی نمی دانید و فقط دوست دارید در اینستاگرام فعال باشید تا به مرور زمان هدف گذاری کرده و شفاف تر حرکت کنید، کپشن های مختصر بنویسید.
برای مثال اگر شما یک کمپانی، شرکت یا پیج فعال در زمینه غذایی هستید و هدف و رفتار شما کاملا شفاف و مشخص است، زیر یک پست آموزش تهیه دسر می توانید دستورالعمل و طرز تهیه آن دسر را به خوبی شرح دهید و call to action های مناسب را لحاظ نمایید.
اما اگر هنوز در مسیر خود شفاف نیستید از عبارات مختصر استفاده کنید؛ برای مثال بنویسید: «نوش جان!» یا «دوره همی خود را با این دسر شیرین تر کنید»
مروری بر رموز کپشن نویسی در اینستاگرام
اکنون که با نکات و استانداردهای کلی کپشن نویسی در اینستاگرام آشنا شدیم، بهتر است به صورت خلاصه وار، نگاهی هم به رازها و گام هایی که ما را در کپشن نویسی هرچه بهتر و جذاب تر یاری می دهد بیاندازیم:
- با قسمت مهم و جذاب محتوا شروع کنید.
- CTA یا همان call to action را فراموش نکنید.
- استفاده از تعداد مناسبی از هشتگ ها
- استفاده از لحن و ادبیات مناسب فضای اینستاگرام
- استفاده مناسب و به جا از ایموجی ها
- اشاره به شبکه های اجتماعی دیگری که در آن فعال هستیم.
- استفاده از جملات و تیترهای مختصر
- اطلاعاتی که مهم هستند را در کپشن لحاظ کنید.
مثال هایی از یک کپشن نویسی ایده آل
درباره برخی از 8 گام مذکور، مثال هایی را ارائه می دهیم که بتوانید از آنها ایده و الهام گرفته و در کپشن نویسی خود از آنها بهره ببرید.
1- آغاز کپشن با جملات و عبارات جذاب :
«محصولات جدید رسید!…»
«نیو کالکشن زمستانی ما رو از دست ندید.»
«این آخر هفته با یه ایده جذاب کناره شماییم.»
2- CTA :
«جذاب ترین قسمت پاییز برای شما چیه؟ تو کپشن برامون بنویسید»
«تعطیلات نوروز کجا هستید؟ برنامه هاتون رو برامون بنویسید»
«شما اوقات فراغت خودتون رو چطوری پر می کنید؟ به ما هم ایده هاتون رو بگید»
3- کپشن نویسی با لحنی مناسب اینستاگرام :
«هرکی این هفته مطالعه یک کتاب جدید رو شروع کرده، بزنه قدش!»
«شنبه پر انرژیتون بخیر، از شنبه ها فراری هستید؟ خجالت بکشید! کارمندای خوشحال و پر انرژی، مشتری های خوشحال و پر انرژی میسازن پس لبخن بزنید.»
4- اشاره به شبکه های اجتماعی دیگر در کپشن اینستاگرام
«لایو ما رو 11 صبح فردا در توئیتر از دست ندید.»
«نظر سنجی جدیدمون درباره دورکاری ایام کرونا رو در توئیتر دیدید؟ از تماشای این آمار حتما متعجب می شوید.»
5- کپشن های مختصر
«سال جدید، لوگوی جدید»
«ما جا به جا شدیم، آدرس جدیدمون اینجاست»
«روز شکرگذاریتون مبارک، امروز خدا رو برای چی شکر کردید؟»
6- اطلاعات مهم در کپشن
زمانی که در کپشن خود به جزئیات می پردازید، مطمئن شوید که مطالعه این جزئیات برای مخاطب جذاب و سودمند است و حوصله او را سر نمی برد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.