بازاریابی درونگرا چیست + مراحل پیاده سازی آن
بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی که به آن بازاریابی جاذبه ای نیز گفته می شود، نوعی از بازاریابی است که باعث می شود به جای آنکه شما به سمت جذب مشتری بروید، مشتری خودش به سمت استفاده از محصول و خدمات شما بیاید! شاید از خودتان بپرسید که چطور چنین چیزی ممکن است. نگران نباشید ما در این مقاله شما را به طور کامل با بازاریابی درونگرا یا inbound marketing آشنا خواهیم کرد.
بازاریابی درونگرا چیست؟
همانطور که گفتیم بازاریابی درونگرا به نوعی از بازاریابی گفته می شود که مشتری به سمت شما بیاید. در بازاریابی ربایشی شما با به کارگیری یک استراتژی خاص و انجام یکسری کارها باعث تولید lead و جذب مشتری می شوید. یکی از این استراتژی ها راه اندازی وبلاگ و تولید محتوا مفید در آن است.
به عنوان مثال شما یک وبلاگ برای کسب و کار خود راه انداخته اید و علاوه بر خدماتی که به مشتری ارائه می کنید یکسری مطالب مفید هم در کنار آن به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار می دهید (دقیقا مثل همین مقاله که در حال مطالعه آن هستید.) و از این طریق نه تنها یکسری افراد جدید با برند شما آشنا می شوند بلکه احتمال دارد برخی از آنها از خدمات و یا محصولات شما نیز استفاده کنند و به مرور تبدیل به یک مشتری همیشگی و ثابت برای کسب و کار شما شوند.
در واقع بازاریابی جاذبه ای یا همان inbound marketing یک استراتژی بازاریابی برخلاف بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing است که با هزینه های بسیار کمتر نسبت به آن باعث افزایش فروش می شود. به عنوان مثال بیلبوردهای رنگارنگ و جذابی که در سطح شهر مشاهده می کنید نوعی از بازاریابی برونگرا هستند که هم هزینه زیادی دارند و هم در واقع شما به دنبال جذب مشتری رفته اید.
ابزارها و محتواهای بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا به کمک ابزارها و روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه می توانید با آنها آشنا شوید :
- تولید محتوا در وبلاگ + تقویت سئو که به شما کمک می کند تا محتوای خود را در معرض نمایش افراد بیشتری قرار دهید.
- تولید محتوا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی
- تولید اینفوگرافیک
- ارسال ایمیل های خبرنامه
- تولید ویدئو
- تولید پادکست
- تولید کتاب الکترونیک
- برگزاری وبینار
- ایمیل مارکتینگ
4 مرحله بازاریابی درونگرا
انجام صحیح بازاریابی درونگرا بسیار حائز اهمیت است. شما در واقع به کمک بازاریابی ربایشی یک مخاطب را جذب و در ادامه تبدیل به مشتری می کنید. بنابراین باید به خوبی با مراحل پیاده سازی آن آشنا باشید :
مرحله اول : جذب مخاطب
مرحله دوم : تبدیل مخاطب به مشتری
مرحله سوم : نهایی کردن خرید
مرحله چهارم : تبدیل مشتری به طرفدار برند
1- جذب مخاطب – تولید lead
هدف اول در جذب مخاطب، اطلاع رسانی شرکت و خدمات و محصولاتی است که شما به مشتری ارائه می کنید. قرار است شما افراد را به وبسایت و سایر کانال های بازاریابی خود مانند شبکه های اجتماعی جذب کنید و نشان دهید که شرکت یا سازمان شما دارای محتوای فعال و ارزشمندی است که به سادگی می تواند به حل مشکلات کاربران کمک کند و به سوالات احتمالی آنها پاسخ دهد.
شما می توانید با راه اندازی یک وبلاگ و تولید محتوای ارزشمند در آن به جذب مخاطب بپردازید. به عنوان مثال اگر شما یک وبسایت فروش آنلاین بلیط هستید بهتر است در وبلاگ خود در مورد شهرها و مکان های توریستی داخل کشور و خارج از کشور صحبت کنید.
شما در واقع با این کار خود را در معرض نمایش افرادی قرار می دهید که قصد سفر دارند که به آنها مشتریان بالقوه گفته می شود و اگر کار خود را به خوبی انجام دهید و اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهید شاید این شانس را داشته باشید که آن شخص بلیط سفر خود را از شما تهیه کند و به یک مشتری ثابت برای شما تبدیل شود.
نکته ای که در مرحله اول باید به آن توجه داشته باشید بحث سئو SEO می باشد. شما اگر تولید محتوای با کیفیت در وبلاگ خود داشته باشید اما نتوانید این محتوا را در معرض نمایش قرار دهید بنابراین در حال انجام یک کار بی فایده هستید. درست است که تولید محتوای با کیفیت در بلند مدت می تواند شما را به صدر نتایج گوگل برساند اما شما باید با بکارگیری استراتژی های تقویت سئو از جمله لینکسازی و گرفتن بک لینک ، رپورتاژ آگهی و… با سرعت بیشتری خود را به صفحه اول گوگل برسانید.
2- تبدیل مخاطب به مشتری
زمانی که با تولید محتوا به روش های مختلف (وبلاگ، شبکه اجتماعی، پادکست و…) مخاطب را به سمت خود آوردید، حال زمان آن فرا رسیده تا با هوشیاری تمام او را به مشتری تبدیل کنید.
شما باید در این مرحله از بازاریابی درونگرا اطلاعات تماس (آدرس ایمیل یا شماره تلفن) مخاطب را بدست آورید. زمانی که شما موفق به اینکار شدید می توان گفت اینباند مارکتینگ را طور رسمی آغاز کرده اید.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ فردی به سادگی آدرس ایمیل یا شماره همراه خود را در اختیار شما قرار نخواهد داد. قطعا باید در ازای ارائه چیزی ارزشمند انتظار ثبت ایمیل یا شماره همراه توسط مخاطب را داشته باشید.
برای مثال می توانید با یک صفحه پاپ آپ کتاب الکترونیکی که تولید کرده اید را به طور رایگان به مخاطب خود پیشنهاد کنید و به سادگی ایمیل او را دریافت کنید. در این مرحله همچنین می توانید محصولات و خدمات خود را در حاشیه محتوا معرفی کنید و به این شکل نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
3- نهایی کردن خرید
قطعا بعد از اینکه شما بذری را در زمین می کارید نباید انتظار داشته باشید که بدون رسیدگی و محافظت، این بذر تبدیل به درختی بالغ شود و به شما میوه دهد ! فرآیند بازاریابی درونگرا که به آن بازاریابی ربایشی هم می گوییم شباهت بسیار زیادی به کشاورزی دارد. شما با تولید محتوای با کیفیت باعث جذب مخاطب می شوید و در واقع مخاطب را تبدیل به بذری می کنید که می تواند در آینده به شما میوه دهد.
اما اینجا پایان کار نیست و قطعا شما برای اینکه این بذر را تبدیل به یک نهال و سپس یک درخت کنید باید به آن آب و کود و نور و هرآنچه نیاز دارد را بدهید. پس در مرحله سوم شما باید از اطلاعات تماسی که در مرحله قبلی بدست آورده اید استفاده کنید و مخاطب را به خرید ترغیب کنید.
در این مرحله می توانید با استفاده از ایمیل مارکتینگ (برای آشنایی بیشتر مطالعه مقاله “۱۰ گام اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ” پیشنهاد می شود.) محصولات و خدمات خود را به مشتری معرفی کنید و با ارائه پیشنهادهای جذاب مثل تخفیف آنها را به خرید تشویق کنید.
4- تبدیل مشتری به طرفدار برند
در بازاریابی این موضوع اثبات شده است که نگه داشتن یک مشتری قدیمی به مراتب هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری دارد. در این مرحله شما باید ارتباط خود را با مشتری همچنان حفظ کنید تا شانس دوباره ای برای خرید مجدد او داشته باشید.
یکی از پیش نیازهای اساسی برای حفظ مشتری و تبدیل آن به یک طرفدار متعصب ارائه خدمات و محصولات بی نقص است. قطعا نمی توانید با ارائه خدمات و محصولات ضعیف که نمی تواند انتظار مشتری را برآورده کند انتظار خرید مجدد از او داشته باشید.
برای اینکه مشتری خود را تبدیل به طرفدار پر و پا قرص خود کنید باید او را به سمت شبکه های اجتماعی خود هدایت کنید و با تولید محتوای با کیفیت در صفحات شبکه های اجتماعی خود ارتباط خود با مشتریان را تقویت کنید. آنها زمانی که بتوانند به سادگی سوالات خود را از شما بپرسند احساس نزدیکی بیشتری با شما می کنند و همین موضوع باعث تشدید علاقه آنها نسبت به برند شما می شود.
علاوه بر تولید محتوا در شبکه های اجتماعی می توانید با ارسال ایمیل های خبرنامه و یا ایمیل مارکتینگ نیز ارتباط خود با مشتری را حفظ کنید و در زمانی مناسب او را به خرید مجدد ترغیب نمایید.
نتیجه گیری
امروزه بازاریابی درونگرا جزء مهمترین استراتژی های بازاریابی در شرکت ها و استارتاپ ها می باشد و بسیاری از کسب و کارها به سمت استفاده از آن رفته اند. برای نتیجه گیری در بازاریابی درونگرا کمی باید صبور باشید و در عین حال به صورت مداوم باید در حال تلاش و تولید ارزش برای مخاطب باشید. بنابراین اگر تا به امروز از این نوع بازاریابی استفاده نمی کردید به کمک این مقاله به خوبی می توانید فعالیت خود را در اینباره آغاز کنید و طی یک بازه زمانی میان مدت و بلند مدت فروش خود را چند برابر کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.