چگالی کلمه کلیدی چیست؟ – آیا هنوز برای سئو مهم است؟
چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی یک مفهوم بنیادی در بهینه سازی موتور جستجو (سئو) است. دانستن مفهوم چگالی کلمه کلیدی و استفاده صحیح از آن امر بسیار مهمی است که در نتایج موتور جستجو (SERP) و همچنین در هزینه های بازاریابی آنلاین شما تاثیر می گذارد. اگرچه در سال های اخیر اهمیت نسبی چگالی کلمه کلیدی در الگوریتم های گوگل، تغییر کرده است، اما نکته مهم فهم این موضوع است که چگونه این مفهوم برای سئو شما در دنیای بعد از الگوریتم پاندا تاثیر می گذارد.
چگالی کلمه کلیدی چیست؟
Keyword Density و یا چگالی کلمه کلیدی، نسبت تعداد کلمات کلیدی در یک صفحه و یا در یک متن به کل کلمات آن صفحه و متن است. همچنین به عنوان فرکانس کلمه کلیدی و یا فرکانسی که می توان با آن یک کلمه کلیدی خاص در صفحه را دید نیز شناخته می شود.
فرمول تراکم کلمه کلیدی
در صورت لزوم چگالی کلمه کلیدی را می توان به عنوان یک رقم خاص نیز محاسبه کرد. برای اندازه گیری تراکم کلمه کلیدی در صفحه، تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی را بر مجموع کل کلمات استفاده شده در همان متن تقسیم کنید، عدد به دست آمده ضرب در 100 همان تراکم کلمه کلیدی است. به عنوان مثال اگر یک مقاله 1500 کلمه باشد و کلمه کلیدی “سئو” 10 بار در آن استفاده شده باشد، چگالی کلمه کلیدی سئو در این متن برابر 0/66 درصد می باشد.
TF-IDF چیست؟
یک روش پیشرفته تر برای اندازه گیری چگالی کلمه کلیدی، TF-IDF است که مخفف “فرکانس عبارت و فرکانس معکوس سند است”. از این روش آمارگیری اغلب برای بازیابی اطلاعات و استخراج متن استفاده می شود تا توسط آن میزان اهمیت یک عبارت برای یک سند مشخص شود. موتورهای جستجو برای به دست آوردن رابطه بین محتوای یک صفحه و تعداد سرچ کاربران از TF-IDF استفاده می کنند، اما طبق معمول فاکتورهای دیگری نیز در سئو اهمیت دارند.
چگالی کلمه کلیدی مناسب برای سئو چیست؟
همانند دیگر جنبه های سئو، برای چگالی کلمه کلیدی نیز قانون خاصی تعریف نشده است. هیچ دستورالعملی از گوگل در رابطه با تعداد دقیق کلمات کلیدی در یک متن نخواهید یافت، همچنین هیچ آمار و ارقامی که به شما بگوید چگالی کلمه کلیدی تان در سایت باید یک مقدار باشد نیز وجود ندارد.با این حال نکاتی وجود دارند که باعث بهینه سازی محتوای شما، افزایش آمار بازدید سایت و بهبود تجربه کاربری خواهند شد.
Keyword Stuffing چیست؟
تقریبا 10 سال قبل، زمانی که سئو یک مبحث نو ظهور بود، تکنیکی به نام “Keyword Stuffing” و یا “بمباران کلمه کلیدی” محبوب شد. بمباران کلمه کلیدی روشی است که در آن کلمه کلیدی به تعداد زیاد و غیر طبیعی در متن استفاده می شود.
برای این کار معمولا پاورقی های طولانی در پایین صفحات درج می کردند که شامل ده ها یا حتی صدها کلمه کلیدی که سرچ بالایی داشتند، می شد.
از این تکنیک در وبسایت هتل ها دیده می شد که دارای پاورقی های لینک دار مثل “هتل های کیش”، “هتل های ارزان مشهد” و ” هتل های ارزان شمال” می شدند. برای مثال این لینک ها، کاربران را به یک وبسایت دیگر که این سایت هم با کلمات کلیدی پر شده بود، می بردند.
اگر چه امروزه این روش غیر معمول به نظر می رسد، اما قبلا راه بی دردسری در گرفتن رتبه بالا برای متخصصان سئو بود و تقریبا می توانستند با هر کلمه کلیدی که تصور کنید به صفحه اول گوگل برسند. در آن زمان که الگوریتم های گوگل هنوز به اندازه کافی پیچیده نبودند که بتوانند این صفحات را شناسایی کنند، بنابراین این صفحات به طور معمول رتبه بالایی می گرفتند.
اما امروز اینطور نیست. فاکتورهای دقیقی که گوگل در الگوریتم های جستجوی خود استفاده می کند که اغلب به آنها “سیگنال های رتبه بندی” گفته می شود، به عنوان یک راز کاملا محرمانه حفظ می شوند، اما می دانیم که Google سایت هایی را که در یک متن کوتاه تعداد زیادی کلمه کلیدی استفاده می کنند، جریمه می کند. در نتیجه از پر کردن کلمات کلیدی در صفحات پیج خودداری کنید، چرا که تاثیر آن کاملا معکوس می باشد.
چه تعداد کلمه کلیدی در محتوای خود باید استفاده کنیم؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم هیچ قانون ثابتی برای تراکم کلمه کلیدی وجود ندارد. برای پیچیده کردن مسئله باید بگوییم که چگالی کلمه کلیدی شما متناسب با ماهیت محتوای تان باید تغییر کند. برای مثال یک مقاله خبری که لحظه ای باید منتشر شود نسبت به یک بلاگ همیشه سبز (Ever green) قدیمی، به کلمه کلیدی کمتری نیاز دارد.
با این حال چند دستورالعمل غیر رسمی وجود دارد که به شما کمک می کند در رابطه با چگالی کلمه کلیدی هدف خود تصمیم بگیرید. بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که در هر 200 کلمه، یک کلمه کلیدی بگنجانید. به عبارت دیگر اگر یک صفحه شامل یک متن 200 کلمه ای است نباید بیش از یک کیورد داشته باشد. شاید بتوانید با خیال راحت از کلمه کلیدی بیشتری استفاده کنید (بدون جریمه شدن توسط گوگل) اما تقریبا یک کلمه کلیدی به ازای هر 200 کلمه، معیار خوبی از نظر سئو محسوب می شود.
استفاده از انواع کلمات کلیدی
امروزه هدف قرار دادن کلمات کلیدی از اساس تکنیک های سئو است، و یکی دیگر از بهترین روش های سئو که باید در نظر بگیرید، استفاده از انواع کلمات کلیدی است.
انواع کلمه کلیدی یعنی یک تغییر جزئی در کلمه کلیدی اصلی. برای مثال کاربری که به دنبال ماشین های دست دوم برای فروش است، امکان دارد چیزی غیر از “ماشین دست دوم فروشی” را سرچ کند. او ممکن است عبارتی مثل “خرید ماشین دست دوم” یا عبارات مشابه این را استفاده کند.
هدف همه این جستجوها مشخص است. کاربر می خواهد ماشین دست دو پیدا کند و احتمالا آن را بخرد، اما خود کلمات کلیدی باهم تفاوت دارند. به همین دلیل استفاده از کلمات کلیدی مختلف مهم است، زیرا می تواند تعداد کاربران بالقوه ای که با یک سرچ گوگل بیزنس شما را پیدا می کنند و از سایت تان بازدید می کنند را بالا ببرد.
با این حال استفاده از انواع کلمه کلیدی بسیار حساس است و باید به درستی از آن استفاده شود چرا که در برخی موارد می تواند یک منظور اشتباه را به خزنده های گوگل از متن شما بدهد و همین تکنیک که می توانست باعث افزایش رتبه شما شود، باعث کاهش آن می شود.
به طور خلاصه، شما باید از کلمات کلیدی گوناگون در هر صفحه و کلا در سایت خود استفاده کنید تا بیشترین بازدید و بیشترین مخاطب مرتبط را داشته باشید اما همچنان هدف شما باید استفاده از یک کلمه کلیدی اصلی در هر 200 کلمه باشد.
خوشه بندی کلمه کلیدی چیست؟
وقتی صحبت از الگوریتم های سرچ گوگل می شود، مرتبط بودن اهمیت زیادی دارد. اگر چه باید از پر کردن صفحات وب از کلمات کلیدی پرهیز کرد اما باور بر این است که الگوریتم های گوگل به دنبال یک دسته از کلمات مرتبط به هم هستند تا بتوانند تشخیص دهند که محتوای این صفحات چیست و به چه دردی می خورد.
این مفهوم، اساس “خوشه بندی کلمه کلیدی” است. وقتی خزنده های گوگل با یکسری کلمه کلیدی در صفحه مواجه می شوند، اغلب کیورد ها را در ارتباط با متنی که در آن استفاده شده اند، مفهوم بندی می کنند. این بدان معناست که گوگل انتظار دارد کلمات کلیدی خاصی در رابطه با دیگر کلمات کلیدی باشند. بنابراین خوشه بندی کلمات کلیدی در افزایش بازدید سایت تاثیر بسزایی دارد.
به عنوان مثال، ما می توانیم برای یافتن بلندترین ساختمان های ایالات متحده در Google جستجو کنیم که نتایج زیر را به ما ارائه می دهد :
همان طور که می بینیم، صفحه نتایج با یک سری تصاویر ارائه شده است که در هر عکس اندازه ساختمان بر حسب فوت نوشته شده است. در اکثر مواقع بیشترین نتیجه اورگانیک در سرچ لیست بلندترین ساحتمان های آمریکا متعلق به ویکی پدیا است، دلیل آن هم لینک های قوی موجود در پروفایل این وب سایت است.
بیایید در نظر بگیریم که شما به عنوان یک مدیر مارکتینگ محتوا برای یک شرکت معماری کار می کنید. شما می خواهید یک بلاگ پست درباره بلند ترین ساختمان های آمریکا بنویسید که رتبه بالایی هم بگیرد بنابراین بلندترین آسمان خراش های آمریکا را لیست می کنید. گوگل می داند که بلندترین ساختمان در ایالات متحده “مرکز تجارت جهانی” در نیویورک است به همین دلیل گوگل انتظار دارد این کلمه کلیدی در محتوای بلند ترین ساختمان های آمریکا وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه این نوع مقاله به طور معمول به صورت لیستی ساخته می شود که معمولاً شامل چندین ساختمان دیگر نیز می شود. گوگل همچنین ممکن است به دنبال کلمات کلیدی مرتبط در این محتوا باشد، زیرا این کلمات کلیدی اغلب با هم خوشه بندی می شوند. درج کلمات کلیدی منحصر به فرد در این خوشه ها می تواند یک راه عالی برای بهبود روابط کلمات در متن و افزایش بازدید محتوا شود.
زود به زود سایت خود را از نظر سئو تست کنید.
تقریبا مثل همیشه در دنیای سئو، استفاده از داده های مطمئن به جای فرضیات در انتخاب کلمات کلیدی مهم است. حتما محتوای سایت خود را تست A/B کنید تا به طور ناخواسته به محتوا و تبلیغات سایت خود در نتایج جستجو آسیب نرسانید. اگر با کاهش میزان بازدید سایت مواجه شدید، تست های A/B را انجام دهید تا ببینید آیا با کاهش چگالی کلمه کلیدی بازدیدها بهبود می یابد یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.