سختی کلمه کلیدی چیست؟ + 4 ابزار بررسی سختی کلمات کلیدی
یکی از مهم ترین مباحث در سئو در نظر گرفتن سختی کلمه کلیدی یا Keyword Difficulty برای گرفتن رتبه در نتایج است. در واقع دانستن سختی کلمات کلیدی و نحوه اندازه گیری آن برای متخصصان سئو بسیار با اهمیت است چرا که به آنها نشان می دهد که چه میزان انرژی و هزینه باید صرف گرفتن رتبه در آن کلمات کلیدی کنند.
در واقع سئوکارها قبل از انجام یک پروژه باید بدانند که کدام یک از کلمات کلیدی برای گرفتن رتبه مناسب تر خواهد بود و زودتر در گوگل به نتیجه دلخواه می رسد. با ابزارهای مختلفی می توان سختی کلمه کلیدی را اندازه گیری کرد که به طور کامل در این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد.
سختی کلمه کلیدی چیست؟
سختی کلمات کلیدی (keyword difficulty) میزان رقابتی بودن یک کلمه کلیدی را نشان می دهد. سختی کلمات کلیدی در واقع به شما نشان میدهد که در آن کلمه کلیدی چقدر رقابت وجود دارد و شما باید برای گرفتن رتبه در گوگل چقدر تلاش کنید.
به عنوان مثال اگر کاربری کلمه کلیدی «خرید مانتو» را در موتور جستجوی گوگل جستجو کند، گوگل در صفحه اول خود بهترین نتایج با این کلمه کلیدی را به او نشان می دهد. حالا اگر متوجه شدهاید که کلمه کلیدی «خرید مانتو» در بین مخاطبان هدف شما احتمال جستجوی بالایی دارد و به دنبال تولید محتوا و گرفتن رتبه با این کلمه کلیدی هستید، باید میزان سختی کلمه کلیدی «خرید مانتو» را بررسی کنید. اگر رقبای شما که نتایج وبسایت آنها برای این کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل نشان داده میشود، به روز تر باشند و محتواهای باکیفیت تری تولید کرده باشند و لینکسازی بیشتری برای آن انجام داده باشند، سختی کلمه کلیدی «خرید مانتو» افزایش مییابد و شما برای گرفتن رتبه باید زحمات بیشتری بکشید.
هر چقدر سختی کلمات کلیدی افزایش یابد، شما با فضای رقابتی تری مواجه خواهید شد که باید هزینه مالی و زمانی بیشتری برای کسب رتبه در گوگل بپردازید. البته چون آن کلمه کلیدی بین مخاطبان هدف طرفداران بیشتری نیز دارد شما میتوانید نتیجه بهتری نیز بگیرید و بهتر دیده شوید اما در برخی کلمات کلیدی فقط رتبه 1 گوگل یا نهایتا 1 الی 3 می توانند کلیک دریافت کنند.
بهترین کار قبل از تولید محتوا این است که شما بسته به نیاز مخاطبان خود تعدادی کلمه کلیدی انتخاب کنید. سپس با اندازه گیری سختی هر کدام از آنها بعضی از آنها را حذف کنید. اما سؤالی که ممکن است برای افراد مختلف پیش آید این است که ما باید تمرکز خود را بر روی مواردی بگذاریم که سختی کلمه کلیدی آنها بالا باشد یا پایین؟ پاسخ این سؤال این است که شما باید علاوه بر در نظر گرفتن نیاز مخاطبان خود، لیستی آماده کنید که هم کلمات کلیدی با درجه سختی بالا داشته باشد و هم کلمات کلیدی با سختی پایین که با هزینه مالی و زمانی کمتر بتوان از آن نتیجه گرفت.
ابزارهای سنجش سختی کلمات کلیدی
سایتهای مختلفی وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها میزان سختی کلمات کلیدی را اندازه گیری کنید. در واقع این وب سایتها کار سئوکارها را راحت تر کرده است و می توان فقط با وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر میزان سختی کلمه کلیدی را در آنها مشاهده کرد. در واقع در این ابزارها میزان سختی کلمات کلیدی به صورت درصدی نمایش داده میشود.
سایتهایی از جمله Kwfinder، Moz، Ahrefs و Semrush به خوبی این کار را برای شما انجام میدهند و رایگان بودن آنها باعث شده است تا افراد زیادی قبل از تولید محتوا و یا لینک سازی برای اندازه گیری سختی کلمه کلیدی به این سایتها مراجعه کنند. البته سایت Kwfinder.com سایت کامل تر و دقیق تری است که به راحتی سختی کلمات کلیدی را به صورت درصدی به شما نشان میدهد.
ویژگی جالب این سایتها این است که آنها همیشه خود را بهبود میدهند و ممکن است شما امروز سختی یک کلمه کلیدی را جستجو کنید و به عدد 65 درصد برسید و بعد از یکماه بعد از جستجو به عدد 70 برسید. این نشان میدهد که کلمه کلیدی مورد نظر شما رقابتی تر شده است و به اصطلاح سختی آن بیشتر شده است. عموماً سختی کلمه کلیدی در وب سایتهای ذکر شده به صورت زیر نمایش داده میشود.
- درصد 0 تا 14: خیلی ساده
- درصد 15 تا 29: ساده
- درصد 30 تا 49: امکان پذیر
- درصد 50 تا 69: سخت
- درصد 70 تا 84: خیلی سخت
- درصد 85 تا 100: فراموشش کنید!
در ادامه هر کدام از این سایت ها را به تفصیل به شما معرفی خواهیم کرد و ویژگی ها و امکانات هر کدام را بررسی خواهیم کرد :
1- KWFinder
اولین، بهترین و پرکاربردترین ابزار برای تعیین سختی کلمات کلیدی KWFinder است. این وب سایت نیز سختی کلمه کلیدی را طبق درصد در اختیار شما قرار میدهد. با این حال ویژگی خاص KWFinder این است که کلمات کلیدی را میتوان در آن طبق زبانها و کشورهای مختلف جستجو کرد. البته باید توجه داشته باشید با توجه به تحریمهای ایران این ابزار برای کلمات کلیدی فارسی به خوبی کار نمیکند اما همچنان دقت بالاتری نسبت به دیگر ابزارها دارد. با این حال اگر علاقمند به سئوی وب سایت خود به زبان انگلیسی هستید این ابزار بسیار قدرتمند است.
وب سایت KWFinder علاوه بر سختی کلمه کلیدی، میزان ترند بودن کلمه کلیدی، هزینه تبلیغات روی کلمه کلیدی، برترین سایتها در آن کلمه کلیدی و مفیدترین اطلاعات وب سایتهای رتبه گرفته مانند اعتبار دامنه و اعتبار صفحه و تعداد بک لینکها و … را به شما میدهد. استفاده از این ابزار محدود است و برای چند کلمه کلیدی رایگان است. (می توانید اکانت اشتراکی KWFinder را با هزینه کم تهیه کنید که البته این اکانت ها با محدودیت جستجو 20 کلمه کلیدی در روز هستند اما می توانند نیاز شما را برطرف کنند.)
2- Moz
ماز (Moz) یکی از قدیمیترین و مشهورترین وب سایتهایی است که در زمینه سئو مشغول به فعالیت است. ماز تقریبا هر چیزی که برای سئوی سایت به آن نیاز دارید را در اختیارتان گذاشته است و سختی کلمه کلیدی فقط یکی از ویژگیهای آن است. این وب سایت ابزاری به نام Keyword Difficulty Checker دارد که کافی است وارد آن شوید و کلمه کلیدی موردنظر را در آن تایپ کنید. ماز علاوه بر نشان دادن میزان اعتبار دامنه و اسپم اسکور آن، سختی کلمه کلیدی، میزان سرچ آن، کلمات کلیدی مرتبط، تعداد منشنها در شبکههای اجتماعی و چندین ویژگی دیگر را نیز در اختیار شما قرار میدهد.
این وب سایت اطلاعات مربوط به سختی کلمه کلیدی را طبق بررسی رقبا در اختیار شما قرار میدهد. عدد سختی کلمه کلیدی همانطور که گفته شد بین 0 تا 100 است و هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد سختی آن بیشتر است. استفاده از قابلیتهای فراوان این وب سایت پرطرفدار رایگان نیست و باید مبلغی پرداخت کنید تا ابزار سختی کلمه کلیدی در دسترستان قرار بگیرد.
3- AhRefs
وب سایت Ahrefs یک سرویس سئوی کامل است که هر آن چه در مورد سئو بخواهید در اختیارتان قرار میدهد. تحلیل رقبا، تحلیل کلمه کلیدی، تحلیل محتوا، تحلیل بک لینکها و … در این وب سایت ممکن است. ابزار Keyword difficulty checker هم یکی از سرویسهای این وب سایت است که سختی کلمه کلیدی را بر اساس کشور به شما میدهد.
این بخش از وب سایت Ahrefs وب سایتهایی که در آن کلمه کلیدی رتبه گرفتهاند را نیز به همراه اطلاعات کامل در اختیار شما قرار میدهد. استفاده از Ahrefs به صورت کلی رایگان نیست اما بخش Keyword difficulty checker رایگان است اما در بخش Serpها (نتایج گوگل برای کلمه کلیدی مورد نظر) فقط چهار وب سایت اول را به صورت رایگان در اختیار شما میگذارد.
4- Semrush
سمراش یکی از حرفهایترین وبسایتها برای تعیین سختی کلمات کلیدی و آنالیز وب سایت است. شما با استفاده از سمراش نه تنها میتوانید سختی هر کلمه کلیدی را تعیین کنید، بلکه میتوانید سختی کلمات کلیدی وب سایت خود و وب سایتهای رقیب را نیز بررسی کنید. سمراش در واقع کاملترین ابزار در زمینه آنالیز کلمات کلیدی رقبا است.
استفاده از این سرویس رایگان نیست ولی در صورت استفاده نزدیک به 40 ابزار مختلف را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید هر اطلاعاتی که خواستید در زمینه کلمات کلیدی به دست بیاورید.
نحوه اندازه گیری سختی کلمه کلیدی بدون ابزار
سختی کلمه کلیدی یک مفهوم نسبی است به این معنی که نمیتوان عدد دقیقی برای سختی یک کلمه کلیدی بیان کرد. کلمات کلیدی را میتوان با هم مقایسه کرد و سختی آنها را بررسی نمود ولی دادن یک عدد دقیق، به عنوان سختی کلمه کلیدی صحیح نیست.
بنابراین هیچ ابزار ایرانی و یا خارجی وجود ندارد که سختی کلمه کلیدی را به صورت کاملاً دقیق ارائه دهد. طبیعتاً همه آنها دارای خطاهایی هستند. بهترین روش برای اندازه گیری سختی کلمات کلیدی بررسی مواردی است که بر روی این سختی تأثیر گذار است. در ادامه برای درک بهتر نحوه اندازه گیری سختی کلمات مواردی را بیان میکنیم که به وسیله آنها میتوان سختی کلمه کلیدی در یک وب سایت را به خوبی متوجه شد.
1- اندازه گیری سختی کلمات کلیدی با تجربه شخصی
صاحبان وب سایتها که کار تولید محتوای وب سایت خود را انجام میدهند اگر تجربه کافی در این زمینه داشته باشند، به راحتی میتوانند سختی کلمات کلیدی را اندازه گیری کنند. دلیل این امر این است که این افراد به خوبی از رقیبان خود و وب سایت آنها اطلاع دارند و میدانند که رقیبان آنها بر روی چه کلمات کلیدی تمرکز کردهاند.
به عنوان مثال فردی که در زمینه ارزهای دیجیتال تجربه دارد به خوبی میتواند سختی کلمه کلیدی مربوط به این حوزه را ارائه دهد، به طور تجربی میتواند بیان کند که سختی کلمه کلیدی «خرید بیت کوین» از «خرید ریپل» بیشتر است. دلیل آن این است که این فرد به خوبی میداند که علاوه بر اینکه مخاطبان، ارز بیت کوین را بیشتر میشناسند و بیشتر جستجو میکنند، وب سایتها نیز در زمینه خرید بیت کوین تولید محتوای بیشتری تولید کردهاند. پس قبل از شروع تولید محتوا به ذهن خود رجوع کنید و سختی کلمه کلیدی در موارد مختلف را بررسی کنید و بعد یک محتوای جذاب و مخاطب پسند تولید کنید.
2- اندازه گیری سختی کلمات کلیدی با استفاده از میزان جستجو
هر چقدر یک کلمه کلیدی توسط کاربران بیشتر جستجو شود یعنی افراد زیادی به دنبال پیدا کردن مطالب در مورد آن هستند. وب سایتهای مختلف نیز از این موضوع آگاه هستند و در تولید محتوای خود سعی میکنند نیازهای کاربران را در نظر بگیرند.
بنابراین اگر یک کلمه کلیدی در موتور جستجوی گوگل بیشتر جستجو شود سختی آن نیز بیشتر خواهد بود. البته یک رابطه منطقی و همیشگی بین سختی کلمه کلیدی و میزان جستجوی آن در موتورهای جستجو وجود ندارد، اما در اکثر موارد تولید محتوا به سمت سلیقه کاربر میرود و بعد از مدتی سختی کلمه کلیدی و میزان جستجو ارتباط مستقیمی پیدا میکنند.
پس اگر چندین کلمه کلیدی آماده کردهاید و به دنبال اندازه گیری سختی کلمات کلیدی خود هستید میتوانید با میزان جستجوی کاربران این سختی را متوجه شوید. شما میتوانید بعد از اندازه گیری سختی کلمات کلیدی، کلماتی که سختی بیشتری دارند را در اولویت خود بگذارید و مطابق با آن تولید محتوا کنید. دلیل این کار نیز این است که مخاطبان بیشتری این کلمه کلیدی را جستجو میکنند و احتمال دیده شدن سایت شما بالا خواهد رفت. البته باید توجه کنید که گرفتن امتیاز از گوگل برای بهتر دیده شدن نیز کار آسانی نیست و به نوعی کار رقابتی تر خواهد بود.
3- اندازه گیری سختی کلمه کلیدی با استفاده از طول آنها
اگر نگاهی به آمار بیندازیم کلمات کلیدی که طول کمتری دارند بیشتر جستجو میشوند و وب سایتها نیز در تولید محتوای خود سعی میکنند کلمات کلیدی که طول کمتری دارند را استفاده کنند. دلیل این امر نیز سادگی کار و بهتر دیده شدن نتایج است. در واقع این کلمات کلیدی کوتاه به نوعی اشباع شدهاند. بنابراین به طور کلی سختی کلمات کلیدی که طول کمتری دارند بیشتر از کلمات کلیدی طولانی تر است.
به عنوان مثال کلمه کلیدی « خرید پیراهن » فقط دو کلمه است و نسبت به کلمه کلیدی « خرید پیراهن نخی تابستانه » که چهار کلمه دارد سختی بیشتری دارد. سختی بیشتر به این معنی است که به دلیل کوتاه بودن و برقراری ارتباط بهتر با مخاطب محتواهای بیشتری در مورد آن تولید شده است. بنابراین به صورت خلاصه میتوان اینطور بیان کرد که سختی کلمه کلیدی با طول آن ارتباط معکوس دارد. یعنی هر چه طول کلمه بیشتر باشد سختی آن کمتر و هر چه طول آن کمتر باشد سختی آن بیشتر خواهد بود.
مطالعات نشان میدهد که درصد کمتری از افراد در جستجوی خود دقیقاً عین عبارتی که به دنبال آن هستند را جستجو میکنند. به عنوان مثال فردی که به دنبال خرید پژو 206 تیپ 2 است اکثراً کلمه خرید 206 را جستجو میکنند. البته بسیاری از کاربران در مرحله بعدی جستجوی خود را کامل میکنند و عبارت خرید پژو 206 تیپ 2 را جستجو میکنند.
بنابراین یکی از روشهای هوشمندانه تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی این است که در تولید محتوای خود به سختی کلمه کلیدی توجه کنید و سعی کنید از کلمات طولانی با سختی کم استفاده کنید تا اگر کاربری آن را جستجو کرد دقیقاً به مطلب شما برسد.
البته این نکته را نباید فراموش کنید که نمیتوان به صورت قطعی بیان کرد که همیشه سختی کلمات کلیدی کوتاه تر بیشتر است. در واقع برای این موضوع نمیتوان یک نسخه واحد پیچید. ممکن است در محتواهای مختلف کلمات کلیدی طولانی ولی سخت نیز وجود داشته باشد که برای آن رقابت زیادی وجود دارد. نکته مهم این است که این روش اندازه گیری باید در کنار سایر روشها مورد استفاده قرار بگیرد.
4- اندازه گیری سختی کلمات کلیدی با استفاده از تعداد نتایج
حتماً شما هم وقتی در مورد یک کلمه کلیدی در موتور جستجوی گوگل جستجویی انجام میدهید با تعداد فراوانی از صفحات مواجه میشوید که در اکثر موارد نتیجه مورد نظر خود را در صفحه اول میگیرید. این تعداد صفحات نشان میدهد که در ارتباط با کلمه کلیدی جستجو این تعداد وب سایت وجود دارد که میتواند به شما کمک کند. یا به عبارتی دیگر وب سایتهایی که در این نتایج آمدهاند از این کلمه به عنوان کلمه کلیدی محتوای خود استفاده کردهاند.
کلمات کلیدی پر استفاده مثل خرید خودرو، خرید بلیط هواپیما، قیمت دلار و خرید گوشی موبایل کلماتی هستند که بعد از جستجو با تعداد زیادی از صفحات در قسمت نتایج گوگل مواجه میشوید. این تعداد زیاد صفحات نشان میدهد که محتواهای بسیار زیادی در این زمینه تولید شده است و میتوان اینطور نتیجه گرفت که سختی کلمه کلیدی در این موارد زیاد خواهد بود.
اما در مورد کلمات کلیدی که کمتر استفاده میشوند مثل قیمت ین ژاپن، خرید هواپیمای شخصی و خرید نوکیا قدیمی حتماً شما هم با نتایج کمتری مواجه میشوید و این نشان دهنده این است که سختی کلمه کلیدی در این مورد کمتر است و به اصطلاح کلمات کلیدی سخت و رقابتی نیستند.
البته نحوه اندازه گیری سختی کلمه کلیدی با استفاده از تعداد نتایج شاید زیاد قابل اتکا نباشد ولی برای افرادی که به دنبال تأسیس وب سایت خود هستند یا برای بهتر دیده شدن وب سایت خود به دنبال تولید محتوا هستند میتواند بسیار مفید باشد. یکی از معایب استفاده از این روش این است که شما با جستجو در گوشی موبایل خود نمیتوانید تعداد نتایج کلمه کلیدی گوگل را ببینید و این امکان فقط در حالت دسکتاپ وجود خواهد داشت.
5- اندازه گیری سختی کلمه کلیدی با استفاده از تبلیغات صفحه اول گوگل
حتماً شما هم در حین جستجو کردن بعضی از کلمات با نتایجی مواجه شدهاید که حاوی تبلیغات است. وقتی نتایج تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده میشود یعنی کلمه کلیدی که شما جستجو کردهاید به اصطلاح ترند شده است و یا محبوبیت زیادی دارد.
بنابراین اگر در جستجوی یک کلمه کلیدی با تبلیغات زیادی در صفحه اول گوگل مواجه شدید میتوان نتیجه گرفت که سختی کلمه کلیدی بالایی دارد و آنقدر این موضوع همه گیر است که تبلیغات در اولویت بودهاند. اندازه گیری سختی کلمات کلیدی با استفاده از تبلیغات صفحه اول گوگل یک روش فرعی است و نمیتوان همیشه از آن استفاده کرد، چرا که خیلی کمتر پیش میآید که کلمه کلیدی خاصی چندین نتیجه تبلیغ در صفحه اول گوگل داشته باشد.
جمع بندی
دانستن سختی کلمات کلیدی قبل از تدوین استراتژی سئو یک کار حیاتی و بسیار مهم است. چرا که در صورت تشخیص اشتباه کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی با سختی بالا، تمامی انرژی و هزینه های انجام شده می تواند به هدر برود. بنابراین قبل از کار بر روی یک کلمه کلیدی و پرداخت هزینه برای سئو خارجی آن کلمات، ابتدا باید از میزان سختی کلمه کلیدی مورد نظر اطمینان حاصل کنید که برای این کار روش ها و ابزارهای مختلفی را در این مطلب به شما عزیزان معرفی کردیم.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.