تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ + نحوه انجام آن
یکی از حیاتی ترین اعمال در دیجیتال مارکتینگ، تحقیق کلمات کلیدی است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب می تواند سایت شما را به صفحه اول گوگل برساند و استفاده نادرست از آن می تواند به شدت به رتبه وبسایت شما لطمه بزند.
شما با تحقیق در مورد کلمات کلیدی حیطه کاری خود، علاوه بر اینکه سئو وبسایتتان را تقویت می کنید شناخت بیشتری نیز از جامعه هدفتان و علایق آنها پیدا می کنید. هدف اصلی تحقیق کلمات کلیدی جذب افرادی است که به دنبال محتوا و محصول یا خدمت شما هستند. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی حتی می توانید تغییرات در بازار را پیش بینی کنید و واکنش مناسب نسبت به آن نشان دهید.
چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را ارزیابی کنیم؟
برای این کار ابتدا بیابید که کدام وبسایت ها از کلمات کلیدی مورد نظر شما استفاده می کنند. تا به حال به تبلیغات گوگل دقت کرده اید؟ بسیاری از این تبلیغات در حال استفاده از کلمات کلیدی ارزشمندی هستند که برای قرار گیری در نتایج صفحه اول گوگل به شکلی طبیعی (Organic) باید مسیری سخت و طاقت فرسا را طی کرد چرا که این کلمات کلیدی بیشترین قدرت را در جذب مخاطب و مشتریان بالقوه دارند.
شما می توانید در گوگل ادوردز (Google Adwords) یا بینگ ادسنتر (Bing Adcenter) از کمپین های نمونه برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.
اگر وبسایت شما در یک کلمه کلیدی خاص رتبه ای کسب نمی کند، می توانید برای ارزیابی اینکه این کلمه کلیدی چقدر می تواند برای شما موثر واقع شود، ترافیک آزمایشی بخرید و آن را مورد تست قرار دهید. برای اینکار در گوگل ادوردز Exact match را انتخاب کنید و ترافیک را به سمت یکی از صفحات سایتتان هدایت کنید و معیارهای Impresseions و نرخ تبدیل (CTR) را روی 200 تا 300 کلیک اندازه گیری کنید.
کلمات کلیدی طولانی
سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی که 5000 بار یا حتی 500 بار در روز جستجو می شوند به نظر فوق العاده می آید اما در واقعیت، این جستجوها حداکثر فقط 30% از کل جستجوهای انجام شده در فضای وب را تشکیل می دهند و 70% باقی مانده را کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) تشکیل می دهند. این نوع کلمات کلیدی شامل صدها میلیون جستجو یکتاست که شاید روزانه دفعات کمی جستجو شوند اما در مجموع، اکثریت جستجوهای فضای وب را تشکیل می دهند.
این کلمات کلیدی نرخ تبدیل بهتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه دارند چون افرادی که از این کلمات کلیدی استفاده می کنند، احتمال خرید بیشتری نسبت به سایرین دارند. برای مثال فردی که کلمه کلیدی “قیمت هاست لینوکس ایرانی” را جستجو می کند به طور حتم از فردی که کلمه “هاست” را جستجو می کند احتمال خرید بیشتری دارد.
برای درک بهتر میزان جستجو این کلمات کلیدی، یک نمودار تقاضای جستجوی کلمات کلیدی وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی
به نظرتان اطلاعات موجود در نمودار بالا را به چه صورت می توان بدست آورد؟ با کمک ابزارهایی مانند Google Trends، Google Adwords Keyword Planner Tool و Microsoft Bing Ads Intelligence می توان چنین اطلاعاتی را جمع آوری کرد. البته ابزارهای دیگری هم مثل Moz Keyword Explorer یا Wordtracker وجود دارند که این ابزارها میزان جستجو کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند (Trend) شدن این کلمات را در اختیار کاربران می گذارند که البته استفاده از این دو ابزار رایگان نمی باشد.
می توان گفت گوگل کیورد پلنر یکی از بهترین ابزارهای برای شروع کار می باشد. این ابزار علاوه بر نشان دادن میزان جستجو کلمات کلیدی پیشنهادی، نرخ راه اندازی کمپین های پولی را نیز به شما نمایش می دهد.
برای تعیین مقدار جستجو یک کلمه کلیدی، باید نوع (Match Type) را روی Exact قرار دهید و به دنبال مقدار جستجوهای محلی بگردید. توجه داشته باشید عددی که به شما نشان داده می شود تعداد کل جستجوهاست و این یعنی تعداد کاربران ورودی به سایت شما عدد بسیار کمتری خواهد بود.
یافتن میزان دشواری کلمات کلیدی
برای اینکه تصمیم بگیریم به سراغ چه کلمه کلیدی باید برویم، علاوه بر تحقیق در مورد میزان تقاضای کلمه کلیدی مربوطه، باید بدانیم برای رسیدن به رتبه های بالا در این کلمات کلیدی چه باید کرد.
اگر می بینید در یک کلمه کلیدی خاص (برای مثال رزرو بلیط هواپیما)، در صفحه اول گوگل و بالای صفحه برندهای بزرگی حضور دارند، باید بدانید که برای رسیدن به چنین جایگاهی مسیر دشواری را در پی خواهید داشت.
برای اینکه میزان این دشواری را اندازه گیری کنید، می توانید از ابزارهایی مثل SEMrush ،MoZ Keyword Difficulty Tool و KWfinder استفاده کنید. (در مقاله 10 ابزار تحلیل کلمات کلیدی در سال 2019 می توانید با ابزارهای بیشتری آشنا شوید.)
آموزش کار با KWfinder
KWfinder یکی از ابزارهای مفید برای تحقیق کلمات کلیدی است. این ابزار نه تنها میانگین دقیقی از جستجو کلمات کلیدی در یک ماه را نشان می دهد، بلکه میزان ترند شدن آن را نیز به همراه میزان دشواری آن (Keyword Difficulty) نشان می دهد. می توان گفت این ابزار بهترین ابزار موجود برای تحقیق کلمات کلیدی است.
این ابزار علاوه بر مواردی که گفتیم، کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی شما را نیز نشان می دهد. پس وقتی شما در این ابزار کلمه “راه اندازی استارتاپ” را جستجو می کنید، کلمات کلیدی مرتبط با آن مثل “کارآفرینی” یا “کسب و کار اینترنتی” را نیز نمایش می دهد. (توجه داشته باشید که استفاده از این ابزار رایگان نیست اما شما می توانید در یک روز 2 کلمه کلیدی را در حالت عادی و اگر ثبت نام انجام دهید 5 کلمه کلیدی را به کمک آن بررسی کنید.)
برای استفاده از این ابزار شما بعد از ثبت نام و خرید یکی از پلن ها به محیط کاربری خود وارد می شوید :
شما می توانید در اینجا زبان را از Any Language به فارسی (Persian) تغییر دهید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را بیابید :
همانطور که در تصویر زیر می بینید، این ابزار تمام اطلاعاتی را که شما برای کلمه کلیدی مورد نظر نیاز دارید، به شما نمایش می دهد :
تمام چیزهایی که در رابطه با تحقیق کلمات کلیدی تا به اینجا گفتیم، در 6 مرحله خلاصه می شوند :
مرحله 1 : یک فهرست از موضوعات مرتبط و مهم درباره کسب و کار خود تهیه کنید. برای شروع به سرفصل های کلی فکر کنید. اگر تولید کننده محتوا هستید، این سرفصل ها می تواند به شما در انتخاب دسته بندی موضوعی وبسایتتان کمک کند. سپس خود را به جای مخاطبان قرار دهید و ببینید که آنها به دنبال چه چیزهایی هستند که در نهایت می توانند به وبسایت شما برسند.
مرحله 2 : حال که سرفصل های اصلی را یافته اید، باید کلمات کلیدی مرتبط با هر سرفصل را بیابید. این کلمات کلیدی همان هایی هستند که می توانند رتبه شما را در نتایج جستجو ارتقا دهند. مثلا اگر یکی از موضوعات انتخابی شما “سئو” باشد به کلمات کلیدی مثل “افزایش رتبه گوگل”، “بازاریابی دیجیتال”، “ایمیل مارکتینگ” و… خواهید رسید.
مرحله 3 : اگر هنوز احساس می کنید کلمات کلیدی وجود دارند که از قلم افتاده اند از Auto Complete گوگل کمک بگیرید تا دریابید مردم به دنبال چه کلمات کلیدی دیگری هستند و آنها را نیز در فهرست کلمات کلیدی خود وارد کنید.
مرحله 4 : فهرست شما باید ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه و طولانی باشد. قبل تر در رابطه با اهمیت کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) صحبت کردیم و گفتیم که این کلمات کلیدی از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار هستند. پس مطمئن شوید که در فهرستتان از این نوع کلمات کلیدی نیز استفاده کرده اید.
مرحله 5: فعالیت رقیب های خود را زیر نظر داشته باشید. نیازی نیست از کارهای آنها تقلید کنید. اگر یک کلمه کلیدی برای رقبای شما مهم است، لزوما نباید برای شما نیز مهم باشد. اما به هر صورت دانستن اینکه رقیبانتان روی چه کلمات کلیدی تمرکز کرده اند، می تواند شما را کمی جلو بیاندازد. به طور کل می توان گفت شما باید دو عمل را همزمان انجام دهید : 1.افزایش رتبه وبسایتتان در کلمه کلیدی مورد استفاده رقبا 2. کار بر روی کلمات کلیدی که هنوز رقبا به دنبال آن نرفته اند. (ابزار SEMrush می تواند برای این منظور به شما کمک کند)
مرحله آخر : از گوگل ادوردز و ابزارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم برای رسیدن به کلمات کلیدی بهتر استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.