Keyword Stuffing چیست؟ + 6 راه جلوگیری از آن
وقتی میخواهید وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، استفاده از میانبرها وسوسه انگیز است. ممکن است بخواهید تاکتیک هایی را امتحان کنید که این روند را سریعتر کرده و به شما کمک میکنند تا هر چه زودتر به رتبه بالاتری برسید. اما میانبرها و روش های سئو کلاه سیاه مانند بمباران کلمات کلیدی، نه تنها به شما کمک نمیکنند بلکه ممکن است به وبسایت شما آسیب هم برسانند.
Keyword Stuffing چیست؟
Keyword Stuffing و یا بمباران کلمه کلیدی زمانی اتفاق می افتد که یک وب سایت نوشته های خود را با کلمه کلیدی تکراری بمباران کند به امید اینکه آن کلمه در موتورهای جستجو رتبه بالاتری را کسب کند. گرچه این روش به اندازه سال های قبل محبوب نیست اما همچنان برخی برندها از آن برای افزایش آمار سرچ خود استفاده میکنند.
انواع تکرار کلمه کلیدی عبارتند از :
- تکرار بی مورد کلمات یا عبارات
- افزودن کلمات بی ربط
- نوشتن هم خانوادههای همان کیورد
- استفاده از کلمات کلیدی که به موضوع صفحه مرتبط نیست
برای مثال صفحهای که میخواهد با عبارت “بهترین کیف لپ تاپ” رتبه بگیرد، متن خود را این چنین با کلمه کلیدی بمباران میکند :
“اگر به دنبال بهترین کیف لپ تاپ هستید جای دیگری نروید. برند ما بهترین کیف لپ تاپ را ارائه میدهد که میتوانید موقع کار یا تفریح از آن استفاده کنید. با پر کردن لایههای مختلف این کیف و یک جیب مخصوص برای شارژتان، این بهترین کیف لپ تاپ است که میتوانید آن را با خود به مسافرت یا مدرسه ببرید.”
در این مثال تکرار کلمه کلیدی بیشتر از حد معمول است. استفاده از این عبارت بیش از چیزی است که سئو در چگالی کلمه کلیدی پیشنهاد کرده است (چگالی کلمه کلیدی در سئو یعنی تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی در متن.)
چگالی کلمه کلیدی= تعداد کل کلمات در متن / تعداد کلمه کلیدی
در مثال بالا چگالی کلمه کلیدی 19.33% است (در متن 58 کلمهای 3 بار از کلمه کلیدی استفاده شده است). این درصد بالاتر از درصد معمول برای Keyword Stuffing است. اگرچه مقدار دقیقی برای چگالی کلمه وجود ندارد اما بهترین مقدار همان 2% است.
یک نوع دیگر بمباران کلمه کلیدی وجود دارد که برای مخاطبان قابل مشاهده نیست. در این روش کلمات و عبارات در جاهایی نوشته و بیش از حد تکرار میشوند که برای خواننده قابل مشاهده نیست که این شامل :
- استفاده از متن همرنگ با پس زمینه (برای مخفی کردن کلمات از خوانندگان و نمایش دادن آنها به موتور جستجو)
- تکرار متن در کد صفحه، متا تگها، مشخصهٔ alt و تگ کامنت ها
اگرچه ممکن است هر دو روش تکرار کلمه کلیدی، بیزنس ها را به این فکر بیندازد که بتوانند با گول زدن موتور جستجو رنکینگ بالایی دریافت کنند، اما هر دو تاکتیک نیز به همین شکل میتوانند منجر به رتبه بندی پایین برای یک وب سایت شوند.
چرا Keyword Stuffing برای سایت شما مضر است؟
بعد از خواندن مثال بالا، یکی از دلایل بد بودن بمباران کلمه کلیدی روشن شد. یک تجربهٔ بسیار بد برای کاربر میسازد. هدف از محتوای یک وبسایت باید آموزش، خدمات و تعامل با خوانندگان باشد. وقتی شما صفحات سایت خود را پر از کلمات کلیدی میکنید، قادر به تحقق این هدف نخواهید بود. به جای نوشتن برای مخاطبان خود برای موتور جستجو مینویسید. همین موضوع باعث ایجاد یک تجربهٔ بد در مخاطبانتان میشود و آنها را از سایت شما دور میکند و بانس ریت سایت شما را افزایش می دهد و در نهایت مشتریان بالقوهٔ کسب و کارتان را از دست میدهید.
اگرچه ممکن است فکر کنید که پر کردن صفحه با کلمات کلیدی احتمالاً مردم را به سمت سایت شما سوق دهد، اما در واقع کاملاً برعکس عمل میکند. Keyword Stuffing از طرف موتورهای جستجو کاملاً محکوم است و میتواند باعث جریمه سایت شود. به عبارت دیگر، اگر سایت خود را با کلمات کلیدی بمباران کنید شانس شما برای گرفتن رتبه، نه تنها بالا نخواهد رفت بلکه پایین میآید. ممکن است توسط Google جریمه شوید و صفحه شما را از صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) حذف کند.
بنابراین اگرچه ممکن است بازی با این سیستم وسوسه انگیز باشد، اما از پر کردن صفحات خود با کلمات کلیدی اجتناب کنید. در عوض برای بهینه سازی درست صفحات خود با کلمات کلیدی، از روشهای زیر استفاده کنید.
برای داشتن بیشترین شانس در بالا رفتن رتبه خود، به جای تکرار زیاد کلمهٔ کلیدی آنرا بهینه کنید.
نحوه استفاده صحیح از کلمات کلیدی و جلوگیری از کیورد استافینگ
در راستای کمک به یک سایت در گرفتن رتبهٔ بالا برای یک کلمه کلیدی خاص به جای پر کردن” کلمه کلیدی در متن، روی “بهینه سازی” آن تمرکز کنید. از عبارت هدف خود در جاهای درست استفاده کنید. همانطور که در دستورالعمل های کیفیت گوگل توضیح داده شده است، “بر ایجاد محتوای مفید و غنی از اطلاعات که از کلمات کلیدی به طور مناسب در آن استفاده شده است تمرکز کنید.”
برای داشتن تراکم کلمه کلیدی بهتر این 6 روش را در نظر داشته باشید :
1- برای هر صفحه یک کلمه کلیدی خاص اختصاص دهید.
برای شروع سئو یک وب پیج، ابتدا باید یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید. این عبارت اصلی باید مربوط به موضوع و در کل مرتبط با محتوا باشد. این اصطلاح باید یک اصطلاح محبوب و کم رقابت باشد تا شانس شما را در افزایش رتبه در صفحات جستجو بالا ببرد.
وقتی از یک کلمه کلیدیِ هدف در یکی از صفحات وب استفاده کردید، آن را به عنوان اصطلاح اصلی برای سایر صفحات سایت خود استفاده نکنید. هر صفحهای از سایت را که میخواهید در جستجو رتبه کسب کند، باید کلمه کلیدی منحصر به آن صفحه را انتخاب کنید. این باعث میشود که صفحات محتوای شما با یکدیگر رقابت نکنند و موتورهای جستجو به راحتی متوجه شوند که یک صفحه راجع به چه موضوعی است.
نکته: قبل از انتخاب کلمهٔ کلیدی برای یک صفحه از ابزار Alexa’s Keyword Difficulty Tool برای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید. یک عبارت مرتبط با موضوع خود را وارد کنید سپس از گزارش به دست آمده کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید. برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی این نکات را در نظر داشته باشید که عباراتی را انتخاب کنید که محبوبیت بالایی دارند ( که نشان میدهد کاربران آن را بیشتر سرچ کردهاند) و نمره رقابتی که شما میتوانید با آن رقابت کنید (این عدد نزدیک به نمرهٔ قدرت رقابتی سایت شماست).
2- بیش از 300 کلمه بنویسید.
برای ترغیب موتورهای جستجو به دادن رتبه بالا به کلمه کلیدیتان، در متن اصلی حداقل باید 300 کلمه بنویسید. هدف موتورهای جستجو ارائهٔ مرتبط ترین و مفیدترین اطلاعات موجود به کاربران است بنابراین در بین عبارات جستجو شده مقالاتی در رنک بالا قرار میگیرند که دقیق و عمیق و جامع هستند.
3- در متن خود از چگالی کلمه کلیدی مناسب استفاده کنید.
موقع نوشتن، از کلمه کلیدی به تعداد کافی استفاده کنید. بیش از حد از آن استفاده نکنید و فقط در مواقعی به سراغش بروید که طبیعی و مرتبط به نظر برسد. تراکم کلمه کلیدی خود را زیر 2% نگه دارید تا دستورالعملهای سئو را رعایت کرده باشید.
نکته: اگر از وردپرس استفاده میکنید، تراکم کلمات کلیدی پستهای خود را با استفاده از پلاگین Yoast SEO کنترل کنید. یواست سئو یک افزونه برای مدیریت چگالی کلمات کلیدی است و شما میتوانید با استفاده از آن از تراکم کلمه کلیدی خود در متن مطلع شوید. برای داشتن سئوی بهتر صفحهتان، پس از انتشار آن URL صفحه را در Alexa’s On-Page SEO Checker وارد کنید تا پیشنهادات بیشتری را دریافت کنید.
4- از کلمات کلیدی ثانویه، مترادفها و کلمات کلیدی بلند نیز استفاده کنید.
یک راه دیگر برای اینکه به موتورهای جستجو بگویید صفحه شما با کلمه کلیدی اصلی آن مرتبط است استفاده از کلمات کلیدی ثانویه است. موتور جستجو از عبارات و اصطلاحات دیگر نیز برای رتبه بندی صفحه استفاده میکند. پس در نسخه خود از کلمات کلیدی ثانویه، مترادف و ورژن بلندتر کلمه کلیدی اصلی خود استفاده کنید تا در رنکینگ موتور جستجو رتبه خوبی بگیرید.
استفاده از نسخه بلندتر کلمه کلیدیتان به موتورهای جستجو کمک میکند که به سؤالات کاربران پاسخ دهند و این شانس را به شما میدهد که در قسمت “People also ask” قرار بگیرید.
نکته : برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و کلمات کلیدی دم بلند از Alexa Keyword Difficulty Tool استفاده کنیدتا بتوانید جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید. همچنین، کلمه کلیدی هدف خود را در Google جستجو کنید و برای یافتن کلمات کلیدی ثانویه، به لیست جستجوهای مرتبط مراجعه کنید.
5- کلمات کلیدی را در قسمتهای درست قرار دهید.
هنگامی که یک صفحه را برای یک کلمهٔ کلیدی بهینه میکنید، مسئله فقط این نیست که از عبارت اصلی در کجای متن استفاده کردهاید بلکه چگونگی استفاده از آن در بخش های مختلف یک صفحه نیز اهمیت دارد. برای سئو کردن کامل یک صفحه از کلمهٔ کلیدی خود، یک بار در بخش های زیر استفاده کنید:
- عنوان صفحه
- حداقل یک بار در زیر عنوان
- تگ عنوان
- توضیحات متا (Meta Description)
- حداقل یک بار در alt تصویر
- پاراگراف اول
- نزدیک به قسمت پایانی متن
برخلاف بمباران کلمه کلیدی، بهینه سازی کلمات کلیدی سیگنالهای مثبتی را به موتور جستجو میفرستند تا آنها بتوانند صفحهٔ شمارا برای عبارت مورد نظر رتبه بندی کنند.
6- On-page SEO خود را بررسی کنید.
حتی اگر برای بهینه سازی کلمه کلیدی خود چک لیست بسازید باز هم ممکن است فرصت خود را برای جذب موتورهای جستجو از دست بدهید. در نتیجه پس از انتشار صفحه خود، موارد مرتبط با سئوی داخلی سایت را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که از تمامی فرصتها برای بهینه سازی استفاده کردهاید.
نکته: با استفاده از Alexa’s On-Page SEO Checker اطمینان حاصل کنید که صفحه شما برای کلمه کلیدی مورد نظر بهینه شده است. URL صفحه و کیورد مورد نظر را وارد کنید و از گزارش به دست آمده برای بهینه سازی هر چه بهتر و گرفتن ترافیک، استفاده کنید.
استراتژی کلمه کلیدی و رتبه بندی خود را بهتر کنید
همانطور که دیدید، انتخاب کلمه کلیدی و استفاده بارها و بارها از آن در متن برای داشتن رتبه خوب در SERP کافی نیست. شما برای بهینه سازی محتوای خود و داشتن صفحاتی با رتبه بالا در مقایسه با رقیبانتان، به تحقیق و استراتژی نیاز دارید. بنابراین از Keyword Stuffing اجتناب کرده و از نکات گفته شده در این پست در راستای تولید محتوای خوب و بهبود استراتژیهای سئو استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.