51 نوع استراتژی بازاریابی مخصوص استارتاپ ها (قسمت سوم)
در قسمت اول و قسمت دوم از این پست 34 استراتژی بازاریابی را توضیح دادیم و در این پست با 17 استراتژی بازاریابی دیگر نیز آشنا خواهیم شد.
35. بازاریابی مشوقی یا ترویجی Promotional Marketing
بازاریابی مشوقی یک استراتژی بازاریابی معین شده برای برانگیزش یک مشتری جهت اقدام در قبال یک تصمیم خرید است. بازاریابی تبلیغاتی فنی است که شامل مشوقهای مختلفی جهت خرید میشود از جمله:
- رقابتها: همهی ما از بردن رایگانِ چیزی خوشحال میشویم. رقابتها وسیلهی بازاریابی جذابی را برای کسب و کارهای کوچک جهت تحصیل مشتریان جدید و خلق آگاهی ارائه میدهند.
- کوپنها: بر اساس CMS، یک عامل پردازش کوپن پیشرو، بازاریابها ۳۰۲ میلیارد کوپن در ۲۰۰۷ صادر کردند، که افزایشی ۶ درصدی نسبت به سال قبل داشته است. بر اساسِ شورای کوپنِ موسسهی بازاریابی تبلیغاتی (PMA) بیش از ۷۶% جمعیت از کوپنها استفاده میکنند. کوپنها هنوز کار میکنند و یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه را برای کسب و کارهای کوچک فراهم میکنند.
- نمونه برداری: پیش از خرید امتحان کنید. محصول بیرون دادن ممکن است به لحاظ سود محدودکننده به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که چگونه یک سلیقهی کوچک به مشتریان دادن میتواند به یک خرید بزرگ بینجامد. سوپرمارکتهای Publix نمونههایی از پایِ لیموی کلیدی جایزهدارشان را به اشتراک میگذارند نه به خاطر اینکه آدمها کیفیت پای را زیر سوال میبرند بلکه به خاطر آن که کاری کنند مشتریان بیشتر خرید کنند.
36. بازاریابی کمینی Ambush Marketing
تبلیغکننده از این استراتژی بازاریابی برای ارتباط برقرار کردن با رویدادها و برندهای مشخص بدون پرداخت حقالزحمههای حمایت مالی استفاده میکند. این استراتژی به کسب و کار اجازه میدهد این رویدادها را سرمایهای کند یا حقوق مالکانهی برندِ کسب و کار دیگر را بیشینه کند، که اثر بالقوهی کم کردنِ ارزش رویداد اصلی را دارد.
37.بازاریابی کسب و کار به مصرفکننده B۲C Marketing
هدف نهایی بازاریابی B۲C(بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده) آن است که خرید روندگان را تا آنجا که ممکن است به شدت و به طور مداوم به خریدار تبدیل کند. بازاریابان کسب و کار به مصرف کننده، فعالیتهای بازاریابی مثل کوپنها، نمایشگاهها، نمای مغازهها(هم واقعی و هم آنلاین) و تلاشهای خاصی را به کار میگیرند تا بازار هدف را به خرید ترغیب کنند. کمپینهای بازاریابی کسب و کار به مصرفکننده روی یک تراکنش متمرکز هستند، به لحاظ دورهی زمانی کوتاهتر هستند، و نیاز دارند که بلافاصله علاقهی مشتریان را به خود جلب کنند. این کمپینها اغلب معاملات، تخفیفها، یا اسنادی را ارائه میدهند که میتوانند هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاه استفاده شوند.
38. بازاریابی ابری Cloud Marketing
در این نوع جدید بازاریابی، تمام منابع و داراییهای بازاریابی به صورت آنلاین درآورده میشوند تا مصرف کنندگان(یا وابستگان) بتوانند آنها را توسعه دهند، جرح و تعدیل کنند، استفاده کنند، و به اشتراک بگذارند. Amazon.com را در نظر بگیرید که چگونه کاری میکند تا مشتریان کتابها، فیلمها، و نمایشهای تلویزیونی دیجیتالی را از یک کتابخانه دیجیتال بخرند که در حساب آنلاین مشتری یا در ابزار دیجیتالی آنها مثل Kindle Fire قابل دسترسی است.
۳۹. بازاریابی موبایلی Mobile Marketing
بازاریابی در یا با یک ابزار موبایلی، مثل گوشیهای هوشمند. بازاریابی موبایلی میتواند برای مشتریان زمان و محل حساس، اطلاعات شخصی شده فراهم کند که کالاها، خدمات و ایدهها را ارتقاء میبخشد. در اینجا یک نمونهی اخیر از بازاریابی موبایلی عملی وجود دارد.
۴۰. بازاریابی هم پیمانی Alliance Marketing
یک سرمایهگذاری مشاعی بین دو یا چند کسب و کار شکل میگیرد تا در تلاش برای تبلیغات و فروش کالاها و خدمات منابع را به خدمت بگیرند.
۴۱. بازاریابی معکوس Reverse Marketing
در بازاریابی معکوس، ایده این است که کاری کنیم تا مشتری کسب و کار را دنبال کند به جای آنکه بازاریابان به دنبال مشتری بروند. معمولا، این کار از طریق روشهای سنتی تبلیغات صورت میپذیرد، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات مجلههای چاپی، و رسانههای آنلاین. در حالی که بازاریابی سنتی اساسا به یافتن مجموعهی درستی از مشتریان توسط فروشنده و هدف قرار دادن آنها میپردازد، بازاریابی معکوس بر نزدیک شدن مشتریان بر فروشندگان بالقوه که ممکن است بتوانند محصول مطلوب را ارئه دهند تمرکز دارد.
در ۲۰۰۴، Dove کمپین داو برای زیبایی واقعی را با تمرکز بر زیبایی طبیعی زنان به جای تبلیغ کردن محصولاتشان به راه انداخت. این کمپین باعث شد فروششان تا بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش یابد و باعث شد که داو برندش را حول و حوش این استراتژی بازآفرینی کند. هرچند این کمپین موفقیتآمیز بود، اما به دلیل آنچه مردم به عنوان یک تبلیغات با یک پیام متناقض میدیدند باعث بحث و جدلهای بسیاری شد.
۴۲. بازاریابی تلفنی Telemarketing
میدانم به چه چیزی فکر میکنید، شما از بازاریابان تلفنی نفرت دارید. در این احساس شما تنها نیستید. با وجود این، بازاریابی تلفنی میتواند بخش مهمی از فروش محصولاتتان به مشتریان را در بر بگیرد و نباید از آن غفلت شود چرا که بسیاری از شرکتها برای ارتباط با مشتریان به آن تکیه میکنند.
بازاریابی تلفنی(که گاهی با عنوان فروش داخلی، یا فروش تلفنی در بریتانیا و ایرلند شناخته میشود) روشی از بازاریابی مستقیم است که در آن یک فروشنده مشتریان آتی را به خرید محصولات و خدمات ترغیب میکند، یا از طریق تلفن یا از طریق یک ملاقات کنفرانسی رو در رو یا اینترنتی که در طول مکالمه برنامهریزی شده است. بازاریابی تلفنی همچنین میتواند شامل صداهای فروشندگان از قبل ضبط شده باشد که برنامهریزی شده است از طریق تلفن یا شمارهگیری خودکار پخش شود. بازاریابی تلفنی در سالهای اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که توسط بسیاری به عنوان یک کار آزارنده تلقی شده است.
۴۳. بازاریابی نمونهی رایگان Free Sample Marketing
بر خلاف بازاریابی اشانتیون، این بازاریابی به بازاریابی تکمیلی بستگی ندارد، بلکه شامل ارائهی یک نمونهی رایگان از محصول میشود برای تاثیرگذاری بر مشتری جهت انجام خرید.
44. بازاریابی نامهی مستقیم Direct Mail Marketing
قالبی از تبلیغات که منافی با کانالهای ارتباطی است (صرفا تعاملات انسانی را قبول دارند و بس) به کسب و کارها و سازمانهای غیرانتفاعی اجازه میدهد مستقیما با مشتری ارتباط برقرار کند، با فنون تبلیغاتی که میتواند شامل پیام متنی، ایمیل، وبگاههای مصرفکنندهی تعاملی، تبلیغات نمایش آنلاین، فیلترها، توزیع کاتالوگ، نامههای تبلیغاتی، و تبلیغات بیرونی باشد. پیامهای بازاریابی مستقیم بر تمرکز روی مشتری، دادهها، و پاسخگویی تاکید دارد. مشخصههایی که بازاریابی مستقیم را متمایز میکند عبارتند از:
- پیامهای بازاریابی مستقیما به نشانی مشتری(ها) فرستاده میشوند. بازاریابی مستقیم بر توانایی نشان قرار دادن اعضای بازار هدف تکیه دارد. نشانیپذیری به شکلهای مختلفی ظاهر میشود از جمله نشانی پست الکترونیک، شمارههای موبایل، کوکیهای مرورگر وب، شمارهی دورنگار، و نشانیهای پستی.
- بازاریابی مستقیم به دنبال برانگیختن یک “فراخوانی اقدام” مشخص است. به عنوان مثال، یک تبلیغ ممکن است از مشتریان آتی بخواهد تا به یک شماره تلفن رایگان زنگ بزنند یا روی یک لینک برای ورود به وبگاه کلیک کنند.
- مهاجرت به کشوری دیگر همیشه یک چالش است، اما مهاجرت به همراه یک کودک دلهرهی بیشتری ایجاد میکند. از یافتن مدرسه و خدمات مراقبت از کودک گرفته تا فعالیتهای تفریحی و امکانات بهداشتی درمانی، والدین باید قبل از تغییر کشور محل زندگیشان ۲ بار فکر کنند. چه برای کار به خارج فرستاده میشوید، چه به دنبال یک ماجراجویی جدید برای خودتان و خانوادهتان هستید، مهم است که نیازهای عزیزانتان، و همچنین نیازهای خودتان را مد نظر قرار دهید. نظرسنجی اخیر اکسپت اینسایدر برترین کشورهای دنیا را مشخص کردهاست که شاید بخواهید برای مهاجرت به خارج از کشور به همراه خانواده، به آنها فکر کنید.
- بازاریابی مستقیم از طریق کسب و کارهایی با اندازههای مختلف انجام میشود- از کوچکترین استارتآپها تا رهبران حاضر در Fortune ۵۰۰. یک کمپین تبلیغاتی مستقیم خوب اجرا شده میتواند بازده مثبتی بر سرمایهگذاری از طریق نشان دادن تعداد مشتریان بالقوهای که به یک فراخوانِ اقدامِ روشن پاسخ دادند ثبت کند. تبلیغات عمومی به نفع پیامهایی که سعی میکنند آگاهی عاطفی مشتری بالقوه را بسازند یا به نفع تعامل با یک برند از فراخوان اقدام اجتناب میکند. حتی تبلیغات عمومی خوب طراحی شده به ندرت میتوانند تاثیرشان بر حد سودآوری سازمان را اثبات کنند.
45. بازاریابی پایگاه دادهها Database Marketing
بازاریابی پایگاه دادهها شکلی از بازاریابی مستقیم است با استفاده از پایگاههای دادههای مشتریان یا مشتریان بالقوه جهت تولید پیامهای شخصیسازی شده به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت با مقاصد بازاریابی. شیوهی ارتباط میتواند هر رسانهی نشانیپذیری باشد، مثلِ شیوهی بازاریابی مستقیم. تمایز میان بازاریابی مستقیم و بازاریابی پایگاه دادهها در اصل از توجه معطوف به تحلیل دادهها نشات میگیرد. بازاریابی پایگاه دادهها بر استفاده از فنون آماری برای توسعهی مدلهای رفتار مشتری تاکید میکند که بعدا برای انتخاب مشتریان جهت برقراری ارتباط استفاده میشود. در نتیجه، بازاریابان پایگاه دادهها همچنین مایل هستند مصرفکنندگان سفت و سختِ انبارهای دادهها باشند، چون داشتن میزان دادههای بیشتر دربارهی مشتریان این احتمال را افزایش میدهد که یک مدل دقیقتر بتوان ساخت.
دو نوع اصلی پایگاه دادههای بازاریابی وجود دارد: (۱) پایگاه دادههای مصرفکننده (۲) پایگاه دادههای کسب و کار. پایگاه دادههای مصرفکننده در درجهی اول با شرکتهایی درگیر هستند که به مشتریان (کالا یا خدمات) میفروشند، که اغلب به اختصار با (B۲C) یا BtoC [کسب و کار به مصرف کننده] نشان داده میشوند. پایگاه دادههای بازاریابی کسب و کار اغلب در اطلاعاتی که میتوانند فراهم کنند بسیار پیشرفتهتر هستند. این اساسا به خاطر این است که پایگاه دادههای کسب و کار به قانونهای یکسانی مثل پایگاه دادههای مصرفکننده محدود نیستند.
46. بازاریابی شخصی سازی Personalized Marketing
بازاریابی شخصی سازی(همچنین گاهی بازاریابی یک به یک نامیده میشود) یک شکل مفرط از تمایز محصول است. در صورتی که تمایز محصول سعی میکند یک محصول را از محصول رقیب تمیز دهد، شخصیسازی سعی میکند یک محصول منحصربفرد برای ارائه به هر مشتری درست کند. Nike ID یک برند محبوب است که یک کسب و کار قوی حول مفهوم بازاریابی شخصیسازی توسعه داده است.
47. بازاریابی مشارکتی Affinity Marketing
با همپیمان شدن با برندهایی که شما را کامل میکنند، شراکتهای استراتژیکی ایجاد کنید که برای هر دو طرف سودمند است. این نوع تحت عنوان بازاریابی مشارکتی نیز شناخته میشود، با این استراتژی، یک برند تولید فروش میکند در حالی که برند دیگر مشتریان جدید ایجاد میکند و آگاهی از برند را شکل میدهد.
48. بازاریابی فرقه ای-فرهنگی Cult-tural Marketing
گزارهی بازاریابی قومی بر این مفهوم برتری دارد که یک روش برای تبدیل(بله! تبدیل! ) مصرفکنندگان استفاده از تمایلات رفتاری انسانی بیانتها است که در فرقههای مذهبی یافت میشوند. بازاریابی فرقهای یک نقطهی روشن در فهرست نوظهورِ الگوهای بازاریابی است، که اصول علمی-اجتماعی بیانتها را به روشی قدرتمندانه به کار میبندد. بگذارید به فهرست شعارهای بازاریابی نوظهور، اصطلاح فرقه(cult) را بیفزائیم.
49. بازاریابی انسانی Humanistic Marketing
نیازهای انسانی “حالتی از احساس محرومیت” هستند. انسانها بین نیازهای جسمانی(غذا، سرپناه، امنیت، پوشاک)، نیازهای اجتماعی(تعلق و عاطفه) و نیازهای فردی(دانش، خود بیانگری) تفاوت قائل میشوند. نیازها مجموعهی نسبتا محدودی از حالات احساس محرومیت غیر فرهنگی هستند.
۵۰. بازاریابی چریکی Guerrilla Marketing
روشهای پایهای، غیرسنتی، و کم بودجه که شامل خلاقیت، جمعیت کثیری از آدمها، و عنصر غافلگیری برای بازاریابی یا تبلیغ یک محصول، خدمت، برند، رویداد، یا شروع جدید میشود.
۵۱. بازاریابی برند پسند Brand Lover Marketing
آخرین نوع از انواع استراتژی های بازاریابی عبارت از بازاریابی برند پسند است. بازاریابی برند پسند یک مفهوم بازاریابی است که قرار است جایگزینِ ایدهی بازاریابی سنتی برند شود. برندها قدرت خود را از دست میدهند و عاشقان برند آن چیزی است که برای نجات برندها نیاز است. اما چه چیزی نوعی وفاداری را ایجاد میکند که از دنبال دلیل بودن فراتر برود؟ چه چیزی یک برند واقعا بزرگ را برجسته میکند؟ عاشقان برند، به برندها زندگی میبخشند. برای آن که یک برند خود را تا دستهی “برند قومی” بالا بکشد، مجبور است در حالی که احساسات قوی دوست داشتن را برای مشتریانش به بار میآورد به مشتریانش احساس تعلق ببخشد. خلقِ وفاداری فراتر از جستوجوی دلیل، مستلزم ارتباطات عاطفی است که بالاترین سطوح دوست داشتن و حس تعلق را برای برندتان ایجاد میکند.
منبع : cultbranding
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.