11 بهترین ابزارهای تست استراکچر دیتا (Structured Data)
اضافه کردن استراکچر دیتا (Structured Data) یا اسکیما (Schema) به صفحه محصولات، مقالات و سایر صفحاتی که روی سایت دارید میتواند بهترین استراتژی برای بهبود رتبه شما در موتورهای جستجو باشد چرا که استراکچر دیتاها باعث بهبود نرخ کلیک (CTR) در نتایج گوگل می شوند.
منتهی برای استفاده و اطمینان از کارکرد صحیح آنها باید از ابزارهای تست استراکچر دیتا استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکنند تا ارزش صفحات خود را بررسی کنید و ببینید معیارهای مرتبط برای رسیدن به نتایج برتر را دارد یا خیر. این ابزارها بهترین گزینه برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات مربوط به اسکیما هستند. در این مقاله از مجله داناپ قصد داریم به معرفی بهترین ابزارهای تست Structured data بپردازیم و ببینیم چگونه میتوانیم از این ابزارها به نفع کسب وکار خود استفاده کنیم. پس همراه ما باشید.
اسکیما مارک آپ (Schema Markup) چیست؟
اسکیما مارک آپ به موتورهای جستجو میگوید محتوای صفحات شما درباره چه چیزی است. این گزینه اطلاعات غیر ساختار یافته را به اطلاعات تمیز و سازماندهی شده تبدیل میکند و آن را در اختیار گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار میدهد. حتماً از خودتان میپرسید چرا باید از اسکیما استفاده کنیم؟ بهتر است بدانید که این گزینه به موتورهای جستجو کمک میکند سایت شما را بخزند و به سایتتان کمک میکند رتبه بالاتری در گوگل بگیرد.
اسکیما مارک آپ نوعی داده ساختار یافته است. دادههای ساختار یافته یا همان استراکچر دیتا نوعی داده هستند که به شکل مناسبی سازماندهی شده و خواندن و به دست آوردن اطلاعات از آن به راحتی انجام میشود. انواع مختلفی از دیتا استراکچرها وجود دارد اما اگر بخواهیم حوزه توسعه وب را در نظر بگیریم اسکیما مارک آپ یا به زبان ساده همان اسکیما مهمترین و رایجترین گزینهای است که مورد استفاده قرار میگیرد.
ابزارهای تست استراکچر دیتا توسط برنامهنویسان و سئوکاران برای بررسی و کدنویسی استراکچر دیتا استفاده میشوند. کد ایجاد شده هم در صفحه قرار میگیرد و به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای سایت شما را به درستی تشخیص دهند و در نهایت رتبه بهتری به آن بدهند.
ابزار تست Structured data چیست؟
همانطور که قبلاً هم بیان کردیم داده های ساختار یافته (استراکچر دیتا) به یک طرح شماتیک اشاره دارد که به موتورهای جستجو و رباتهای آن کمک میکند محتوای سایت شما را به درستی تفسیر کند. اگر سری به گوگل بزنید و یک کلمه کلیدی را جستجو کنید متوجه میشوید که در کنار برخی از صفحات رتبه بندی و نظرات کاربران هم نشان داده میشود. این موارد معمولا به کمک دادههای ساختار یافته در اختیار گوگل قرار میگیرند. سئوی فنی هم از این دادهها استفاده میکند تا به گوگل بگوید محتوای سایت درباره چه چیزی است و چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
حالا که به طور کلی با دادههای ساختار یافته آشنا شدیم میتوانیم به سراغ بررسی ابزارهای تست استراکچر دیتا برویم. این ابزارها تلاش می کنند سلامت صفحات شما را مورد بررسی قرار دهند و مشکلات مربوط به داده های ساختار یافته را در آنها بیابند. به عبارت دیگر نرمافزارها و ابزارهایی که در این حوزه توسعه یافتهاند استراکچر دیتا و ریچ اسنیپت های مورد استفاده را تایید میکنند. ابزارهای تست Structured data به صورت لحظهای دادههای شما را بررسی میکنند و اطلاعات مختلفی را درباره این دادهها ارائه مینمایند.
چرا به این ابزارها نیاز داریم؟
هدف از سئوی سایت این است که درک محتوای صفحات خود را برای موتورهای جستجو سادهتر کنیم. به عبارت دیگر باید کاری کنیم که گوگل بفهمد درباره چه حرف زدهایم و چه هدفی از راهاندازی سایتمان داریم. استراکچر دیتا مهمترین بخش این فرآیند است. زمانی که این دیتاها را بهتر میکنید و آنها را بهبود میبخشید دیده شدن سایتتان در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو هم بهتر میشود.
برای اینکه ببینید سایتتان با استانداردهای موتور جستجو همخوانی دارد یا خیر به ابزارهای تست استراکچر دیتا نیاز خواهید داشت. این ابزارها به شما کمک میکنند مشکلات مربوط به اسکیما را به راحتی بیابید و حل کنید.
ابزارهایی که در این زمینه توسعه یافتهاند پیدا کردن خطاهایی که در نگاه اول ممکن است برایتان واضح نباشند را سادهتر میسازند. حتی یک خطای کوچک در دیتاهای سازماندهی شده میتواند مانع از درک گوگل از سایت شما شود. پس استفاده از این ابزارها بهترین راه برای یافتن مشکلاتی است که در اسکیما وجود دارد.
11 بهترین ابزارهای تست Structured data
خوب حالا که از اهمیت داده های ساختار یافته در گوگل صحبت کردیم و نیاز برای استفاده از ابزارهای تست این دادهها را هم بررسی کردیم نوبت به معرفی ابزارهای معروف و البته محبوب در این حوزه میرسد. در ادامه سعی میکنیم ابزارهای مفیدی که میتوانند فرآیند یافتن مشکلات اسکیما را برایتان سادهتر کنند را شرح میدهیم:
1- ابزار تست استراکچر دیتای گوگل (Google’s Structured Data Testing Tool)
ابزار تست استراکچر دیتای گوگل یکی از محبوبترین ابزارهایی است که میتوانید در این زمینه استفاده کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است. کافیست آدرس سایت خودتان را وارد کنید یا اسنیپت کدی که می خواهید بررسی کنید را وارد نمایید. حالا این ابزار دست به کار میشود و همه جوانب کار را به دقت بررسی میکند و مشکلات را شناسایی میکند. شما میتوانید به کمک این ابزار فرمتهایی مثل JSON-LD، RDFa و میکرودیتا را تست کنید. زمانی که صحبت از نصب اسکیما بر روی سایت به میان میآید این ابزار بسیار مفید خواهد بود. اگر به دنبال یک ابزار عالی برای تست استراکچر دیتا هستید این ابزار را امتحان کنید.
2- استفاده از گزارش استراکچر دیتا گوگل سرچ کنسول
اگر سئوکار باشید یا بر روی سئوی سایت خود کار کرده باشید حتماً با کنسول جستجوی گوگل یا همان سرچ کنسول هم آشنا هستید. این ابزار توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است و امکانات بی نظیری برای سئوی سایت در اختیارتان قرار میدهد.
اگر سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کردهاید میتوانید عناصر مربوط به استراکچر دیتا را هم بررسی کنید. این ابزار به شما اجازه میدهد همه خطاها و مشکلات را یکجا داشته باشید و آنها را به کمک یک فرد حرفهای برطرف کنید.
گوگل قادر به تشخیص انواع اطلاعات ساختار یافته (استراکچرد دیتا) است ولی فقط گزارش تعدادی از آنها را در سرچ کنسول به صورت مجزا در بخش Enhancements در منو سمت چپ نمایش می دهد. هر گزارش استراکچرد دیتا شامل سه بخش Error و Valid with warning و Valid هستند.
3- ابزار تست Structured data سایت Schema.org
اگر سری به سایت Schema.org بزنید با ابزاری روبرو میشوید که برای تست و بررسی دادههای ساختار یافته طراحی شده است. این ابزار برای بازاریابان محتوایی که دانش فنی زیادی ندارند اما میخواهند از استراکچر دیتا در سایت خود استفاده کنند به شدت توصیه میشود. افزونه وردپرسی این سایت به شما کمک میکند اسنیپتهای غنی را به پستهایتان اضافه کنید و سئوی سایتتان را بهبود ببخشید. در چنین شرایطی است که میتوانید رتبههای برتر گوگل را از آنِ خود کنید و نرخ کلیکتان را بیشتر نمایید.
همه چیز در این افزونه به صورت خودکار مدیریت میشود. این افزونه با سایت شما ادغام میشود و شروع به بهینه سازی محتوایتان میکند. شما میتوانید از این ابزار برای توسعه، ساخت و تولید مارک آپ استراکچر دیتا JSON-LD استفاده کنید و در فوتر و هدر سایتتان قرار دهید.
4- ابزار Yandex webmaster’s structured data validator
یکی دیگر از ابزارهایی که برای تست استراکچر دیتا در اختیار دارید ابزار یاندکس است. این ابزار تلاش میکند دادههای ساختار یافته شما را بررسی کند و مطمئن شود این دادهها به درستی در موتورهای جستجویی همچون گوگل نشان داده میشوند. استفاده از این ابزار رایگان است و شبیه ابزار تست گوگل کار میکند.
5- ابزار SEO SiteCheckup’s Microdata Schema Test
اگر به دنبال یک ابزار همه کاره هستید که استفاده از آن آسان باشد و پیچیدگی زیادی نداشته باشد این ابزار برای شماست. به کمک این ابزار میتوانید سئوی سایت خود را بهتر کنید و نتایج بهتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو به دست آورید.
به کمک این ابزار میتوانید ریزداده یا همان میکرودیتا را بررسی کنید و ببینید سایتتان به درستی از این دادهها استفاده کرده است یا خیر. میکرودیتا به ایجاد اسنیپتهای غنی در نتایج جستجو کمک میکند. با استفاده از این ابزار تست استراکچر دیتا قادر خواهید بود مشکلات سئو را بیابید و آن را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود ببخشید. تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن آدرس سایتتان است.
6- ابزار Bing Markup Validator
برای افرادی که با بینگ کار میکنند این ابزار یک ابزار بی نظیر خواهد بود. Bing Markup Validator بخشی از ابزار وبمستر بینگ است و به شما کمک میکند فرمتهای مختلف دادهای همچون RDFa، JSON-LD، OpenGraph و میکروفرمتها را بررسی کنید. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است و اطلاعات خوبی درباره داده های ساختار یافته در اختیارتان قرار میدهد. برای اینکه بتوانید از این ابزار به خوبی استفاده کنید باید در بینگ وبمستر تولز ثبت نام نمایید. شاید این تنها عیبی باشد که بتوان برای این ابزار بیان کرد.
7- ابزار JSON-LD Playground
برای تست Structured data نیاز به ابزارهای مختلفی دارد. این ابزار یکی دیگر از ابزارهایی است که میتوانید در فهرست خود بگنجانید و بعدها از آن استفاده کنید. همانطور که میدانید JOSON-LD فرمت جدیدی از دادههای ساختار یافته است و محبوبیت خوبی هم در میان کاربران به دست آورده است. این ابزار به شما کمک میکند سینتکس داده های ساختار یافته را نسبت به استاندارهای موجود بررسی کنید و مطمئن شوید همه چیز به درستی به پیش میرود. برای اینکه گزارش کامل و با جزییاتی داشته باشید باید آدرس سایت یا کد مارک آپ خود را وارد کنید و منتظر ارائه نتیجه بمانید.
8- ابزار Structured Data Linter
اگر میخواهید استراکچر دیتای موجود بر روی سایت خود را بررسی کنید و آن را تایید نمایید این ابزار یک گزینه منحصربهفرد برایتان خواهد بود. با وارد کردن آدرس سایت، کد یا آپلود فایل میتوانید دادههای ساختار یافته خود را زیر ذره بین ببرید و آنها را به دقت بررسی کنید.
9- ابزار Google Email Markup Tester
شما می توانید از Google Email Markup Tester برای تجزیه و تحلیل ایمیلهای خود استفاده کنید و آنها را قدرتمندتر از همیشه ارسال نمایید. کافیست کد مارک آپ را در تکست باکس قرار دهید تا ببینید استراکچر دیتای جمعآوری شده از ایمیل با استانداردهای موجود مطابقت دارد یا خیر. دادههای ساختار یافته استخراج شده به همراه مشخصات هر آبجکت به کمک این ابزار در اختیار شما قرار میگیرد. چیزی که این ابزار را از سایر ابزارهای تست استراکچر دیتا متمایز میکند فراخوانی خطاها و کمک به شما برای برطرف کردن آنهاست.
10- ابزار Merkle Schema
این ابزار یک اسکیما مارک آپ برای تولید دیتای مقالات، بردکرامبها، صفحات سوالات پرتکرار و رویدادهاست. اگر چنین صفحاتی بر روی سایت دارید میتوانید از این ابزار به خوبی استفاده کنید. شما میتوانید نتایج ریچ اسنیپت را بررسی کنید. بعد از اینکه مشخصات مربوطه را پر کردید این ابزار کد مناسب برای هر دسته بندی را تولید میکند و در اختیارتان قرار میدهد. خزش، سئوی لوکال(محلی)، رندر کردن، بررسی صفحه نتایج گوگل و رتبه بندی برخی از قابلیتهایی است که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد.
11- ابزار RDF Translator
اگر میخواهید انواع مختلفی از دیتا استراکچرها را داشته باشید این ابزار را در فهرست ابزارهای سئوی خود قرار دهید. به کمک این ابزار میتوانید فرمتهای مختلف داده را به انواع مختلف مارک آپ تبدیل کنید. استفاده از این ابزار ساده است و به شما کمک میکند نیمی از فرمتهای داده را به فرمتهای دیگر تبدیل کنید.
چطور خطاهای استراکچر دیتا را برطرف کنیم؟
حالا که با ابزارهای مهم این حوزه آشنا شدیم بهتر است کمی درباره برطرف کردن خطاهایی که توسط این ابزارها ارائه میشود هم حرف بزنیم. زمانی که سایت خود را در این ابزارها مورد بررسی قرار میدهید ممکن است یک سری خطا برایتان نمایش داده شود. بیشتر این ابزارها توصیههایی در زمینه اینکه چگونه خطاها را برطرف کنید در اختیارتان قرار میدهند. با اینحال اگر در این زمینه مبتدی هستید ترفندهای زیر میتواند به برطرف کردن مشکلات موجود کمک کند.
1- فیلدهایی که وجود ندارد را پر کنید.
یکی از رایجترین خطاهایی که در این ابزارها نمایش داده میشوند مربوط به فیلدهای گمشده یا خالی هستند. این فیلدها نشان میدهند که شما عناصری در دادههای ساختار یافته دارید که به درستی پر نشدهاند و به موتورهای جستجو توضیح درستی ارائه نمیکنند. به عنوان مثال اگر در استراکچر دیتای خود تاریخ انتشار مقاله را ندارید بهتر است آن را با اطلاعات مناسب پر کنید.
2- خطاها را اولویت بندی کنید.
بعد از اینکه با ابزارهای تست Structure data سایت خود را بررسی کردید ممکن است متوجه شوید که برخی از دادهها حاوی خطای بیشتری هستند. خوب در این شرایط باید چنین خطاهایی را برطرف کنید تا دچار مشکل نشوید و سایتتان به درستی در موتورهای جستجو نشان داده شوند.
3- جریمههای دستی یا همان manual actions را برطرف کنید.
جریمه دستی زمانی رخ میدهد که افرادی سایت شما را بررسی کنند و به این نتیجه برسند که سایت و محتوای آن دستورالعملهای مهم گوگل را رعایت نکرده است. مثلا ممکن است صفحهای بر روی سایت داشته باشید که از مارک آپ استانداردی برای Review دارد اما در آن Review یا نظری ثبت نشده است. باید این خطاها را به سرعت بررسی کنید و در صورت نیاز به کمک یک فرد حرفه ای آن را برطرف نمایید. به خاطر داشته باشید که تست و تایید دادههای ساختار یافته بخش مهمی از فرآیند سئو محسوب میشود و تاثیر مهمی بر روی دیده شدن شما در نتایج جستجو دارد.
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم درباره اسکیما مارک آپ اطلاعات کلی به دست آوریم و دادههای ساختار یافته یا همان استراکچر دیتا را بررسی کنیم. همانطور که مشاهده کردید استفاده از ابزارهای تست استراکچر دیتا به شما کمک میکند سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و سایتتان را در صدر نتایج گوگل ببینید. تنها در چنین شرایطی است که قادر خواهید بود کسب وکار خود را همانگونه که دوست دارید توسعه دهید و به همان نتایجی که همیشه دوست داشتید برسید. به خاطر داشته باشید که دادههای ساختار یافته بخش مهمی از سئوی فنی سایت به حساب میآید و استفاده از ابزارهایی که در این زمینه به کار میروند میتواند مشکلات موجود در این زمینه را در اختیارتان قرار دهد.
سوالات متداول
استفاده از داده های ساختار یافته باعث بهبود سئو می شود؟
بله، شما با استفاده از اسکیماها و اضافه کردن داده های ساختار یافته به صفحات سایت خود می توانید در نتایج جستجو به صورت منحصر به فردی نمایش داده شوید و از همین رو نرخ کلیک بیشتری را دریافت کنید.
مزیت اصلی ابزارهای تست داده های ساختار یافته چیست؟
شما به کمک این ابزارها می توانید خطاها و مشکلات احتمالی مرتبط با داده های ساختار یافته را در صفحات مختلف سایت خود بررسی و سپس آنها را رفع کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.