اسکیما چیست؟ + تاثیر Schema روی سئو
اسکیما (Schema) یک زبان نشانه گذاری است که به تجزیه و تحلیل اطلاعات یک سایت برای موتورهای جستجو کمک می کند.
برای مثال قطعه کد زیر توجه کنید :
1 2 3 4 |
<div itemscope itemtype="https://schema.org/Book"> <span itemprop="name"> Inbound Marketing and SEO: Insights from the Moz Blog</span> <span itemprop="author">Rand Fishkin</span> </div> |
Schema.org نتیجه همکاری بین گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو است که با هدف کمک به موتورهای جستجوی خودشان آن را تولید کرده اند تا بتوانند محتوای تولید شده شما را خیلی بهتر درک کنند و در نهایت بتوانند بهترین نتایج را برای جستجوی یک کاربر نمایش دهند. اضافه کردن اسکیما به HTML وبسایت شما، باعث افزایش Rich snippet ها در زیر عنوان سایت شما در نتایج جستجو می شود و در نهایت باعث افزایش نرخ کلیک بر روی وبسایت شما می شود.
اسکیما در واقع نوعی میکرودیتا (Microdata) است که پس از اضافه شدن به نتایج، توضیحات پیشرفته تر و بیشتری (که معمولا به این توضیحات Rich snippet گفته می شود) را درباره آن محصول،رویداد یا… به موتورهای جستجو ارائه می کند. برای مثال با اسکیما میتوانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقالهای دربارۀ یک “فیلم” با عنوان “موفقیت در کارآفرینی” نوشتۀ “هادی محمدی” داریم که کاربران “امتیاز” 4 از 5 را به آن دادهاند.
به عنوان مثالی دیگر به تصویر زیر توجه کنید. استفاده از اسکیما باعث شده تا دوره آموزش ویدئویی بوم ناب در وبسایت ما در کلمه کلیدی “آموزش بوم ناب” بالاتر از سایر وبسایت ها قرار گیرد :
همانطور که مشاهده می کنید دوره های آموزشی وبسایت داناپ به همراه بررسی های ستاره ای نشان داده می شوند که تاثیر بسزایی در رشد نرخ کلیک دارد. اگر می خواهید شما هم این Rich snippet را به توضیحات صفحه خود اضافه کنید، می توانید از قطعه کد زیر استفاده کنید :
1 2 3 4 |
<div itemprop="aggregateRating" itemscope itemtype="https://schema.org/AggregateRating"> <span itemprop="ratingValue">[Aggregate rating given]</span> stars – <span itemprop="reviewCount">[Number of reviews]</span> reviews </div> |
برای تولید قطعه کد مخصوص صفحات خود می توانید از ابزار فوق العاده گوگل به نام Structured Data Markup Helper استفاده کنید :
نحوه کار با این ابزار فوق العاده :
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، چند گزینه برای انتخاب در اختیار دارید. ما از “مقالات” به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد چرا که این نوع از مطالب بسیار رایج و محبوب هستند.
در مرحله بعد باید لینک مقاله ای را که می خواهید برای آن اسکیما تولید کنید را در قسمت مشخص شده وارد کنید. برای مثال ما از همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید، استفاده کردیم. بعد از وارد کردن url مقاله مورد نظر، بر روی “Start Tagging” کلیک کنید.
بعد از آن همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تصویر به دو قسمت تقسیم می شود. در قسمت چپ صفحه ای که مقاله در آن قرار دارد و در قسمت راست، اطلاعاتی درباره این صفحه را مشاهده می کنید.
سپس مواردی را که می خواهید برای آن اسکیما بسازید انتخاب و هایلایت کنید:
در این مثال ما، عنوان مقاله را هایلایت خواهیم کرد، بنابراین اسکیما “نام” ظاهر خواهد شد. هنگامی که ما با آن انجام می شود، ما “نام” را انتخاب می کنیم.
هنگامی که گزینه “Name” را انتخاب می کنیم، این برنامه آن را به “Items Data” اضافه می کند، که ممکن است در سمت راست مشاهده کنید.
در مرحله بعد باید روی “Create HTML” کلیک کنید تا قطعه کد مورد نیاز شما ساخته شود :
حالا وقت آن است که به CMS یا منبع کد خود بروید و این قطعه کد را در جایی که مناسب است اضافه کنید. نقطه های زرد در نوار اسکرول به شما کمک می کند تا آنها را پیدا کنید.
در آخر روی “Finish” کلیک کنید. حال می توانید از ابزار تست Google Structured Data استفاده کنید تا ببینید صفحه شما پس از اضافه شدن اسنیپت ها چطور در نتایج ظاهر می شود :
حتی می توانید کد را ویرایش کنید و مجدد تست بگیرید تا نتایج جدید را ملاحظه کنید…
آیا Schema جایگزین Open graph شده است؟
Open Graph یک نوع نشانه گذاری است که توسط فیسبوک برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مانند تصویر و توضیحات برای نمایش استفاده می شود. Schema نمایش جزییات بیشتری را نسبت به Open Graph فراهم می کند. این دو را می توان با هم استفاده کرد، اما Open Graph نمی تواند به جای Schema استفاده شود.
انواع اسکیما :
schema می تواند برای نمایش موارد متعددی مورد استفاده قرار گیرد. از جزییات یک محصول گرفته تا تاریخ برگزاری یک رویداد. معمولا از اسکیما برای نمایش موارد زیر استفاده می شود :
رویداد
درباره سازمان
معرفی فرد
نمایش محل
نمایش محصول
و…
لیست کاملی از مواردی که می توانید با Schema آنها را نشانه گذاری کنید، در اینجا موجود است.
هر یک از این موارد را می توان با جزییات بیشتری نیز نمایش داد. برای مثال اگر محصول شما یک کتاب باشد می توانید نام کتاب، نام نویسنده، تصویر کتاب و… را به کمک اسکیما در نتایج نشان دهید.
آیا استفاده از اسکیما تاثیری بر روی سئو دارد؟
استفاده از اسکیما برای الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) و Rankbrain بسیار حائز اهمیت است. تا به حال، هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که استفاده از نشانه گذاری های اسکیما رتبه بندی را بهبود می بخشد. اما نشانه هایی وجود دارد که نتایجی از جستجو که به همراه Rich snippet ها هستند، نرخ کلیک (CTR) بیشتری دارند که این موضوع در نهایت می تواند بر روی رتبه صفحه شما تاثیری مثبت داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.