جایگاه صفر گوگل (Google Position Zero) چیست؟ + 3 گام قرارگیری در آن
حتما شما نیز در جستجوهای اخیر خود در گوگل به نتایجی برخورد کرده اید که رتبه بالاتری نسبت به نتایج ارگانیک دارند و اطلاعات مورد نیاز شما یا قسمتی از آن را به طور خلاصه در بالای صفحه گوگل نمایش می دهد. این قسمت که در بالاترین موقعیت صفحات جستجو قرار می گیرد، جایگاه صفر گوگل یا Google Position Zero نام دارد. موقعیت یا جایگاه صفر گوگل که به اختصار P0 نامیده می شود به یک نتیجه خاص و منحصربه فرد در صفحه نتایج (SERP) گفته می شود که به صورت مستقیم به سوالات کاربران پاسخ می دهد. در حقیقت کاربر بدون آنکه بر روی لینکی کلیک کند، پاسخ جستجوی خود را در Position Zero می تواند از خلاصه توضیحات نتیجه 0 گوگل دریافت کند.
امروز در داناپ قصد داریم، جایگاه صفر گوگل (Google Position Zero) را مورد بررسی قرار داده و مزایای آن را نیز با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
جایگاه صفر گوگل (Google Position Zero) چیست؟
محتوایی که در نتایج جستجو رتبه صفر را کسب می کند باید از نظر کیفیت و اعتبار بهتر و غنی تر از رقبای خود باشد. در واقع، بخشی از محتوای شما که ارتباط مستقیمی با نیاز کاربر دارد در جایگاه صفر نمایش داده می شود. بنابراین، قرار گرفتن در این جایگاه اصلاً آسان نیست و رسیدن به آن آرزوی بسیاری از وبمستران و سئوکاران است.
برای این که کاربر به صورت مستقیم به سوال خود دسترسی داشته باشد، کمپانی گوگل ابتدا تکنولوژی گراف دانش (Graph Knowledge) را راهاندازی کرد که اطلاعات مورد نیاز کاربران را از دیتابیس هایی مانند Freebase و Wikidata استخراج می کرد. به عنوان مثال، اگر شما عبارت “مدیر عامل دیجی کالا کیست؟” را در گوگل جستجو کنید، نام برادران محمدی به همراه تصاویر آنان به عنوان پاسخ در بخش گراف دانش ظاهر خواهد شد.
پس از تکامل گوگل و توجه بیشتر به تجربه کاربری بهتر، تکنولوژی جدید جایگاه صفر گوگل شروع به فعالیت کرد. این بخش ابتدا نتایج جستجوی مربوط به زبان انگلیسی را پردازش می کرد که با بروزرسانی هایی جدید، محتوای وبسایت های فارسی نیز در این بخش مشاهده می شود. به طور کلی، جایگاه P0 صفر در گوگل با فرمت های زیر نمایش داده می شود:
محتوای متنی : این فرمت معمولاً به اندازه یک پاراگراف است که رایج ترین شکل محتوای صفر گوگل نیز محسوب می شود. یک پاراگراف معمولی از 40 تا 60 کلمه تشکیل شده است که کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر را توضیح می دهد.
فهرست: برخی اوقات کاربر کلمه کلیدی را جستجو می کند که شامل مراحل انجام یک کار است. در این حالت، گوگل فهرستی از مراحل یا منابع مختلف مرتبط را در جایکاه صفر به کاربران ارائه می کند.
جدول: محتوای ارائه شده در P0 در برخی اوقات به شکل یک جدول که شامل اطلاعات مرتبط با کلمه کلیدی است نمایش داده می شود. به عنوان مثال، جدول مربوط به تبدیل واحدهای اندازه گیری، یا قیمت یک محصول در مناطق مختلف در این دسته بندی قرار می گیرد.
باکس پاسخ یاAnswer Box: این فرمت شاید رایج ترین نمونه برای کاربران ایرانی باشد چون اغلب آنها با بخش گوگل ترنسلیت سر و کار داشته اند و برای ترجمه کلمات انگلیسی از آن استفاده کرده اند.
به طور کلی، رسیدن به رتبه صفر و قرار گرفتن بالاتر از لینک اول صفحات گوگل حکم الماس را دارد. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، دستیابی به این جایگاه مساوی با افزایش چشم گیر نرخ کلیک، لید (Lead) و در نهایت کسب درآمد بیشتر خواهد بود. شاید از خود بپرسید که این قابلیت چطور باعث درآمد بیشتر کسب و کار می شود؟ نگران نباشید، در ادامه مزایای قرار گرفتن در Position Zero را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.
مزایای قرارگیری در جایگاه صفر گوگل
در ابتدا صاحبان کسب و کار به این ویژگی گوگل معترض بودند! آنها معتقد بودند که اگر محتوای یک وبسایت رقیب در جایگاه صفر قرار گیرد، ترافیک وبسایت آنها کاهش یافته و کاربران دیگر بر روی صفحات آن کلیک نخواهند کرد. نتیجه دقیقاً برعکس تصور آنها از آب درآمد! با گذشت زمان مشخص شد که جایگاه صفر گوگل نه تنها بازدید وبسایت های رقیب را کاهش نمی دهد بلکه آمار کلی وبسایت آنها شامل تعداد کلیک، بازدید و مشتریان نیز بهتر می شود.
اگر چه قابلیت P0 گوگل جدید است اما سئوکاران نیز به سرعت به اهمیت این ویژگی جدید پی بردند. آنها فهمیدند که رتبه صفر فرصت مناسبی برای افزایش بازدید، بهبود فروش، برندسازی و نمایش هر چه بهتر داستان برند را در اختیار سئوکاران قرار می دهد. در حقیقت، زمانی که شما برای برطرف ساختن نیازهای کاربران اینترنتی، محتوا تولید می کنید محتوای مصرفی تولید می کنی، جایگاه صفر گوگل، موقعیت منحصر به فرد و قدرتمندی را برای کسب و کار و برند شما ایجاد خواهد کرد.
جالب است بدانید که جایگاه Zero Position در نتایج جستجوی صوتی گوگل نیز گنجانده شده است. بنابراین، شما به لطف این قابلیت می توانید کاربران را از جستجوی صوتی نیز به صفحات وبسایت خود جذب کنید؛ فراموش نکنید که آمار جستجوی صوتی روز به روز در حال افزایش بوده و خیلی از کاربران این نوع از جستجو را تر جیح می دهند. به طور کلی مزایای رسیدن به جایگاه P0 را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:
1- بهبود رتبه در نتایج SERP
اگر محتوای شما بتواند برای رقابت در یک کلمه کلیدی جایگاه صفر گوگل را به دست آورد، قطعاً جایگاه صفحات دیگر وبسایت شما که دارای کلمه کلیدی متفاوت است نیز بهبود خواهد یافت. دلیل این امر ترافیک زیادی است که P0 برای وب سایت شما به ارمغان می آورد. علاوه بر این، گوگل متوجه می شود که سایت شما نسبت به سایر سایت ها اطلاعات بهتری به کاربران ارائه می دهد، بنابراین رفتار بهتری با آن خواهد داشت.
2- افزایش نرخ CTR
بسیاری از وبمستران معتقدند که نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربران بدون کلیک بر روی لینک سایت، نرخ کلیک یا همان CTR را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. طبق آمار کارشناسان سئو، جایگاه صفر در گوگل بیشترین کلیک را دارد و افزایش مشتریان، نرخ تبدیل (Conversion) و سایر مولفه ها در آخر منجر به بهبود نرخ CTR خواهد شد.
3- افزایش تعداد جایگاه صفر Google
طبق آمار مجلات معتبر حوزه سئو، حدود 12 درصد از نتایج جستجوی گوگل در سال 2020 در موقعیت صفر نمایش داده شده اند. طبق گزارش های معتبر این حوزه، حدود 30% کاربرانی که با رتبه صفر مواجه شده اند، بر روی آن کلیکی هم کرده اند. این آمار تا به امروز قطعا افزایش داشته است. به عبارت دیگر، می توان نتیجه گرفت که صفحات رتبه اول گوگل دیگر خیلی نباید به جایگاه خود مطمئن باشند چون صفحات موجود در جایگاه صفر گوی سبقت را از آنها خواهند ربود.
4- افزایش جستجوی صوتی کاربران
آمار نشان می دهد که میزان جستجوی صوتی حدود 40% افزایش داشته است. از آنجایی که گوگل قابلیت جایگاه صفر را برای جستجوی صوتی نیز فعال کرده است، بنابراین با بهینه سازی صفحات برای قرارگیری در این جایگاه، نرخ ترافیک شما برای جستجوی صوتی نیز افزایش خواهد یافت.
چطور در جایگاه صفر گوگل قرار بگیریم؟
زمانی که کاربران کلمه ای را جستجو می کنند، الگوریتم های گوگل محبوب ترین محتوا را به عنوان یک «پاسخ سر راست» شناسایی کرده و در جایگاه صفر قرار می دهد. البته در نظر داشته باشید که چنین محتوایی قبل از آن همچنین معمولاً بین چهار نتیجه اول قرار داشته است. بنابراین، واضح است که محتوایی که شایسته این جایگاه شناخته میشود، محتوای غنی محسوب شده که در از همه نظر قابل رقابت با رتبه های بالاتر است.
گوگل از همان الگوریتم مورد استفاده در رتبه بندی صفحات را برای شناسایی محتوای موقعیت صفر نیز به کار می گیرد. بنابراین، اگر محتوایی از سایت شما در بین رتبه های برتر است، به احتمال زیاد با کمی تلاش و بهینه سازی می توانید آن را به راحتی به جایگاه صفر گوگل برسانید.
اما برای رسیدن به جایگاه صفر در گوگل، ابتدا باید بدانید که چه قالب محتوایی برای این جایگاه مناسب است. به طور کلی فرمت های زیر بهترین شانس برای قرارگرفتن در Zero Position گوگل را دارند:
- پاراگراف های متنی مختصر
- فهرست های شماره دار یا بولت دار
- نمودارهای تصویری
- ویدئوهای منحصربفرد (مخصوصا ویدیوهای یوتیوب)
- تصاویر با کیفیت و مرتبط
- جداول آماری
محتوایی که می خواهید آن را برای قرارگفتن در رتبه صفر بهینه سازی کنید، باید در یکی از فرمت های ذکر شده و در اندازه مناسبی باشد. با این حال، پاراگراف های متنی همچنان بیشترین سهم را از محتوای جایگا صفر گوگل دارند. اما مهمتر از اندازه و قالب، کیفیت و اعتبار محتوای تولید شده مهم ترین فاکتور گوگل به شمار می رود. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده و آشنایی با عملکرد جایگاه صفر می توانید با انجام مراحل زیر، صفحات خود را به این جایگاه برسانید:
1- شناسایی فرصت های مناسب برای قرارگیری در رتبه صفر گوگل
محتوای نامناسب و بی کیفیت از نظر استانداردهای گوگل تایید نخواهد شد. شما باید سطح کیفی و فرمت محتوای مناسب برای یک کلمه کلیدی را بشناسید. حتی اگر کلمه کلیدی شما در یکی از دسته بندی های ذکر شده قرار ندارد، سعی کنید قالب آن را به یکی از فرمت های مجاز نزدیک کنید. البته، مراقب باشید که از هدف و محتوای مرتبط خود دور نشوید که در این صورت فرصت رفتن به مرحله بعدی را از دست خواهید داد.
2- رعایت اصول سئوی محتوا
در قدم بعدی مطئن شوید که اصول سئو را در تولید محتوای خود رعایت کرده اید. برای این کار باید اصول زیر را در نظر داشته باشید:
- عناوین شما باید جامع، جذاب، منحصر به فرد و مختصر باشند. علاوه بر این کلمات کلیدی تعیین شده باید در آنها مورد استفاده قرار بگیرند.
- استفاده از تگ های H1 تا H5 را برای جذابیت بصری، راحتی کاربران و آسان کردن کار خزنده های گوگل در دستور کار خود قرار دهید.
- از تگ Alt و کلمات کلیدی مرتبط در تصاویر محتوا استفاده کنید.
- تولید محتوای جدید و آپدیت را به عنوان اولویت اول نویسندگان تعیین کنید.
- از آدرس url کوتاه و توضیحی استفاده کنید.
- از تگ عنوان و توضیحات متا (Meta Description) جذاب و استراتژیک استفاده کنید.
- از لینک های داخلی مفید و مرتبط در محتوای خود استفاده کنید.
- سعی کنید محتوای عمیق و معنادار تولید کنید.
به طور کلی می توان گفت که مهمترین گام در دستیابی به موقعیت صفر گوگل، ایجاد محتوای ممتاز واقعا مفید است. فقط چنین محتوایی می تواند پاسخ مثبت کاربران را دریافت کند. برای این کار معیارهای کیفی زیر را در تولید محتوا در نظر بگیرید.
- محتوای همیشه سبز (Ever Green) تولید کنید به گونه ای که جزئی ترین بخش های آن نیز به مدت طولانی به آپدیت نیاز نداشته باشند و همیشه نیاز کاربران را برطرف سازند.
- از استفاده بی مورد کلمات کلیدی یا همان Keyword Stuffing خودداری کنید و سعی کنید همیشه از کلمات مرتبط یا همان LSI استفاده کنید.
- حتما از جداول، پاراگراف های خلاصه، نمودار و فهرست های کاربردی در محتوای خود استفاده کنید.
3- رعایت استانداردهای سئو خارجی (Off-Page SEO)
علاوه بر سئو داخلی، باید بر اصول سئو خارجی نیز تسلط داشته باشید. اساس استانداردهای سئو خارج از سایت، لینک سازی یا بک لینک سازی است. بنابراین، از کاربران دعوت کنید تا پس از مطالعه مطالب، نظرشان را با شما درمیان بگذارند و در صورت امکان به صفحات وبسایت شما لینک دهند. علاوه بر این، سعی کنید محتوای وبسایت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا نرخ دیگری و تعامل کاربران را نز افزایش دهید.
همچنین بهینه سازی فنی و بهبود تجربه کاربری سایت خود را فراموش نکنید. فراموش نکنید که برای رسیدن به موقعیت صفر باید سایتی با تجربه کاربری عالی داشته باشید.
همچنین، احتمال زیادی وجود دارد که برای برخی از جستجوها، جایگاه صفر نمایش داده نشود. سایتهایی که حاوی موارد زیر هستند میتوانند با رعایت نکات گفته شده در ادامه به راحتی به رتبه صفر دست پیدا کنند:
-
جستجوهای حاوی کلمات سوالی
جستجوهایی که حاوی عبارات پرسش و پاسخ هستند معمولاً در Position Zero نمایش داده خواهند شد. به طور کلی، محتواهایی که داخل خود از محتوای پرسشی که پنج W یعنی عبارت های پرسشی چیست (What)، چرا (Why)، چه کسی (Who)، کی (When) و کجا (Where) را شامل می شوند، معمولاً به جایگاه صفر گوگل خواهند رسید. اگر محتوای شما به یک کلمه کلیدی به صورت مختصر، دقیق و مستقیم به این قبیل سوالات پاسخ دهد، شانس شما را برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل را نیز افزایش می دهد. بعه عنوان مثال، سوال “چرا دریا آبی است؟” این موضوع را به خوبی نشان می دهد. برای این که بتوانید سوالات مرتبط با محتوای خود را شناسایی کنید، می توانید به بخش «People Also Ask» گوگل سر بزنید.
-
محتوای چطور و چگونه (How To)
این نوع از محتوا درباره دستورالعمل های گام به گام در مورد چگونگی انجام «کار مشخص» هستند و بخش قابل توجهی از نتایج جایگاه صفر را به همراه خواهند داشت. محتوایی که به سؤالات مربوط به نحوه انجام برخی کارها پاسخ می دهد اغلب در P0 قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، اگر عبارت «چطور در گوگل حساب باز کنیم» را جستجو کنیم، با ویدیوهایی از آپارات یا یوتیوب روبرو خواهیم شد.
-
محتوای معنایی
کاربرانی که به دنبال معنای یک کلمه هستند معمولاً با باکس گوگل ترنسلیت در رتبه صفر روبرو می شوند. یکی دیگر از فرمت هایی که برای جایگاه صفر گوگل ایده آل است، محتوای توصیفی به شمار می رود. کاربرانی که به دنبال تعریف یک عبارت یا کلمه خاص هستند معمولاً به دنبال تعاریف کوتاه، ساده و مستقیم هستند و اگر صفحه ای دارای چنین خصیصه ای باشد به احتمال خیلی زیاد در جایگاه صفر گوگل قرار خواهد گرفت.
-
جستجوهای مقایسه ای
جستجوهایی که هدفشان مقایسه دو مولفه است در این دسته بندی قرار می گیرد. برای مثال، مقایسه دو برند، احتمالاً جایگاه P0 را به کاربران نمایش خواهد داد. محتوایی که برای مقایسه دو یا چند چیز نوشته می شود، شانس بسیار زیادی برای قرار گرفتن در رتبه صفر گوگل را دارد. کاربران معمولاً در هنگام خرید یک محصول، ترجیح می دهند که که برندهای معتبر مرتبط را با یکدیگر مقایسه کنند.
-
جستجوهای مربوط به قیمت
کاربران هنگام جستجوی متبط با قیمت دوست دارند پاسخ مستقیم و کوتاهی دریافت کنند. به عنوان مثال، اگر عبارت «قیمت بیت کوین» یا «هزینه تحصیل در دانشگاه آکسفورد» را در گوگل جستجو کنید، معمولاً محتوایی در جایگاه صفر گوگل به شما نمایش داده خواهد شد. به طور کلی، کاربری که در اینترنت به دنبال قیمت یک محصول یا سرویس است یا این که می خواهد هزینه یک فعالیت خاص را محاسبه کند، به احتمال خیلی زیاد می تواند پاسخ سوال خود را در جایگاه صفر گوگل پیدا کند.
-
جستجوی هدفمند و فهرست وار
این نوع از جستجو به احتمال خیلی زیاد به صورت فهرست در جایگاه صفر گوگل قرار خواهد گرفت. برای مثال، کاربر با جستجوی عبارت «بهترین گلزنان جام جهانی» با یک لیست مواجه می شوند که نام بازیکنان را در بردارد. علاوه بر این، عباراتی شامل واژه بدترین، بهترین، ارزانترین، سریعترین و سایر صفتهایی که برای رتبهبندی یک مولفه استفاده می شوند، به احتمال خیلی زیاد در جایگاه Zero Position قرار خواهند گرفت.
-
استفاده از سوالات متداول
اگر شما بخشی از محتوای خود را به بخش «سوالات متداول» اختصاص دهید، کاربر با جستجوی سوالات به محتوای شما خواهد رسید. در واقع، اگر به سوالات متداول در مورد یک موضوع خاص در محتوای خود پاسخ دهید، احتمال اینکه در نتایج جستجو به رتبه صفر برسید بسیار بالا خواهد بود.
آیا رتبه صفر گوگل برای کلمات کلیدی فارسی نیز کاربرد دارد؟
گوگل در ابتدا جایگاه صفر خود را برای محتوای فارسی فعال نکرده بود اما اخیراً در جستجوی عبارات فارسی نیز رتبه P0 فعال می باشد. به طور کلی، تمام ویژگی ها و الگوریتم های گوگل بیشتر از هر زبان دیگری برای زبان انگلیسی کاربرد دارد اما با تکامل ماشین یادگیری گوگل، محتوای وبسایت های فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی نیز قابلیت پردازش برای قرارگرفتن در جایگاه صفر را دارا هستند. به عنوان مثال، کاربران با جستجوی عبارتی نظیر «سئو چیست؟»، به جایگاه صفر گوگل برخورد خواهند کرد. در نظر داشته باشید که با توجه به جدید بودن این روش و برای بهره مندی از مزایای آن، مقالاتی را در سایت خود منتشر کنید که با جایگاه صفر گوگل مطابقت داشته باشد.
سوالات متداول
آیا جایگاه صفر گوگل برای نتایج فارسی وجود دارد؟
بله، هرچند که در ابتدا این ویژگی فقط برای نتایج انگلیسی وجود داشت اما پس از مدتی در زبان های دیگر نظیر فارسی نیز این قابلیت وجود دارد.
آیا در جایگاه صفر قرار گرفتن شانسی است؟
خیر، برای قرارگیری در جایگاه صفر گوگل محتوای شما باید یکسری ویژگی ها داشته باشد. با وجود این ویژگی ها نیز تشخیص قرارگیری یک سایت در نتیجه صفر کاملا با خود گوگل است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.