چگونه کارآفرینی کنیم و کسب و کار خود را راه بیاندازیم؟
اگر میخواهید کارآفرینی کنید و کسب و کار یا استارتاپ خود را راه اندازی کنید، اما نمیدانید از کجا، نگران نباشید ما به شما در این مقاله جادویی خواهیم گفت. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و اینکه جوانان بعد از تحصیلات در دانشگاه و گذراندن کلاس هایی تخصصی، تازه متوجه شرایط بد بازارکار می شوند و از خود می پرسند “یعنی این همه سال تحصیل و هزینه، کشک بود؟” بحث راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بسیار بسیار داغ تر گذشته شده است.
برخی از این افراد که موفق به یافتن کاری نمی شوند به این نتیجه می رسند که خودشان یک کسب و کار را که دوست دارند شروع کنند، اما نمی دانند از کجا و چگونه. برخی دیگر نیز که شاغل هستند، چون به دنبال اهداف بزرگتری فکر می کنند، تصمیم به کارآفرینی می گیرند و می خواهند خودشان کسب و کار خودشان را راه بیاندازند. اگر شما هم در یکی از این دسته ها قرار دارید در ادامه با ما همراه باشید…
8 نکته مهم که قبل از کارآفرینی، باید به آنها توجه کنید :
1. اراده و پشت کاری قوی داشته باشید.
اگر از شرایط فعلی خود ناراضی هستید، باید بدانید که هیچ کس جز شما نمی تواند این شرایط را تغییر دهد. بهانه آوردن و سرزنش کردن خودتان با وضعیت اقتصادی، همسر یا خانواده تان هیچ دردی را از شما دوا نخواهد کرد. فقط زمانی می توانید تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید که تصمیمی قاطع و آگاهانه برای انجام آن گرفته باشید.
2. کسب و کار مناسب برای خود را شناسایی کنید.
به خودتان اجازه اکتشاف درونی دهید. به جنبه های مختلف خودتان (شخصیت، مدل رفتار اجتماعی، سن) دقت کنید و به اعماق وجودتان با دقت گوش کنید. ما انسان ها به نادیده گرفتن احساس خود عادت داریم حتی زمانی که این احساس بسیار عمیق است. از خودتان بپرسید «چه چیزی حتی زمانی که خیلی خسته ام به من انگیزه می دهد؟»
در مقاله 20 ایده فوق العاده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی می توانید با ایده هایی مناسب در حوزه اینترنت نیز آشنا شوید.
حال، از کجا می دانید کسب و کاری که انتخاب کرده اید، مناسب شماست؟ به طور کلی سه رویکرد رایج برای کارآفرینی وجود دارد :
1. کارهایی را که خودتان به آنها مسلط هستید انجام دهید : به کارهایی که در گذشته برای دیگران انجام داده اید خوب فکر کنید. آیا این امکان وجود دارد که مهارت ها و تخصص های مربوط به کارهای گذشته خود را در قالب یک محصول و یا خدمت به مشتری بفروشید؟
2. کارهایی را که دیگران انجام می دهند را انجام دهید : درباره کسب و کارهای دیگری که شما به آنها علاقه دارید اطلاعات کسب کنید. زمانی که یکی از آنها را به خوبی شناسایی کردید فقط کافیست از آن تقلید کنید و پشتکار داشته باشید.
3. یک مشکل را در جامعه حل کنید: آیا شکافی در بازار وجود دارد؟ آیا سرویس یا محصولی که می خواهید به بازار عرضه کنید، در حال حاضر وجود دارد؟ (توجه داشته باشید که این رویکرد، در بین 3 مورد پر ریسک ترین رویکرد است.) اگر تصمیم به انجام این کار دارید، قبل از هزینه و شروع به کار کردن، باید دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید.
3. برنامه ریزی می تواند کسب و کار شما را به شدت بهبود بخشد.
اکثر مردم برنامه ریزی نمی کنند، اما برنامه ریزی در کارآفرینی به شما کمک می کند سریعتر به موفقیت برسید. اگر شما تصمیم دارید به یک بازار موجود مثل فروشگاه اینترنتی وارد شوید، یک طرح تجاری (Business Plan) می تواند به شما کمک کند با ابعاد کار، بازار، استراتژی های لازمه و… بهتر آشنا شوید و در کنار آن می توانید به کمک ابزار بوم مدل کسب و کار، مدل کسب و کاری خود را خلق کنید. اما اگر شما ایده ای برای کسب و کار جدید دارید که قبلا وجود نداشته و توانسته اید یک مشکل را در جامعه شناسایی کنید، استفاده از بوم ناب به شما کمک می کند ایده خود را به سرعت اعتبارسنجی کنید و پاسخ سوالات خود را بیابید.
4. قبل از اینکه حتی یک ریال خرج کنید، مخاطب هدف خود را بشناسید.
قبل از اینکه پولی خرج کنید، باید ببینید مردم محصول یا خدمت شما را خواهند خرید یا خیر. این مهمترین کاری است که شما باید انجام دهید. شما می توانید این کار را با مصاحبه حضوری با مشتریان احتمالی خود انجام دهید. به عبارت دیگر، باید ببینید چه کسانی به جز خانواده و دوستانتان محصول شما را می خرند. (هیچوقت نگویید “کل ایران محصول یا خدمت من را می خواهد.” مطمئن باشید نه کسی آن را می خواهد و نه پولی بابت آن می پردازد. پس با مشتری مصاحبه کنید و به خوبی آنها را بشناسید.) بعد از آن باید ببینید اندازه بازار (Market Size) هدف شما چقدر است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ محصول یا خدمات شما مربوط به زندگی روزمره آنهاست؟ چرا آنها به محصول و خدمت شما نیاز دارند؟
پاسخ تمام این سوالات با طرح پرسش هایی مناسب و مصاحبه های حضوری با مشتریان هدف بدست می آیند.
5. باید بتوانید امور مالی خود را به خوبی مدیریت کنید.
زندگی شخصی و زندگی تجاری شما به عنوان یک کارآفرین، به یکدیگر متصل هستند. شما اولین سرمایه گذار کسب و کار خودتان هستید. بنابراین، داشتن درک دقیق از امور مالی شخصی خودتان و توانایی مدیریت آن، اولین قدم ضروری است که تا قبل از جذب سرمایه باید آن را به خوبی انجام دهید. به همین دلیل توصیه می کنم امور مالی خود را به کمک نرم افزارهایی که برای موبایل موجود هستند مدیریت کنید.
شما باید به خوبی نوع کسب و کاری را که در آن قصد کارآفرینی دارید بشناسید و بدانید برای شروع و ادامه کار به چه میزان سرمایه نیاز دارید. اگر یک کسب و کار با میزان فناوری بالا را مدنظر دارید باید از ابتدا منابع مالی قدرتمندی داشته باشید (یا از شخصا باید سرمایه گذاری کنید و یا به شتابدهنده های مربوط به آن حوزه مراجعه کنید و پس از قانع کردن آنها سرمایه را جذب کنید.) و یا اگر کسب و کار مد نظر شما یک کسب و کار مرتبط با زندگی عمومی مردم است، به سرمایه اندکی برای شروع نیاز خواهید داشت.
6. یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید.
شما به کارآفرینی و کسب و کار خود متعهد هستید. حالا شما باید یک شبکه از طرفداران، مشاوران، شرکا، متحدین و فروشندگان را پرورش دهید. اگر به کسب و کارتان اعتقاد دارید، دیگران کنار شما خواهند آمد.
در شبکه های اجتماعی و گروه های مربوط به کسب و کار خود عضو شوید و از دیگران بپرسید چه می کنند. خیلی خوب به حرف های آنها گوش دهید و در کارهای خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید برای اینکه شرکای خوبی بیابید، ابتدا باید شما برای آنها منفعتی ایجاد کنید. می توانید با معرفی آنها به مخطبان خود شروع کنید.
7. ارزشی ایجاد کنید سپس آن را بفروشید.
سعی کنید بر روی خدمت به مردم تمرکز کنید. هرچه خدمت و ارزشی که شما تولید می کنید، رضایت افراد بیشتری را جلب کند، شما نیز بیشتر پول بدست خواهید آورد. زمانی که به مشتریان خود فکر می کنید از خودتان بپرسید :
– چه چیزی می توانم به آنها بدهم؟
– چگونه می توانم آنها را در کارهای خودشان موفق کنم؟
این رویکرد می تواند شما را به راه های جدیدی برای ارتقای محصول و یا سرویس تان و ارائه ارزش بیشتر هدایت کند که در نهایت موجب خوشحالی و تقدیر مشتریان شما خواهد شد.
برای طراحی ارزش می توانید مقاله طراحی ارزش پیشنهادی را مطالعه فرمایید.
8. تبلیغات کلامی را تقویت کنید.
سعی کنید به مردم بگویید چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید. می توانید برای این منظور از موثرترین ابزارهای آنلاین (توییتر، فیس بوک، یوتیوب، LinkedIn) موجود برای معرفی خودتان به مردم استفاده کنید. در شبکه های اجتماعی خود سعی کنید نشان دهید که به کاربران خود علاقمند هستید و هدف شما جلب رضایت آنهاست.
برای اینکه تبلیغات دهان به دهان را گسترش دهید می توانید از روش های مختلف دیگری به جز شبکه های اجتماعی مثل وبلاگ نویسی، روابط عمومی (PR)، سخنرانی و… استفاده کنید.
9. به دنبال تشکیل یک تیم پر انگیزه باشید.
داشتن یک تیم پر انگیزه و متخصص بیش از هر چیز دیگری می تواند به شما در جهت رشد کسب و کار (استارتاپ) و کارآفرینی کمک کند. راه های گوناگونی برای تشکیل یک تیم قوی استارتاپی وجود دارد
- دوستان و آشنایان
- همکاران
- استفاده از شبکه اجتماعی استارتاپ فلای (شبکه اجتماعی تشکیل تیم استارتاپی و شبکه سازی)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.