چگونه یک مسابقه اینستاگرامی موفق راه اندازی کنیم؟ + ایده های جذاب
اگر از اینستاگرام برای تبلیغ و توسعه کسب و کار خود استفاده می کنید با برگزاری مسابقات اینستاگرامی می توانید محبوبیت بسیار زیادی بین فالوورهای خود کسب کنید. اما برای اینکه مسابقات شما بهترین بازدهی را داشته باشند باید اصول و قوانین آن را به طور کامل رعایت کنید. امروز در داناپ تمام اصول و ترفندهای بسیار کاربردی برای برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی موفق را با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
اصول برگزاری مسابقه اینستاگرامی
اول از هر چیز باید قوانین و دستورالعمل های اینستاگرام (Instagram rules and legalese) در مورد برگزاری مسابقه و تبلیغات را مطالعه کنید. این شبکه اجتماعی در راستای اعلام بی طرفی خود در مسابقاتی که برگزار می شود، قوانین بسیار زیادی برای طرفین در نظر گرفته است که در ادامه به طور خلاصه به آنها می پردازیم:
- مسئولیت قانونمند بودن مسابقه اینستاگرامی بر عهده شما است.
- از تگ زدن نادرست در عکس ها اجتناب کنید.
- شما باید بی طرفی اینستاگرام را به تمامی شرکت کنندگان خود اعلام کنید. شما همچنین باید به این نکته اشاره کنید که مسابقه به هیچ وجه تحت حمایت یا اسپانسرینگ اینستاگرام نیست.
- اینستاگرام به شما در برگزاری مسابقه هیچ کمکی نمی کند.
- ریسک اجرای یک مسابقه اینستاگرامی به عهده خود شماست.
ایده های برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی موفق
شما برای راه اندازی یک مسابقه اینستاگرامی باید برنامه ریزی کرده و نحوه ورود کاربران و مزایای آن برای استراتژی بازاریابی کسب و کار خود را مشخص کنید. به طور کلی راه های مختلفی برای برگزاری مسابقه در اینستاگرام وجود دارد که چند مورد از بهترین آنها را در ادامه این مطلب معرفی خواهیم کرد :
1- لایک، کامنت و فالو :
یکی از روش های محبوب برای عضویت شرکت کنندگان در مسابقه این است که از کاربران بخواهید یکی از عکس های شما را لایک کنند و یا اینکه در زیر یکی از پست هایتان کامنت گذاشته و سپس حساب شما را فالو کنند. برای مثال در تصویر زیر یکی از مسابقات برند CAUSEBOX را مشاهده می کنید:
در این حالت شما می توانید پس از توضیح قوانین مسابقه و فهرست کردن جوایز منتظر شرکت کردن کاربران در مسابقه بمانید. شما همچنین می توانید از شرکت کنندگان بخواهید که دوستان خود را نیز برای برنده شدن جایزه در قسمت کامنت تگ کنند. البته تگ کردن دوستان به تنهایی یکی از بهترین روش های اجرای مسابقات اینستاگرامی به شمار می رود که در بخش بعدی بیشتر به آن می پردازیم.
2- تگ کردن دوستان :
اگر می خواهید مسابقه اینستاگرامی شما سر و صدای زیادی به پا کند از شرکت کنندگان بخواهید که چندتا از دوستان خود را زیر پست های مربوط به مسابقه تگ کنند. سپس آنها نیز دوستان دیگر خود را در زیر پست های شما تگ می کنند که این موضوع باعث افزایش آگاهی از برند (Brand Awarness) و معروفیت مسابقه اینستاگرامی شما می شود.
شما همچنین می توانید یک مسابقه دوستتو تگ کن در اینستاگرام راه اندازی کنید به گونه ای که کاربران، آن شخصی را که شایسته جایزه می دانند در زیر پست شما تگ کنند. برای مثال حساب کاربری doll10beauty این روش را به شکل بسیار خوبی انجام داده است.
این برند از کاربران خود خواسته است تا یک دکتر، پرستار، متصدیان فروشگاه های خواربار و افرادی دیگری که در شرایط پاندمیک ویروس کرونا بی وقفه کار می کنند را در زیر پست تگ کنند.
3- استفاده از محتوای کاربران:
اگر به دنبال راه اندازی یک کمپین برای به اشتراک گذاری محتوای کاربران (UGC) خود هستید، برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی بهترین روش برای انجام این کار به شمار می رود. از مخاطبان خود بخواهید که محتوای خود را به همراه یک هشتگ خاص یا تگ کردن اسم صفحه شما به اشتراک بگذارند تا بتوانید تمام ورودی های مربوطه را در یک مکان خاص پیدا کنید.
این موضوع نه تنها باعث خوشحالی کاربران می شود بلکه شما به حجم عظیمی از پست های اینستاگرامی کاربران نیز دسترسی پیدا کرده و می توانید از آنها در برنامه های آتی خود استفاده کنید.
4- همکاری با برندهای دیگر:
همکاری با برندهای مشابه برای برگزاری مسابقه نیز یکی دیگر از روش های موثر برای گسترش مخاطبان و بازدیدکنندگان شما به شمار می رود. در این روش کاربران مجبور هستند هر دو برند درگیر در مسابقه اینستاگرامی را فالو کنند. برای مثال مسابقه زیر که به صورت مشترک میان برندهای Ring Concierge و Elemis برگزار شد یکی از بهترین نمونه های این روش به شمار می رود:
بیشتر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیز مسابقات خود را بر اساس همکاری مشترک راه اندازی می کنند به گونه ای که به فالوورهای خود در آشنایی با برندها و بلاگرهای جدید کمک می کنند.
5- استوری اینستاگرام :
اگرچه فلسفه اصلی مسابقات اینستاگرام بر اساس حمایت از مخاطبان طراحی شده است اما برگزاری آن مزایای بسیار زیادی برای استراتژی های بازاریابی شما خواهد داشت. برای مثال شما می توانید از کاربران بخواهید که برای ورود به مسابقه باید یکی از پست های شما را در استوری خود به اشتراک بگذارند، این کار باعث جلب توجه کاربران دیگر و در نهایت افزایش مخاطبان شما می شود.
نحوه برگزاری مسابقات اینستاگرام
حالا که با بهترین ایده های مسابقات اینستاگرام آشنا شدید با انجام گام به گام مراحل زیر می توانید به راحتی آن را در صفحه خود اجرا کنید :
1- اهداف مسابقه اینستاگرامی خود را مشخص کنید:
قبل از هر چیز باید از تعریف هدف کلی مسابقه اینستاگرامی خود اطمینان حاصل کنید به گونه ای که بتوانید میزان موفقیت آن را در پایان دوره اندازه گیری کنید. برای مثال از خود بپرسید که آیا می خواهید تعامل مخاطبان با محتوای خود را افزایش دهید یا اینکه قصد دارید فالوورهای خود را بیشتر کنید؟ به طور کلی سعی کنید هدف اصلی خود را در طی فرآیند برگزاری مسابقه به یاد بسپارید تا تمام کارهای شما در راستای آن هدف انجام شوند.
2- روش شرکت در مسابقه را انتخاب کنید:
ما در بخش قبلی روش های شرکت در مسابقه اینستاگرامی را به شما معرفی کردیم. شما باید با توجه به اهداف کلی که قبلا تعیین کرده اید نحوه شرکت کردن کاربران در مسابقه اینستاگرامی خود را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که شرایط ورود به مسابقه اینستاگرامی شما باید آسان باشد چرا که کاربران علاقه ای به شرکت در مسابقاتی که ورود به آنها پیچیده است را ندارند.
پس از انتخاب نحوه ورود کاربران به مسابقه باید برای جزییات آن نیز برنامه ریزی داشته باشید. برای مثال در وهله اول باید مدت زمان برگزاری مسابقه را مشخص کنید سپس زمان ورود کاربران را از پیش تعیین کرده و به شکلی مطلوب به اطلاع آنها برسانید.
شما در قدم بعدی باید مشخص کنید که آیا قصد استفاده از هشتگ در کمپین خود را دارید یا خیر. برای مثال ممکن است از کاربران بخواهید که هشتگ خاصی را در بخش کامنت وارد کنند یا اینکه پستی را با هشتگ تعیین شده منتشر کنند. به طور کلی شما با استفاده از این روش می توانید از طریق پست های معمولی برند خود را شرکت کنندگان در مسابقه معرفی کنید.
نکته بعدی این است که شما باید تم یا همان طرح مسابقه خود را مشخص کنید. به عبارت دیگر این موضوع در کمپین های UCG یا همان اشتراک گذاری محتوای کاربران بسیار مهم است. در واقع مخاطبان از این طریق متوجه می شوند که چه نوع پست هایی را برای شرکت در مسابقه باید منتشر کنند.
قدم آخر این است که باید نحوه اعلام برندگان را از قبل مشخص کنید. برای مثال می توانید آنها را در قسمت کامنت تگ کنید و یا اینکه نام آنها را در یک پست جداگانه منتشر کنید.
3- انتخاب جایزه :
قبل از راه اندازی مسابقه اینستاگرامی باید جوایز مربوط به آن را تهیه نمایید. شما می توانید جوایز را سازگار با مخاطبان هدف خود انتخاب کنید. برای مثال تمام مردم جوایز نقدی، گوشی آیفون یا سامسونگ را دوست دارند در حالی که کارت هدیه یا محصولات مربوط به کسب و کار شما ممکن است فقط برای کاربرانی که از شما خرید می کنند هیجان انگیز باشد.
این موضوع باعث می شود که مخاطبان هدف خود را بیشتر درگیر کنید که در نهایت باعث افزایش آگاهی از برند شما نیز می شود. اگر برندگان عکس هایی از محصولات شما که در مسابقه برنده شده اند را منتشر کنند، آنگاه میزان تعامل کاربران با برند شما بیشتر از قبل می شود.
4- طراحی گرافیکی مسابقه :
برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی از طرح های گرافیکی جذابی استفاده کنید تا بتوانید آن را در پلتفرم های مختلف مانند خبرنامه ایمیل یا وبسایت خود نیز منتشر کنید. علاوه بر این سعی کنید همواره محتوای مربوط به مسابقه خود را به صورت تصویری در Feed و استوری منتشر کنید تا تمام فالوورهای شما بتوانند آن را مشاهده کنند.
5- مشخص کنید چه کسانی مسابقه را مدیریت خواهند کرد :
نباید افراد زیادی درگیر مدیریت و برگزاری مسابقه اینستاگرامی صفحه شما شوند بنابراین باید مسئولان برگزاری آن را مشخص کنید و اهداف بازاریابی خود را با آنها در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.