محتوای ستونی یا پیلار کانتنت (Pillar Content) چیست؟
این روزها تولید محتوا و داشتن بلاگ برای مطالب جدید یکی از اصلیترین و مهمترین بخشهای هر سایت با موضوعات مختلف است. تولید محتوای به روز و تخصصی به سایت شما کمک میکند بهتر دیده شود و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند. ممکن است سایت شما آموزشی باشد و یا محصولات و خدماتی را در سایت خود بفروشید. در هر صورت تولید محتوا یکی از مهمترین بخشهای سایت شما خواهد بود.
یکی از انواع محتوا پیلار کانتنت (Pillar content) یا محتوای ستونی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. محتوای ستونی این روزها بسیار شناخته شده است و ممکن است بسیاری از مطالبی که تا کنون در اینترنت جستجو کرده و خواندهاید از نوع پیلار کانتنت Pillar content بوده باشند. این نوع محتوا به پیشرفت بخش تولید محتوای شما کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه بیشتر با ویژگیهای این نوع محتوا آشنا خواهید شد.
محتوای ستونی یا پیلار کانتنت چیست؟
محتوای ستونی یا پیلار کانتنت در واقع نوع کامل و جامعی از محتواست که میتواند نسبت به سایر محتواهای سایت کمی طولانیتر باشد و به طور کامل به بررسی یک موضوع جامع بپردازد. این محتوا تمام تعاریف و جنبههای فرعی یک موضوع را بررسی میکند و درباره تمامی جوانب آن موضوع در مقاله صحبت می کند و تمامی سوالات کاربر را به خوبی می تواند پاسخ دهد. ما قبل تر درباره تاثیر طول محتوا در سئو صحبت کرده ایم و یکی از فواید اصلی پیلار کانتنت ها این است که برای سئو مفید هستند و شانس زیادی برای گرفتن رتبه های اول نتایج گوگل دارند.
Pillar content در واقع همراه با محتوای خوشه ای (Content cluster) کاملتر میشود. محتوای خوشهای نوع دیگری از محتواست که در کنار محتوای ستونی قرار میگیرد و آن را کامل تر می کند. در محتوای خوشهای موضوعات فرعی که در محتوای ستونی به اختصار توضیح داده شده بودند، به طور مفصل و دقیق بررسی میشوند.
به عنوان مثال فرض کنید ما یک مقاله جامع درباره “سئو چیست؟” نوشته ایم و به طور کامل تمامی بخش های سئو از جمله سئو داخلی و خارجی و سئو تکنیکال و… را در آن معرفی کرده ایم و توضیح کوتاهی نیز درباره هر کدام ارائه کرده ایم. حالا در مقالات مجزا هر کدام از این موضوعات را کامل تر معرفی می کنیم و در نهایت صفحات فرعی یا خوشه خود را با پیلار کانتنت به کمک لینک ها متصل می کنیم. یعنی هم از پیلار کانتنت به صفحات فرعی لینک می دهیم و هم از صفحات فرعی به پیلار کانتنت.
بنابراین ما در محتوای خوشه ای یک محتوای اصلی و طولانی به اسم پیلار کانتنت داریم که در آن موضوعات فرعی به طور خلاصه بیان شدهاند و چند محتوای کوتاهتر که در هر کدام از آنها یکی از موضوعات فرعی به طور دقیق تر و کامل تر بررسی شدهاند. به این ترتیب پیلار کانتنت و محتوای خوشهای دست به دست هم میدهند و یک موضوع را به طور کامل تشریح و بررسی میکنند و محتوای جذابی برای سایت تولید میشود.
انواع محتوای ستونی
محتوای ستونی یا پیلار کانتنت انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها از قانون اصلی این نوع محتوا یعنی مفصل بودن و پرداختن به تمام موضوعات فرعی پیروی میکنند اما موضوعات فرعی را چندان دقیق بررسی نمیکنند. هرکدام از انواع محتوای پیلار کانتنت در جای خود لازم هستند و در یک سایت بهتر است از تمام آنها استفاده شود. در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد:
1- محتوای ستونی با محوریت چیستی
این نوع محتوا با محوریت چیستی به طور کامل به بررسی یک عنوان خاص میپردازد. به عنوان مثال موضوع آن میتواند “تولید محتوا چیست؟” یا “بررسی جامع تولید محتوا” یا “هر آنچه باید درباره تولید محتوا بدانید” باشد.
2- معرفی محصول یا خدمات
این محتوای ستونی میتواند به معرفی یک محصول یا خدمات خاص به طور کامل بپردازد. تمام ویژگیها و مزایا و معایب محصول را بررسی کند و نکات مختلف را در مورد محصول یا خدمات بیان میکند. سپس میتوان درباره جزئیات آورده شده در این محتوا به طور جداگانه محتوای خوشهای تهیه کرد.
3- چک لیست ها
این نوع محتوا به بررسی جامع بهترینها یا موارد مختلف در یک موضوع خاص میپردازد. به عنوان مثال میتواند بهترينهای یک حوزه مشخص را معرفی کند و به بررسی مختصر هر کدام از آنها بپردازد. سپس به کمک محتوای خوشهای هر کدام از عناوین بیان شده به طور جداگانه بررسی میشوند. محتوای ستونی انواع دیگری نیز دارد که به طور کلی میتوان آنها را از روی بلند بودن طول محتوا و جامع بودن محتوا تشخیص داد.
مزایای محتوای ستونی
محتوای ستونی یکی از پرکاربردترین و معروفترین انواع محتواست که این روزها در بسیاری از سایتها مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع محتوا مزایای بسیاری برای سایت دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا میشوید.
- از آنجایی که محتوای ستونی دارای عنوانی در ارتباط با مهمترین موارد در سایت شماست بنابراین گوگل زمینه کاری شما و عناوینی که در سایتتان کار میشود را میشناسد و راحتتر و سریعتر آنها را ایندکس میکند و در نتایج بهتر آنها را نمایش میدهد.
- با وجود محتوای ستونی نیاز کاربران و رضایت آنها بهتر تامین میشود. کاربران با ورود به سایت سریعتر اطلاعات کامل و جامع درباره موضوع مورد نظرشان را پیدا خواهند کرد. همچنین در صورتی که به اطلاعات بیشتری درباره بخشی از محتوا نیاز داشته باشند میتوانند با لینکهای داخلی موجود در پیلار کانتنت به محتواهای بیشتر دست یابند.
- با وجود محتوای ستونی سایت شما بسیار مرتبتر و سازمان یافتهتر دیده میشود. به طور مرتب محتوایهای ستونی را در سایت خود منتشر کنید تا تمام آنها بیش از پیش دیده و خوانده شوند. همچنین لینکهای داخلی در این محتواها باعث دیده شدن سایر انواع محتوا در سایت نیز میشوند.
- محتوایهای ستونی باعث بهبود رتبه سئو سایت شما میشوند. این نوع محتوا به دلیل جامع بودن و دریافت لینکهای داخلی و خارجی فراوان اعتبار بیشتری پیدا میکند و نزد گوگل به عنوان یک مرجع شناخته میشود و رتبه بالاتری در سرچها دریافت میکند.
- از دیگر مزایای تولید محتوا به صورت ستونی بالا رفتن سرعت کار است. با نوشتن یک محتوای ستونی شما تا مدتی باید به نوشتن جزئیات بیشتر درباره موضوعات فرعی داخل آن بپردازید و نیازی نیست دنبال موضوع جدید بگردید.
ویژگی ها و مراحل ایجاد یک پیلار کانتنت خوب
با وجود مزایای محتوای ستونی حتما میخواهید بدانید که چگونه میتوانید یک محتوای ستونی خوب بنویسید و در سایت خود منتشر کنید. در ادامه با نکاتی آشنا میشوید که به شما کمک میکنند یک پیلار کانتنت خوب خلق کنید.
در ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید و به خوبی روی آنها به طور کامل تحقیق کنید و نتایج سرچ افراد را به دست آورید و بهترین کلمه را برای استفاده در متن و عنوان بسازید. سپس از روی کلمه کلیدی عنوان مناسب را انتخاب کنید و نوشتن محتوا را آغاز نمایید.
در مرحله دوم باید به فکر نیاز مخاطبان خود باشید. باید در نظر بگیرید که افرادی که این عنوان را سرچ میکنند معمولا در چه رده سنی و چه سطحی از دانش و اطلاعات هستند و با چه لحنی باید با آنها صحبت کنید. محتوای شما باید کامل و جامع باشد. همچنین در نظر بگیرید که محتوا را به گونهای بنویسید که امکان لینک دادن به محتواهای خوشهای نیز فراهم شود.
در مرحله بعد دقت کنید که علاوه بر جامع بودن و پاسخ دادن تمام نیاز مخاطبین درباره کلمه کلیدی، محتوای شما باید از نظر سئو نیز بسیار قوی باشد. تمام قوانین مورد نظر گوگل درباره نحوه نوشته شدن متن را در نظر داشته باشید و بر اساس این نکات محتوا را نگارش نمایید.
برای بیشتر کردن تعداد محتواهای ستونی میتوانید از محتواهای نوشته شده قدیمی نیز ایده بگیرید و محتوای جدید را بر اساس آنها بنویسید. همچنین میتوانید محتواهای قبلی را آپدیت کنید و با افزودن نکات و بهبود رتبه آنها در گوگل سئوی سایت را بهبود ببخشید.
کاربردهای محتوای ستونی
پیلار کانتنت کاربردهای فراوانی دارد که باعث شدهاند این محتوا امروزه پر استفادهترین نوع محتوا باشد. این نوع محتوا به علت کلی گویی برای مخاطبینی مناسب است که به دنبال یک دید کلی از موضوعی هستند و نیازی ندارند که درباره تمام جزئیات مطلب بخوانند و وقت خود را تلف کنند. بنابراین در این محتوا موضوعات کلی مطلب آورده میشود و بررسی جزئیات بیشتر به مقالات خوشهای واگذار میگردد.
البته استفاده از محتواهای خوشهای نیز برای درک بهتر محتوای ستونی اهمیت ویژهای دارد و باعث درک عمیقتر و کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع میشود. برخی افراد با خواندن محتوای پیلار کانتنت تمایل دارند اطلاعات بیشتری درباره موضوعات فرعی کسب کنند و به این ترتیب از طریق لینکهای ایجاد شده به سراغ محتواهای خوشهای میروند.
این نوع محتوا کلمات کلیدی که شامل موضوعات کلی میشوند را هدف قرار میدهد و کاربرد آن در نوشتن محتواهای سطحی و طولانی است که اطلاعات جامعی در اختیار افراد قرار میدهند. پرداختن به جزئیات در این نوع محتوا باعث طولانی شدن بیش از حد و خوانده نشدن محتوا میشود.
نتیجه گیری
همانطور که گفته شد محتوای ستونی یک نوع بسیار پرکاربرد محتوا است که استفاده از آن در سایتتان باعث بهبود رتبه سایت در گوگل و بهبود سئو میشود. با استفاده از این نوع محتوا سایت مرتبتر و مفیدتری خواهید داشت و مخاطبان به آسانی میتوانند مطالب موردنیازشان را در سایت پیدا کنند.
سعی کنید حتما حداقل هفتهای یک محتوای ستونی در سایت خود منتشر کنید و در باقی روزهای هفته به بررسی موضوعات فرعی موجود در این مقاله بپردازید و آنها را در مقالات جداگانه بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.