آموزش کامل گزارش گیری لینک UTM در گوگل آنالیتیکس
استفاده صحیح از اطلاعات جمع آوری شده توسط لینک های UTM دار در گوگل آنالیتیکس، مهمترین قسمت بعد از ایجاد لینک UTM دار به حساب می آید. انتخاب یک کمپین تبلیغاتی مناسب، سپس ساخت لینک UTM دار به شیوه ای درست و قابل خواندن برای گوگل آنالیتیکس و در آخر به اشتراک گذاری این لینک ها در مراجع و منابع هدف، همگی مراحلی هستند که برای رسیدن به هدف اصلی یک کمپین، یعنی گزارش گیری در گوگل آنالیتیکس انجام شده اند.
اما دلیل این اهمیت چیست؟ این اطلاعات جمع آوری شده از لینک های UTM در گوگل آنالیتکس، چه فایده ای برای کسب و کار آنلاین ما دارند؟ اصلا این اطلاعات درباره چه موارد و مفاهیمی هستند و ما چطور می توانیم بر اساس آنها گام های آتی کسب و کار آنلاین خود را در مسیر توسعه و پیشرفت طی نماییم؟ ما در این مقاله به تمام این پرسش ها پاسخ می دهیم.
پس از ساخت لینک UTM، چه کار کنیم؟
پس از آنکه لینک UTM دار صفحه مدنظر خود را به درستی ایجاد کرده و آن را در نقاط مورد نظر خود به اشتراک گذاشتید، چند روز صبر کنید تا گوگل اطلاعات ارسال شده توسط این لینک را جمع آوری کرده و طبقه بندی کند.
سپس به صفحه گوگل آنالیتیکس خود مراجعه کرده و ببینید این لینک utm دار، تا به این لحظه چه کارهایی انجام داده است. برای دستیابی به آن بخش از گوگل آنالیتیکس که اطلاعات جمع آوری شده از کمپین ها و لینک های UTM دار را در اختیار شما قرار می دهد، از مسیر زیر اقدام نمایید:
Acquisition > Campaigns > All Campaigns
در صورتی که تاکنون در کمپین های مختلفی شرکت کرده و لینک های utm دار زیادی ساخته باشید، فهرستی از تمام آن ها را در این قسمت از گوگل آنالیتیکس، مشاهده خواهید کرد :
اگر به طور کلی از لینک های utm دار به کررات استفاده می کنید و دائما در حال برگزاری کمپین های مختلف هستید، پیشنهاد می شود یک فایل اکسل یا ورد جهت بایگانی لینک های utm دار خود تهیه کنید و به محض ساخت لینک utm دار جدید، آن را به این سند بایگانی اضافه کرده و اطلاعاتی که برای یادآوری به خودتان در آینده نیاز دارید را درون آن درج نمایید.
به این ترتیب زمانی که وارد این بخش از گوگل آنالیتیکس می شوید، با مراجعه به سند بایگانی خود، به راحتی و به سرعت قادر به پیدا کردن لینک یا لینک های مورد نظر خود برای بررسی هستید.
UTM چه اطلاعاتی را برای ما در گوگل آنالیتیکس ارسال کرده است؟
فرض کنید که شما قصد داشتید ببینید کدام یک از شبکه های اجتماعی که در آن صفحه ای برای کسب و کار خود ساخته اید، بازخورد بیشتری برایتان داشته است. در نتیجه یک لینک utm دار از یکی از صفحات سایت خود ساخته و آن را به همراه محتوایی به صورت یکسان در تمام صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذاشته اید.
اکنون پس از گذشت چند روز، به سراغ قسمت اطلاعات جمع آوری شده از لینک utm در گوگل آنالیتیکس آمدید و می خواهید ببینید کدام یک از شبکه های اجتماعی، ترافیک بیشتری برای صفحه utm دار شما ارسال کرده اند تا به این ترتیب بتوانید زمان بیشتری را به حضور کسب و کار خود در آن شبکه اجتماعی اختصاص دهید.
زمان هایی هم وجود دارند که شما برای درج یک بنر تبلیغاتی از کسب و کار خود، به یک سایت که احتمال می دادید بازدیدکنندگان زیادی دارد، سفارش آگهی داده اید. فرض کنید که آن سایت به شما چند جایگاه مختلف را برای درج بنر تبلیغاتی نمایش می دهد:
- یک جایگاه ویژه در ابتدای صفحه سایت که در معرض دید تمامی بازدید کننده ها قرار دارد و از ابعاد بزرگی برخوردار است و برای مثال هزینه اجاره این جایگاه برای مدت 10 روز 2 میلیون تومان است.
- یک جایگاه در حاشیه صفحه سایت که ابعادی کوچکتر از مورد قبلی دارد اما به نسبت قابل رویت بوده و توجه بازدید کنندگان سایت را به خود جلب می کند. برای مثال هزینه اجاره این جایگاه برای بنر تبلیغاتی شما برای همان مدت 10 روز، 1 میلیون تومان است.
- یک جایگاه هم در پایین صفحه سایت که بازدیدکنندگان پس از آنکه به پایین صفحه سایت رفتند، احتمال دارد توجهشون به این قسمت جلب شده و بنر تبلیغاتی شما را در آنجا ببینند که این جایگاه نیز برای همان مدت 10 روز برای مثال 050 هزار تومان هزینه دارد.
شما به عنوان یک صاحب کسب و کار، با توجه به اینکه اطلاعات زیادی از میزان ترافیک و بازدید این سایت در دست ندارید و برای بررسی میزان ارزش این سایت از نظر گوگل، تنها از چند ابزار بهره جسته و هنوز خیلی مطمئن نیستید که این سایت فضای مناسبی برای درج تبلیغات بنری شما است یا خیر.
می توانید ریسک نکنید و برای محک زدن این سایت، جایگاه دوم را که احتمال بازدید بهتری نسبت به جایگاه سوم دارد و البته هزینه آن نسبت به جایگاه اول کمتر است را انتخاب کرده و مبلغ 1 میلیون تومان را پرداخت نمایید تا اگر نتیحه رضایت بخش بود برای 10 روز بعدی جایگاه اول را به مبلغ 2 میلیون تومان اجاره کنید و اگر نتیجه رضایت بخش نبود، هزینه زیادی را از دست نداده باشید.
با این منطق، شما 10 روز فرصت دارید تا کیفیت بازدید این سایت تبلیغاتی را بسنجید و ببینید که آیا می توانید با خیالی آسوده آن را در فهرست سایت هایی که محیط مناسبی برای درج تبلیغات بنری شما هستند قرار دهید یا خیر.
اما اینکه چطور باید به این نتیجه برسید و اینکه چگونه باید از میزان ترافیک ارسال شده از طرف این سایت به سمت سایت خود مطلع شوید، کاری است که لینک UTM برای شما انجام می دهد.
شما بنر تبلیغاتی خود را در ابعاد مورد پذیرش آن سایت طراحی می کنید، سپس یک لینک UTM دار برای صفحه ای که قصد دارید مخاطب پس از کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی وارد آن شود، ایجاد می کنید و در آخر بنر را به همراه این لینک برای آن سایت تبلیغاتی ارسال می کنید و منتظر می مانید تا بر روی وبسایت خود بنر شما را قرار دهند.
دقیقا 24 ساعت پس از قرار گرفتن بنر روی سایت می توانید به قسمت اطلاعات جمع آوری شده از UTM در گوگل آنالیتیکس بروید و ببینید چه میزان ترافیک، از طریق کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی شما در این سایت، به دست آورده اید.
اگر این میزان ترافیک به نحوی بود که ارزش پرداخت 1 میلیون تومانی شما را داشته باشد، می توانید این سایت را به فهرست مکان های مناسب برای تبلیغات بنری خود اضافه کرده و از این به بعد در استراتژی بازاریابی و مارکتینگ خود، با این سایت همکاری کنید.
اگر utm وجود نداشت، شما راهی جز بسنده کردن به ابزار هایی مانند Alexa یا PA و DA و همچنین اعتماد کردن به ادعاهای سایت تبلیغاتی مذکور مبنی بر کیفیت و تعداد بازدیدکنندگانش، نداشتید که به هیچ عنوان روش های قابل اعتمادی نیستند.
گوگل آنالیتیکس چه استفاده های دیگری از UTM می کند؟
ابزاری تحت عنوان Google Goals در گوگل آنالیتیکس وجود دارد که ادغام شدن آن با UTM می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار مدیر سایت قرار دهد. یکی از مهمترین امکاناتی که از ترکیب UTM و Google Goals در اختیار ما قرار می گیرد، امکان مطالعه رفتار بازدیدکننده است.
به این ترتیب می توانیم متوجه شویم که بازدید کننده از چه مسیری به لینک utm دار رسیده است. این اطلاعات به شما کمک می کنند تا مکان های تبلیغاتی مناسب را بهتر تشخیص دهید و بنرها، محتواها و به طور کلی تبلیغات خود را در مکان های هدفمند و دقیق تری قرار دهید تا به بهترین شکل ممکن در معرض دید بیشترین تعداد از بازدید کنندگان واقعی و کارآمد قرار گیرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.