تست A/B چیست؟ – پیاده سازی آن چه مراحلی دارد؟
تست A/B معمولا برای آزمایش المان های مختلف در یک وبسایت یا اپلیکیشن با هدف دستیابی به نتایج بهتر استفاده می شود. تست A/B اگر به درستی طراحی و پیاده سازی شود، می تواند نرخ تبدیل وبسایت شما را به طور محسوسی افزایش دهد.
به طور کلی تست A/B یک تکنیک بسیار مفید است که بوسیله آن می توان شکل های مختلف یک المان مشخص را در یک نمونه ثابت با هم مقایسه کرد. برای مثال در یک صفحه فرود که همه اجزای آن ثابت هستند، می توان برای انتخاب رنگ دکمه فراخوان تست AB را پیاده کرد. بنابراین دو نمونه A و B از دکمه فراخوان را طراحی می کنیم و مورد آزمایش و مقایسه قرار می دهیم.
تست A/B روشی فوق العاده برای تعیین بهترین استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی آنلاین برای کسب و کار شماست که بر پایه مقایسه حالت های مختلف بنا شده است.
در این روش، دو نسخه از یک صفحه وب سایت ایجاد میشود که در یک نسخه عنصر مورد آزمایش به شکل A و در نسخه دیگر به شکل B قرار داده شده است. سپس این صفحات، در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً بین 3 تا 10 روز) به طور تصادفی به کاربران نمایش داده میشود (به این معنی که به طور همزمان یک کاربر ممکن است صفحه A و کاربری دیگر صفحه B را مشاهده کنند).
در نهایت، با مقایسه عملکرد کلی این دو نسخه میتوان نسخه نهایی مناسب برای سایت را به گونهای طراحی کنید که بالاترین نرخ تبدیل کاربر به مشتری را ایجاد نماید.
فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و می خواهید بهترین مکان برای دکمه خرید را بیابید. پس دو صفحه مجزا طراحی می کنید به طوری که مکان قرار گرفتن دکمه خرید در صفحه A با صفحه B متفاوت باشد (منظور همان دو مکانی است که می خواهید آزمایش کنید). بعد از آن با مشخص کردن یک بازه زمانی مناسب و با استفاده از ابزارهای تست A/B می توانید این آزمایش را انجام دهید و بهترین مکان برای قرارگیری دکمه خرید را بیابید.
چگونه برای اجرای تست A/B برنامهریزی کنیم؟
اولین موردی که باید برای برنامهریزی تست A/B انجام دهید، این است که باید مشخص کنید چه چیزی را میخواهید آزمایش کنید. یک آزمایش داخل سایت (on-site) می خواهید انجام دهید یا خارج از سایت (off-site). اگر آزمایش شما داخل سایت است، باید به تمام موارد مربوط به فروش در وبسایتتان فکر کنید و سپس انتخاب کنید که چه پارامترهایی را میخواهید تست کنید.
تست های خارج از سایت نیز می تواند تبلیغات یا ایمیل مارکتینگ باشد. شاید از خود می پرسید چرا باید روی تبلیغات تست A/B را اجرا کرد؟
در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که محتوای تبلیغات دقیقا عامل تعیین کننده میزان جذب شماست پس ما برای تبلیغات هم نیاز داریم بهترین محتوای ممکن را پیدا کنیم و سپس هزینه های گزافی را در کمپین های خود خرج کنیم.
همچنین باید روش های مختلف را ارزیابی کنید تا متوجه رشد نرخ تبدیل خود شوید و بفهمید در کدام مکان ها بازدهی بهتری خواهید داشت. به این موضوع فکر کنید که چه چیزی را می خواهید بررسی و ارزیابی کنید و سپس متغیرهای خود را بنویسید. برای مثال اگر تصمیم دارید دکمه فراخوان به عمل (Call To Action) را آزمایش کنید، شاید بهتر باشد متغیرهای زیر را برای این آزمایش در نظر بگیرید :
- مکان فراخوان
- متن استفاه شده برای فراخوان
- رنگ و فضای اطراف فراخوان
این موضوع درباره ایمیل ها نیز صادق است. به این شکل که برای انجام تست A/B دو نسخه متفاوت از یک ایمیل را به طور همزمان برای دستهای از مخاطبین و به نسبت مساوی (با یک انتخاب اتفاقی) ارسال می کنید. سپس عملکرد این دو نسخه را می سنجید تا بهترین نسخه ممکن را پیدا کنید. بعد از آن می توانید نسخه تایید شده و نهایی را با خیال راحت برای تمام کاربران خود ارسال کنید.
تست A/B فرآیندی است که با آن می توان تصمیماتی بهتر و نهایی را در مورد طراحی گرفت. قبل از شروع تست، باید مشخص کنید که به دنبال مقایسه چه مواردی با یکدیگر هستید و در واقع هدف شما از پیاده سازی این تست A/B چیست. سپس باید نتایج را به طور تقریبی حدس بزنید و در تست های بعدی گزینه های جدیدی را جایگزین یکی از متغیرهای آزمایشتان کنید.
تست ها باید به طور همزمان اجرا شوند. یعنی نمی توان یکی از تست ها را امروز و دیگری را فردا انجام داد. چرا که شاید متغیرهایی وجود داشته باشند که بسته به زمان، تغییر کنند. بنابراین به جای این کار باید حجم ترافیک ورودی خود را دو قسمت کنید و تست A/B را همزمان انجام دهید.
مراحل پیاده سازی تست A/B
- جمع آوری داده و اطلاعات : معمولا گوگل آنالیتیکس و ابزارهای تست A/B داده هایی را برای شروع بهینه سازی در اختیارتان قرار میدهند. این اطلاعات به شما کمک میکنند تا از صفحات و نقاط پر بازدید سایت خود شروع کنید. این کار به شما کمک میکند تا دادهها را سریعتر جمع آوری کنید. پس از جمع آوری اطلاعات، به دنبال صفحاتی باشید که یا نرخ تبدیل پایینی دارند و یا رتبه آنها قابل بهبود است.
- تعیین اهداف : اهدافی که در تبدیل کاربر به مشتری دارید، دقیقا همان معیارهایی هستند که باید برای انتخاب نسخه اصلی یا دوم سایت از آنها استفاده میکنید. اهداف شما میتوانند هر چیزی باشد. از کلیک بر روی یک دکمه فراخوان گرفته تا پرکردن فرم ثبت نام و یا حتی نحوه خرید محصولات و یا خدمات.
- طرح تئوری و فرضیات : بعد از تعیین اهداف پیاده سازی تست A/B باید نظریات خود را درباره آن بیان کنید. نظریاتی که باید بگویند چرا نسخه جدید نسبت به نسخه فعلی بازدهی بهتری دارد. بعد از اینکه فهرستی از نظریات خود تهبه کردید، باید آنها را بر اساس میزان اهمیت و سختی در اجرا مرتب کنید.
- ساخت نسخه جدید : در این مرحله باید تغییرات مورد نظر خود را بر روی المان/هایی از وبسایت یا اپلیکیشن خود اعمال کنید. این تغییر می تواند تغییر رنگ یک دکمه، تغییر مکان یک اسلایدر و یا جایگیری دکمه خرید باشد.
- آزمایش : پس از اعمال تغییرات باید آزمایش خود را آغاز کنید. در این مرحله، بازدیدکنندگان وبسایت و یا اپلیکیشن شما یکی از نسخه های سایت یا اپلیکیشن شما را به طور تصادفی مشاهده می کنند. سپس تجربه آنها از کار کردن با نسخه جدید باید اندازه گیری و محاسبه شود و در نهایت با عملکرد نسخه قدیمی مقایسه شود.
- تحلیل نتایج : زمانی که تست A/B به پایان رسید، باید به سراغ بررسی و تحلیل دادههای به دست آمده از آزمایش بروید. ابزارهای اختصاصی تست A/B (مثل Optimzely) یا ابزار گوگل آنالیتیکس میتوانند این دادهها را در اختیار شما قرار دهند. این داده ها تفاوت عملکرد کاربران در هر نسخه را به شما نشان می دهند.
چه مواردی را می توان با تست A/B آزمایش کرد؟
در واقع هر چیزی که قابل تغییر باشد مانند: تیترهای اصلی، دکمههای فراخوان عمل، متن اصلی، تصاویر و… را می توان مورد آزمایش قرار داد. اما نکته قابل توجه، پیاده سازی صحیح این تست ها بر اساس مراحلی که توضیح داده شد می باشد.
برای یک وبسایت، موارد زیر برای تست A/B سنجشپذیر و مهم هستند:
- تیتر اصلی یا توضیحات محصول
- دکمه فراخوان عمل، یعنی کلمات، اندازه، رنگ و مکان دکمه
- طرح های گرافیکی که با هدف ایجاد فروش بیشتر طراحی شده اند
- متنی که با انگیزه ترغیب مشتری به خرید نوشته شده است. مثل توضیحات محصول/خدمت
- نوع و شکل فرم های داخل وبسایت
- لایه بندی و استایل وبسایت
- قیمت محصولات و پیشنهادها و تخفیف ها
- تصاویری که در صفحه محصولات یا صفحات فرود مختلف استفاده کرده اید
آیا میتوان بیش از یک متغیر را در هر تست A/B اندازهگیری کرد؟
برای پاسخ به این پرسش دو روش مختلف وجود دارد. فرض کنید میخواهید یک تیتر اصلی را در سه حالت مختلف تست کنید. میتوانید به عنوان اولین روش، ترافیک ورودی خود را سه قسمت کنید و همزمان تست را آغاز کنید که منطقی نیز می باشد.
اما روش دوم که مؤثرتر می باشد این است که سه تست جداگانه انجام دهید، یعنی تیتر A و B و C را به صورت A با B و B با C و C با A مورد آزمایش قرار دهید. با اینکار نتایج متنوع تر و بیشتری برای انتخاب نهایی خواهید داشت.
تست بیش از یک متغیر در هر نوبت، کار پیچیده ای است و ممکن است نتایج به دست آمده دقت کافی را نداشته باشند. پس پیشنهاد می شود تست ها را نوبت به نوبت و به کمک افراد با تجربه در این حوزه انجام دهید.
ابزارهای کمکی :
برای آغاز یک A/B تست لازم است بدانیم که می خواهیم چه چیزی را تست کنیم. پس از انتخاب عنصر مورد نظرمان باید یک ابزار جانبی انتخاب کرده تا بتوانیم به وسیله آن A/B تست را انجام دهیم. اگر دنبال ابزاری هستید که کمتر به کدنویسی HTML و JavaScript نیاز داشته باشید، می توانید مستقیما به Google Analytic Content Experiments مراجعه کنید و اگر یک جایگزین ساده تر می خواهید که ویژگی های بیشتری هم داشته باشد،” Visual Website Optimizer “می تواند گزینه خوبی برای A/B تست باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.