Call to action یا CTA چیست + 15 مثال کاربردی
Call To Action یا به اختصار CTA ، طرح یا ابزاری است که برای دریافت سریع ترین واکنش از افرادی که مخاطب موضوعی خاص قرار گرفته اند، پدید آمده است. از این طرح بیشتر در زمینه بیزنس و کسب و کارهای اینترنتی استفاده می شود.
در واقع اگر در وبسایت خود، قادر به هدایت مشتریان و مخاطبین به سمت و سویی که برای شما سودمند است، نباشید، احتمالا از Call To Action استفاده نمی کنید. یا شاید از Call To Action یا همان CTA به شیوه درست و کارآمدی استفاده نمی کنید.
اگر قصد دارید افرادی که وارد وبسایت شما می شوند، از محصولاتتان دیدن کنند، اگر می خواهید آن ها را به سمت خرید کردن هدایت کنید یا اگر قصدتان دریافت اطلاعات بیشتر از مشتریان است، باید از CTA مناسبی در این زمینه استفاده کنید. در غیر این صورت بیشتر تلاش هایی که برای جذب مخاطبین انجام می دهید بی ثمر خواهد ماند.
اگر تا اینجای مبحث اندکی سردرگم شده اید و دقیق نمی دانید که Call To Action چیست و یا چه طور باید به نحوی کارآمد از آن بهره جست، نگران نباشید. در ادامه به طور کامل هدف از پیدایش موضوعی تحت عنوان Call To Action را توضیح داده و چگونگی استفاده از آن را بررسی می کنیم.
تعریف CTA
از CTA يا فراخوان به عمل برای جلب توجه کاربران یا تبدیل لید به مشتری در فضای وب مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی CTA در واقع این است که بازدیدکنندگان را به انجام یک عملی خاص تحریک و یا تشویق کند. در واقع هر جایی از جمله در وبسایت ها، اپلیکیشن ها یا شبکه های اجتماعی که از شما دعوت میشود اقدامی را انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید.
فراخوان به عمل را به شکل های زیر می توان پیاده سازی کرد:
- خطی
- دکمه ای
- فُرم
- پاپ آپ (Pop-Up)
- حالت اسلاید (Slide-In)
- حالت Sidebar در کنار صفحه وب
- مجله خبری
- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
انتخاب از بین گزینه های بالا به هدف شما و مکان قرارگیری CTA بستگی دارد بنابراین سعی کنید همواره آنچه که می خواهید از طریق CTA به دست آورید را به صورت کاملا تعریف شده مشخص کنید.
همانطور که گفته شد، Call To Action یک ابزار کارآمد در حوزه بیزینس و کسب و کارهاست که به عنوان بخشی از شاخه مارکتینگ یا استراتژی بازاریابی از آن استفاده می شود. به وسیله CTA، شما قادر هستید به بازار هدف خود دسترسی پیدا کرده و از طرف آن، واکنش مورد نظر خود را دریافت نمایید.
معمولا از Call To Action در آخرین مرحله رویارویی با مشتری استفاده می شود. همچنین ممکن است از آن، طی انجام فرآیندی مانند تماشای محصولات یا مطالعه یک مقاله در سایت، استفاده شود. هرچه که باشد هدف از استفاده CTA برای آن است که مخاطب را به مرحله بعدی که مورد نظرمان است و برای کسب و کارمان سود دارد، هدایت کنیم.
اگرچه استفاده از Call To Action، نکات و بایدها و نبایدهایی دارد که رعایت کردنشان تاثیر بسیار زیادی بر هدایت مشتریان به مقصد موردنظر ما می گذارد، اما نباید اینگونه اندیشید که CTA به تنهایی می تواند بر روی تمام مشتریان و مخاطبین ما اثر داشته باشد. چرا که در وهله اول جذاب بودن موضوعی که ما قصد هدایت مشتری به سمت آن را داریم مطرح است.
چرا برخی از افراد از Call To Action استفاده نمی کنند؟
درست است که Call To Action سبب می شود تا مشتریان گام بعدی خود را در تعامل با کسب و کار ما به خوبی بشناسند، اما با این حال بسیاری از صاحبین مشاغل و کسب و کارهای امروزی، هنوز به اهمیت استفاده از آن پی نبرده اند و از CTA در کسب و کار خود بهره ای نمی گیرند.
این عدم استفاده آن ها از CTA می تواند به دو دلیل عمده زیر باشد:
- احتمالا این صاحبین مشاغل، بر این باور هستند که اگر مخاطبین جذب محصولات آن ها شوند یا بخواهند که درباره کسب و کار آن ها اطلاعات بیشتری به دست آورند، خودشان می دانند که باید چه گام هایی را طی کنند.
- شاید هم نگران این هستند که مبادا Call To Action، مخاطبین بالقوه آن ها را آزار داده و موجب پدیدار شدن نارضایتی برای آن ها شود.
به هرحال، دلیل عدم استفاده از CTA هرچه که باشد، فقدان این ابزار در استراتژی فروش و بازاریابی یک کسب و کار به منزله از دست دادن مخاطبینی است که می توانستند برای کسب و کار سودآور باشند. این از دست دادن به بیانی صریح تر می تواند به معنای از دست دادن پول یا درآمد برای یک کسب و کار باشد.
چه زمانی باید از Call To Action استفاده کرد؟
بنابراین به عنوان یک صاحب کسب و کار، در این فکر نباشید که مخاطبینتان، به صورت خود به خودی مسیر دست یابی به محصولات، خدمات یا هرآنچه برای شما سودمند است را می دانند و اگر تمایل داشته باشند آن را می پیمایند.
تبلیغات متنی، بنری، تصویرها، مقالات، صفحه لندینگ سایت و آنچه در معرض دید مخاطب قرار می دهید را بدون call to action رها نکنید. بر این باور نباشید که مخاطب خودش تشخیص می دهد که پس از رویارویی با مطالب منتشر شده توسط شما باید چه مراحلی را طی کند. در آنچه برای جذب مخاطب منتشر می کنید و در معرض دید او قرار می دهید، شفاف باشید و مخاطب را تا تبدیل شدن به یک مشتری بالفعل همراهی کنید. نباید او را در میان راه به امید آنکه خودش می داند باید چه کاری انجام بدهد، رها کنید.
در هر زمانی که کسب و کار شما مقابل یک مخاطب قرار می گیرد، از او بخواهید که به مرحله بعدی برود و گام بعدی را در تعامل با کسب و کار شما بردارد. این گام بعدی، برای هر کسب و کاری یک معنایی دارد. برای مثال برای سایت هایی که در زمینه انتشار مقالات فعالیت می کنند، ممکن است گام بعدی این باشد که از مخاطب بخواهند به یک مقاله مرتبط با آنچه در حال مطالعه اش بود نیز رجوع کرده و آن مقاله را نیز مطالعه کند.
برای یک وبسایت انجمن تحلیل و بررسی (Forum)، که افراد در آن درباره موضوعی خاص بحث می کنند و نظرات و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، گام بعدی می تواند هدایت مخاطبین به سمت پر کردن فرم نظر دهی درباره آن موضوعات خاص باشد.
برای یک فروشگاه اینترنتی، گام بعدی پس از ورود مخاطبین به صفحه اول، می تواند هدایت آن ها به صفحه محصولات پر فروش یا محصولات تخفیف خورده باشد.
در نتیجه زمانی که در ارائه توضیحات درباره Call To Action، به عبارت «گام بعدی» اشاره می کنیم، منظورمان مقصد یا هدفی است که اگر مخاطب به سمت آن هدایت شود، سود مورد نظر کسب و کار محقق می گردد.
نحوه استفاده از CTA
امروزه بیشترین کاربرد رایج از ابزار call to action، در زمینه فروش محصولات است. احتمالا شما هم عبارت هایی مانند «افزودن به سبد کالا»، «همین حالا سفارش بده»، «ثبت سفارش»، «خرید این کالا» و مواردی از این دست را در سایت ها و فروشگاه های اینترنتی به کررات مشاهده کرده اید.
البته روند خرید محصولات، تنها موضوعی نیست که Call To Action می تواند در آن سودمند واقع شود. به خصوص اگر محصولات و خدمات یک کسب و کار از قیمت قابل توجهی برخوردار باشد، احتمالا نمی توان مخاطبین را با یک «همین حالا سفارش بده» ساده به ثبت سفارش و خرید محصولات تشویق کرد.
اما call to action در چنین شرایطی نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا می توان به جای استفاده از عبات های نه چندان تشویق کننده ای مانند «ثبت سفارش»، از عبارت هایی مانند «همین حالا تماس بگیرید تا سفارش شما شامل تخفیف شود» استفاده کرد.
Call to action ها برای هر کسب و کاری و در هر زمینه فعالیتی قابل استفاده هستند. اگر قصد دارید ایمیل مخاطبینی که وارد سایت شما می شوند را به دست آورید و این موضوعی است که برای کسب و کار شما سودمند است، کافی است از call to action هایی مانند «عضویت در خبرنامه» استفاده کنید. به این ترتیب افراد ایمیل خود را در جایگاهی که برای این منظور به صورت قابل توجهی در سایت تعبیه کرده اید وارد می کنند و شما می توانید از ایمیل های ثبت شده توسط مخاطبین، یک فهرست تهیه کنید. پس به مقصود اصلی و سودمند کسب و کار خود رسیده اید.
یا برای اینکه بازدید کنندگان و دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی خود را افزایش دهید، می توانید در سایت خود از عبارت هایی مانند «برای مطالعه محتواهای بیشتر ما را در فیسبوک دنبال کنید» استفاده نمایید.
همچنین برای اینکه مخاطبینی که به سایت شما وارد می شوند، زمانی بیشتری را در آن سپری کرده و در اندک مدتی سایت را ترک نکنند، می توانید از عبارتی مانند «برای مطالعه بیشتر کلیکل کنید» استفاده نمایید.
آشنایی بیشتر با عبارت های پر استفاده به عنوان Call To Action
به طور کلی، عبارت هایی که برای Call To Action مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت های امری، اجرایی یا کنشی هستند.
- ثبت نام (Sign Up)
- نام نویسی (Register)
- تماس بگیرید (call)
- عضویت/ اشتراک (Subscribe)
- اهدا کنید/ کمک کنید (Donate)
- خرید (Buy)
- سفارش/ ثبت سفارش/ سفارش دهید (Order)
- اشتراک گذاری/ به اشتراک بگذارید (Share)
- دنبال کنید/ فالو کنید/ دنبال کردن (Follow)
- دانلود (Download)
- برای … کلیک کنید (Click for…)
یک Call To Action قوی دارای چه ویژگی هایی است؟
در وهله اول، اطمینان حاصل کنید که هر صفحه از وبسایتتان، هر مکالمه ای که با مشتریان درباره فروش محصولات دارید، هر متن، هر تصویر، هر تبلیغ و هرآنچه از کسب و کار شما که در معرض دید مخاطب قرار می گیرد، یک Call To Action واضح و شفاف داشته باشد.
اگر یک بلاگر هستید، در انتهای هر پست خود، از مخاطبین دعوت کنید که پست دیگری که به این محتوا مرتبط است را نیز مشاهده یا مطالعه نمایند.
اما به طور کلی یکی از راه های داشتن Call To Action قوی و پر فایده، استفاده از آن به نحوی است که در مشتریان و مخاطبین احساس ترسِ از دست دادن یک دست آورد را پدیدار سازد. انگار که اگر کاری که از آن ها می خواهید را انجام ندهند، فرصت یا امکان مناسبی را در زندگی خود از دست می دهند.
عبارت هایی مانند آنچه در زیر مطرح شده است، مثال های مناسبی برای کمک به درک بهتر این موضوع است.
- تخفیفات شگفت انگیز عیدانه (پیشنهادات مناسبتی که در بازه های طولانی تکرار می شوند، مثلا سالی یکبار)
- پیشنهادات شب یلدایی با 50% تخفیف (پیشنهادات درصدی)
- فقط 12 ساعت دیگر فرصت دارید (پیشنهاداتی که محدودیت زمانی دارند و به زودی به اتمام می رسند.)
برای آنکه ببینید کدام یک از این عبارت ها و عبارت هایی که به ذهن خودتان می رسد، در کسب و کار شما فایده بیشتری دارد؛ می توانید هر چند وقت یکبار آن ها را تغییر دهید و رفتار مخاطبین را نسبت به آن ها مورد مطالعه قرار دهید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که کدام یک از آن ها در کسب و کار شما سودمندتر واقع می شوند.
فواید استفاده از Call To Action
علاوه بر تمام توضیحات ارائه شده و به عنوان یک جمع بندی، اگر بخواهیم تمام فواید حاصل از call to action را در یک جمله مطرح کنیم، باید بگوییم:
Call To Action ابزار کارآمدی در استراژی بازاریابی است که به کمک آن درصد بیشتری از مشتریان بالقوه شما به مشتریان بالفعل تبدیل می شوند.
فهرست بندی CTA
همانطور که قبل تر نیز به آن اشاره کردیم بهترین راه برای افزایش بازدهی CTA، آگاهی از هدف آن است. در حقیقت این کار به شما کمک می کند تا مکان مناسب برای قرارگیری CTA را تعیین کنید. کمپانی Hubspot فراخوان عمل ر ا به 8 قسمت دسته بندی کرده است اما با نگاهی اجمالی می توان فهمید که این فهرست در واقع دارای 3 دسته اصلی است که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد :
1- افزایش محتوا :
این نوع از CTA معمولا برای تبلیغ و عرضه محتوا به مخاطبان بالای قیف فروش مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت زمانی که یک شخص برای اولین بار از وبسایت شما بازدید می کند، تمام تمرکز شما بر روی این است که آنها را از طریق محتوای موجود به مشتری لید تبدیل کنید تا با دریافت اطلاعات تماس بتوانید تبلیغات خود را به صورت مستمر برای آنها ارسال کنید.
به عبارت دیگر بازدیدکنندگان در این مرحله هنوز مشتری لید محسوب نمی شوند ولی پس از مشاهده CTAهای عالی و محتوای با کیفیت به مشتری لید تبدیل می شوند. این نوع از CTA در واقع پیشنهادات بسیار ساده ای هستند که به محتوای درون صفحه مربوط می شوند. فراخوان عمل به صورت اسلاید یا همان Slide-In نیز یکی دیگر از انواع CTA برای تبلیغ محتوا به شمار می رود که کاربرد بسیار زیادی دارد.
2- تولید نرخ تبدیل :
این نوع از CTA خریداران را در قسمت میانی یا پایینی قیف بازاریابی مورد هدف قرار می دهد. در حقیقت این مدل از CTA به صورت مستقیم پرسونای مشتری را هدف می گیرد به گونه ای که از طریق آن می توان بازدیدکنندگان را به لید و سپس به خریدار واقعی تبدیل کرد.
فُرم ها و دکمه های موجود در لندینگ پیج ها (Landing-Pages) نمونه بارز این نوع از CTA به شمار می روند. دکمه ها با اینکه عنصر بسیار کوچکی به نظر می رسند اما نقش به سزایی در جذب لید ایفا می کنند. برای مثال دکمه هایی نظیر Download Now یک دستورالعمل کاملا واضح است به گونه ای که مخاطبان را قدم به قدم به انجام یک عمل مشخص مجاب می کند.
3- بیزنس محور :
این نوع از CTA بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد به گونه ای که در برخی اوقات اصلا با محتوای موجود در صفحه مرتبط نیست. برای مثال CTAهای تبلیغاتی وبینار یا کنفرانس های آتی شرکت را می توانید در صفحات مختلف وبسایت خود قرار دهید. البته بهتر است همواره فضایی را برای دکمه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی نیز در نظر بگیرید. تبلیغات پاپ آپ (Pop-Up) نیز اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند بهترین روش برای نمایش اطلاعات مهم به بازدیدکنندگان محسوب می شود.
مهم ترین نکته در زمان استفاده از CTA تعیین هدف است به گونه ای که از این طریق می توانید مکان مناسب برای قرارگیری آن را مشخص کنید. در حقیقت پس از تصمیم گیری درباره نوع و مکان قرارگیری CTA باید بر روی طراحی و شکل ظاهری آن تمرکز کنید. در ادامه 15 مثال کاربردی از CTA را به شما نشان می دهیم که می توانید از آنها برای وبسایت خود الهام بگیرید.
15 مثال کاربردی از CTA
1- کمپانی Evernote
دکمه CTA : Signup
بازدیدکنندگان به محض ورود به صفحه اصلی وبسایت Evernote پیام عبارت Remember Everything موجود در آن را درک می کنند. طراحی این وبسایت به قدری ساده است که کاربران می توانند فواید استفاده از این اپلیکیشن را درک کنند و به راحتی در آن ثبت نام کنند. علاوه بر این، رنگ سبز دکمه های اصلی و فرعی CTA شبیه به رنگ لوگوی این کمپانی است که مشتریان را برای کلیک بر روی آن تحریک می کند.
2- کمپانی Dropbox
دکمه CTA : Signup for Free
کمپانی Dropbox به طراحی ساده و فضای منفی (Negative Space) در اشکال ظاهری وبسایت خود معروف است به گونه ای که حتی طرح های گرافیکی موجود در صفحه اصلی وبسایت آن جزئی و مختصر می باشد. در حقیقت طراحی ساده و فضای منفی موجود در صفحه اصلی این وبسایت باعث شده است تا دکمه CTA با عبارت Signup for Free بیش از هر عنصر دیگری در جلوی چشم بازدیدکنندگان قرار گیرد.
3- شرکت OfficeVibe
دکمه CTA : Subscribe
در این وبسایت از حالت Slide-In برای نمایش CTA استفاده شده است؛ در حقیقت اگر پست های موجود در مجله خبری این کمپانی را به صورت اسکرول (Scroll) مشاهده کنید یک بنر به صورت اسلایدر از پایین صفحه ظاهر می شود که در آن دکمه خرید اشتراک یا همان Subscribe قرار داده شده است. نکته جالب دیگر این است که متن قرار گرفته شده در این بخش نیز کاملا مرتبط به محتوای پست موجود در صفحه است؛ به عبارت دیگر با بازکردن پست مربوط به مدیریت کسب و کار یک CTA با متن مربوط به همین مقوله برای بازدیدکننده نمایش داده می شود.
البته برخی از کارشناسان معتقدند که CTA به صورت اسلاید برای مخاطب خوشایند نیست و او را از خواندن ادامه محتوا بازمی دارد اما نمونه موجود در مجله OfficeVibe بسیار مطلوب است به گونه ای که با مشاهده آن می توانید به خواندن محتوا ادامه دهید.
4- کمپانی Netflix
دکمه CTA : Join Free for a Month
یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران قبل از ثبت نام و خرید اشتراک ماهیانه از کمپانی های مختلف دارند این است که در صورت عدم رضایت نمی توانند اشتراک خود را لغو کنند. کمپانی نتفلیکس برای رفع نگرانی مشترکین درست در بالای دکمه CTA با عنوان Join Free for a Month عبارت لغو اشتراک ماهیانه Cancel Anytime را قرار داده است. توجه داشته باشید که رنگ قرمز دکمه های CTA درست شبیه به رنگ لوگوی کمپانی Netflix است.
5- شرکت Square
دکمه CTA : Get Started
هنگام طراحی CTA علاوه بر طراحی ظاهری دکمه باید عناصر دیگری نظیر رنگ بک گراند، تصاویر و متن اطراف دکمه را نیز در نظر داشته باشید. طراحان وبسایت Square با آگاهی از این موضوع برای نشان دادن سهولت استفاده از محصولات این کمپانی دکمه Get Started را در وسط یک تصویر ساده و معمولی قرار داده اند. اگر با دقت به این تصویر نگاه کنید رنگ کارت بانکی موجود در آن با دکمه CTA مطابقت دارد که کاربران را مجاب به کلیک بر روی آن می کند.
6- اپلیکیشن Prezi
دکمه CTA : Give Prezi a try
طراحی اپلیکیشن Prezi نیز به صورت مینیمالیستی انجام گرفته است. در حقیقت به غیر از دایناسور سبز رنگ و قهوه تیره رنگ که در صفحه مشخص است تنها رنگ دیگری که در کنار طرح سیاه و سفید به چشم می خورد رنگ آبی روشن دکمه CTA است که درست شبیه به رنگ لوگوی این اپلیکیشن می باشد. دکمه CTA اصلی و فرعی با عناوین Give Prezi a try و Get Started با رنگ آبی روشن به صورت کاملاً هوشمندانه در صفحه اصلی قرار داده شده اند و هر دوی آن ها کاربر را به صفحه خرید اشتراک هدایت می کنند.
7- کمپانی Full Bundle
دکمه CTA : Our Work
کمپانی Full Bundle نیز برای برجسته کردن دکمه CTA از فضای منفی زیادی در طراحی صفحه اصلی وبسایت خود استفاده کرده است به گونه ای که عبارت Our Work با رنگ سفید درون یک بک گراند تیره رنگ به راحتی به چشم می خورد. انتخاب آن ها برای دکمه CTA نیز به صورت بسیار استراتژیکی انجام گرفته است چون که آنها در درجه اول برای افزایش مشتریان آنلاین تلاش می کنند و از این طریق می توانند نمونه کارهای خود را در فضایی مجازی با مشتریان به اشتراک بگذارند.
8- انجمن Panthera
دکمه CTA : Join
این کمپانی به دنبال جذب کاربران علاقه مند به گربه سانان وحشی موجود در سراسر جهان است و برای پیدا کردن مخاطبان هدف خود از زبان و عبارات خاصی نظیر Join the pride today استفاده می کند. صفحه اصلی وبسایت این انجمن بسیار ساده به نظر می رسد و دارای یک فُرم متشکل از دو بخش ساده و یک دکمه Join است.
9- کمپانی EPIC
دکمه CTA : Let’s start a new project together
افراد حاضر در آژانس EPIC از صفحه اصلی وبسایت برای نمایش نمونه کارهای خود استفاده می کنند. زمانی که وارد وبسایت این کمپانی شوید نمونه کارهای مختلف این کمپانی به صورت انیمیشنی به شما نمایش داده می شود. البته دکمه های دیگری نظیر مشاهده وبسایت مشتریان نیز در این صفحه وجود دارند ولی دکمه CTA اصلی با عبارت بسیار صمیمانه Let’s start a new project together در پایین صفحه قرار گرفته است.
10- شرکت Aquaspresso
دکمه CTA : Send Me Specials Now!
اگرچه هدف اصلی شما برای استفاده از Call To Action این است که بازدیدکنندگان را به انجام عمل خاصی مجاب کنید اما بهترین CTAها این کار را به شکلی انجام می دهند که برای مخاطبان مفید نیز باشد. کمپانی تولید کننده قهوه Aquaspresso این کار را از طریق Pop-Up در صفحه اصلی وبلاگ خود به نحو احسنت انجام داده است.
در حقیقت کاربران برای مشاهده محصولات به وبلاگ یک کمپانی مراجعه می کنند بنابراین صاحبان آن کسب وکار معمولاً با استفاده از روش های مختلف نظیر CTA با عبارت Check out our most popular products! بازدیدکنندگان را برای خرید محصول ترغیب می کنند. اما شرکت Aquaspresso روشی بسیار خلاقانه را برای این کار در نظر گرفته است که برای فواید بیشتری را برای کاربران به ارمغان می آورد. در حقیقت این کمپانی Call To Action را با عبارت پیشنهادهای ویژه (today’s specials) در وبلاگ خود گنجانده است تا در ازای دریافت آدرس ایمیل لیست محصولات روز را برای آن ها ارسال کند.
استفاده از عبارت پیشنهادهای امروز نیز به صورت ناخوداگاه نایاب بودن محصولات کمپانی را در ذهن مخاطب تداعی می کند و به همین دلیل مردم ترجیح می دهند که این محصولات را خریداری کنند.
11- کمپانی QuickSprout
دکمه CTA : Are you doing your SEO wrong? Enter your URL to find out
مردم عموماً دوست ندارند که اشتباه کنند به همین دلیل دکمه CTA اسلاید شکل موجود در وبسایت QuickSprout نرخ کلیک بسیار بالایی دارد به گونه ای که کاربران از طریق وارد کردن آدرس URL وبسایت خود می توانند اشتباهات و مشکلات آن را مشاهده کنند. در حقیقت زبان این Call To Action به شکلی است که اکثر کاربران را مجاب به کلیک بر روی آن می کند.
علاوه بر این قرار دادن CTA اسلایدی شکل در اواسط پست های وبلاگ یکی از تکنیک های موثر در جذب بازدیدکنندگان است. در واقع اکثر وبسایت ها دکمه CTA را در آخر پست های خود قرار می دهد در حالی که تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان دهنده این است که بیشتر خوانندگان تنها 60% یک مطلب را دنبال می کنند.
12- شرکت Treehouse
دکمه CTA : Claim Your Free Trial
بسیاری از کمپانی ها امکان استفاده رایگان از خدمات و محصولات خود را در اختیار کاربران قرار می دهند و برای این کار از عباراتی نظیر Start Your Free Trial استفاده می کنند اما وبسایت Treehouse با استفاده از عبارت Claim Your Free Trial برای جذب کاربران استفاده کرده است. اگرچه تفاوت موجود در این کلمات بسیار جزئی به نظر می رسد اما استفاده از واژه Claim محدود بودن زمان این پیشنهاد ویژه را در ذهن کاربران تداعی می کند.
13- کمپانی OKCupid
دکمه CTA : Continue
وبسایت OKCupid در نگاه اول چندان جذاب به نظر نمی رسد اما جزییات آن باعث درخشش هرچه بیشتر طراحی آن شده است. دکمه فراخوان عمل با رنگ سبز روشن و عبارت Continue که در بک گراندی با رنگ آبی تیره قرار گرفته است به صورت ناخودآگاه ساده بودن روند ثبت نام را در ذهن کاربر تداعی می کند. در حقیقت کاربر با دیدن این CTA احساس می کند که روند ثبت نام سرگرم کننده است و با درخواست اطلاعات و تعهدات بیش از حد وی را عصبی نخواهد کرد.
14- شرکت org
دکمه CTA : Countdown Clock
هیچ چیزی همانند یک زمان سنج کاربران را برای انجام عملی خاص تحریک نمی کند. کاربران پس از گذراندن زمان کوتاهی در وبسایت Blogging.org با یک Pop-Up و زمان سنج برخورد می کنند که پیشنهاد ویژه ای (limited time offer) را به آن ها ارایه می کنند اما نکته جالب یک زمان سنج است که زمان استفاده 2 دقیقه ای از این پیشنهاد را به کاربران نشان می دهد.
همان طور که در مثال شماره 10 مشاهده کردید، این کار باعث می شود که کاربران به صورت ناخودآگاه برای خرید محصولات نایاب اقدام کنند. البته به خاطر داشته باشید که پس از اتمام زمان هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و Pop-Up سرجای خود باقی می ماند.
15- کمپانی IMPACT Branding & Design
دکمه CTA : What We Do
استفاده از زبان و لحن نادرست در CTA حس زورگویی را به خوانندگان القا می کند اما رویکرد آموزشی کمپانی IMPACT از این لحاظ بسیار عالی است به گونه ای که قبل از فشار آوردن بر روی کاربران، نحوه کار خود را به آنان نشان می دهد. در حقیقت این Call To Action بسیار جذاب است چون آن ها حتی از یک فعل دستوری در وبسایت خود استفاده نکرده اند، با این حال دکمه CTA این وبسایت نرخ کلیک بسیار بالایی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.