استارتاپ ناب (Lean Startup) چیست؟ + 5 اصل اساسی آن
به استارتاپ هایی که از متدولوژی ناب استفاده می کنند لین استارتاپ Lean Startup گفته می شود. متد ناب یا Lean یک رویکرد علمی برای ایجاد مدیریت در استارتاپ و دستیابی هرچه سریع تر به محصول مورد نظر می باشد.
Lean Startup به شما می آموزد که چگونه استارتاپ خود را هدایت کنید و همچنین می آموزد که چگونه به طور پیوسته و پایدار کسب و کار خود را با شتاب فراوان رشد دهید.
Lean یک رویکرد اصولی در توسعه محصول نوین است.
بیشتر استارتاپ ها با یک ایده که فکر می کنند مردم به آن نیاز دارند شروع می کنند. آنها ماه ها و در بعضی موارد سال ها زمان خود را صرف ساخت محصول و کدنویسی آن می کنند بدون آنکه حتی یکبار آن را به مشتریان خود نشان دهند و یا از آنها بازخوردی بگیرند. زمانی که آنها محصول را روانه بازار می کنند با هیچ استقبالی از سوی مشتری مواجه نمی شوند چون در روند توسعه و تولید محصول با مشتریان احتمالی آینده در ارتباط نبوده اند.
ناب به شما می آموزد که چگونه استارتاپ خود را هدایت کنید و چگونه به طور یکپارچه و با حداکثر شتاب آن را رشد دهید.
با استفاده از متد ناب شرکت ها و استارتاپ ها می توانند نظم را در سازمان خود به وجود آورند و ابزارهایی برای آزمایش چشم اندازها و اهداف آینده ایجاد کنند. با کمک متد ناب تا زمانی که هنوز محصول را به طور گسترده عرضه نکرده ایم مشتریانی اولیه ای برای آن یافته ایم.
Lean صرفا برای صرفه جویی در هزینه ها نیست و همچنین فقط در مورد سریع شکست خوردن نیست بلکه Lean یک فرآیند و یک متدلوژی برای توسعه محصول می باشد.
یکی از بخش های بسیار مهم لین استارتاپ چرخه بساز بسنج بیاموز (تصویر زیر) است. اولین قدم شناسایی مشکل است که از طریق مصاحبه های حضوری باید اعتبارسنجی شود. بعد از آن ساخت یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) برای اعتبارسنجی راه حل می باشد که کمک می کند در کمترین زمان ممکن بیشترین یادگیری را از مشتری داشته باشیم و هرچه سریع تر چرخه بساز بسنج بیاموز را طی کنیم.
همچنین استارتاپ ها می توانند از یک روش توسعه تحقیقاتی به نام تکنیک 5 چرا بهره گیرند که در حل مشکلات در طول مسیر کمک می کند. اگر روند پرسش 5 چرا به درستی انجام شود می تواند مشخص کند که مدل کسب و کار به خوبی در حال کار کردن است یا زمان آن فرا رسیده است که چرخش (Pivot) کند و تغییراتی در فرضیات و استراتژی خود انجام دهد.
واحد مناسب برای اندازه گیری پیشرفت استارتاپ ها یادگیری معتبر (Validated Learning) است. زمانی که کارآفرینان از یادگیری معتبر استفاده کنند زمان توسعه محصول به طور چشم گیری کاهش می یابد.
یادگیری معتبر یک روش دقیق برای نشان دادن پیشرفت در حالتی است که با عدم قطعیت های بسیار رو به رو هستیم.
زمانی که شما می توانید به راحتی متوجه شوید که مشتری دقیقا از شما چه می خواهد و حاضر است بابت چه چیزی هزینه کند چرا باید به دنبال ساخت نسخه بتا محصول خود بعد از مدتی طولانی باشید که مشتری هیچوقت آن را ندیده و از آن استفاده نکرده است.
5 اصل اساسی لین استارتاپ Lean Startup :
1- کارآفرین ها همه جا هستند.
نیازی نیست برای کارآفرینی حتما در گاراژ خانه خود کار کنید.
2- کارآفرینی به نوعی مدیریت است.
استارتاپ یک سازمان است و به مدیریت نیاز دارد، اما این مدیریت باید متناسب با شرایط خاص استارتاپ ها باشد.
3- یادگیری همزمان با اعتبارسنجی
هدف اصلی استارتاپ ها یادگیری ساخت یک مدل کسب و کار پایدار و مقیاس پذیر است. این یادگیری باید بر اساس یک روش علمی باشد تا بتوان هر یک از عناصر کسب و کار را جداگانه ارزیابی و اعتبارسنجی کرد.
4- حسابداری نوآوری
برای اینکه بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم، باید ابتدا میزان پیشرفت را اندازه گیری کنیم، اهدافی مشخص تعریف کنیم و وظایف را داخل تیم اولویت بندی کنیم. به این ترتیب، نوع جدیدی از حسابداری به نام حسابداری موآوری به وجود می آید،
5- بساز-بسنج-بیاموز ( Build – Measure – Learn)
استارتاپ ها یک چرخه بنیادی دارند. آنها باید ایده را به محصول تبدیل کنند، از مشتری(کاربر) بازخورد دریافت کنند و سپس تصمیم بگیرند که به راهشان ادامه دهند یا اینکه چرخش (Pivot) کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.