سئو محلی چیست؟ – چرا از نان شب واجب تر است؟
یکی از مهم ترین مباحث سئو، بحث لوکال سئو یا همان سئو محلی است. این نوع از سئو برای استارتاپ ها،که منابع مالی و انسانی محدودی در اختیار دارند می تواند بسیار بسیار زیاد مفید باشد.
منظور از محلی یا همان کسب و کار محلی چیست؟
برای مثال یک فروشگاه را در منطقه ای از شهر خود در نظر بگیرید، برای این فروشگاه بهترین و بیشترین مشتریان مربوط به همان منطقه ای است که در آن قرار دارد. برای چنین کسب و کارهای محلی بهترین مشتریان هدف جستجو کنندگان محلی (Local Searcher) هستند.
جستجوگران محلی چه کسانی هستند؟
منظور افرادی هستند که در محله و مکانی که شما قرار دارید در گوگل جستجوی خود را انجام می دهند. برای مثال آنها در جستجو گوگل می نویسند : “بهترین رستوران های پاسداران” یا “بهترین کارواش های ولنجک”. این افراد دقیقا همان مشتریان بالقوه شما هستند که به احتمال زیاد اگر بتوانید آنها را به داخل وبسایت خود بکشانید و به اندازه کافی آنها را متقاعد کنید، مشتری شما خواهند شد.
بر اساس آمار رسمی سایت Think with google :
حدود یک سوم از جستجو های موبایل مربوط به موقعیت مکانی است و بیش از دو سوم آنها به دنبال شرکت و سایت هایی هستند که از نظر جغرافیایی به آنها نزدیک می باشند.
سئو محلی چیست؟
فرآیندی است که طی آن به جستجوگران محلی کمک می کند تا راحت تر شما را در جستجوی گوگل بیابند. گوگل در سال 2013 که الگوریتم کبوتر را ارائه کرد. هدف اصلی گوگل از ارائه این الگوریتم کمک کردن به کاربران جهت یافتن کسب و کارهای محلی در سریع ترین زمان ممکن بود. در واقع گوگل با ارائه این الگوریتم نشان داد توجه ویژه ای به نتایج محلی دارد.
پس اگر شما سئو محلی را به خوبی برای استارتاپ و کسب و کار خود انجام دهید، به راحتی می توانید جایگاه مناسبی در صفجه اول گوگل پیدا کنید.
سئو محلی برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها از هرچیز دیگری واجب تر است !
گوگل هر روز در حال تغییر دادن الگوریتم های خود می باشد به طوری که نتایج شما از یک جستجو در گوگل، بتواند شما را دقیقا به جایی که هدفتان است برساند. لوکیشن شما برای گوگل بسیار حائز اهمیت می باشد. به عبارتی می توان گفت موقعیت مکانی شما یکی از عوامل بسیار مهم برای گوگل در نشان دادن شما در نتایج جستجو می باشد.
گوگل از 2 طریق موقعیت کسب و کار شما را متوجه می شود:
1. اگر شما با سئو محلی موقعیت مکانی خود را به گوگل معرفی کرده باشید، وبسایت شما در جستجوهایی که مربوط به محدوده شماست در نتایج ظاهر خواهد شد.
2. اگر شما عباراتی مثل “رستوران های نزدیک من” را در گوگل جستجو کنید، گوگل نتایجی را که در محدوده شما هستند به شما نشان می دهد (البته برای این کار باید اجازه دسترسی به موقعیت مکانی را قبل از جستجو به گوگل بدهید و به همین دلیل نتایج این جستجوها از طریق تلفن های همراه دقیق تر هستند.
تعداد جستجوهای بر اساس موقعیت مکانی هر ساله روبه افزایش می باشد. نمودار زیر بر اساس آماری است که سایت MOZ در سال 2017 ارائه داده است.
این نمودار نشان می دهد، سئو محلی از دیگر فاکتورها پر اهمیت تر می باشد. دقت داشته باشید که تفاوت اصلی فرآیند سئو محلی و معمولی در نوع لینک ها و بک لینک هایی است که سایت شما آنها را دریافت می کند.
چگونه برای سایتمان لوکال سئو را انجام دهیم؟
برای انجام اینکار دو روند اصلی وجود دارد که باید آنها را به طور همزمان پیش ببرید:
- عملیات پایه ای سئو محلی که شامل هرچیزی به جز لینکسازی است.
- لینک بیلدینگ مختص سئو محلی
1- عملیات پایه ای سئو محلی
لینک بیلدینگ یکی از مهم ترین بخش های سئو محلی است. اما قبل از لینک سازی باید یک سری کارهای دیگر را انجام دهید. یکی از آنها این است که باید کاری کنید که در local pack listing گوگل دیده شوید. منظور از این اصطلاح دقیقا نتایجی است که در تصویر زیر مشاهده می کنید. وقتی شما رستوران، کارواش و… را به همراه مکان جغرافیایی آنها در گوگل جستحو می کنید، گوگل 3 نتیجه را به صورت یک پکیج به شما نشان می دهد.
بیشترین چیزی که به نمایش شما در این پکیج کمک می کند، معرفی های محلی، نظرات کاربران و معرفی شدن در google map می باشد که در ادامه مقاله آنها را توضیح خواهیم داد.
1. به آدرس، تلفن و نام خود دقت کنید.
توجه داشته باشید که اطلاعات مکانی شما در تمام صفحات سایتتان قابل مشاهده کردن باشد. پیشنهاد ما به شما این است که تمام اطلاعات تماس و آدرس خود را در قسمت فوتر سایت خود وارد کنید و همچنین اگر سایت دیگری قصد معرفی کسب و کار شما را دارد، حتما و حتما شما را با همان آدرس درج شده در سایتتان معرفی کند نه آدرسی دیگر!
2. ابزار کسب و کار من گوگل (Google my business)
به کمک این ابزار شما به راحتی می توانید استارتاپ و یا کسب و کار خود را کاملا رایگان وارد گوگل کنید. به کمک این ابزار می توانید اطلاعاتی مثل : آدرس، تلفن، آدرس سایت، ساعت کاری و همچنین تصاویر محیط کسب و کار خود را به کاربران نشان دهید. همانطور که می دانید استفاده از این ابزار در ایران به دلیل تحریم ها غیر ممکن است و ما به جای آن گوگل مپ را به شما پیشنهاد می کنیم که امکانات مشابه به این ابزار دارد.
به کمک گوگل مپ (Google Map) شما می توانید آدرس خود را در گوگل به ثبت برسانید. ثیت استارتاپ و کسب و کار شما در گوگل مپ باعث می شود کاربران با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما، بتواند اطلاعات کسب و کار شما را مشاهده کند.
3. از میکروفرمت schema.org استفاده کنید.
به مجموعه ای از اطلاعات کوچک (Micro data)، اسکیما (Schema) می گویند. زمانی که اطلاعات کوچک را به سایت خود اضافه می کنید در اصل توضیحات کامل تری را به وبسایت خود اضافه کرده اید.
شما می توانید از این طریق اطلاعات کسب و کار خود (آدرس، تلفن و نام) را به گوگل اعلام کنید. می توانید به Schema.org markup بروید و کدهای Html را دریافت کنید و اطلاعات کسب و کار خود را به موتورهای جستجو بفهمانید. با وارد کردن این کدها اطلاعات شما در گوگل نمایش داده خواهد شد.
تصویر بالا اطلاعات مربوط به یک شرکت در لندن می باشد که به کمک کدهای html آماده ای که در Schema.org وجود دارد، وارد کرده است.
در پایین کدهایی که شما برای معرفی اطلاعات کسب و کار خود نیاز دارید را قرار داده ایم :
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness”>
<p itemprop=”name”>نام شرکت</p>
<p itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>آدرس شما</p>
<p itemprop=”addressLocality”>شهر</p>,
<p itemprop=”addressRegion”>منطقه</p>
<p itemprop=”postalCode”>کد پستی</p.
<p itemprop=”telephone”>شماره تلفن</p>
<meta itemprop=”latitude” content=”LATITUDE” />
<meta itemprop=”longitude” content=”LONGITUDE” />
4. نظرات محلی (Local reviews)
نظرات کاربران مخصوصا کاربران محلی تاثیر کاملا مستفیمی روی رتبه سایت شما دارد و یک از مهم ترین عوامل سئو محلی است. توجه داشته باشید که منظور فقط نظراتی که در سایت شما ثبت می شوند نیست. شما می توانید سایت خود را در وبسایت های دیگر معرفی کنید و نظراتی درباره وبسایت شما نوشته می شود که این نظرات نیز مهم هستند. تعدادی از سایت هایی که می توانید خود را در آن معرفی کنید و از نظرات کاربران استفاده کنید را در زیر آورده ایم :
فاکتورهای مهم در سئو صفحات داخلی سایت
چند نکته مهم در مورد محتوای سایت برای سئو محلی :
- در تگ عنوان T، تگ H1 و آدرس landing page های خود را به همراه نام شهر به کلمات کلیدی مربتط خود اضافه کنید.
- در محتوای landing page و تگ alt تصاویر خود از شهر و محله خود به عنوام کلمات کلیدی استفاده کنید.
- یک گوگل مپ از محل دقیق کسب و کار خود در صفحه landing page خود قرار دهیذ.
- سایتتان حتما responsive باشد. به آمار زیر توجه کنید :
2- فرآیند لینک سازی برای سئو محلی
این روند لینک سازی با لینک سازی معمولی به طور کامل متفاوت است. در ادامه با داناپ همراه باشید :
لینک سازی محلی (Local link building) و استناد (Citation)
لینک بیلدینگ یکی از بخش های مهم در سئو محلی است. در قیاس با کمپین های معمولی سئو، سئو محلی بیش از هر چیزی به لینک هایی احتیاج دارد که آن سایت ها هم در موقعیت محلی شما قرار داشته دارند. برخلاف روند لینک سازی در سئو معمولی که شما به دنبال گرفتن بک لینک از وبسایت های معتبر هستید، در سئو محلی سایت های هم موقعیت و مرتبط با کسب و کار شما بیشترین اثر را در سئوی محلیتان دارد.
می توانید از دایرکتوری هایی که به دسته بندی مشاغل می پردازند استفاده کنید و سایت های مرتبط با خودتان را بیابید و پس از مذاکره با آنها، بک لینک بگیرید و یا حتی به کمک این دایرکتوری ها برای سایت خود Citation بسازید.
Citation چیست؟ یک مرجع آنلاین برای اطلاعات (آدرس، تلفن، نام) کسب و کار شماست. Citation ها نیاز به لینک شدن ندارند و کافی است اطلاعات شما را ارجاع دهند.
برای چک کردن بک لینک های محلی سایتتان می توانید از سایت Bright Local استفاده کنید و آنها را بررسی کنید. در این سایت می توانید به مدت 2 هفته به صورت رایگان از امکانات سایت استفاده کنید.
استراتژی لینک سازی محلی
راه های زیادی برای ساخت بک لینک وجود دارد اما برای لینک سازی محلی باید نکاتی را رعایت کنید که در لینک سازی شما نیز بسیار موثر هستند:
- به سایت هایی که کسب وکارهای محلی را معرفی می کنند مثل دانرو، فیدیلیو، پونز و… مراجعه کنید و کسب و کارهای مرتبط با خود را بیابید. سپس از این کسب و کارها بخواهید که شما را در سایت خود معرفی کنند. توجه داشته باشید که اگر فعالیت این کسب و کارها دقیقا مثل شما هم نباشد ایرادی ندارد. شما می توانید کسب و کارهایی که در حوزه کاری ما فعالیت می کنند را نیز مورد هدف قرار دهید.
- حتما کسب و کار خود را در چنین سایت هایی که در بالا ذکر شد ثبت کنید. از این طریق هم می توانید خود را به دیگران معرفی کنید و هم یک بک لینک نوفالو دریافت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.