مسکات چیست؟ – لوگو Mascot چه تاثیری بر برند دارد؟
مسکات (Mascot) یک شخصیت واقعی یا کارتونی است که بهعنوان معرف یک برند عمل میکند. در لوگوهای مسکات از یک کاراکتر برای انتقال پیام برند استفاده میشود. این مدل از لوگو، جزء موفقترین انواع لوگو است و طرفداران زیادی دارد. البته هر کاراکتری نمیتواند در لوگو مسکات جالب و منحصربهفرد به نظر برسد و باید در طراحی آن دقت زیادی شود.
مسکات ها یا همان کاراکترهای مرتبط با هویت برند نقش بسزایی در ماندگاری لوگو و برندسازی ایفا می کنند. در این مطلب اطلاعاتی پیرامون مسکات و نحوه طراحی لوگوهای مسکات ارائه میدهیم. اگر سوال شما این است که آیا با استفاده از مسکات میتوان برندسازی قدرتمندی انجام داد یا خیر، بهتر است این مقاله را تا پایان دنبال کنید.
لوگوی مسکات
لوگوهای مسکات از یک شخصیت کارتونی، خیالی یا حتی واقعی برای اهداف برندسازی و یا آگاهی از برند ساخته میشوند. در واقع کاراکتر برند یا همان شخصیت طراحیشده در لوگو Mascot معرف یک برند است. در حقیقت، این شخصیت مانند یک سفیر تجاری عمل میکند و تصویر ماندگاری از برند را در ذهن مخاطب ایجاد میکند. لوگوهای مسکات بهگونهای طراحی می شوند که به مخاطب راهی آسان تر برای ارتباط و درک برند موردنظر ارائه کنند. جالب است بدانید که اولین بار در حوزه تبلیغات ورزشی از مسکات استفاده شده است.
آن زمان شرکتهای ورزشی تمایل داشتند قدرت عملکرد بازیکنان خود را به نمایش بگذارند. در این هنگام تصمیم گرفته شد که از تصاویر حیوانات برای انجام این کار استفاده کنند. یکی از قدیمیترین انواع شناخته شده Mascot، مرد میشلین است. این شخصیت برای اولین بار در سال 1898 ترسیم شد، البته نه با این ظاهر شادی که در حال حاضر آن را میشناسید.
انواع شخصیتها در لوگو مسکات
انواع مختلفی از شخصیتها برای طراحی این مدل لوگو مورد استفاده قرار میگیرند. شما ممکن است تصمیم بگیرید که شخصیت مدنظر خود را به شکل نسخه کارتونی یا یک شخص واقعی طراحی کنید. به طور مثال، از تصویر کارتونی موسس برند، یک حیوان یا حتی یک چیز بیجان برای تولید لوگو یا شخصیت مدنظر خود استفاده کنید.
بعضی از طراحان لوگو از شخصیتهای غیرواقعی و انتزاعی برای تولید این مدل لوگو بهره میبرند، شخصیتهایی که در دنیای واقعی وجود خارجی ندارند. انتخاب شخصیت موردنظر تا حد زیادی به ماهیت برند و خلاقیت طراح لوگو بستگی دارد. به عنوان مثال، Pillsbury Doughboy برای طراحی برند خود از یک شخصیت انیمیشنی استفاده کرده است. این تصویر به طور برجسته، هم در محصولات و هم در تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد.
نمونه دیگر لوگو Mascot، استفاده از تصویر خوان والدز در لوگو فدراسیون ملی تولیدکنندگان قهوه کلمبیا است. او یک کشاورز واقعی قهوه است و بهعنوان سخنگوی این فدراسیون، فعالیت میکند. شاید نام خوان والدز به اندازه پسر خمیری معروف نباشد، اما احتمالا نقاشی او را بارها دیده اید. نقاشی با تم تاریک که او را با یک قاطر و یک کوه ترسیم کرده است. این تصویر به عنوان تصویر یک شخصیت واقعی در لوگوی فدراسیون قهوه کلمبیا به کار رفته است. لوگوهای شرکت مواد غذایی چی توز، بیک، چاکلز و بسیاری از موارد دیگر هم نمونههای موفقی از کاراکترها و لوگو مسکات های ایرانی هستند. به طور خلاصه شخصیتهای مورد استفاده در لوگوی مسکات شامل موارد زیر میشوند:
- شخصیتهای واقعی
- شخصیتهای کارتونی حیوانات
- طراحی اشیا و وسایل بیجان
- تصاویر انتزاعی از موجودات غیرواقعی
شخصیتهای مسکات از کجا میآید؟
بیشتر برندها از شخصیتی که وجود خارجی دارد استفاده میکنند؛ این شخصیت میتواند یک شخص واقعی، حیوان یا حتی وسیله مرتبط با شرکت باشد. اما برخی از شرکتهای خلاق سعی میکنند تا یک شخصیت کاملا جدید خلق کنند. ایجاد شخصیت به روشهای مختلفی انجام میشود، مثلا در سادهترین حالت میتوانید چشمها و لبخند را درون یکی از نام حروف شرکت خود بکشید تا شخصیتی قابل اطمینانی خلق شود.
شخصیتهای انتزاعی ممکن است کمی ناآشنا به نظر برسند ولی درصورتی که حرفهای طراحی شوند، منحصربهفرد و بهیادماندنی خواهند شد. بعضی از افراد نیز ممکن است پیشینهای برای Mascot ایجاد کنند و آن را به عنوان یک شخصیت جداگانه معرفی کنند. به عنوان مثال، خرگوش Trix یک شخصیت شناخته شده برای محصولات Trix است، اما پری دریایی در لوگوی استارباکس ممکن است بیشتر به عنوان یک نماد در نظر گرفته شود تا یک چهره شناختهشده. بههرحال این شخصیتها بهنوعی نماد و هویت بصری این کسب وکارها را تشکیل میدهند.
مسکات برای کدام برندها مفید است؟
لوگو مسکات به عنوان خلاقانهترین، پرطرفدارترین، موثرترین و همچنین ماندگارترین انواع لوگو به شمار میرود. اکثر شرکتها و سازمانهایی که از لوگوهای مسکات استفاده میکنند، بیشتر در زمینه سرگرمی فعالیت دارند. بااینحال، هیچ قانونی وجود ندارد که فقط صنایع خاصی میتوانند این مدل لوگو را به کار بگیرند. رستورانها و عرضهکنندگان مواد غذایی از طرفداران بزرگ این مدل لوگو هستند.
احتمالا لوگوی KFC را بشناسید. کی اف سی در لوگوی خود از تصویر سرهنگ سندرز استفاده کرده است. سرهنگ سندز نشاندهنده مردی شوخ طبع است که هنر سرخ کردن مرغ را به کمال رساند. این لوگو یکی از معروفترین و معتبرترین انواع لوگو Mascot در جهان است. در تمام این کسب و کارها، هدف جلبتوجه مخاطبان از طریق تصاویر سرگرمکننده، ماندگار، مرتبط و جذاب است. در واقع، این برندها میخواهند مردم با این تصاویر سرگرم شوند، ارتباط احساسی با شرکت آنها پیدا کنند، نام ماندگارتری در ذهن مخاطب بسازند و در نهایت بتوانند فروش بیشتری به مخاطبین خود داشته باشند.
معایب استفاده از لوگوی مسکات
نمونههای زیادی از لوگو مسکات موفق وجود دارند که برخی از آنها را مثال زدیم. در رابطه با اعتبار لوگو میتوان گفت به طور کلی اولین اصل ماندگاری و تاثیرگذاری برای یک لوگو، بررسی تأثیرگذاری آن بر جامعه هدف است. یک لوگوی خوب باید بتواند با جامعه هدف ارتباط موثر برقرار کند. در کنار مزایای بسیار زیاد این مدل طراحی لوگو به واسطه ویژگیهایی چون ماندگاری، کاهش ریسک کپی شدن، داستان سازی موثر و کاربرد در تبلیغات سرگرمکننده، لوگوهای Mascot معایبی نیز دارند؛ اصلیترین معایب این مدل لوگو شامل موارد زیر است.
1- عدم تطابق با ارزشهای جامعه هدف
جذابیت برای کودکان یکی از چیزهایی است که در لوگوی مسکات وجود دارد اما اگر مخاطبان شما سرمایهگذاران میانسال باشند، قوانین میتواند بهسرعت تغییر کنند. البته این بدان معنا نیست که لوگو Mascot صرفا برای کودکان جالب است. نمونه هایی از لوگو مسکات وجود دارند که در جذب افراد بزرگسال و برای کسب کارهای جدی تر نیز موفق بودهاند.
علاوه بر این بهطور قطع شما میتوانید لوگو خود را با جامعه هدف خود تطبیق دهید. در طراحی لوگو مسکات طراح لوگو میتواند شخصیت را به اندازهای که نیاز است جدی یا سرگرمکننده جلوه بدهد. برای مثال لوگو معروف خوان والدز، مطمئنا یک لوگوی کودکانه نیست. استفاده از یک تصویر تنها در لوگو ممکن است برای بسیاری از مشتریان گیجکننده باشد.
2- ناشناخته بودن و ایجاد پیام مبهم در لوگو
بسیاری از شرکتها و سازمانها برای لوگوی خود از یک تصویر به همراه نوشته ای معمولی استفاده میکنند. آنها بعد از این که برندشان در بین مشتریان شناخته شد، بخش نوشتاری را حذف میکنند. هنگام استفاده از یک لوگو مسکات همواره این ریسک وجود دارد که برخی از مشتریان هیچ بخشی از برند شما را در تصویر لوگو درک نکنند.
آیا طراحی لوگوی مسکات دشوار است؟
پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که چه نوع تصویری برای تولید این لوگو در ذهن دارید. طرح های ساده، مانند یک فنجان قهوه خندان برای فروش قهوه، به راحتی قابل طراحی و اجرا خواهند بود. بااینحال، طرحهای پیچیدهتر از افراد یا شخصیتهای انتزاعی ممکن است به مهارتهای طراحی بیشتری نیاز داشته باشد.
انتخاب یک شخصیت تاثیرگذار و گویا، تقریبا مهمترین مرحله ساخت این مدل لوگو است. البته شخصیت لوگوی شما باید به طور کاملا حرفهای طراحی شود تا شبیه به همان ایده ذهنی شما شود. برای اینکه کار را کمی سادهتر کنید، ابتدا تصمیم بگیرید که کدام ویژگیها را میخواهید در شخصیت لوگو خود برجسته کنید. آیا نیاز دارید که شخصیت لوگو شما جسور باشد یا خندهدار؟ تعجببرانگیز باشد یا اسرارآمیز؟
فکر کردن به این صفتها زمینه را برای ایجاد طرح اولیه فراهم میکند و به شما کمک میکند تا بر مهمترین ویژگیهای لوگو درخواستی تمرکز کنید. پس از انتخاب شخصیت لوگو و تعیین نوع پیامی که میخواهید بهوسیله آن منعکس کنید، باید مراحل طراحی را شروع کنید. دقت کنید که اگر مجموعه شما به تازگی به بازار وارد شده است، انتخاب یک شخصیت که بتواند داستان شما را منتقل کند کمی سختتر است.
خطرات استفاده از لوگو مسکات چیست؟
شاید از خود بپرسید که خطرات استفاده از این نوع لوگو برای کسب و کار شما چیست؟ یکی از خطرات احتمالی این است که ممکن است مجبور شوید شخصیت برندتان را به طور کامل کنار بگذارید و ریبرندینگ انجام دهید! کنار گذاشتن شخصیت یک برند که مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند میتواند ضررهای زیادی داشته باشد. پس هنگامی که از یک شخصیت برای معرفی محصولات یا خدمتتان استفاده میکنید، باید این مورد را برای آینده کاری خود در نظر بگیرید.
تا زمانی که بتوانید در طول مسیر، محصول خود را تغییر دهید و اهداف خود را پیاده سازی کنید، این مدل لوگو برای شما مناسب است. اگر مجبور شوید به دلیل تغییر اهداف یا موارد دیگر از کاراکتر برندتان چشم پوشی کنید، ممکن است کلیه اهداف برندسازی تان تحت تاثیر قرار بگیرد. در واقع زمانی که در لوگوی یک شرکت تغییراتی ایجاد شده و شخصیت شناخته شده آن از یک برند جدا میشود، ممکن است مجبور باشید روند برندسازی را از صفر شروع کنید.
پس مهمترین خطری که بهرهمندی از یک کاراکتر را دشوار میکند، تغییر ارزشهاست. ممکن است یک شخصیت سرگرمکننده کارتونی در حال حاضر جذاب و جالب باشد اما چند سال بعد از رونق بیافتد. بنابراین ریسک تغییر ارزشها همواره تأثیرگذاری شخصیت یک برند را تهدید میکند. هنگام استفاده از این مدل لوگو باید میزان تطبیقپذیری با ارزشهای موجود را بررسی کنید. داستانی که شخصیت شما را میسازد، باید با پیام شما و اهداف کاری چند سال آیندهتان سازگار باشد تا لوگوی شما تصویری ماندگار از مجموعه شما بسازد.
سخن آخر
در این مطلب اطلاعاتی پیرامون لوگو Mascot بیان شد. همانطور که گفته شد این نوع لوگو از یک شخصیت واقعی یا خیالی برای تداعی یک برند استفاده می کند. شخصیت مورد استفاده در لوگو مسکات به نوعی نماد یا نشانه برند است. این نوع لوگو با برقراری ارتباط دوستانه با مخاطب، تصویر ماندگارتری از آن کسب و کار ایجاد میکند. تأثیرگذاری لوگو مسکات تا حد زیادی به شخصیتی که برای معرفی برند انتخاب میکنید، بستگی دارد.
شخصیت یک برند باید بتواند پیام، احساس و اهداف برند را منعکس کند. این نوع لوگو معمولا طرفداران زیادی در بین رستورانها و عرضهکنندگان مواد غذایی دارد. اگرچه موفقترین لوگوهای حال حاضر دنیا از logo Mascot استفاده میکنند، ممکن است برای برخی شرکتهای جدید نتواند احساس متقابل و ارتباط موثری را ایجاد کند. یک تصویر بهتنهایی میتواند برای مشتری گیجکننده یا حتی الهام بخش باشد. در مقابل، طراحی یک شخصیت منحصربهفرد و مرتبط که حاوی یک پیام باشد، میتواند هم در نقش لوگو و هم بهعنوان یک لیدر قدرتمند، تبلیغات و بازاریابی را آسان کند.
بسیاری از شرکتهای ایرانی نیز از این مدل لوگو در طراحی برند خود استفاده میکنند. اگر شما نیز شرکتهای ایرانی بیشتری را میشناسید که از لوگو مسکات استفاده میکنند، در بخش نظرات آنها را به ما معرفی کنید.
درباره مهدی یحیائی
مهدی یحیایی هستم، مدیر ارشد سئو، مسلط به امور CRM و MBA دنیای دیجیتال با خلاقیت ما، زیباتر میشه.
نوشته های بیشتر از مهدی یحیائی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.