moz چیست؟ + راهنمای جامع استفاده از آن
تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که چگونه میتوانید جای رقبا را در نتایج گوگل بگیرید؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. شما باید یک محتوای سئو شده و در عین حال کاربرپسند تولید کنید و آن را به درستی در اختیار مخاطبان خود بگذارید.
هرچند این استراتژی به نظر ساده میرسد اما تولید محتوای سئو شده که بتواند دردی از مخاطبان دوا کند و نیازهایشان را برآورده نماید کار چندان سادهای نیست. برای موفقیت در این کار باید بتوانید تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ انجام دهید. یعنی کلمات کلیدی رقبا را مورد بررسی قرار دهید، سختی رتبه گرفتن در آن کلمات کلیدی را بررسی نمایید، برای کلمات کلیدی هدف لینک سازی کنید و در نهایت در نتایج بالا بیایید.
برای اینکه به همه این اهداف دست پیدا کنید بدون شک به یک ابزار همه کاره نیاز خواهید داشت. ابزار Moz یکی از همین ابزارهاست و به شما کمک میکند خودتان را یک سر و گردن از رقبا بالاتر نشان دهید. در این مقاله قصد داریم سری به ابزار ماز بزنیم و ببینیم چگونه میتوانیم از این ابزار به شیوه درست استفاده کنیم. پس همراه ما باشید.
ابزار Moz چیست؟
ابزار ماز (MOZ) یک ابزار همه کاره برای سئو است که به شما در بهینه سازی سئو سایتتان کمک می کند. این ابزار اطلاعات بسیار جذاب و مفیدی را در اختیارتان قرار میدهد و کمکتان میکند در برابر رقبا بهترین عملکرد را داشته باشید. به کمک ماز میتوانید بیش از 55 ابزار سئو را برای کسب وکارتان یکجا داشته باشید و از آنها برای بهینه سازی سئو و رتبه خود در کلمات کلیدی مختلف و در نهایت جذب ترافیک و به دست آوردن مشتری بیشتر استفاده کنید.
همه ما خیلی خوب میدانیم که سئو یکی از قدرتمندترین استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است. زمانی که سایت خود را راه اندازی میکنید باید بتوانید آن را به مخاطبانتان معرفی کنید. تولید محتوا در کنار بهینه سازی سئو سایت شما را بیشتر در معرض دید مخاطبان و مشتریان بالقوه خود قرار می دهد و از این طریق فروش خود را می توانید افزایش دهید.
اینجاست که استفاده از یک ابزار حرفهای همچون ماز به شما کمک میکند سایتتان را از جوانب مختلف بررسی کنید، کلمات کلیدی مختلف را رصد کنید و بکلینکهایی که دارد را مورد بررسی قرار دهید. همه این تکنیکها به کسبوکارتان کمک میکند سئو کمپینهایی که در حال برگزاریشان هستید را به دقت موشکافی کنید و بهترینها را در اختیار کاربرانتان بگذارید. زمانی که سایت را از نظر گوگل و موتورهای جستجو بهینه میکنید رشدتان هم روز به روز بیشتر میشود.
تفاوت Moz Pro و Moz Local
خوب تا به اینجای کار با ابزار Moz به طور کلی آشنا شدیم اما حالا میخواهیم کمی دقیقتر به ماجرا نگاه کنیم و ببینیم چگونه میتوانیم از این ابزار برای بهینه سازی سئو سایت مان استفاده کنیم. بسته به هدفی که میخواهید به آن برسید شما سه انتخاب پیش رو دارید: از ماز پرو (Moz Pro) استفاده کنید، به سراغ ماز لوکال (Moz Local) بروید و یا از ابزارهای رایگانی که این سایت در اختیارتان قرار میدهد استفاده کنید. در ادامه قابلیتهای 2 مورد اول را با هم بررسی می کنیم و سپس به سراغ گزینه سوم نیز میرویم.
Moz pro
این ابزار ویژگیهای جذابی دارد و کار را برای سئوکاران راحتتر میسازد. به کمک این ابزار هوشمند و البته حرفهای میتوانید به معیارهای مختلفی دسترسی داشته باشید، حجم جستجوی کلمات کلیدی مختلف را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید، پیشنهادهای هوشمندانه بگیرید، رتبه رقبا را رصد کنید، رتبههای لوکال را بررسی کنید، رتبه سایت خود در کلمات کلیدی مختلف را رصد کنید، نتایج جستجو یا همان SERP را تحلیل کنید، بک لینک پروفایل خود و فرصت های لینک سازی را مورد بررسی قرار دهید، بک لینک های رقبا را به دقت تجزیه و تحلیل کنید و چندین کار دیگر را نیز انجام دهید. سایر قابلیتهایی که این ابزار در اختیارتان قرار میدهد را در ادامه می توانید ببینید:
- تجزیه و تحلیل اسپم
- بهینه سازی صفحات سایت
- چک لیست بهینه سازی سایت
- گزارش دهی خودکار و سفارشی
- تجزیه و تحلیل مشکلات خزش (Crawl)
ابزار Moz Local
این ابزار هم به دلیل قابلیتهای مختلفی که در اختیار کاربران قرار میدهد محبوب شده است. به کمک این ابزار میتوانید گزارشهایی درباره صفحات داخلی سایت خود ببینید، رتبه و نحوه خزش سایت را به صورت هفتگی رصد کنید، رقبایتان را تحلیل کنید، به بخش Open site explorer دسترسی داشته باشید، به ماز تولبار دسترسی پیدا کنید و سختی کلمات کلیدی را مورد بررسی قرار دهید.
چگونه از ابزار ماز استفاده کنیم؟
همانطور که قبلاً هم بیان کردیم این ابزار چندین گزینه مختلف درون خود دارد که استفاده از هر کدام به اهداف نهایی شما بستگی دارد. زمانی که وارد سایت Moz.com میشوید در نوار بالایی آن با دو گزینه مواجه خواهید شد: بخش products یا همان محصولاتی که به صورت پولی ارائه میشوند و بخش free seo tools که به کمک ابزارهای رایگان این بخش میتوانید برخی از کارهای سئو خود را انجام دهید. در ادامه این دو بخش و ویژگی های آن را با هم مرور میکنیم.
آموزش کار با بخش Free Seo Tools
بعد از اینکه وارد سایت شدید میتوانید یک اکانت رایگان برای خود ایجاد کنید. به نوار بالایی سایت بروید و بر روی عبارت Free Seo Tools کلیک کنید. در این بخش چندین قابلیت مختلف گنجانده شده است که هر کدام از آنها برای هدف خاصی طراحی و تولید شدهاند:
- Competitive research
- Link Explorer
- Domain Analysis
- Mozbar
1- بخش Competitive research
حالا که وارد سایت شدهاید بر روی گزینه Competitive research کلیک کنید. فلسفهای که پشت طراحی این بخش وجود دارد تجزیه و تحلیل رقباست. به کمک این بخش میتوانید آدرس رقیبی که قرار است بررسی کنید را وارد نمایید و سپس اطلاعات مختلفی همچون دامین اتوریتی، overlap و rivalry را ببینید. به کمک این بخش قادر خواهید بود سایتهایی که واقعاً رقیب شما هستند را بیابید و نگاه دقیقتری به فعالیتهایشان داشته باشید.
2- بخش link explorer
همه ما خیلی خوب میدانیم که بک لینکها از جمله فاکتورهای مهم رتبهبندی در موتورهای جستجویی همچون گوگل هستند. اگر میخواهید در میان رقبایتان موفق شوید و جایگاه آنها را به دست آورید باید اطلاعات خوبی از بک لینک پروفایل آنها داشته باشید. این بخش اطلاعات غنی و ارزشمندی درباره رقبا و حتی سایت خودتان ارائه میکند و باعث میشود فرآیند تولید محتوا و سئو سایتتان به درستی به پیش رود. وقتی وارد این بخش شدید میتوانید آدرس سایت خودتان یا رقیب را وارد کنید. به طور مثال من آدرس سایت ماز را وارد کردم تا بخشهای مختلف آن را بررسی کنم:
همانطور که میبینید اطلاعات متنوعی در اختیار ما قرار گرفته است. اطلاعاتی همچون دامین آتوریتی سایت مدنظر، تعداد دامنههایی که به سایت مورد نظر لینک دادهاند، تعداد وبسایتهایی که به دامنه مورد نظر لینک دادهاند و تعداد کلمات کلیدی که سایت مورد نظر در گوگل رتبه گرفته است ارائه میشود.
اگر سری به بخش پایین همین صفحه بزنید میبینید که گزارشهای دیگری هم برایتان تولید شده است. بخش بعدی تصویری است که تعداد بک لینک ها، لینک های شکسته یا از دست رفته را نشان میدهد.
نمودار بعدی نشان دهنده فالو (Dofollow) یا نوفالوو (Nofollow) بودن لینکهای داخلی و خارجی است (در مقاله تفاوت لینک فالو و نوفالو تفاوت های این 2 نوع لینک را بررسی کردیم). در بخش بعدی میتوانید صفحات برتری که به سایت مورد نظر لینک دادهاند، بهترین صفحات سایت مورد نظر، انکر تکست های برتری که به سایت لینک دادهاند و دامنههای لینک دهنده بر اساس دامین آتوریتی را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به کمک اطلاعاتی که از این قسمت به دست میآورید میتوانید لینکهایی که رقبا به دست آوردهاند را بررسی کنید و در صورت نیاز در استراتژیهای لینک سازی خود از آنها استفاده کنید.
3- بخش Domain Analysis
در این بخش میتوانید سایت خودتان را وارد کنید یا باز هم به سراغ سایت رقبایتان بروید. بعد از اینکه دامنه مورد نظر را وارد کردید یک سری معیارها برایتان به نمایش در میآید. در بخش اول معیارهایی مثل دامین آتوریتی، Linking root domain ranking keyword (کیوردهایی که در موتورهای جستجویی مثل گوگل رتبه گرفتهاند) و spam score را مشاهده خواهید کرد. به کمک این بخش اطلاعات کلی درباره سایت و وضعیت لینکهای آن به دست میآورید.
در بخش بعدی یک سری اطلاعات اضافی درباره صفحات برتر سایت وارد شده بر اساس پیج آتوریتی و دامنههای برتر لینک داده را به دست خواهید آورد.
اگر کمی به بخش پایین اسکرول کنید با اطلاعات جالبتری روبرو خواهید شد. این بخش کیوردها را بر اساس کلیک تخمینی ،کیوردهایی که بالاترین رتبه را گرفتهاند، فیچر اسنیپتهای برتر و کیوردهایی که مربوط به برند وارد شده هستند را نشان میدهد.
در بخش Top Search Competitors سایت Moz هم میتوانید رقبایی را مشاهده کنید که برای کلمات کلیدی یکسانی با سایت وارد شده در حال رقابت هستند.
بخش جذاب دیگری که در ابزار ماز گنجانده شده Top Questions است. در این بخش میتوانید سوالاتی که افراد در گوگل پرسیدهاند را ببینید و از آنها برای تولید محتوای خود بهره ببرید.
4- پلاگین MozBar
MozBar یکی از اکستنشنهای مخصوص کروم است که اطلاعات مختلفی را درباره سایتی که بازدید میکنید در اختیارتان قرار میدهد. به عنوان مثال به کمک این افزونه میتوانید دامین آتوریتی و پیج آتوریتی و اسپم اسکور سایت مورد نظر را ببینید. هر چند قابلیتهای نسخه رایگان ماز بار محدود است اما باز هم اطلاعات بی نظیری در اختیار شما قرار میدهد. نصب این افزونه کار چندان سختی نیست و با چند کلیک ساده میتوانید آن را بر روی مرورگر کروم خود نصب کنید و در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.
آموزش کار با بخش Moz Pro
حالا که بخش ابزارهای رایگان سئو در سایت Moz را با هم بررسی کردیم بهتر است بخش Moz Pro را نیز مورد بررسی قرار دهیم. ماز پرو یک ابزار همه کاره برای سئوکاران است که در خود ابزارها و قابلیتهای متعددی دارد و به شما کمک میکند بهتر در موتورهای جستجو ظاهر شوید. در این بخش با قابلیتهای کلیدی همچون لینک اکسپلورر، کیورد اکسپلورر و رنک ترکر روبرو خواهید شد که در ادامه هر کدام از آنها را با هم مرور خواهیم کرد.
1- بخش لینک اکسپلورر (Link Explorer)
این بخش جایگزین بخش قدیمی Open Site Explorer در سایت ماز محسوب میشود. برای اینکه نحوه کار با این قسمت را یاد بگیریم بهتر است با یک مثال عملی کار را به پیش ببریم. ابتدا وارد این بخش شوید و آدرس سایت خود یا رقیبتان را وارد نمایید:
حالا یک گزارش جذاب همانند چیزی که در تصویر زیر میبینید دریافت خواهید کرد. در ابتدا دامین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه را داریم. در بخش بعدی Linking domain را داریم که قبلاً هم درباره آن صحبت کردیم. این بخش به تنهایی نمیتواند مفید باشد اما به شما میگوید در برابر رقبایتان چه قابلیتهایی دارید.
ما در ماز معیاری به نام Top pages داریم که به ما نشان می دهد چه سایتهایی آتوریتی بالاتری دارند و از نگاه گوگل بهتر هستند.
اگر دوست دارید محتواهایی که برای رقیب عملکرد بهتری داشته را بیابید جای خوبی را انتخاب کردهاید. بخش Top pages نشان دهنده صفحاتی با کیفیت و البته عملکرد بالاست و میتواند سرنخ خوبی برای شما و کارهای سئوتان باشد.
گزینه بعدی که در این گزارش وجود دارد Link Intersect است. سایت Moz به کمک این بخش نشان میدهد چه سایتهایی به رقیب شما لینک دادهاند اما لینکی به سایت شما ندادهاند. به نظرتان چرا این بخش اینقدر از نظر سئوکاران مهم و مفید است؟ دلیل خوبی برای این محبوبیت وجود دارد.
اگر در حال لینک سازی هستید و نمیخواهید سایتهای قدیمی و بی کیفیت را برای گرفتن بک لینک انتخاب کنید سری به این بخش بزنید و ببینید رقبایتان در حال انجام چه کارهایی هستند. رقبایتان از چه سایتهایی بک لینک گرفتهاند؟ شما هم میتوانید از این سایتها لینک بگیرید؟ اگر این فرصت برایتان مهیا بود همه جوانب را بسنجید و از آن استفاده کنید.
2- بخش جستجوی کلمات کلیدی (Keyword Explorer)
در این قسمت از سایت Moz با یک قابلیت جذاب دیگر روبرو هستیم که استفاده درست از آن میتواند فرصتهای مختلفی پیش رویتان قرار دهد. شاید بهتر است بگوییم این قابلیت یکی از بهترین قابلیتهای ماز پرو است. شاید در نگاه اول این بخش مثل سایر ابزارهای کیورد ریسرچ باشد اما اشتباه نکنید.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد این قسمت شوید و یک کلمه کلیدی تایپ کنید. هر چه میخواهید بنویسید. اصلاً محدودیتی از این بابت ندارید. حالا منتظر بمانید تا این ابزار کار خود را تمام کند. همانطور که میبینید یک سری ایده جدید برایتان نمایش داده میشود که استفاده درست از آنها فرصتهای تولید محتوای زیادی برایتان فراهم میکند.
حالا سوال اینجاست که چه چیزی این ابزار را نسبت به سایر ابزارهای کیورد ریسرچ متمایز میکند. ما 3 دلیل برای محبوبیت این بخش داریم: اولین دلیلمان نمایش مقدار حجم جستجوی ماهانه است که دقت آن نسبت به سایر ابزارهای موجود در بازار قابل تحسین است. سایت ماز این اطلاعات را تنها از طریق اسکرپینگ گوگل کیورد پلنر به دست نمیآورد. این سایت تلاش میکند دادههای لحظهای کاربران را جمع آوری کند و نحوه جستجوی آنها را زیر ذره بین ببرد.
دومین دلیل محبوبیت این بخش سایر معیارهای مفیدی است که به دست میآورید. مثلاً شما میتوانید سختی کلمات کلیدی برای رتبه بندی و نرخ کلیک ارگانیک را برای هر صفحه ببینید. حالا نوبت به دلیل سوم می رسد. بخش Keyword Explorer یک گزینه عالی برای تولید ایدههای جدید است. برخلاف بیشتر ابزارهایی که در بازار دیدهاید این بخش بسیار جذاب است و میتواند کلمات کلیدی طولانی یا همان دم بلند را هم در اختیارتان قرار دهد.
همانطور که می دانید کلمات کلیدی دم بلند برای موفقیت سئو سایت مخصوصا برای سایت های نوپا بسیار حائز اهمیت هستند. پس این بخش را جدی بگیرید و به خوبی آن را بررسی کنید. مطمئن باشید قابلیتهایی که به دست خواهید آورد شگفت زدهتان میکند.
3- بخش Explore By Site
اگر هنوز نتوانستهاید خودتان را برای استفاده از ماز قانع کنید این بخش را از دست ندهید. در سایت Moz بخشی به اسم Explore By Site گنجانده شده است که کیوردهای رقبا را نشان میدهد. به عبارت دیگر شما آدرس سایت رقیب را به این ابزار میدهید و کلمات کلیدی که رقیب شما در انها رتبه گرفته است را دریافت میکنید. بنابراین می توانید از این اطلاعات مفید در تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید و دقت و سرعت خود را افزایش دهید.
4- بخش Site crawl
سایت ماز یک قابلیت درونی برای بررسی سئو سایت دارد. سایت کراول یا همان خزش سایت ترکیبی از قابلیتهای هوشمند با رابط کاربری عالی است. این بخش سایت شما یا رقیب را میخزد و مشکلات موجود را در طبقه بندیهای مختلفی همچون Critical یا Warnings قرار میدهد. با بررسی این بخش میتوانید به سرعت مشکلات مربوط به سئو تکنیکال سایتتان را بیابید و آن را برطرف نمایید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ابزار حرفهای هر هفته سایت شما را میخزد و اطلاعاتی که به دست آورده است را به روز میکند.
خطاها و مشکلاتی که توسط این بخش از سایت Moz ارائه میشود در چند دسته قابل تقسیم بندی است. در ادامه این دستهها را با هم مرور می کنیم تا ببینیم به چه اطلاعاتی قرار است دست پیدا کنیم:
- هشدارها (Crawler Warnings): برخی از صفحات سایت شما ممکن است تگ نوایندکس و نوفالوو داشته باشند. در این بخش میتوانید این صفحات را مشاهده کنید و در صورت نیاز و بر اساس استراتژیهای سئو خود آنها را برطرف نمایید.
- مشکلات اساسی (Critical): اگر سرور شما مشکلی داشته باشد یا صفحاتتان خطای 400 را داشته باشند ممکن است نتوانید در گوگل رتبه خوبی بگیرید. برای کشف این صفحات سری به این بخش بزنید و ببینید چگونه میتوانید مشکلات موجود را برطرف کنید.
- مشکلات مربوط به ریدایرکت (Redirect): تا به حال برایتان پیش آمده است که صفحهای را از روی سایتتان پاک کنید یا دوست نداشته باشید محتوایی را روی سایت داشته باشید؟ اگر بر روی سایت خود چنین موردی دارید حتماً با مسئله ریدایرکت و هدایت کاربران به صفحات جدید آشنا هستید. مسائلی که مربوط به ریدایرکت هستند را در این بخش پیدا کنید و با آنها به درستی رفتار کنید.
- مشکلات مربوط به متادیتا (Metadata): برای سئوکاران فنی این بخش میتواند اطلاعات بی شماری ارائه کند. کافیست سری به این قسمت بزنید تا با خطاهای مربوط به متادیتا آشنا شوید.
- مشکلات مربوط به محتوا: هیچ سایتی از خطاها و مشکلات مربوط به محتوا مصون نیست. گاهی از اوقات یادمان میرود از هدینگ H1 یا سایر هدینگها استفاده کنیم یا محتواهای نامناسب منتشر میکنیم. اگر شما هم با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنید بدون شک استفاده از این بخش به دردتان میخورد.
5- بخش رصد رتبه (Rank Tracker)
اگر به دنبال یک ابزار قدرتمند برای رصد رتبه رقبا هستید این بخش را باید مورد بررسی قرار دهید. سایت ماز در این بخش به شما میگوید چه رتبههایی در گوگل دارید. البته این همه ماجرا نیست. چیزی که شما را شگفت زده میکند تغییر جایگاه کلمات کلیدی در گوگل است. اینکه جایگاهتان بهتر شده یا بدتر و این مساله در این بخش کاملا مشهود است.
6- بخش بهینه سازی صفحه (Page Optimization)
ظاهر این بخش چیزی است که در تصویر میبینید. این ابزار Moz شروع به تجزیه و تحلیل سئو داخلی سایت شما میکند. برای اینکه بتوانید از این قسمت استفاده کنید آدرس و کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. page score به شما میگوید صفحهتان چقدر برای آن کلمه کلیدی خاص بهینه شده است. میتوانید روی امتیازی که این سایت نشان داده کلیک کنید تا اطلاعاتی را برای بهبود خطاها و مشکلات موجود دریافت کنید.
البته این همه ماجرا نیست. بعد از بررسی صفحات داخلی سایت، ابزار Moz اطلاعات به دست آمده را در 2 دسته طبقه بندی میکند: یکی از این طبقات مربوط به بهینه سازی کلی و دیگری مربوط به بهینه سازی کلمات کلیدیتان است تا سئو داخلی سایتتان بهتر شود و جایگاه بهتری هم در موتورهای جستجویی همچون گوگل به دست آورد.
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم به معرفی ابزار ماز بپردازیم. هرچند ابزارهای مختلفی برای سئو سایت و بهینه سازی وجود دارد اما این ابزار قابلیتهای مختلفی را در یک پکیج جامع ارائه میکند. زمانی که وارد این سایت میشوید و شروع به کار میکنید متوجه خواهید شد که همه چیز یکجا کنار هم جمع شده است و به شما کمک میکند فرآیند سئو را تسریع کنید.
به خاطر داشته باشید که استفاده از این ابزار در کنار سایر ابزارهای موجود مثل Kwfinder و Ahrefs و دانشی که خودتان به دست آوردهاید مسیر را برای رسیدن به رتبههای بالاتر در گوگل و سایر موتورهای جستجو باز میکند و شما را در رسیدن به اهدافتان یاری میکند. اگر دوست دارید از قابلیتهای پولی ماز بهره ببرید و سئو سایت خود را به سطح بعدی ببرید خرید اکانت Moz بهترین گزینه برایتان خواهد بود.
مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می شود:
سوالات متداول
آیا استفاده از Moz باعث بهینه سازی سئو می شود؟
بله، البته این اتفاق به طور مستفیم نمی افتد. یعنی شما با استفاده از اطلاعاتی که Moz در اختیارتان قرار می دهد می توانید به بهترین شکل ممکن سئو سایت خود را بهینه سازی کنید.
آیا استفاده از ماز رایگان است؟
ابزار Moz یکسری ویژگی های رایگان و یکسری ویژگی های پولی دارد که شما بسته به نیازی که دارید می توانید از آنها استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.