MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) چیست؟ + انواع آن
MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) کوچکترین محصولی است که شما می توانید با ساخت آن برای مشتری ارزش تولید کنید. (همچنین باید گفت محصولی که مشتری حاضر به پرداخت پول برای آن باشد)
برای درک بهتر مفهوم MVP به تصویر زیر دقت کنید :
در قسمت بالا سمت چپ ما فقط سه عدد لاستیک کامیون میبینیم که به تنهایی برای مشتری هیچ گونه ارزشی را تولید نمی کنند.
در قسمت پایین سمت چپ یک دوچرخه می بینیم.درسته که ویژگی های یک کامیون را ندارد اما به خودی خود قابل استفاده توسط مشتری است.
نتیجه گیری : تا جایی که می توانید شاخه و برگ محصولی که میخواهید تولید کنید را بزنید تا بتوانید در دو هفته، نهایتا یک ماه آن را به بازار عرضه کنید و بازخورد واقعی از مشتری بگیرید.
تعریف کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) از دید افراد مختلف متفاوت است :
اریک ریس آن را اینگونه تعریف می کند :
یک کمینه محصول پذیرفتنی نسخه ای از یک محصول جدید است که به تیم اجازه می دهد حداکثر میزان یادگیری معتبر در مورد مشتریان را با حداقل تلاش جمع آوری کنند.
یا ساده تر می توانیم بگوییم کمینه محصول پذیرفتنی کوچکترین چیزی است که به شما اجازه می دهد تا به سرعت حلقه بساز – بسنج – بیاموز را طی کنید. به تصویر پایین دقت کنید :
توضیح مختصر راجع به آیتم های بالا :
مصاحبه با مشتری : منظور مصاحبه هایی است که به منظور اعتبارسنجی ایده با تعداد محدودی از مشتریان احتمالی انجام میگیرد.
دمو محصول : یک پروتوتایپ از محصول که فقط با محصول اصلی مشابه است و هیچ گونه عملکردی ندارد.
تیزر تبلیغاتی : منظور ویدئوهای تبلیغاتی است که به معرفی محصول می پردازند.
smoke test (تست دود نرم افزار) : یک سری تست نرم افزاری است که برای چک کردن محصول پس از اجراست این تست می تواند باگ ها و ایرادانی که از قبل برایش تعریف شده را به ما گوش زد کند اما نوشتن این تست برای اجرا فوق العاده زمان بر است.
ام وی پی (MVP) دربان : نوعی از ام وی پی است که شما به طور دستی و بدون نوشتن حتی یک خط کد مشکل مشتری را حل می کنید و مشتری نیز از این موضوع مطلع است.
ام وی پی (MVP) پادشاه شهر اوز : این نوع ام وی پی کاملا مشابه مورد قبلی است با این تفاوت که مشتری از این که شما کارها را به صورت دستی انجام می دهید مطلع نیست.
مشکل این تعریف ساده این است که هر چیزی که در تصویر بالا نشان داده شده، به عنوان MVP قابل قبول است.
اما چگونه یک لندینگ پیج (landing page) یا ویدئو یک کمینه محصول پذیرفتنی(MVP) به حساب می آیند؟
بسیاری از موارد فوق، تاکتیک های واقعا خوبی برای آزمایش میزان علاقه مشتریان به یک محصول است، هرچند با استفاده از یک فرآیند سریع ترمثل یک لندینگ پیج یا ویدئو هم موثر است که به خودی خود محصول نیستند.
هدف اصلی یک MVP ارائه ارزش به مشتری است.قطعا هیچ کسب و کاری بدون داشتن درآمد نمیتواند زنده بماند. پس بهتر است از همان روزهای اول در قبال ارائه ارزش به مشتری از آنها پول دریافت کنید تا هرچه زودتر مطمئن شوید این ارزش یک ارزش واقعی برای مشتریان است.
بسیاری از ام وی پی ها اینگونه نیستند و در روزهای اول به دنبال دریافت پول نیستند. مواردی که در شکل بالا روی آنها خط کشیدیم دقیقا فعالیت ها و ام وی پی هایی هستند که به شما کمکی نمی کند دریافت پول از مشتری را اعتبارسنجی کنید و بیشتر برای اعتبارسنجی ایده مناسب هستند. در سه مورد آخر شما می توانید دریافت پول را نیز اعتبارسنجی کنید که شدیدا توصیه میشه در همان روزهای ابتدایی لانچ شدن استارتاپ این موضوع را اعتبارسنجی کنید و اصلا و ابدا به حرف مشتری و مصاحبه هایی که انجام دادید اکتفا نکنید. خیلی از افرادی که به شما گفتند بابت محصول شما حاضرند پول بپردازند در عمل از این کار امتناع می کنند.
استراتژی های پیاده سازی MVP
پیاده سازی کمینه محصول پذیرفتنی 6 استراتژی گوناگون دارد که با توجه به ایده و هدف پیاده سازی mvp متفاوت است. انتخاب یک استراتژی مناسب فوق العاده پر اهمیت است چرا که نتایج حاصل از آن مشخص خواهد کرد که ایده شما موفق خواهد بود یا خیر. برای یادگیری کامل این استراتژی ها پیشنهاد می شود دوره آموزشی مفهوم کمینه محصول پذیرفتنی و انواع استراتژی های ساخت آن را تهیه فرمایید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.