پرسونا چیست؟ + 8 گام طراحی پرسونای مشتری + مثال
بسیاری از صاحبان کسب و کار تصویر واضحی از مشتری خود ندارند و تصور میکنند که طرز فکر و یا سبک زندگی آنها نیز شبیه خودشان است. این تصور مخربی است که باعث میشود محصولات و خدمات آن کسب و کار هدفمند تولید نشود و نتواند نیازهای مشتریان را به خوبی برآورده کند و راه حل این مشکل پرسونای مشتری است.
پرسونا (Persona) شرح کاملی از اطلاعات مشتریان، رفتار و طرز تفکر آنهاست و به کمک آن می توان مشتریان را بر اساس ویژگی هایی که دارند دسته بندی کرد و محصولات و خدمات مناسبی به آنها ارائه کرد. یک کسب و کار برای موفقیت حتماً باید در مارکتینگ پلن خود پرسونا مشتریان را تعریف کند و برای هر طیفی از مشتریان خود پرسونای مشخصی داشته باشد. در ادامه ضمن معرفی پرسونا به انواع روشهای طراحی و مراحل طراحی پرسونای مشتری میپردازیم. در انتها نیز سعی میکنیم با مثالی شما را بیشتر با تدوین پرسونا آشنا کنیم.
پرسونا چیست؟
« آیا مشتریان خود را میشناسید؟» این سؤالی است که مدیریت بازاریابی هر کسب و کاری به دنبال آن است و یافتن پاسخ آن میتواند باعث افزایش چشم گیر فروش محصولات و خدمات و همچنین افزایش ارزش طول عمر مشتری های آن کسب و کار شود. اگر به دنبال افزایش رضایتمندی و فروش بیشتر در کسب و کار خود هستید باید برنامهای برای شناخت هرچه بیشتر مشتریان خود داشته باشید. تدوین پرسونای مشتری میتواند در شناخت مشتریان کمک بسیار زیادی به یک کسب و کار کند.
پرسونا شرح جامعی از مشخصات مشتریان یک کسب و کار است. مشخصاتی از قبیل جنسیت، سن، تحصیلات، شغل، علایق، رفتارها، اهداف و نیازهای آنها همگی در پرسونا مورد بررسی قرار میگیرد. اگر شما اطلاعات جامعی از مشتریان خود داشته باشید به خوبی میتوانید نیازهای آنها را شناسایی و برطرف کنید و در نتیجه سودآوری بیشتری داشته باشید. پرسونا یک شخصیت خیالی است که با توجه به هدف در یک کسب و کار انتخاب میشود.
هدف اصلی پرسونا دسته بندی مشتریان و شناخت نیازهای آنها و توجه به این مسئله است که مشتریان شبیه به ما فکر نمیکنند. یک کسب و کار در زمانهای مختلف ممکن است اهداف بازاریابی مختلفی را دنبال کند، بنابراین قبل از اجرای هر کمپین بازاریابی باید پرسونای مشتری مجددا طراحی و تدوین شود. یک کسب و کار ممکن است برای دستیابی به یک هدف چند پرسونا طراحی کند و دلیل آن این است که ممکن است مشتریان این کسب و کار از طیفهای مختلفی از جامعه باشند.
به عنوان مثال پرسونای مشتری برای کسب و کاری که در حوزه آموزش خصوصی دروس کنکور فعالیت میکند جوانان 18 تا 20 سالهای هستند که تشنه یادگیریاند و به دنبال ساخت آینده خود هستند و پرسونای مشخصی دارند، اما یک برند تولید کننده تلویزیونهای خانگی، چندین پرسونای مشتری دارد. از خانوادههای کم جمعیت، خانوادههای دارای میانسال گرفته تا خانوادههای پر جمعیت و حتی افراد مجرد جوان ممکن است جزئی از پرسونای مشتری این کسب و کار باشند.
سوالات مهم برای تدوین پرسونا مشتری
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بهترین فردی هستید که میتوانید طراحی پرسونای مشتری را انجام دهید. بنابراین اگر در تدوین پرسونا از یک متخصص کمک میگیرید بهتر است که خود شما هم در این کار مشارکت داشته باشید. قبل از طراحی پرسونای مشتری بهتر است که شما به چندین سؤال پاسخ دهید. پاسخ این سؤالات کمک زیادی به تدوین یک پرسونای جامع برای کسب و کار شما میکند. با توجه به هدف کسب و کار و به دنبال آن پرسونای مشتریان ممکن است بعضی از این سؤالات کنار گذاشته شوند. این سؤالات عبارتاند از:
1- دموگرافیک مشتریان چیست؟ اطلاعاتی همچون جنسیت، بازه سنی، میزان درآمد، تحصیلات و محل زندگی مشتریان در این قسمت مورد بررسی قرار میگیرد.
2- اطلاعات شغلی مشتریان چیست؟ اطلاعاتی مثل شاغل بودن، نوع شغل (دولتی/خصوصی)، سابقه کار، سمت شغلی، مهارتهای شغلی و رضایت شغلی از جمله مواردی است که در این دسته بررسی میشود.
3- ارزشهای مشتری چیست؟ ارزشهای مشتری، تعریف مشتری از خود در یک جمله، افتخارت و انرژی و میزان انگیزه آنها در این دسته مورد بررسی قرار میگیرد.
4- هدفها و آرزوهای مشتری چیست؟ اهداف، آرزوها و الگوهای زندگی مشتریان در این دسته بررسی میشود.
5- مشکلات و نیازهای مشتری چیست؟ مشکلات، نیازها و سؤالات مشتریان مورد بررسی قرار میگیرد.
6- سبک زندگی مشتری چیست؟ اینکه خانواده، دوستان، ترسها، لایف استایل زندگی، هزینه زندگی و تفریحات مشتریان چگونه است در این دسته بررسی میشود.
7- مشتریان شما برای کسب اطلاعات و حل مشکلات از چه منابعی استفاده می کنند؟ اهل مطالعه بودن، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و وب سایتها مورد بررسی قرار میگیرد.
8- مشتریان شما چقدر از زمان خود را در اینترنت می گذرانند؟ میزان دسترسی به اینترنت، میزان آشنایی با اینترنت، داشتن ایمیل، محدودیت در حجم و سرعت اینترنت و میزان خرید اینترنتی مورد بررسی قرار میگیرد.
9- رابطه مشتری با شما یا محصولاتتان چطور است؟ انتقاد نسبت به محصولات شما، خرید از برندهای دیگر، چرایی نیاز به محصولات شما و رابطه و میزان تعامل آنها با کسب و کار شما بررسی میشود.
3 روش طراحی پرسونا
داشتن پرسونای مشتری برای یک کسب و کار اهمیت زیادی دارد. اما سؤال کسب و کارها همیشه این بوده است که چگونه میتوان یک پرسونا ساخت. طراحی پرسونای مشتری به 3 روش قابل انجام است که در ادامه به معرفی این 3 روش میپردازیم.
1- پرسونای اولیه
در این روش شما با استفاده از تخیل خود و با کمک همکارانتان سعی می کنید شخصیت مشتریان خود را بسازید. در واقع در این روش شما هیچ تحقیق خاصی برای شناخت پرسونا انجام نمیدهید. سرعت بالا مزیت بزرگ این روش است اما عیب بزرگ آن این است که ممکن است دقت پایینی داشته باشد و مطابق با پرسونای واقعی نباشد.
2- پرسونای کیفی
در این روش تیم کسب و کار برای طراحی پرسونای مشتری از دادههای کیفی مشتریان فعلی خود استفاده میکند. این روش برای بسیاری از تیمها میتواند بهترین روش باشد و ممکن است به صورت مصاحبه با مشتریان انجام شود. مزیت بزرگ این روش این است که شما میتوانید با بررسی یک نمونه 30 الی 50 نفره پرسونای مشتری خود را تدوین کنید و عیب آن نیز این است که به دلیل کوچک بودن نمونه ممکن است پرسونای جامعی نداشته باشید.
3- پرسونای آماری
این روش طراحی پرسونا از دو روش ذکر شده قبلی دقیقتر است و دلیل آن نیز این است که با بررسی نمونههای بزرگی از مشتریان انجام میشود و در نهایت پرسونای جامعی خواهید داشت. این روش با پیدا کردن شباهتهای آماری انجام میشود و به همین دلیل به آن پرسونای آماری میگویند. عیب این روش این است که زمان زیادی از شما میگیرد.
مراحل تدوین پرسونای مشتری
طراحی پرسونا مشتری یک فرآیند جامع است و نیاز به تدوین و طراحی خاصی دارد. بهتر است که برای طراحی پرسونا از تیم کسب و کار خود کمک بگیرید اما در همه مراحل آن باید خودتان حضور داشته باشید و نظر نهایی خود را اعمال کنید. طراحی پرسونا یک فعالیت حساس بازاریابی است که باید با دقت انجام شود و بهتر است مراحلی که در ادامه ذکر میکنیم به ترتیب انجام شود تا بتوانید یک پرسونای موفق برای مشتریان خود تهیه کنید.
مرحله 1 : جمع آوری اطلاعات
مرحله اول طراحی پرسونای مشتری، جمع آوری اطلاعات جامعی از مشتریان بالقوه و بالفعل است. داده هایی که در این مرحله به دست میآید شاکله پرسونا را تشکیل میدهد و در مراحل بعدی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. باید دقت شود که اطلاعاتی که در این مرحله جمع آوری میشود اطلاعات درستی باشد تا بتوان پرسونای مناسبی طراحی کرد.
اطلاعاتی که در این مرحله جمع آوری میشود بستگی زیادی به نوع کسب و کار و نوع مشتریان دارد. اما اطلاعاتی همچون سن، شهر، میزان تحصیلات، شغل، میزان درآمد، میزان نیاز و میزان تعامل پایهای ترین اطلاعاتی است که مورد بررسی قرار میگیرد. هر چه اطلاعاتی که در این مرحله جمع آوری میشود بیشتر باشد پرسونای جامع تری نیز خواهیم داشت. از جمله ابزارهای جمع آوری اطلاعات مصاحبه، نظرسنجی و یا بررسی پروفایل کاربران مختلف در شبکههای اجتماعی میباشد.
برای جمع آوری اطلاعات، مصاحبه روش مناسب تری است و اطلاعات دقیق تری ارائه میدهد اما باید توجه کنید که زمان بیشتری نیز از شما میگیرد. روش دیگر استفاده پرسشنامههای مختلف است. در بعضی از مواقع کاربران پر کردن پرسشنامه را نسبت به مصاحبه ترجیح میدهند و در نتیجه میتواند روش مناسب تری برای جمع آوری اطلاعات باشد.
مرحله 2 : تحلیل اطلاعات
حال که اطلاعات مختلف مشتریان و کاربران را به دست آوردهاید زمان تحلیل اطلاعات خواهد بود. شما در این مرحله باید ویژگیهای مشترک و یا تفاوتهای مشتریان خود را پیدا کنید. این باعث میشود تا مشتریانی که تقریباً شرایط مشترکی دارند در یک دسته جای بگیرند.
در واقع شما در این مرحله به اطلاعات به دست آمده خود نظم میبخشید و سعی میکنید خودتان اطلاعات به دست آمده را تحلیل کنید. اینکه مشتریان در چه رده درآمدی به درد شما میخورند و یا مشتریان با چه سبک زندگی برای شما مهم هستند در این مرحله مشخص میشود. شما به علت نزدیک بودن به کسب و کار بهترین فردی هستید که میتوانید نظر نهایی را در تحلیل اطلاعات بدهید.
مرحله 3 : بیان نتیجه تحلیل
در مرحله تحلیل اطلاعات شما به یک نتیجه فرضی در مورد پرسونای مشتری رسیدید. در این مرحله باید نتیجه تحلیلهای خود را برای تیم تان بازگو کنید و از آنها نظرخواهی کنید. کار تیمی طبیعتاً نتیجه مثبت تری دارد و باعث میشود نقاط ضعف آن کار برطرف شود. شما میتوانید در این مرحله نظرات تیم تان را بررسی کنید و سپس بر روی پرسونا ترتیب اثر دهید.
هدف از این مرحله این است که شما به یک تصویر کلی از پرسوناها و تفاوتهای آنها برسید. همچنین با مشارکت دادن تیم خود در تحلیل پرسونا به نقاطی پی میبرید که خودتان به صورت فردی آن را نمیدیدید. از طرفی همکاری دادن تیم کسب و کار باعث افزایش روحیه آنها میشود و نتیجه مثبتی در ادامه فعالیتهای آنها خواهد داشت.
مرحله 4 : تعیین تعداد پرسونا
یک کسب و کار لزوماً یک پرسونای مشتری ندارد بلکه ممکن است با توجه به نوع کسب و کار خود به چندین نوع پرسونا نیاز داشته باشد. بنابراین در این مرحله باید تصمیم بگیرید که تعداد دقیق پرسوناهای مورد نیاز شما چقدر است.
در انتخاب تعداد پرسونا میتوانید سیاستهای مختلفی را در پیش بگیرید. مثلاً میتوانید بابت هر محصول خود یک پرسونا داشته باشید و یا اینکه برای هر گروه محصول خود یک پرسونا تدوین کنید. این به بزرگ و کوچک بودن کسب و کار شما و همچنین تعداد کل محصولات شما بستگی دارد. همچنین باید دقت کنید که یک پرسونای اصلی هم داشته باشید که اهداف خود را بر اساس آن پیش ببرید. به طور کلی بهترین فردی که میتواند نظر نهایی در مورد تعیین تعداد پرسونا را بدهد صاحب اصلی کسب و کار میباشد.
مرحله 5 : توصیف پرسونا
شما در این مرحله باید پرسونا را به صورت کامل توصیف کنید. توصیف پرسونا یعنی بررسی جامعی از کلیه اطلاعاتی که در پرسونا آمده است. اینکه مشتری شما چه رفتاری دارد و در ماه چه مقدار خرج خرید اینترنتی میکند و سؤالاتی از این دست در این مرحله توصیف میشود.
به عنوان مثال میتوان چنین توصیف کرد که 50 درصد از مشتریهای محصول A ما حداقل هفتهای یکبار خرید اینترنتی انجام میدهند. هدف از توصیف پرسونا این است که شما و تیم تان به اهداف، نیازها، رفتارها و علایق مشتریان خود پی ببرید و بتوانید کسب و کار خود را هدفمند کنید.
اگر بتوانید پرسونای مشتری را به خوبی توصیف کنید به معنای آن است که به خوبی آن را درک کردهاید و در نتیجه به خوبی میتوانید تصمیمات خود را بر اساس آن تنظیم کنید. حال خود و کسب و کارتان را با قبل از طراحی پرسونا مقایسه کنید و ببینید که چه مقدار اطلاعات خوبی از مشتریان خود به دست آوردهاید که این طبیعتاً با ارزش خواهد بود.
مرحله 6 : تعیین سناریو و موقعیت
در این مرحله برای شخصیتهایی که ارائه کردهاید باید داستان سرایی کنید. در واقع مشتریان و شخصیتهای فرضی ساخته شده را در موقعیتهای گوناگون قرار دهید و رفتار آنها را پیش بینی کنید. همچنین نحوه رسیدن آنها به محصولات و خدمات خود را مشخص کنید.
در این مرحله باید تمامی رفتارهای مشتریان دسته بندی شده را پیش بینی کنید و سعی کنید راههایی که مشتری به محصول شما میرسد را ترسیم کنید. اینکه مشتری در هنگام برخورد با ویژگیهای جدید محصول شما چه عکس العملی نشان میدهد در این مرحله مورد بررسی قرار میگیرد.
مرحله 7 : اعلام نهایی
در این مرحله پرسوناهای نهایی را برای تیم خود شرح میدهید تا همه اعضای تیم شما از جمله تیم بازاریابی، تیم فروش، تیم کیفیت و حتی تیم حسابداری بدانند که محصولات شما برای چه مشتریانی تولید میشود. این باعث میشود تا اعضای تیم شما بتوانند فعالیتهای روزانه خود را با آن هماهنگ کنند و حالا که یک دید خوبی نسبت به پرسونای مشتری به دست آوردهاند طبیعتاً در کار خود نیز موفقتر عمل میکنند.
واحدهای فروش، بازاریابی و تحقیق و توسعه (طراحی محصول) واحدهایی هستند که به شدت تحت تأثیر پرسونا قرار میگیرند و اگر فعالیتهای خود را به صورت هدفمند در راستای این پرسونا انجام دهند طبیعتاً کسب و کار تحول عظیمی پیدا میکند و با افزایش تعداد مشتریان سودآوری شرکت نیز افزایش مییابد.
مرحله 8 : تصحیح پرسونا
اینکه تصور کنید که پرسونای مشتری که تدوین کردهاید برای همیشه ثابت میماند تصور اشتباهی است. پرسونا ممکن است در طول زمان بهبود پیدا کند و این طبیعی خواهد بود. یک کسب و کار هنگام ارتباط با مشتریان خود، طراحی محصولات جدید و یا طراحی محصولات قدیمی با ویژگیهای جدید متوجه میشود که پرسونا نیز تغییر پیدا میکند.
بنابراین به تدریج که کسب و کار خود را جلو میبرید با افراد واقعی بیشتری رو به رو میشوید که از تجربههای آنها میتوانید استفاده کنید و پرسونا را به روز رسانی کنید. اگر پرسونا به روز رسانی شد نتیجه آن باید به واحدهای ذیربط در یک کسب و کار ارائه شود تا آنها از تغییرات در روش کار و مشتریان خود به خوبی آگاه شوند.
ترفندهای طراحی پرسونای مشتری
پرسونا ساخت شخصیت خیالی است اما خصوصیاتی که ما برای آن انتخاب میکنیم به هیچ وجه خیالی نیست و مطابق با واقعیتها میباشد. این خصوصیات با کمک مصاحبه، نظر سنجی و تحقیقهای متعدد بازاریابی به دست آمده است. طراحی پرسونای مشتری یک فعالیت بلند مدت است که بعد از تحقیق و تجزیه و تحلیل به دست میآید و کاری نیست که بتوان یک روزه آن را آماده کرد. برای داشتن یک پرسونای جذاب و کارآمد میتوانید از ترفندهای مختلفی استفاده کنید. در ادامه به بررسی چند ترفند میپردازیم که رعایت آنها میتواند منجر به داشتن یک پرسونای با کیفیت شود.
ترفند 1 : استفاده از تجربیات
در هنگام طراحی پرسونای مشتری از تجربههای خود و همکارانتان بهره بگیرید. بررسی ویژگیهای مشتری ایده آل شما، انتخاب بهترین مشتریان، دلیل خرید مشتری از شما و مزایایی که باعث شده است تا مشتریان محصول و خدمات شما را انتخاب کنند باید با استفاده از تجربهای باشد که شما و همکارانتان در این کسب و کار به دست آوردهاید. شما سال هاست که با مشتریان خود کارکردهاید و بهتر از هر کسی میدانید که مشتریان شما چگونهاند و به دنبال چه چیزی هستند.
ترفند 2 : استفاده از نظرسنجی
برای طراحی پرسونای مشتری از نظرسنجی استفاده کنید. شما میتوانید نظرسنجیهای مختلف طراحی کنید و از مشتریان فعلی خود بخواهید که در نظر سنجی شما شرکت کنند. قطعاً نظرات مشتریان حال حاضر شما میتواند کمک زیادی به شما کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که مشتریان یا وقت تکمیل نظر سنجی را ندارند و یا تمایلی به تکمیل یک نظر سنجی ندارند. بنابراین شما باید با استفاده از روشهای مختلف مثل ارائه تخفیف و جوایز مختلف، مشتریان خود را ترغیب به تکمیل نظرسنجی کنید.
ترفند 3 : استفاده از تحقیق کلمات کلیدی
مشتریان شاید در نظرسنجیها جواب صحیحی ارائه ندهند و یا اینکه بعضی از افراد حتی با وجود تخفیفات و جوایز نظرسنجیها را تکمیل نکنند. با توجه به این مورد شما میتوانید نظرات مشتریان را با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی پیدا کنید. مردم با موتور جستجوی گوگل صادق اند و برای پاسخ هر سؤالی که دارند به آن مراجعه میکنند. بنابراین بهتر است که به گوگل بروید و به دنبال کلمات کلیدی باشید که در کسب و کار شما ترند شده است. متخصصان سئو با توجه به تجربهای که در این زمینه دارند میتوانند به شما کمک زیادی کنند.
ترفند 4 : استفاده از گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول
برای طراحی پرسونای مشتری از گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول کمک بگیرید. گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکند تا با سلیقه مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید. این ابزار به شما کمک میکند تا متوجه شوید که کاربران شما به کدام یک از صفحات وب سایت شما بیشتر علاقه دارند. شما با استفاده از گوگل آنالیتکس میتوانید متوجه شوید نرخ پرش در کدام صفحات بالاتر است. سرچ کنسول نیز ایرادهای سایت شما را نشان میدهد و به شما در مدیریت سایت کمک میکند. همچنین نرخ کلیک سایت نیز با سرچ کنسول قابل مشاهده است.
ترفند 5 : تحلیل شبکههای اجتماعی
تحلیل شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید. امروزه شبکههای اجتماعی به بخش مهمی از زندگی افراد تبدیل شدهاند و اکثر مردم روزانه چندین ساعت خود را به شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند. بنابراین شما با تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی به خوبی میتوانید تمایلات و علاقه کاربران و مشتریان خود را متوجه شوید. شما باید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید و محتوای با کیفیت تولید کنید. بعد از مدتی متوجه میشوید که کدام یک از مخاطبان شما با مطالب شما ارتباط برقرار میکنند. به عنوان مثال شما میتوانید از هر محصول خود یک پست تهیه کنید و بعد از انتشار میزان محبوبیت هر کدام از پستها را مشاهده کنید و یا اینکه بررسی کنید که هر کدام از پستهای شما مورد توجه کدام یک از کاربران بوده است.
پرسونای منفی چیست؟
به جز پرسونایی که نشان دهنده مشتریان کسب و کار شماست و محصولات و خدمات شما دقیقاً برای برآورده کردن نیازهای آنها ارائه میشود پرسونای دیگری نیز وجود دارد که به آن پرسونای منفی میگویند. پرسونای منفی نماد شخصیت افرادی است که مشتری کسب و کار شما نیستند و خود شما هم تمایل ندارید که آنها مشتری شما باشند. آقایان برای یک کسب و کار تولید و یا فروش محصولات آرایشی پرسونای منفی هستند. چرا که اصلاً به محصولات شما نیاز ندارند و شما باید آنها را از مشتریان خود جدا کنید.
مورد دیگری که ممکن است منجر به ساخت پرسونای منفی شود، عدم استطاعت مالی مشتریان است. به عنوان مثال اگر کسب و کار شما فروشنده یک نرم افزار است که اشتراک ماهیانه 20 میلیونی دارد میتوانید کسب و کارهای خیلی کوچک را در زمره پرسونای منفی قرار دهید. با این کار کسب و کار شما زمان و هزینههای خود را برای معرفی و یا بازاریابی این نرم افزار به این مشتریان هدر نمیدهد.
روش ساخت پرسونای منفی نیز همانند تدوین پرسونای مثبت است با این تفاوت که در ساخت پرسونای منفی شما دقیقاً مواردی را در نظر میگیرید که در نقطه مقابل پرسونای مثبت قرار دارند. تدوین پرسونای منفی باعث تفکیک مشتریان یک کسب و کار میشود و مدیران اصلی این کسب و کار بهتر بتوانند تصمیمات استراتژیک بگیرند و یا برای محصولات و خدمات خود بازاریابی کنند.
نمونه پرسونای مشتری (مثال)
فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار هستید که لوازم آرایشی را به صورت آنلاین به مشتریان خود عرضه میکنید. حال شما نیاز دارید که برای مشتریان خود پرسونا داشته باشید. در ادامه به بررسی این مثال طراحی پرسونا میپردازیم.
به پیج اینستاگرام شرکت خود بروید و پیج فالورهای خودتان و رقیبانتان را بررسی کنید. در نتیجه متوجه میشوید که اغلب مشتریان شما خانمهای 20 الی 30 ساله و یا خانمهای 30 الی 40 سال هستند. بعد از بررسی بیشتر متوجه میشوید که رده سنی 20 الی 30 سال بیشتر لوازم آرایشی مثل رژ لب خریداری میکنند و خانمهای 30 الی 40 ساله به دنبال کرمها و ماسکها هستند. در واقع شما با بررسی که انجام دادهاید ترجیحات مشتریان خود را پیدا کردهاید. خانمهایی که سن بالاتری دارند طبیعتاً نگران پوست خود هستند و بیشتر به دنبال محصولات درمانی هستند. در حالی که خانمهای جوان به دنبال زیبایی پوست خود با استفاده از مواد آرایشی میباشند.
شما میتوانید دو پرسونای اصلی برای کسب و کار خود داشته باشید که عبارت است از:
- عاطفه یک دختر 24 ساله است. او دانشجوی فوق لیسانس است و به صورت همزمان در یک شرکت به عنوان طراح گرافیک مشغول فعالیت است. او به کتابهای هنری و خلق آثار هنری علاقه زیادی دارد. عاطفه مشکل پوستی ندارد و ترجیح میدهد هفتهای چند بار از محصولات آرایشی استفاده کند. ماندگاری و کیفیت بالا ترجیح او در هنگام خرید محصولات آرایشی است. او وقتهای خالی خود را در اینترنت وب گردی میکند و تقریباً اکثر خریدهای خود را نیز به صورت آنلاین انجام میدهد. عاطفه به دنبال سایتی است که بهترین محصولات آرایشی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب بتواند تهیه کند.
- نجمه یک خانم 37 ساله است که در یک شرکت خصوصی کار میکند. تفریحات او کافه و کوهنوردی است و از خرید کردن از پاساژها لذت میبرد. نجمه به تازگی چین و چروکهای ریزی بر روی صورت خود میبیند که با توجه به بالا رفتن سن او طبیعی است. او برای حفظ زیبایی پوست خود غذاهای چرب و شیرین مصرف نمیکند و به تازگی در هفته چندین بار به باشگاه میرود. هدف او بهبود و مراقبت پوستش است. نجمه به دنبال یافتن راههای خانگی و غیر خانگی است که بتواند سلامتی پوست صورتش را حفظ کند.
بنابراین شما دو پرسونا خواهید داشت. پرسونای اول معرف دخترهایی است که زمان زیادی در وب سایتها میگذرانند و عادت به خرید اینترنتی دارند و پرسونای دوم نماد خانمهایی است که برای درمان مشکلات پوستی خود ترجیح میدهند محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت حضوری خریداری کنند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.