تجزیه و تحلیل PEST چیست و چه مزایایی دارد؟
عملکرد یک کمپانی علاوه بر منابع داخلی و مولفه های صنعتی به شدت تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی (Macro-Economic) قرار دارد. بنابراین یک کمپانی هنگام سرمایه گذاری یا تولید محصولات جدید باید علاوه بر فاکتورهای داخلی، عوامل خارجی را نیز مورد بررسی قرار داده و از میزان تاثیرگذاری آنها بر روی موفقیت سازمان آگاه باشد. یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی برای اینکار PEST نام دارد. در این مطلب قصد داریم تجزیه و تحلیل PEST را معرفی کنیم و مزایای آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
تجزیه و تحلیل PEST چیست؟
ابزار PEST عوامل خارجی تاثیرگذار بر روی عملکرد یک کسب وکار را مورد ارزیابی قرار می دهد. در حقیقت PEST چهار متغیر سیاسی (Political)، اقتصادی (Economical)، اجتماعی (Social) و تکنولوژیک (Technological) را تحلیل کرده و میزان تاثیرگذاری آنها بر روی عملکرد و فعالیت های بلند مدت یک کسب و کار را مشخص می کند. صاحبان یک کمپانی معمولاً برای آگاهی از وضعیت کلی تجارت خود و عوامل درونی و بیرونی مرتبط با آن از PEST در کنار ابزارهای دیگری نظیر تحلیل SWOT استفاده می کنند.
فاکتورهای PEST
قبل از اینکه تجزیه و تحلیل PEST را مورد استفاده قرار دهید باید از اهمیت هر کدام از مولفه های آن با خبر باشید. در ادامه هر یک از 4 متغیر تاثیرگذار بر روی عملکرد یک کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد :
-
مسائل سیاسی (Political)
در این بخش تاثیرات قوانین و مقررات دولتی بر روی محیط و ابعاد تجاری یک کسب و کار مورد ارزیابی قرار می گیرند. مهم ترین مسائل قابل بحث در این بخش شامل ثبات سیاسی، دستورالعمل های مالیاتی، قوانین بازرگانی، مقررات ایمنی و قوانین اشتغال است.
-
مسائل اقتصادی (Economical)
صاحبان تجارت با بررسی این متغیر از عوامل اقتصادی تاثیرگذار بر روی عملکرد کمپانی خود آگاه می شوند. در این بخش عواملی نظیر تورم، نرخ بهره، میزان رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و چرخه تجارت یک کشور یا منطقه جغرافیایی مورد ارزیابی کارشناسان تجزیه و تحلیل PEST قرار می گیرد.
-
عوامل اجتماعی (Social)
از طریق این بخش صاحبان یک بیزنس می توانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی (Socio-Economic) بازار را تحلیل کنند. این کار از طریق بررسی و ارزیابی عواملی نظیر اطلاعات جمعیتی مشتریان، محدودیت های فرهنگی، سبک زندگی و میزان تحصیلات مردم یک جامعه انجام می پذیرد. در حقیقت با انجام این کار صاحبان تجارت خواهند فهمید که نیازهای مشتریان چگونه شکل می گیرد، علاوه بر این آنها متوجه خواهند شد که چه عاملی مشتریان را برای خرید به بازار می کشاند.
-
مسائل مربوط به تکنولوژی (Technological)
در این بخش موضوع تاثیرگذاری (مثبت یا منفی) تکنولوژی هنگام ورود یک محصول یا سرویس جدید در بازار مورد بررسی قرار می گیرد. به عبارت دیگر فاکتورهایی نظیر پیشرفت تکنولوژی، چرخه حیات فناوری، اینترنت و بودجه تحقیقاتی دولت ها در زمینه فناوری را می توان با کمک ابزار PEST مورد ارزیابی قرار داد.
یک نمونه از تجزیه و تحلیل PEST
برای درک بهتر ساز و کار تجزیه و تحلیل PEST به مثال زیر دقت کنید :
عوامل سیاسی :
- بررسی سیاست های جدید دولت در زمینه دریافت مالیات
- ارزیابی قوانین جدید در زمینه اشتغال
- بررسی بی ثباتی سیاسی شرکای خارجی
- محدودیت ها و تعرفه های بازرگانی
- مقررات زیست محیطی
عوامل اقتصادی :
- ارزیابی رشد اقتصادی بین المللی
- بررسی تغییرات نرخ بهره
- نرخ ارز
- میزان مالیات
عوامل اجتماعی :
- بررسی تغییر در الزامات آموزشی و نگرش شغلی
- ارزیابی نرخ افزایش جمعیت
- بررسی نقش زنان و مردان در جامعه
- ارزیابی وضعیت تقسیم دارایی درجامعه
عوامل مربوط به تکنولوژی :
- ارزیابی فرآیند اتوماسیون در مشاغل صنعتی
- بررسی میزان نوآوری
- بررسی تغییر در مشوق های حوزه فناوری
- ارزیابی وضعیت پیشرفت تکنولوژی های جدید
مزایای تجزیه و تحلیل PEST
یکی از مهمترین مزایای تجزیه و تحلیل PEST در زمینه برنامه ریزی استراتزیک (Strategic Planning) است که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد :
-
گردآوری تمامی فاکتورهای مهم تصمیم گیری در یک مکان
دسترسی به تمام اطلاعات مورد نیاز در زمینه تصمیم گیری و توسعه استراتژی بسیار مهم محسوب می شود. در واقع تجزیه و تحلیل PEST تمام اطلاعات مربوط به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری را گردآوری و ترکیب می کند. بنابراین قبل از پیاده سازی برنامه ریزی استراتژیک باید PEST را مورد استفاده قرار دهید چرا که نه تنها شما را در امر تصمیم گیری هوشیار نگه خواهد داشت بلکه مسیر صحیح را نیز به شما و تیمتان نشان خواهد داد.
-
شناسایی فرصت ها و تهدیدها
پس از جمع آوری اطلاعات باید آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. به عبارت دیگر شما و اعضای تیم قادر خواهید بود تا فرصت ها و تهدیداتی که از سوی عوامل خارجی ایجاد می شوند را شناسایی کنید. بنابراین شما می توانید از فرصت های پیش رو استفاده کرده و در عین راه حلی برای مشکلات جاری پیدا کنید. معمولاً از PEST به منظور جمع آوری داده برای بخش های Opportunities و Threats در ابزار تحلیلی SWOT استفاده می شود.
-
جمع آوری اطلاعات از متخصصین و مقایسه آن ها با عوامل دیگر
تجزیه و تحلیل PEST محدود به گردآوری اطلاعات ساده درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فاکتورهای مربوط به حوزه فناوری نیست، بلکه برای جمع آوری هرگونه اطلاعات باید با متخصصین آن زمینه صحبت کنید. این نوع اطلاعات برای توسعه استراتژی های کاربردی بسیار ارزشمند است. برای مثال می توانید اطلاعات مرتبطی که به طور مستقل گردآوری کرده اید را از طریق نمودار PEST با عوامل دیگر مقایسه کنید.
تجزیه و تحلیل PESTLE – مدل توسعه یافته PEST
مدل تجزیه و تحلیل PESTLE نیز یک فرمت تحلیلی جدید از PEST است که تاثیرگذاری دو عامل محیط زیست (Environment) و قانون (Legal) بر روی عملکرد یک کمپانی را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد.
عوامل مربوط محیط زیست :
- بررسی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی
- ارزیابی قوانین مربوط به الودگی هوا و بازیافت
- مدیریت پسماند
- استفاده از محصولات و روش های سازگار با محیط زیست
عوامل مربوط به قانون :
- بررسی قوانین تبعیض
- ارزیابی قوانین بهداشت و ایمنی
- بررسی قوانین حمایت از مصرف کننده
- قوانین کپی رایت و حق اختراع
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.