جستجوی معنایی چیست؟ + 6 راه بهینه سازی محتوا برای آن
در سال 2010 سایت ها برای کسب رتبه های برتر در گوگل کار سختی نداشتند و با استفاده از کلمات کلیدی و یک محتوای نه چندان باکیفیت میتوانستند به رتبه های بالا دست پیدا کنند.
اما امروزه موتورهای جستجو تغییرات زیادی داشتهاند و کار توسعه دهندگان وب و تولید کنندگان محتوا را دشوارتر کردهاند. امروزه الگوریتمها و جستجوی معنایی یا Semantic Search در گوگل آنقدر پیشرفت کرده که انگار این موتور جستجو یک انسان است که تمام مطالب شما را میخواند و سپس بر اساس برداشت خود، نتیجه را به کاربر نشان میدهد.
کسب و کارهای آنلاین و تولیدکنندگان محتوا در حین تولید محتوا باید با اصول جستجوی معنایی آشنا باشند و آنها را رعایت کنند تا هم بازدید وب سایتشان افزایش یابد و هم کاربران از وبسایت و مطالب آنها رضایت کافی داشته باشند. ما در این مطلب به طور جامع به تعریف جستجوی معنایی و روش های بهینه سازی سایت برای آن می پردازیم.
جستجوی معنایی یا Semantic Search چیست؟
جستجوی معنایی روندی است که جدیداً توسط موتورهای جستجو همچون گوگل به کار گرفته شده است. این شیوه نوعی روند بازیابی اطلاعات است که هدفش پیدا کردن نزدیکترین نتیجه برای کاربرانی است که از موتورهای جستجو استفاده میکنند.
در جستجوی معنایی کلمات به تنهایی کاری برای بهتر دیده شدن محتوای وب سایتها نمیکند. در واقع دیگر تمرکز بر کلمات کلیدی نیست. بلکه داشتن مفهوم و ارتباط عبارات تولید شده اهمیت بسیار بیشتری دارد. فلسفه ایجاد جستجوی معنایی نیز همین است که عبارات و محتواهای بی معنی و غیر منطقی حذف شود.
امروزه موتورهای جستجو و گوگل تمام تلاش خود را بر روی جستجوی معنایی گذاشته است. گوگل با تکنولوژی که دارد به جای آن که برای خواندن تمام مطالب وب سایتها زمان بگذارد الگوریتمی طراحی کرده است که این کار را به راحتی انجام میدهد. انگار که موتور جستجوی گوگل یک انسان است که برای تمام سؤالات ما پاسخ دارد. این حسی است که تقریباً همه ما حداقل یک بار نسبت به گوگل داشتهایم.
جستجوی معنایی (Semantic Search) از دو کلمهی «Semantic» و «Search» تشکیل شده است. Semantic به معنای ماهیت شناسی و Search به معنای جستجو است. پس جستجوی معنایی یعنی شناخت ماهیت جستجوها. در این روش موتورهای جستجو سعی میکنند تا ارتباط بین کلمات در یک جستجو را درک کنند. درک موتور جستجو از هدفی که جستجوگر از جستجوی محتوا داشته است قدم اول در جستجوی معنایی است و بسیار اهمیت دارد.
به بیان ساده موتورهای جستجوگر تکنولوژی را به کار میگیرند تا جستجوی کاربر بینتیجه نماند و در کمترین زمان ممکن به هدفش برسد. بگذارید با ذکر مثالی دقیقاً معنای جستجوی معنایی را متوجه شویم. حتماً برای شما هم پیش آمده که مثلاً در حین جستجوی کلمه فوتبال به زبان کیبوردتان دقت نکرده باشید و عین عبارت را با حروف انگلیسی وارد کنید. گوگل منظور شما را متوجه میشود و دقیقاً وب سایتهایی با مضامین فوتبال را برای شما نمایش میدهد. این کاری است که جستجوی معنایی انجام میدهد.
جستجوی معنایی چه کاری انجام میدهد؟
جستجوی معنایی رابط بین انسان و کامپیوتر است و در واقع زبان انسان را برای کامپیوتر معنا میکند. مانند شعری که نوشته میشود و ما معنا و نیت شاعر را در یک جمله متوجه میشویم. جستجوی معنایی با درک ارتباط واژهها با یکدیگر و منطق حاکم بر آنها معنا پیدا میکند. در واقع موتورهای جستجو از طریق تطبیق دادن مفهوم و پیدا کردن مترادفهای کلمههای جستجو شده منطقی را ایجاد میکنند که نیت کاربر به خوبی فهمیده شود.
جستجوی معنایی نیت کاربر از جستجو را درک میکنند و از طریق معنی کلمههای موجود در جستجو وب سایتهای مشخصی را به کاربر نمایش میدهد. در هر زبانی اصطلاحاتی وجود دارد و بعضی از کلمات در جاهای مختلف معانی متفاوتی دارد. الگوریتم موتورهای جستجو به صورتی است که دقیقاً نیت کاربر درک شود و این میتواند فوق العاده باشد.
وب معنایی (Semantic Web) چیست؟
وب معنایی چارچوبی است که پایگاههای دانش را در خود جای داده است. این پایگاههای دانش به صورتی است که کاربر و موتورهای هوشمند قابلیت درک آن را دارند. وب معنایی دادههای موجود در اینترنت را به کار میگیرد و اطلاعاتی که به دست میآید را بر اساس تعامل آنها با هم مرتب میکند.
تگهای متا نمونهای از وب معنایی است که در صفحات وب موجود هستند. با گسترش وب معنایی، مقادیر زیادی از اطلاعات متا برای موتورهای جستجو فراهم شد. وب معنایی در واقع فضایی را به وجود آورده است که همه اطلاعات در آن اشتراک گذاری میشود و دوباره در بستر اینترنت مورد استفاده همگان قرار میگیرد. جستجوی معنایی از وب معنایی نشأت گرفته است.
تاریخچه جستجوی معنایی
در سال 2003 نظریهای تحت عنوان جستجوی مفهومی بیان شد و در مقالهای توسط R.Guha و همکارانش به این موضوع اشاره شد. با ظهور این نظریه همه میدانستند که موتورهای جستجو نمیتوانند کاربران را به درستی راهنمایی کنند و بعضی از اوقات کاربران از موتورهای جستجو آدرس اشتباهی میگیرند.
در سال 2013 شاهد ظهور جستجوی معنایی بودیم. در این زمان موتورهای جستجو ایراد کار را فهمیده بودند و به این منظور جستجوی معنایی کار خود را آغاز کرد. جستجوی معنایی این مسیر را طی کرد و روز به روز الگوریتم خود را بهبود داد. امروزه گوگل با استفاده از جستجوی معنایی پر بازدیدترین وب سایت جهان شده است.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)
در سال 2013 الگوریتم مرغ مگس خوار به وجود آمد. این الگوریتم برای رتبه بندی وب سایتها و نمایش آنها به کاربران موتور جستجو صرفاً فقط از کلمات کلیدی استفاده نمیکرد و صفحاتی را پیدا میکرد که از لحاظ معنایی به جستجوی کاربر نزدیکتر باشد. این مورد پیشرفت چشمگیری برای موتورهای جستجو بود.
تولید کنندگان محتوا نیز بعد از ظهور الگوریتم مرغ مگس خوار متوجه شدند که ارتباط معنایی نیز به اندازه کلمات کلیدی اهمیت دارد. در واقع چیزی که تا دیروز اهمیتی نداشت امروز اهمیت پیدا کرده بود و حالا تولید محتوا نیز یک حالت منطقی به خود گرفته بود. محتواهای معنادار و منطقی میتواند از محتواهایی که فقط چند کلمه را پشت سر هم تکرار کند جذابتر باشد و این حاصل الگوریتم مرغ مگس خوار بود.
گراف دانش (Knowledge Graph)
گراف دانش در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و تاثیر زیادی بر جستجوی معنایی گذاشت. گراف دانش بستری بود برای اهمیت به اشخاص. گوگل متوجه شده بود که تعداد زیادی از جستجوها در مورد نامها (نام افراد، نام شهرها و اماکن دیدنی و دیگر نامها) است. حتماً شما هم دیدهاید که وقتی عبارتی را جستجو میکنید اطلاعات خلاصه شده و کلیدی خاصی برای شما قبل از نمایش وب سایتها میآید. برای مثال وقتی نام بازیگری را جستجو میکنید محل تولد، سال تولد و خلاصهای از بیوگرافی آن بازیگر به شما ارائه میشود. این گراف دانش است.
چندین سال است که گراف دانش برای جستجوهای فارسی زبانها نیز در موتور جستجوی گوگل ارائه میشود و این کمک زیادی به کاربران میکند. در حال حاضر گراف دانش برای نشان دادن اطلاعات به کاربران فارسی زبان از ویکی پدیای فارسی استفاده میکند. اگر در جستجوهای خود به دنبال نمایش گراف دانش به صورت فارسی هستید از تنظیمات گوگل این قسمت را فعال کنید.
الگوریتم رنک برین (RankBrain)
الگوریتم رنک برین در سال 2015 ایجاد شد. رنک برین یک سیستم ماشینی یادگیری است که همان طور که از نامش مشخص است کارش رتبه بندی است. این سیستم آنالیز تمام عوامل رتبه بندی را بر عهده دارد. رنک برین به دنبال یافتن هدف کاربر از جستجوی عبارت مشخص است تا بتواند نتایج صحیحتری به او نشان دهد. تفاوت رنک برین با سیستم مرغ مگس خوار این است که رنک برین نتایج جستجو را جمع آوری میکند و مستقیماً به کاربر تحویل میدهد.
رنک برین از تجربه کاربران خود استفاده میکند و همیشه خود را بهبود میدهد. با استفاده از الگوریتم رنک برین ممکن است وب سایتی به رتبه اول گوگل برود که حتی کلمه کلیدی جستجو شده را در متن خود ندارد اما چون کاربران دیگر بیشتر آن را انتخاب کردهاند رتبه اول گوگل را به دست میآورد. در واقع گوگل متوجه تمایلات کاربران خود میشود و حتی یک سایت ضعیف که طرفداران زیادی دارد را در رتبه بندیهای بالاتر قرار میدهد. البته الگوریتم رنک برین کاملاً تخصصی و حرفهای این کار را انجام میدهد و عوامل مختلفی را برای این کار خود در نظر میگیرد.
چرا جستجوی معنایی اهمیت دارد؟
جستجوی معنایی موتورهای جستجوی را به هدف اصلی خود یعنی رضایت کاربران میرساند. به بیان دیگر جستجوی معنایی یک بازی بُرد بُرد برای همه طرفین است. موتور جستجو کار خود را با دقت بسیار زیاد انجام میدهد. کاربر نتیجه دلخواهش را میگیرد و صاحبان سایتها نیز بازدید مطالب خود را افزایش میدهند. پس استفاده از جستجوی معنایی بسیار پر اهمیت است. برای متخصصان این حوزه نیز بسیار اهمیت دارد که همگام با موتورهای جستجو حرکت کنند.
در آیندهای نزدیک جستجوی صوتی جای خود را به جستجوی متنی میدهد و موتورهای جستجو و به خصوص گوگل به خوبی به این تغییر آگاه هستند. صاحبان سایتها و متخصصان سئو باید این موضوع را در نظر بگیرند و با استفاده از جستجوی معنایی خود را برای این تغییر آماده کنند. صاحبان سایتها باید به خوبی از نیازهای کاربران آگاهی داشته باشند تا بتوانند در بحث جستجوی محتوایی به گوگل کمک کنند.
به عنوان مثال صاحب یک وب سایت که در زمینه فروش تلفن همراه فعالیت میکند باید به خوبی تلفنهای همراه مدرن که وارد بازار میشود را بشناسد و برای آن محتوا تولید کند. در واقع صاحبان سایت باید حدس بزنند و پیش بینی کنند که کاربران در آن زمان به دنبال چه گوشیهایی هستند. قواعد و اصول جستجوی معنایی در این راه کمک زیادی به صاحبان وب سایتها میکند.
اما سؤالی که پیش میآید این است که گوگل چطور متوجه شد که باید به سمت جستجوی معنایی رود؟ گوگل به مرور متوجه شد که متون جستجو شده توسط کاربران ابهامات فراوانی دارد و کاربرانی را میدید که بعد از جستجوی یک متن به چندین و چند سایت پیدا شده توسط گوگل سر میزنند ولی نتیجه مورد نظرشان را نمیگیرند.
گوگل متوجه شد که بعضی از کاربران از اصطلاحات عامیانه در جستجوی خود استفاده میکنند و کلماتی که جستجو میکنند عین عبارات محتواهای موجود نیست. بنابراین گوگل که به خوبی به اهمیت جستجوی معنایی واقف شده بود کم کم به این سمت حرکت کرد. امروزه گوگل قدرتمندترین موتور جستجویی است که به صورت حرفهای در زمینه جستجوی معنایی کار میکند.
مزایای جستجوی معنایی
موتورهای جستجو همیشه به دنبال جستجوی معنایی هستند و اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. جستجوی معنایی مزایای زیادی هم برای موتورهای جستجو هم برای کاربران آن دارد که در ادامه به چندین مورد آن اشاره میکنیم.
1- لذت بیشتر کاربران از جستجو
حتماً شما هم اذعان میکنید که موتور جستجوی گوگل دقیقاً همان مطلبی که را که به دنبال آن بودهاید را برایتان آورده است. این به خاطر تکنولوژی گوگل در ارتباط با جستجوی معنایی است. گوگل از عوامل مختلفی استفاده میکند تا دقیقاً منظور و نیت شما از جستجوی متن مورد نظر را بفهمد و این همه ماجرا نیست. گوگل بعد از متوجه شدن منظور شما سعی میکند بهترین و مرتبط ترین نتایج را به شما نشان دهد.
2- صرفه جویی زمانی
به جای اینکه کاربر چندین بار یک مطلب را جستجو کند تا به هدف خود برسد، با یک بار جستجو دقیقاً به هدف خود میرسد و این باعث میشود تا زمان کمتری از کاربر گرفته شود.
3- بهبود رتبه سایت
تجربه نشان داده است که افرادی که در سایت خود جستجوی معنایی را در نظر میگیرند و محتوای سئو شده را بارگذاری میکنند رتبه بسیار بهتری نسبت به رقبای خود دارند و این باعث میشود تا به صفحه اول گوگل بیایند و آمار بازدید از سایت آنها بیشتر شود.
4- تکمیل پایگاه داده موتور جستجو
موتور جستجو در هنگام یافتن نیت کاربر از جستجو مواردی را بازیابی میکند و از جستجوهای بعدی کاربر میتواند اطلاعات بیشتری بگیرد. موتورهای جستجو به مرور زمان خود را تکمیل میکنند و این باعث میشود نتایج روز به روز شگفت انگیزتر باشد.
گوگل چگونه جستجوی معنایی را انجام میدهد؟
گوگل بزرگترین و پر طرفدارترین موتور جستجوی جهان است که هر کدام از ما حداقل روزی یک بار به آن سر میزنیم. هدف گوگل در ابتدا مرتبط کردن اطلاعات مشخصی در کامپیوتر بود. امروزه گوگل بزرگترین پایگاه اطلاعات دانش در دنیاست و پذیرای جستجوی کاربران مختلف از کشورهای مختلف است. گوگل در سال 2013 وارد فضای جستجوی معنایی شد.
گوگل یک موتور جستجوی معنایی متمرکز نیست اما در روال کاری خود به بهترین نحو ممکن از جستجوی معنایی استفاده میکند و به زعم کاربران همیشه بهترین اطلاعات و خواستههای کاربران را برآورده میکند. اینکه استراتژی و تکنولوژی گوگل چیست که آن قدر دقیق و حرفهای جستجوی معنایی را برای کاربران مختلف با زبانهای مختلف در سرتاسر دنیا انجام میدهد تاکنون مخفی بوده است. اما از مفروضات میتوان چنین برآورد نمود که گوگل چگونه کار پردازش جستجو را انجام میدهد. مجموعه اقداماتی که گوگل برای انجام یک جستجوی معنایی با کیفیت انجام میدهد عبارت است از:
1- مشخص کردن بدنه اصلی جستجو
گوگل با تکنولوژی برتری که دارد جستجوی کاربر را تشخیص میدهد و اصطلاحات مرتبط با آن جستجو را پیدا میکند. این کار علاوه بر اینکه به پاسخ صحیح موتور جستجوی گوگل به کاربر کمک میکند به تکمیل پایگاه داده خود موتور جستجو نیز کمک میکند. در واقع اصطلاحات مرتبط و موجودیتها شناسایی میشود و این باعث میشود کار جستجوی گوگل روز به روز بهبود پیدا کند.
2- خودآموزی گوگل
موتور جستجوی گوگل آن قدر خارق العاده است که بعد از هر جستجوی مطلب توسط کاربری خود را توسعه میدهد. در واقع گوگل، امکانات مربوط به توسعه نمایه معنایی را به بحث میگذارد و این باعث میشود معناداری در جستجوها رو به افزایش باشد.
3- محل جغرافیایی کاربر
اینکه کاربر از چه کشوری و در چه محل جغرافیایی چه مطلبی را جستجو میکند برای گوگل اهمیت دارد و جستجوی معنایی خود را از طریق آن تکمیل میکند. در واقع محل جغرافیایی کاربر یک عامل کمک کننده به گوگل در یافتن هدف نهایی کاربر از جستجوی مطلب است.
4- جستجوهای قبلی کاربر
موتور جستجوی گوگل تاریخچه ای از کاربران خود و جستجوهایشان دارد. این کار به گوگل کمک میکند تا بتواند محتوای مورد نظر کاربر را دقیقاً به او نشان دهد.
5- سابقههای جستجوهای تکرار شونده
بعضی از جستجوها توسط افرادی مثلاً به صورت روزانه یا هفتگی تکرار میشود که فهمیدن اینکه آیا هدف کاربر نشان دادن همان اطلاعات قبلی است یا خیر، هنر گوگل است. در مواقعی نیز بسته به اتفاقات و رویدادها جستجوهای محلی متعددی در یک زمان انجام میشود که گوگل در جستجوی معنایی خود آن را کاملاً در نظر میگیرد.
6- بررسی مترادف کلمات جستجو شده
گوگل با استفاده از تکنیکهای مختلف مترادف کلمات و یا سؤالات جستجو شده از طرف کاربر را از پایگاه داده خود انتخاب میکند و در مواقع لزوم نتایج را بر اساس آن به کاربر نمایش میدهد.
کاربردهای جستجوی معنایی
جستجوی معنایی اکنون توسط موتور جستجوی گوگل پیاده سازی شده است و شما میتوانید نمونههایی از قدرت آن را در جستجوهای ساده روزانه خود ببینید. قطعاً در آینده از قابلیتهای جستجوی معنایی گوگل بیشتر میشنوید. گوگل موتور جستجوی سرآمدی است که تلاش میکند هر روز به انسانها نزدیکتر شود و در این راه موفق نیز بوده است. امروزه موتور جستجوی گوگل با استفاده از جستجوی معنایی آن قدر قوی شده است که تقریباً مرجع اول برای هر شخصی است که سؤالی به ذهنش میرسد. اما کاربردهای جستجوی معنایی در موتور جستجوی گوگل عبارت است از:
1- تشخیص و اصلاح غلط املایی کلمات
اگر یادتان باشد چندین سال پیش که موضوعی را در گوگل جستجو میکردیم اگر آن را با غلط املایی مینوشتیم گوگل آن را اصلاح نمیکرد و ممکن بود حتی نتایج غلطی نیز به ما نشان دهد. اما با سرمایه گذاری گوگل بر روی جستجوی معنایی امروزه شاهد این هستیم که گوگل غلط املاییهای جستجوهای ما را اصلاح میکند و موارد صحیح را پیشنهاد میدهد. این نشان میدهد که گوگل یک پایگاه داده از اطلاعات و کلمات صحیح دارد و به محض آن که ما عبارتی را جستجو میکنیم کار تطابق آن آغاز میشود. اینها امکاناتی است که در چند سال اخیر گوگل توانسته است به آن دست پیدا کند.
2- کاهش رتبه مطالب دارای کیورد استافینگ
در گذشته بعضی از وب سایتها از تعداد زیادی کلمه کلیدی که مورد علاقه کاربران است پشت سر هم استفاده میکردند و در واقع یک محتوای بی معنا و بی کیفیت تولید میکردند. امروزه گوگل با استفاده از قابلیت معنایی به خوبی آنها را شناسایی میکند و سایت شان را در جستجوها به مخاطبان نشان نمیدهد. گوگل همچنین چگالی کلمات کلیدی و استفاده کلمات در کنار یکدیگر را در نظر میگیرند و این باعث سختی کار تولید کنندگان محتوا شده است. البته این سختی نتایج بسیار خوبی برای موتور جستجو، صاحب سایت و کاربر دارد.
3- پاسخ دقیق و بهینه برای جستجوی کاربران
گوگل با استفاده از جستجوی معنایی به درک خوبی از نیاز کاربر رسیده است. این موتور جستجو ممکن است در کشورهای مختلف با زبانهای مختلف استفاده شود، ممکن است اصطلاحی عامیانه در آن جستجو شود و یا ممکن است عبارتی جستجو شود که چند روزی است ترند شود، عبارتی که تا دیروز بی معنا بوده است. گوگل با تکنولوژی فوق العادهای که دارد همیشه موفق بوده است و امتحان خود را پس داده است.
جستجوی معنایی در وب سایتهای ایرانی
متأسفانه در ایران بر روی جستجوی معنایی به خوبی کار نشده است و هنوز جای کار زیاد است. با اینکه موتور جستجوی گوگل شرایط را فراهم کرده است و از زبان فارسی در جستجوهای خود پشتیبانی میکند، اما وب سایتهای فارسی جستجوی معنایی را جدی نمیگیرند و کاربرانی که به دنبال مطلب یا محتوای خاصی هستند بعضی اوقات از جستجو در موتورهای جستجو نتیجه خوبی نمیگیرند و این به خاطر ضعف در وب سایتهای ارائه شده است.
تعداد گرافهای دانش زبان فارسی اصلاً با زبان انگلیسی قابل مقایسه نیست. حتماً شما هم هنگام جستجوی نام بعضی از اشخاص مثل ورزشکاران و بازیگران به صورت فارسی نتیجهی مناسبی نگرفتهاید و یا حتی دیدهاید در ویکی پدیای فارسی برای آن محتوا یا گراف دانشی نیست. شما با جستجوی زبان انگلیسی یک نام نتیجه بسیار بهتری نسبت به جستجوی نام ایرانی میگیرید. شما در هنگام جستجوی انگلیسی متوجه میشوید که گوگل به شما کادر کوچکی از اطلاعات اولیه میدهد که در نمونه فارسی موجود نیست.
تولید محتوای مناسب برای جستجوی معنایی در ایران جدی گرفته نشده است، البته در این سالها تلاشهای بسیار زیادی در این زمینه شده است ولی تا حالت ایده آل که اکثر وب سایتهای ایرانی قوانین، الگوریتمهای گوگل و جستجوی معنایی را رعایت کنند خیلی فاصله داریم. بعضی اوقات تولید کنندگان محتوا در هنگام نوشتن فقط به خواستههای موتور جستجو توجه میکند و نیازهای کاربران را نادیده میگیرد و بالعکس.
فرآیند تولید محتوا در ایران باید به صورتی باشد که هم به نیازهای روز کاربر توجه شود و هم به جستجوی معنایی گوگل. صاحبان وب سایتهای ایرانی اغلب به محتوا به چشم یک محصول نهایی نگاه میکنند و نکات سئو را در آن رعایت نمیکنند. محتوای تولید شده آنها حقیقتاً نه به درد موتور جستجو میخورد و نه به درد کاربران آن.
تغییرات بزرگی در دنیا در مورد تولید محتوا و جستجوی معنایی در حال رقم خوردن است و کاربران و تولید کنندگان محتوای ایرانی باید خود را برای این تغییرات آماده کنند و روز به روز خود و وب سایتهای خود را بهینه کنند.
نحوه بهینه سازی سایت برای جستجوی معنایی
اگر به دنبال افزایش بازدید سایت خود هستید موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل میتواند کمک زیادی به Semantic Search سایت شما کنند. اگر شما وب سایت خود را بر اساس جستجوی معنایی بهینه کنید و نیازهای کاربران را در نظر بگیرید همیشه در صفحه اول گوگل خواهید ماند و وب سایت شما بازدید خوبی خواهد خورد. اما چگونه وب سایت خود را برای جستجوی معنایی گوگل آماده کنیم. در ادامه نکاتی را بیان میکنیم که با رعایت آنها وب سایت شما بهینه میشود.
1- تمرکز هدف بر موضوع محتوا به جای تمرکز بر کلمات کلیدی
در گذشته از یک موضوع محتواهای مختلف با کلمات کلیدی متفاوت تولید میشد و از گوگل رتبه بالایی دریافت میکرد. با این حال امروزه گوگل متوجه میشود که شما به یک مفهوم اشاره میکنید و محتواهای مشابه شما را نادیده میگیرد. برای رفع این مشکل بهتر است که شما هنگام تولید محتوا به صورت عمقی یک موضوع را شرح دهید و به دنبال تمرکز بر روی کلمات کلیدی نباشید.
برای گوگل اهمیت دارد که یک محتوا فقط در مورد یک کلمه کلیدی صحبت نکند و مطالبی که در مورد جزییات یک موضوع بحث میکند را بیشتر میپسندد. به عنوان مثال اگر شما در وب سایت خود قصد نوشتن یک محتوا در مورد خرید گلهای آپارتمانی را دارید به جای تمرکز بر خرید گل آپارتمانی و تکرار بیش از حد آن بهتر است که خرید گل آپارتمانی، انواع گلهای آپارتمانی، قیمت گلهای آپارتمانی و مراقبتهای مورد نیاز گلهای آپارتمانی در یک محتوا بررسی شود.
بنابراین از نظر جستجوی معنایی گوگل یک موضوع عمیق به جای یک موضوع سطحی که فقط قصد تکرار کلمات کلیدی را دارد مناسبتر است و در رتبههای بالاتری در صفحات گوگل جای میگیرد. توجه به این نکته میتواند کمک بسیار زیادی به افزایش بازدید وب سایت شما کند.
2- ارزیابی وب سایت رقبا
با نگاهی به وب سایتهای رتبههای برتر گوگل در زمینه محتوایی که قرار است برای سایت خود بنویسید متوجه خواهید شد که درباره چه موضوعی، با چه لحنی و با استفاده از چه کلمات کلیدی باید بنویسید. شما باید موضوعاتی بنویسید که تصور میکنید کاربر به دنبال آن میگردد و احتمال جستجوی آن از طرف کاربر بیشتر است. پس رقیبان به نوعی روی جستجوی معنایی یا Semantic Search اثر دارند.
شما با شناسایی نیاز مشتریان و کاربران تقریباً نیمی از مسیر را رفتهاید و حالا میتوانید یک محتوای جذاب کاربر پسند تولید کنید. محتواهایی که با طرح و برنامه قبلی تولید نشود و نیاز کاربران در آن جدی گرفته نشود نمیتواند توسط موتور جستجوی گوگل رتبه خوبی به دست آورد. این مطلب در وب سایتهای مختلف نیز مشخص است. شما همیشه میبینید که محتواهای سایتهای رتبه یک گوگل جامع، جذاب و مطابق با نیازهای کاربران میباشد.
3- استفاده کردن از HTML معنایی
به منظور پیشرفت در محتوای جستجو باید وب معنایی یا همان HTML معنایی را نیز مدنظر داشت. همان طور که میدانید صفحههای مختلف یک وب سایت از کدهای html تشکیل شده است که این کدها را برنامه نویس پیاده سازی کرده است و با ترکیب کدهای CSS چیزی که شما میبینید به وجود میآید.
اما شاید برای شما سؤال پیش آید که HTML معنایی و ارتباط آن با جستجوی معنایی چیست؟ HTML به کدهای موجود در صفحه معنی و مفهوم میدهد. این کدها اگر در جای صحیح قرار نگیرند و معنا و مفهوم آن به خوبی شناسایی نشود تقریباً بدون کاربرد خواهد بود و زحمات برنامه نویسی که کدها را ایجاد کرده است از بین میرود. ماشینهای جستجو در کدهای HTML جداول، تصاویر، فیلمها، پاورقیها و هدرها را تشخیص میدهند و این از قابلیتهای بسیار مهم آنها میباشد. HTML5 که جدیدترین نسخه آن است به خوبی بر روی HTML معنایی کار کرده است.
فردی که در حین برنامه نویسی یک صفحه وب همه محتواهای خود از جمله سر تیتر، پاورقی، بدنه، جداول و … را در تگ «div» قرار میدهد. این فرد در واقع ارتباط خود را با گوگل قطع کرده است. این فرد باید عناوین وب سایت را در تگ «Header»، پاورقیهای خود را در تگ «Footer» و بقیه موضوعات را نیز بسته به محتوا در تگهای مخصوص قرار دهد. بنابراین همانطور که میبینید گوگل حتی قطعه کدهای شما را برای یک نتیجه بهتر جستجوی کاربر بررسی میکند.
با HTML نسخه 5 از طریق کدها میتوان به موتورهای جستجو فهماند که مثلاً این جدولی است که 5 سطر و 5 ستون دارد و یا میتوان فهماند که مثلاً این پاورقی است. اما مفهوم واقعی را نمیتوان انتقال داد. این از محدودیتهای HTML است که از طریق نشانه گذاری محتوایی برطرف شده است.
4- استفاده از نشانه گذاری محتوایی
این نوع نشانه گذاری دادههای ساختار یافتهای هستند که برای نشانه گذاری صفحات توسط موتورهای جستجو استفاده میشود. این روش اشکالات HTML معنایی را ندارد و میتواند بسیار کارساز باشد. در واقع از نشانه گذاری محتوایی میتوان برای تصویر یک وب سایت استفاده نمود. اما سؤالی که ممکن است ذهن برنامه نویسان را درگیر کند این است که چگونه با استفاده از نشانه گذاری محتوایی وب سایت خود را بهینه کنیم؟
شما میتوانید با مراجعه به فرهنگ لغت Schema.org محتوای مورد نظر خود را نشانه گذاری کنید. با این کار دیگر از الگوریتمهای گوگل و سایر موتورهای جستجو نمره منفی نمیگیرید و برای الگوریتمهای آنها قابل درک خواهید شد. گوگل مفاهیم ساختار یافته با استفاده از نشانه گذاری محتوایی را به خوبی متوجه باشد و شما اگر از آن در وب سایت خود استفاده کنید یک قدم از رقیبان خود جلو خواهید بود.
5- برندسازی به منظور تبدیل به یک entity گراف دانش
در بین همه نکاتی که در مورد جستجوی معنایی به آن اشاره شد این مورد بسیار پیچیدهتر است و فقط افراد حرفهای میتوانند آن را انجام دهند. گوگل با الگوریتمی که دارد برند شدن کالا، خدمات و وب سایت شما را تشخیص میدهد و اطلاعات وب سایت شما را در گراف دانش قرار میدهد. بنابراین شما باید به برندسازی وب سایت خود بپردازید.
برندسازی ممکن است کمی زمان بر باشد ولی نتیجهای که میتوان از آن گرفت خارق العاده است. جستجوی بیشتر و بازدید کننده بیشتر که خود به خود برند شدن کمک میکند. یعنی در واقع شما در ابتدا مدتی برای برند سازی زمان میگذارید و بعد از آن که وب سایت شما برند شد خود به خود معروفتر میشود.
6- ارتباط از طریق لینک
لینکها یکی از قوی ترین روشهایی هستند که یک وب سایت اگر از آن در محتواهای خود استفاده کند به گوگل ارتباط بین کلمات محتوای خود را میفهماند. برای مثال اگر متن شماره 1 به متن شماره 2 وصل شده باشد، گوگل این طور استنباط میکند که این دو متن با هم ارتباط دارند و این در جستجوی محتوایی با ارزش خواهد بود.
لینک سازیهای داخلی و خارجی و انکرتکست ها روشهای بسیار خوبی است که هنوز هم میتوان با استفاده از آن سایت خود را بهینه کرد تا جستجوی معنایی نتایج بهتری روی سایت شما بدهد. اگر کلمات و عبارات یک محتوا به محتوای دیگری در سایت خود و یا به یک سایت دیگر لینک شود ارتباطات متون برای گوگل آشکار میشود و این همان چیزی است که گوگل به دنبال آن است. به عنوان مثال ما الان کلمه کلیدی “اسپم اسکور” را به یکی از مقاله های دیگر مجله کارخانه لینک دادیم و با این کار به گوگل نشان دادیم که یک مقاله با این عنوان در سایت داریم. بنابراین هم کمی از اعتبار این صفحه به صفحه مقاله اسپم اسکور منتقل می شود و هم مخاطب بر روی آن کلیک می کند.
موتورهای جستجو روز به روز قویتر و هوشمندتر میشوند و صاحبان وب سایت نیز باید در این راه خود را به موتورهای جستجو برسانند و همواره وب سایت خود را بهینه کنند.موتورهای جستجو به موضوع مرتبط بودن موضوع لینکها بیش از پیش اهمیت میدهد. موتورهای جستجو از دو طریق محتواهای موجود در صفحه و انکرتکست ها موضوع وب سایت شما را تشخیص میدهند و وب سایت شما را در رتبه بهتری قرار میدهند.
شما به عنوان نویسنده محتوا باید دقت داشته باشید که محتوای شما با متن انکرتکست ها همخوانی داشته باشد. وقتی کاربری موتور جستجو را باز میکند و متن 10 روش برای حفظ شادابی پوست صورت را جستجو کند انتظار دارد که دقیقاً همان مطلب را بیابید. شما با لینک سازیهای صحیح میتوانید به کاربر در این زمینه کمک کنید. اگر لینک سازی صحیحی انجام نداده باشید کاربر در کمتر از چند ثانیه وب سایت شما را ترک میکند و این خوشایند نیست.
ترفندهای سئو برای جستجوی معنایی
هدف اصلی صاحبان وب سایت تولید محتوایی است که رتبه خوبی از گوگل بگیرد. گرفتن رتبه خوب مترادف رضایت کاربر است و این کار با تولید محتوای منحصر به فرد و جذاب امکان پذیر است. این مهم با استفاده از جستجوی معنایی به دست میآید. نکات ریزی وجود دارد که اگر تولید کننده محتوا آنها را در نظر بگیرد در این راه کاملاً موفق خواهد بود. این ترفندها عبارت است از:
1- استفاده صحیح از کلید واژه کانونی
برای دستیابی به جستجوی معنایی مطلوب باید سعی کنید از کلیدواژه کانونی به صورت مناسب استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این کلمه، کیفیت محتوای شما را پایین میآورد. از طرفی چگالی آن نیز در متن باید رعایت شود و همه کلمهها در یک پاراگراف گنجانده نشود.
2- کلمات کلیدی طولانی به جای تک کلمهها
تجربه در جستجوی معنایی نشان داده است که کلمههای کلیدی چند سیلابی مثل « بهترین کلینیک کاشت مو» به جای «کاشت مو» میتواند مؤثرتر و کارآمدتر باشد.
3- استفاده از کلمات مترادف در طول محتوا
متنی که در مورد تلفن همراه تولید میشود و در کل متن فقط از کلمه تلفن همراه استفاده شود به مراتب ضعیفتر از متنی است که در بعضی از جاهای محتوا به جای تلفن همراه از گوشی موبایل استفاده کند. استفاده از مترادفها باعث میشود تا هم شما به تکرار نیفتید و هم اگر کاربر منظور خود را با کلمات مختلف بیان کرد نتیجه مورد نظر را بگیرد.
4- استفاده از برگههای مهم در صفحه اصلی
برگهها یا مطالب مهم خود که تصور میکنید کاربر به دنبال آن است را در صفحه اصلی سایت خود و در قسمت هدر، فوتر یا منو قرار دهید. صفحه اصلی سایت شما چیزی است که بیشتر از سایر صفحات توسط گوگل بررسی میشود و شانس بیشتری برای دیده شدن دارد. حال تصور کنید که شما در صفحه اول سایت خود مطالب غیر مفیدی ارائه کردهاید. بنابراین شما اصول جستجوی معنایی و سئو را رعایت نکردهاید و شانس دیده شدن نیز ندارید.
5- ایجاد ساختار برای متن
محتوای شما باید دارای مقدمه، بدنه اصلی و متن پایانی باشد. چیدن متون پشت سر هم اصلاً کار درستی نیست. حتی اگر جدیدترین و با کیفیت ترین مطالب نیز ارائه شود ولی ساختار و قالب صحیحی نداشته باشد نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت.
6- سادگی و ارتباط پاراگرافها
متون تولید شده باید ساده باشد به صورتی که خواننده دقیقاً با خواندن آن متوجه منظور نویسنده شود و به اصطلاح گیج نشود. مطالب باید در عین سادگی، جامعیت بالایی داشته باشد و همه متون مرتبط را پوشش دهد. همچنین نویسنده برای دستیابی به جستجوی معنایی موتور جستجو باید پاراگرافهای خود را به صورتی بنویسد که به هم ارتباط داشته باشد. برای این کار نویسنده میتواند در خط آخر پاراگراف به مساله ای اشاره کند و در پاراگراف بعدی جزییات آن را شرح دهد.
7- محتوای هدفمند و پاسخگوی پرسش کاربر
متن باید به صورتی نوشته شود که پاسخ سؤالات کاربران در آن باشد. در واقع نویسنده هنگام نوشتن مطالب باید خود را به جای کاربر بگذارد و ببیند چه سؤالاتی برای او پیش خواهد آمد. نویسنده باید ببیند چه سؤالاتی در وب سایتهای رقیب بی پاسخ مانده است و سعی کند محتوایی تولید کند که جواب آن سؤالات در آن باشد.
8- کمک به رباتهای موتور جستجو
این ویژگی را بسیاری از کسب و کارها هنگام استفاده از جستجوی معنایی نادیده میگیرند. هر موتور جستجویی تعدادی ربات دارد که وظیفه شان وب گردی است. در واقع این رباتها در سایتهای مختلف میچرخند و یک سری اطلاعات به دست میآورند. اطلاعاتی که در هنگام جستجو میتواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین اگر شما یک داده ساختار یافته در اختیار رباتها قرار بدهید کار آنها را راحت کردهاید.
نتیجه گیری
جستجوی معنایی نیز مانند امکانات و ویژگی های دیگر موتورهای جستجو برای درک بهتر خواسته کاربران و نمایش بهترین نتیجه به آنها طراحی شده است. تولید محتوا با توجه به این الگوریتم ها و تغییرات گوگل بسیار حائز اهمیت می باشد که می توانید با گذراندن یک پکیج آموزش سئو به طور کامل آن را بیاموزید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.