سئو تکنیکال چیست و چطور باید آن را انجام داد؟
سئو تکنیکال بخش مهمی از فرآیند سئو و قسمتی حیاتی از مجموعه اقداماتی است که در مسیر توسعه سئو SEO برای یک وبسایت صورت می گیرد. اگر در زمینه سئو تکنیکال سایت شما مشکلاتی وجود داشته باشد، در واقع هر تلاشی که در مسیر بهبود سئوی سایت خود انجام می دهید یا بی نتیجه واقع می شود یا حداکثر نتیجه مطلوب برای شما حاصل نمی شود.
بنابراین بسیار مهم است که به عنوان شخصی که مسئولیت سئوی یک وبسایت را بر عهده دارد، به خوبی معنا و مفهوم سئو تکنیکال را درک کرده باشید و دقیق بدانید که ماهیت آن چیست و برای تحققش چه باید کرد.
اما نگران نباشید، یکبار که تمام پایه گذاری های سئو تکنیکال را به درستی انجام دهید، دیگر نیازی به بازگشت و انجام اقداماتی در این زمینه نیست. این اقدامات یکبار برای همیشه انجام می شوند و باقی فرآیند سئو بر اساس پایه گذاری های اصولی انجام شده در سئو تکنیکال پیش می روند.
آشنایی با مفهوم سئو تکنیکال
سئو تکنیکال به فرآیندی اشاره دارد که طی آن، یک وبسایت برای Crawl و Index شدن توسط موتورهای جستجو، بهینه سازی می شود. به واسطه سئو تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک می کنید تا بتوانند سایت شما را پیدا کنند، آن را تفسیر نمایند و بدون هیچ مشکلی Crawl و ایندکس index کنند.
دلیل استفاده از کلمه «تکنیکال» در این نوع سئو، عدم ارتباط مستقیم آن با موارد و اقدامات دیگری مثل تولید محتوا، لینک سازی ها و برقراری ارتباط وبسایت با سایر وبسایت هاست.
هدف اصلی سئو تکنیکال، آماده سازی و بهینه سازی زیرساخت های وبسایت به نحوی است که از نظر فنی آماده پذیرش اقدامات دیگر سئو باشد. درواقع سئو تکنیکال مانند یک پی ریزی یا زیرسازی مهندسی شده در ساختمان سازی عمل می کند. همانطور که یک ساختمان برای مستحکم بودن و مقاوم بودن در برابر آسیب های احتمالی، نیاز به زیرساخت قوی، گودبرداری، پی ریزی، ستون سازی و مواردی از این دست دارد، یک وبسایت نیز جهت انجام کلیه اقدامات سئو، نیاز به سئو تکنیکال به عنوان پایه و اساس محکم و مقاوم دارد.
برای آنکه اندکی بهتر و شفاف تر با مفهوم اصلی کلمه سئو تکنیکال آشنا شویم، بهتر است آن را از منظر واژه شناسی نیز مورد بررسی قرار دهیم. لذا برای ادامه این مبحث نیاز است که اندکی درباره ماهیت سئو به صورت خلاصه صحبت کنیم، تا مفهوم اصلی آن را برای خود یادآور شویم و به واسطه این یادآوری بتوانیم به ادامه صحبت درباره سئو تکنیکال بپردازیم.
سئو چیست؟
به طور خلاصه، سئو، درواقع مجموعه اقداماتی است که برای بهینه سازی سایت در نگاه موتورهای جستجو صورت می گیرد. اما «بهینه سازی» واژه ای گنگ در این ادبیات است. چرا که برای بسیاری از وبمستران این سوال پیش می آید که واقعا منظور از بهینه سازی چیست؟
به طور کلی برای تفسیر معنا و مفهومی که در واژه «بهینه سازی» نهفته است باید به موارد زیر اشاره کرد:
- بهنیه سازی در ادبیات سئو، به معنای آن است که مطمئن شویم موتور جستجو قادر به رصد کردن، شناسایی و ایندکس کردن سایت ما بدون هیچ مشکل و ایرادی است.
- بهینه سازی در این زمینه، یعنی برخورداری از محتوای باکیفیت برای رساندن مخاطبینِ موتورهای جستجو به مقاصدشان.
- بهینه سازی در سئو یعنی اقداماتی در جهت ارسال سیگنال های درست به خزنده های موتور جستجو برای آنکه بتوانند ساختار وبسایت ما را به درستی متوجه شده و شناسایی نمایند.
- منظور از بهینه سازی این است که به عنکبوت های موتور جستجو کمک کنیم معنای حقیقی محتوای ما را متوجه شوند.
- در بهینه سازی، به الگوریتم های موتور جستجو این امکان را ارائه می دهیم که به سایت ما اعتماد کنند و برای نمایش آن به مخاطبین خود، سایت ما را به سایت های رقیب یا دیگر سایت هایی که در زمینه کاری مشابه ما فعالیت می کنند، ترجیح دهد.
زمانی که تمام این اقدامات مذکور را به درستی انجام دهید، در واقع شما صاحب یک وبسایت به اصطلاح سئو دوست یا همان SEO Friendly خواهید بود. پس سایت شما برای نمایش به مخاطبینِ موتور جستجو، به یک کاندید قوی تبدیل می شود.
ادامه صحبت درباره سئو و ارائه توضیحات پیرامون این مبحث، نیاز به زمان قابل توجهی جهت آموزش و مطالعه دارد. اما به طور کلی برای آن که بتوانیم به ادامه مبحث اصلی مورد بحث یعنی «سئو تکنیکال» بپردازیم، بهتر است بدانیم که سئو بر سه پایه اصلی طرح ریزی شده است:
- Technical SEO
- OFF-Page SEO
- ON-Page SEO
اکنون که به خوبی متوجه شدیم سئو چیست و سئو تکنیکال به کدام بخش از سه بخش کلی سئو گفته می شود، فرصت مناسبی است که ببینیم چطور می توان سئو تکنیکال را به انجام رساند. (همچنین می توانید بهترین دوره های آموزش سئو را از طریق داناپ مشاهده نمایید.)
نحوه انجام سئو تکنیکال
در این بخش، فهرستی از مهمترین گام ها و اقداماتی که باید در زمینه انجام یک سئو تکنیکال اصولی و قدرتمند به وقوع بپیوندد را ارائه می کنیم.
1- از SSL استفاده کنید.
لایه اتصال امن یا Secure Sockets Layer (SSL)، یک تکنولوژی ایمن جهت رمزگذاری اطلاعات میان یک وب سرور و یک مرورگر است. در این تکنولوژی، URL وبسایت شما به جای آنکه با http:// شروع شود، با https:// شروع می شود.
در سال 2014، گوگل رسما اعلام کرد که قصد دارد https:// را در تمام سایت های موجود مشاهده نماید. به این ترتیب رسما نظر خود را بر ایمن بودن سایت هایی که از https:// برخوردار هستند اعلام کرد. برای این کار، لازم است که مجوز و تاییدیه SSL را بر روی وبسایت خود نصب نمایید.
2- اطمینان حاصل کنید که سایت شما برای نمایش در صفحه موبایل نیز مناسب باشد.
وبسایت های ریسپانسیو (Responsive) از آن جهت که در هر دستگاه و صفحه نمایشی به خوبی قابل نمایش و استفاده آسان برای کاربر هستند، از ارزش بالایی برای موتور جستجو برخوردارند. در واقع این وبسایت ها در صفحات کوچک موبایل و تبلت ها دچار بهم ریختگی نمی شوند و کار کردن با آن ها برای کاربران چالش و دغدغه ای ایجاد نمی کند.
امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در تمام ابعاد و توسعه الگوریتم های گوگل، این کمپانی نسبت به داشتن یک وبسایت ریسپانسیو بسیار حساس است و آن را یک امتیاز بزرگ و یک دارایی واجب برای وبسایت ها می داند.
3- سرعت سایت خود را بالا ببرید.
موتورهای جستجو، برای نمایش نتایج مرتبط با آنچه کاربران جستجو کرده اند، سایت هایی که سرعت لود شدن بیشتری دارند را به سایت های دیگر ترجیح می دهند. راه های زیادی برای افزایش سرعت سایت شما وجود دارد:
- از هاست و سرور قوی و سریع استفاده کنید.
- از یک DNS قوی و سریع استفاده کنید.
- درخواست های HTTP را به حداقل برسانید، در کمترین حد ممکن از پلاگین ها و اسکریپت ها استفاده نمایید.
- از یک استایل ثابت برای CSS خود استفاده نمایید. (CSS StyleSheet، درواقع به مرورگرها می گوید که وبسایت شما را چگونه برای کاربران نمایش دهند) این کار را جایگزین استفاده از CSS های چندمنظوره یا multiple CSS Stylesheet نمایید.
- مطمئن شوید که فایل های تصویری استفاده شده در وبسایت شما از کمترین حجم ممکن برخوردار باشند.
- صفحات وبسایت خود را با استفاده از ابزار GZIP فشرده سازی کنید.
- کدنویسی سایت خود را بهینه سازی کرده و آن را به یک خروجی تمیز تبدیل نمایید. از خطوط اضافی، کدهای بلااستفاده، تغییرات جایگزین شده و سیستم کدنویسی به اصطلاح چرک نویسی خودداری کنید.
4- مشکل کپی شدن و Duplicate شدن محتواها را برطرف سازید.
کپی شدن یا مشکل Duplicate شدن محتواهای سایت یکی دیگر از کارهایی است که برای سئو تکنیکال باید انجام داد. مشکل کپی شدن علاوه بر آنکه برای الگوریتم های موتور جستجو دردسرساز است، کاربران را نیز دچار سردرگمی می کند.
گوگل یا موتور جستجوهای دیگری مانند بینگ، به دارندگان سایت ها تمامی محتواهای کپی شده ای را که پیدا کرده اند، نمایش می دهند و از آن ها می خواهند که در جهت رفع مشکلات مربوط به این محتواها اقدامات لازم را انجام دهند.
شما می توانید این مشکل را با استفاده از راهکارهای زیر برطرف نمایید:
- از اینکه CMS شما بخواهد از هر محتوایی که در آن بارگذاری می کند نسخه های مختلفی را منتشر نماید، جلوگیری کنید. برای مثال اجازه ندهید یک فرمت از محتوای بارگذاری شده را مناسب پرینت گرفتن منتشر کرده و یک فرمت دیگر را مناسب نمایش به کاربر ارائه دهد.
- از تگ کنونیکال استفاده کنید تا به این ترتیب به موتور جستجو اعلام کنید که قصد دارید کدام یک از محتواها را به عنوان محتوای اصلی درباره موضوعی خاض شناسایی کرده و به مخاطبین نمایش دهد.
5- یک سایت مپ XML بسازید.
توسط XML Site Maps به موتور جستجو امکان ردیابی و شناسایی سایت خود را ارائه می دهید. درواقع شبیه به یک جاده کشی یا مسیریابی جهت آنکه موتورجستجو بداند از کدام مسیر باید سایت شما را بیابد، عمل می کنید.
در این گام، شما کارهایی مانند اقدامات زیر را انجام می دهید:
- آخرین باری که یک پیج یا صفحه از سایت شما دچار تغییر یا بروزرسانی شد، چه تاریخی بود؟
- اولویت بندی های سایت شما به چه صورت است؟
- بروزرسانی ها معمولا هر چند وقت یکبار انجام می شوند؟
6- فراهم سازی AMP را جدی بگیرید.
AMP یک پروژه پشتیبان گوگل است که هدف آن افزایش سرعت انتشار و نمایش محتواهای یک سایت در موبایل و تلفن های همراه می باشد. برای این کار از یک کد مخصوص تحت عنوان AMP HTML استفاده می شود.
این تکنولوژی از طریق تجزیه محتواهای شما به تصاویر، متن ها، ویدیوها و اجزای سازنده آن، سرعت نمایش آن ها در دیوایس های موبایلی را افزایش می دهد. این اقدام در حالی است که به اسکریپت های سازنده محتواهای شما دست نزده و تغییری در آن ها ایجاد نمی کند.
اما دلیل این کار چه بوده است؟ زمانی که محتواهای سایت شما با سرعت و کیفیت عالی لود شده و به نمایش در بیایند، کاربران برای به اشتراک گذاری آن ها ترغیب شده و تمایل بیشتری نشان می دهند.
به علاوه آنکه موتور جستجوی گوگل معمولا بعضی از محتواهای AMP را در بخش هایلایت های خود به مخاطبینش نمایش می دهد که این یک امتیاز بسیار ارزشمند برای کسب و کارها محسوب می شود.
7- داده های نشانه گذاری شده و ساختار یافته ای را به وبسایت خود اضافه نمایید.
این کد، قابل افزودن به کد و ساختار اصلی سایت شماست. به این ترتیب موتور جستجو قادر است به واسطه این کد، محتوای سایت شما را بسیار بهتر و سریعتر مطالعه و ارزیابی نماید.
در نتیجه بهتر از پیش می تواند سایت شما در معرض دید مخاطبینی که واقعا در جستجوی آن هستند قرار دهد. از آنجایی که به واسطه این کار مخاطبین واقعی و هدفمندتری وارد سایت شما می شوند، میزان CTR سایت شما یا همان نرخ کلیک های سایت شما نیز افزایش پیدا می کند.
8- سایت خود را در کنسول گوگل و وبمستر بینگ ثبت نمایید.
کنسول جستجوی گوگل و ابزارهای وبمستر بینگ، از ابزارها و امکانات رایگان گوگل و مایکروسافت هستند که به شما امکان ارائه وبسایتتان جهت ایندکس شدن در آن ها را ارائه می دهند و ثبت سایت در این سرویس ها در پیاده سازی صحیح سئو تکنیکال بسیار مهم است.
زمانی که شما آماده لانچ یا راه اندازی وبسایت خود هستید، لازم است که از سایت مپ XML برای شناساندن سایتتان به موتورجستجو ها استفاده نمایید. اما برای رصد کردن دائمی سایتتان و بررسی مشکلات احتمالی به وجود آمده برای آن یا تغییراتی که هر لحظه در آن حاصل می شود، به ابزارهایی نیاز دارید.
این ابزارها مواردی مانند آنچه در فهرست زیر مشاهده می کنید را برای شما امکان پذیر می سازند:
- استفاده کاربران از سایت خود را از طریق موبایل مورد آزمایش قرار می دهید.
- به تحلیلگرهای جستجوی سایت خود دسترسی خواهید داشت.
- بک لینک های مرتبط با سایت خود را مشاهده می کنید.
- از لینک های اسپم گونه جلوگیری می کنید.
- و بسیاری از اقدامات حیاتی دیگر در این زمینه
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.