الگوریتم rankbrain گوگل چیست؟ + تاثیر آن روی سئو
رنک برین (rankbrain) و سیگنال های تجربه کاربری (UX) :
سیگنال و تاثیر تجربه کاربری (UX) بر روی سئو در سالی که گذشت نشان دهنده آن است که تجربه کاربری در سال 2019 یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل خواهد بود.
گوگل قبلا اعلام کرده بود که Rankbrain سومین عامل رتبه بندی وبسایت هاست. حال سوال این است که Rankbrain دقیقا چیست و شما چطور می توانید وبسایت خود را برای آن بهینه سازی کنید؟
گوگل رنک برین (Google rankbrain) – ساده ترین تعریف ممکن در مقالات :
رنک برین (Rankbrain) یک سیستم یادگیری ماشین است که به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجوی خود را مرتب کند. این سیستم به نظر خیلی پیچیده است در صورتی که اینگونه نیست !
در اصل رنک برین اندازه گیری می کند که چگونه کاربران با نتایج جستجو تعامل دارند و بر اساس این تعاملات نتایج را رتبه بندی می کند.
برای مثال فرض کنید شما در گوگل عبارت “سئو در سال 2019” را جستجو می کنید و عنوان لینک چهارم در نتایج دقیقا برابر با عبارتی است که شما جستجو کرده اید. بنابراین شما بدون درنگ روی آن کلیک می کنید و وارد وبسایت می شوید و وقتی با مقاله داخل وبسایت مواجه می شوید به خودتان می گویید اوه ! این بهترین مقاله درباره این موضوعه ! و در نهایت تصمیم می گیرید مقاله را خط به خط، لغت به لغت مطالعه کنید.
این علاقه شما به مقاله و دنبال کردن تمام مقاله، توجه رنک برین را بر می انگیزد. پس Rankbrain تصمیم می گیرد رتبه این وبسایت را از جایگاه چهارم به رتبه های بالاتری منتقل کند.
حال بیایید مثالی برعکس مثال بالا بزنیم. فرض کنید شما عبارت “سئو در سال 2019” را جستجو می کنید و بدون توجه به نتایج دیگر و بر حسب عادت، بر روی اولین نتیجه کلیک می کنید و چیزی که با آن مواجه می شوید، مقاله ای ضعیف و به درد نخور است ! پس قطعا شما در عرض چند ثانیه از وبسایت خارج می شوید (Bounce).
پس از این که شما از وبسایت قبل بیرون آمدید این بار با دقتی بیشتر بر روی لینک چهارم کلیک می کنید و رنک برین از این موضوع مطلع می شود. حال اگر تعدادی کافی از کاربران (در نظر رنک برین) این عمل را انجام دهند و به سرعت از لینک اول خارج شوند، این لینک جایگاه اول را از دست خواهد داد به رتبه های پایین تر منتقل خواهد شد.
همانطور که دیدید، رنک برین بر روی دو موضوع تمرکز می کند:
- کاربران چه مدت زمانی بر روی صفحه شما می مانند (Dwell time).
- چند درصد از کاربران بر روی لینک شما کلیک می کنند (CTR).
حال می خواهیم هر یک از این دو مورد را باز کنیم و بیشتر درباره آنها صحبت کنیم :
زمان سکون Dwell time :
زمان سکون Dwell time = یک جستجوگر گوگل چه مدت زمانی را در صفحه شما سپری می کند.
همانطور که مشخص می باشد، گوگل توجه و نگاهی ویژه به زمان سکون بر روی صفحات یک وبسایت دارد. حتی رئیس بخش Brain گوگل در کانادا اخیرا تایید کرده است که از زمان سپری شده به عنوان یکی از سیگنال های قوی برای رتبه بندی نتایج استفاده می شود.
همچنین تحقیقات اخیر SearchMetrics نیز از این ادعا پشتیبانی می کند. آنها دریافتند که میانگین زمان سکون (Dwell time) برای 10 نتیجه اول گوگل، 3 دقیقه و 10 ثانیه است.
اگر مرتبا نتایج گوگل آنالیتیکس را برای وبسایت خود چک کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که رسیدن به چنین میانگین زمان سکونی بسیار کار دشواری است.
بنابراین این اتفاقی نیست که rankbrain وبسایت هایی با زمان سکون بالا را در نتایج بالاتر نشان می دهد. در واقع رنک برین رتبه چنین صفحاتی را تنها به یک دلیل ساده ارتقا می دهد :
اگر کاربر زمان طولانی در حال مطالعه یک صفحه باشد، پس یعنی این صفحه توانسته برای او مفید واقع شود. حال اگر تعدادی کافی از کاربران این رفتار را از خود نسبت به این صفحه نشان دهند، گوگل رتبه این صفحه را ارتقا می دهد.
رنک برین (Rankbrain) و نرخ کلیک طبیعی (CTR) :
اگر از افرادی باشید که اخبار روز سئو را دنبال می کنند، این اسلاید از مهندس گوگل Paul Haahr را که سر و صدای زیادی در دنیای سئو ایجاد کرد را به یاد دارید :
توضیح این اسلاید :
هر دو صفحه P1 و P2 حاوی جوابی مناسب برای کاربر هستند.
در صفحه P1 جواب داخل صفحه است.
و در صفحه P2 جواب هم داخل صفحه و هم در کد اسنیپت صفحه است.
الگوریتم A صفحه P1 را قبل از P2 قرار می دهد => کاربر روی P1 کلیک می کند => همه چیز خوب
الگوریتم B صفحه P2 را قبل از P1 قرار می دهد => کاربر کلید نمی کند => بد می شود
آیا ما واقعا فکر می کنیم الگوریتم A بهتر از الگوریتم B است؟
در واقع این اسلاید به ما می گوید :
” RankBrain بعضی اوقات صفحات را بالاتر از چیزی که باید باشند قرار می دهد.”
به طور کلی اگر صفحه ای نرخ کلیکی بالاتر از حد متوسط را کسب کند، گوگل از آن به عنوان نشانه ای برای افزایش دائمی رتبه آن صفحه استفاده می کند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که گوگل صفحه ای با نرخ کلیک پایین را در رتبه های بالا و صفحه هایی با نرخ کلیک بالا را در رتبه های پایین قرار دهد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.