۶۰ نکته طلایی هک رشد مخصوص استارتاپ ها (بخش چهارم)
تا بخش قبل 45 مورد از نکات طلایی هک رشد را برای شما مطرح کردیم و در این پست که آخرین بخش نیز می باشد 15 مورد نهایی را برای شما توضیح خواهیم داد:
46. از قدرت رسانه های آفلاین غافل نشوید.
در عصر ارتباطات مهمترین اصلی که به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند تمرکز شما بر ارتباط سالم، پاسخگو و مستمر با مخاطبانتان است . مطبوعات به عنوان رسانه های مکتوب، همیشه برای تبلیغات مورد توجه کسب و کارها بوده اند. از روزنامه های سراسری که در تمام کشور توزیع می شوند تا روزنامه های محلی که در یک شهر یا استان خاص توزیع می شوند.
از مجله ها و کتابجه های تبلیغاتی که به صورت منظم در مناطق مختلف شهری به صورت مستقل توزیع می شوند تا ویژه نامه های ضمیمه روزنامه ها تا هفته نامه ها و ماه نامه های تخصصی . برای استفاده بهینه از هر رسانه، باید مزیتهای آن را در مقایسه با رسانه های دیگر بشناسیم.
تنها در این صورت میتوانیم حداکثر خروجی را با حداقل هزینه ممکن ایجاد نماییم .چه بخواهیم و چه نخواهیم رسانه های مکتوب به دلیل پوشش گسترده و اعتماد عمومی به آنها یکی از بهترین روش های موجود برای ارتباط با مشتریان هدف است. البته باید هوشمندانه عمل کنید و رسانه مناسب را انتخاب نمایید و در ادامه با طراحی حرفه ای امکان یکپارچگی رسانه های آفلاین و آنلاین را فراهم کنید.
47. به مشتریان خود جوایز نقدی بدهید.
تعداد زیادی از برنامه های ترفیعی مختلف توسط کسب و کار ها ایجاد شده اند که در نهایت مشتری می تواند با اقدامات مختلف خود مانند خرید ،معرفی کسب و کار، مشارکت در بهبود کسب و کار و غیره امتیازاتی کسب کند .اما اگر این امتیازات نقد نشوند عملا برای مشتری جذاب نیستند و نمی توانند به توسعه دهان به دهان آن کمک کنند.
یکی از موثرترین روش ها برای اینکه بتوانید مشتریان را به این مشارکت ها ترغیب کنید این است که امتیازات مشتری را تبدیل به پول نقد کنید .با برنامه ریزی دقیق بودجه تبلیغاتی و توزیعی تان میتوانید بخشی از این مبالغ را در برنامه های ترفیعی به جریان بیندازید . مطمئن باشید از تبلیغات معمول اثر بخش تر و سریعتر عمل خواهد کرد.
48. دستیابی به موفقیت ها را جشن بگیرید!
در هر مرحله از مسیر رسیدن به موفقیت، که به پیروزی میرسید، باید شادی کنید، جشن بگیرید و از موفقیتتان لذت ببرید و از این موفقیت استفاده کنید. ممکن است فقط یک گام به سوی هدف نهاییتان برداشته باشید، اما در هر حال، یک گام دیگر به سوی هدف نهاییتان پیش رفته اید . برخی فکر می کنند تنها زمانی باید جشن بگیرند که به هدف بزرگ دست یافته باشند.
این افراد نمی دانند که جشن گرفتن قدم های کوچکی که در راستای رسیدن به هدف بزرگ بر میدارند باعث انگیزه دهی بیشتر به آنها می شود. با جشن گرفتن، در تمام مسیر انرژی لازم برای ادامهی مسیر را خواهید داشت و پیشرفتتان برای خودتان و مشتریانتان محسوس خواهد شد .مشتریان شما با دیدن موفقیت های شما از شما قهرمانی خواهند ساخت که در ادامه مسیر بخشی از هویت برند شما خواهد شد و این می تواند به توسعه سریعتر کسب و کارتان و افزایش دوام و ماندگاریتان در بازار کمک کند .
49. مناسب ترین کانال های تبلیغاتی را برای استارتاپ خود بیابید.
هیچ کس نمیتواند موفقیت یک تبلیغ را ضمانت کند. تنها راه مطمئن شدن، تست کردن آن است! ولی تعدادی از عناصر هستند که با بکار بردن آنها میتوان شانس موفقیت یک تبلیغ را افزایش داد .یکی از این عناصر شبکه تبلیغاتی مناسب است .چیزی که می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند.
اینکه این شبکه تبلیغاتی آیا در بین مشتریان اصلی شما و یا ذینفعان شما تا چه اندازه نفوذ و گستردگی دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین اینکه چه محتوایی و با چه سطحی از اطمینان در این شبکه ها منتشر میشود هم می تواند بر روی اثرگذاری تبلیغ شما موثر باشد.
قبل از شروع اینکار شاخص های تبلیغات موثر را برای کسب و کارتان شناسایی کنید و شبکه های تبلیغاتی مختلف را از نظر دارا بودن آن شاخص ها با یکدیگر مقایسه کنید.
50. مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید.
شاید بدترین چیز در شکل گیری یک کسب و کار و ادامه مسیرش این باشد که مخاطب به درستی شناخته نشود و برنامه هایی متناسب با او و نیازهایش تدوین نگردد. یکی از بخش هایی که باید در مسیر کسب و کار طراحی شود USP یا پیشنهاد ویژه فروش است . اما باید این پیشنهاد فقط برای مشتری اصلی شما طراحی شود. در صورتی که به این موضوع دقت نکنید عملا بخش عمده ای از بودجه خود را هدر داده اید.
51. محصول خود را از طریق رسانه هایی که مشتریان شما آنها را قبول دارند معرفی کنید.
یکی از بهترین راه های معرفی محصول و خدمات این است که دیگران آن را برای ما معرفی کنند البته بدون اینکه بابت این کار به آنها پولی بدهیم چون در این صورت در حقیقت اتفاق ویزه ای نیفتاده است .باید کاری کنیم که رسانه ها در مورد ما حرف بزنند مخصوصا رسانه هایی که مخاطب ما آنها را به عنوان یک مرجع مورد اطمینان قبول دارند. اگر در فضای فناوری کار می کنید رسانه های پر مخاطب و مطمئن و حرفه ای حوزه فناوری می توانند انتخاب خوبی باشند به شرطی که مخاطب ما هم در میان مخاطبان آن رسانه باشند. کاری کنید رسانه ها در مورد شما حرف بزنند.
52. یک پست حماسی در مورد استارتاپ خود بنویسید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
قهرمان مشتری شدن کار آسانی نیست .باید داستانی وجود داشته باشد که شما در آن نقش کسی را داشته باشید که به کمک مشتری می آیید و او را از مشکلات موجود رهایی می بخشید ،دردهای او را تسکین می دهید و در نهایت منافعی را برای او به ارمغان می آورید. اگر داستان پرداز خوبی نیستید بهتر است برای این امر با یک متخصص ادبیات و تولید محتوا مشورت کنید و از خدمات آنها بهره ببرید تا پست های تاثیر گذاری را بتوانید ایجاد کنید. در مرحله بعد با استفاده از شبکه اجتماعی مناسب داستانتان را به گوش مخاطبتان برسانید.
53. لوگو خود را در معرض دید قرار دهید.
از قدیم گفته اند از دل برود هر آنکه از دیده برفت. برای اینکه کسب و کار و نام و نشانتان در ذهن ها بماند ،باید بتوانید در محیط اطراف مخاطبتان حضور بصری داشته باشید. باید مدام در چشم باشید و این به شما کمک میکند تا ماندگار شوید. مرور راهبرد کسب و کارهای فناورانه ای مانند اپراتورهای تلفن همراه نشان می دهد که به دلیل تازگی محصولات و خدمات، این گروه ها از این روش برای ماندگاری در ذهن مخاطب بهره برده اند. شما هم از بزرگان یاد بگیرید.
54. از وضعیت فروش محصول خود همیشه مطلع باشید تا زمان ارائه ورژن جدید را متوجه شوید.
چرخه عمر یک محصول از دوره های مختلف اوج و فرود تشکیل شده است و باید به این نکته دقت کنید که چه زمانی باید ورژن تازه ای از محصول را به مشتریان و بازار ارائه کنید. یکی از نشانه های نیاز به ورژن تازه محصول را میتوانید در آمار و نمودار های فروش محصول دنبال کنید. با افت و خیز های فروش میتوان فهمید که چه زمانی بهترین وقت برای ارائه محصول تازه است.
55. صبور باشید.
اغلب کسانی که در فضای استارتاپی در حال فعالیت هستند انتظار دارند خیلی سریع به موفقیت برسند. اما واقعیت با انتظارات ما فرق دارد. یک کسب و کار استارتاپی حداقل 3 سال طول می کشد تا بتواند به یک جریان نقدی قابل قبول دست یابد و از طرف دیگر بهترین بهره برداری از یک استارتاپ فناورانه معمولا بین سال های 8 تا 13 رشد آن به دست می آید . پس صبور باشید.
56. رقبای خود را زیر نظر داشته باشید.
مدل های جذاب استارتاپی هرچه قدر هم که تازه و جدید باشند به سرعت کپی می شوند و رقبای تازه نمایان می شوند. باید اولا سعی کنید همواره انحصار فناورانه داشته باشید و در مرحله بعد به صورت مداوم رقبایتان را پایش کنید و زیر نظر داشته باشید تا بدانید آنها در چه وضعیت و مرحله ای هستند و هر وقت لازم شد از آنها با ارائه محصول و خدمتی تازه فاصله بگیرید.
57. به جای جذب مشتری جدید مشتریان فعلی را نگه دارید.
ساختن یک کاخ سخت است اما نگهداری و مراقبت از آن بسیار سخت تر . به دست آوردن مشتری تازه 6 تا 11 برابر نگه داشتن مشتری فعلی هزینه بر می دارد. پس دقت کنید که در زمان های مناسب بخشی از هزینه های ترفیعی خودت را به مشعوف سازی مشتریان فعلی اختصاص دهید. مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می دهد که ۱ درصد تلاش بیشتر برای حفط مشتریان فعلی می تواند به افزایش 90 تا 100 درصدی سود منجر شود. کوتاه مدت فکر نکنید و به دوره ارتباط و حیات مشتریان کسب و کارتان و سودی که هر مشتری در دوره حضورش در کسب و کار شما می تواند ایجاد کند دقت کنید.
58. خود را از رقبا متمایز کنید.
ایجاد محصولات مشابه و تکراری کار سختی نیست. خلق یک محصول تازه است که می تواند شما را از بقیه متمایز کند و برای مدتی از اثرات بد رقابت دور نگه دارد. بنابر این هر زمان که شواهد نشان داد که در میان رقبای دیگرتان تمایزی ندارید وقت آن رسیده است که به سرعت راهی برای تمایز پیدا کنید.با بررسی نقشه سفر مشتری و بهبود حداقل 10 برابری نقاط شناسایی شده در این نقشه می توانید این تمایز را ایجاد کنید.
59. سعی کنید محصول شما به طور همزمان افراد بیشتری را درگیر رقابت کند.
اثر شبکه ای یکی از مهمترین عوامل رشد سریع استارتاپ هاست . اگر مدل کسب و کار شما پلتفرمی است می تواند از این اثر استفاده کند باید با روش های هوشمندانه کاری کنید که همزمان تعداد بیشتری از افراد درگیر محصول شما شوند و از آن استفاده کنند و برای به دست آوردن و یا معرفی آن با هم رقابت کنند.
60. قبل از رقبا محصول خود را روانه بازار کنید.
اولین بودن در یک بازار می تواند به شما کمک کند. همزمان با شما حداقل 6 تیم دیگر در دنیا به دنبال ارائه محصولی بسیار مشابه با شما هستند. پس بر مبنای مطالعه نیاز های مشتری وقتی توانستید به عدد قابل قبولی از میزان پذیرش محصولتان از سوی مشتری برسید، بلافاصله محصول را عرضه کنید و اولین بودن را به دست آورید.
البته یادتان باشد اولین بودن مهم است اما در ادامه رهبری بازار و بهترین بودن را باید به عنوان هدف قرار دهید. در غیر اینصورت به صدها هزار کسب و کاری خواهید پیوست که اولین بودند اما امروز حتی در خاطره های افراد هم حضور ندارند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.