تفاوت لینک فالو و نوفالو چیست؟ – 6 تفاوت آنها
امروزه با توسعه هرچه بیشتر وب سایتها و ورود کسب و کارهای مختلف به فضای اینترنت، سئو (SEO) بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. افزایش سرعت وب سایت، تولید محتوای با کیفیت، استفاده از لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی (شامل لینک فالو و لینک نوفالو) و… از جمله مواردی هستند که هر سایتی برای بهینه تر کردن سئو سایت خود از آنها استفاده میکنند.
وب سایتی که مجموعاً لینک سازی داخلی، خارجی و بک لینک (لینک فالو و لینک نوفالو) بیشتری نسبت به سایر وب سایتها داشته باشد از نظر موتور جستجوی گوگل معتبرتر است و طبیعتاً رتبه بهتری از این موتور جستجو خواهد گرفت. بنابراین سعی کنید در وب سایت خود از اهمیت لینک سازی در سئو خارجی غافل نشوید.
اما نکته مهمی که در سئو سایت تأثیر بسزایی دارد تعداد بیشتر بک لینکهای دریافتی و اعتبار سایتی است که این بک لینکها از آن گرفته میشود. بک لینکها همان لینکهای دریافتی هستند که وب سایت شما از وب سایتهای دیگر میگیرد. برای دریافت بک لینک یا لینک سازی، بهتر است که با دو نوع بک لینک یعنی بک لینک فالو (DoFollow) و بک لینک نوفالو (NoFollow) و همچنین تفاوتهای آنها آشنا شوید.
اهمیت بک لینک در سئو
موتورهای جستجو همیشه به دنبال سرنخ هایی هستند که به وسیله آن وب سایتها را رتبه بندی کنند. از جمله مواردی که موتورهای جستجوی مختلف مثل گوگل آن را در نظر میگیرند، تعداد لینکهایی است که از سایتهای مختلف، لینک به آن صفحه شده است.
به عنوان مثال تصور کنید دو محتوا با موضوع مشابه در دو سایت جداگانه وجود دارد و هر دو کیفیت بالایی نیز دارند. اما یکی از آنها دارای دهها لینک طبیعی است که به آن لینک شده و این لینکها از سایتهای دیگر میباشد. محتوای دیگر نیز تنها یک یا دو لینک طبیعی دارد. گوگل به محتوای اول که لینک سازی طبیعی بیشتری دارد رتبه بهتری میدهد چرا که حدس می زند این محتوا، باکیفیت تر بوده که لینک های بیشتری گرفته و دیگران آن را منبع خود قرار داده اند و این عامل باعث میشود آن محتوا و وب سایت بهتر دیده شود.
لینک فالو (DoFollow) چیست؟
لینک فالو به لینک هایی گفته می شود که اعتبار دامنه را نیز منتقل می کنند. به عبارتی زمانی که شما در مطلب خود یک بک لینک فالو به یک صفحه از وبسایت دیگر می دهید، شما تایید کرده اید که محتوای آن صفحه مورد تایید شماست و به همین دلیل دامین آتوریتی شما نیز به صفحه مقصد منتقل می شود.
بهترین حالت برای سئو خارجی این است که چنین لینک هایی را بدون خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی و کاملا به صورت طبیعی دریافت کنید. اما چون رسیدن به چنین جایگاهی که سایت های با اعتبار دامنه بالا شروع به دادن لینک فالو به یک وبسایت کنند بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن است، ما مجبور هستیم لینک های فالو را با خرید بک لینک و یا خرید رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف ایجاد کنیم.
لینک های فالو به دلیل اینکه اعتبار را نیز منتقل می کنند به شما کمک میکنند تا رتبه بهتری در نتایج گوگل بگیرید و هر چه لینکهای فالو طبیعی بیشتری برای یک سایت وجود داشته باشد آن سایت رتبه بهتری خواهد داشت. اما به این نکته توجه داشته باشید که برعکس این موضوع هم صادق است. یعنی اگر شما در سایت خود به یک صفحه از یک سایت با اسپم اسکور بالا لینک فالو دهید، گوگل از اعتبار شما کم خواهد کرد و این مساله می توانید به سئو سایت شما آسیبی جدی وارد کند.
لینک نوفالو (NoFollow) چیست؟
در گذشته تمامی لینک ها از نوع فالو بودند و لینک نوفالو وجود نداشت. زمانی که افراد به اهمیت لینکهای فالو برای سئو و رتبه گرفتن پی بردند، بعضی از آنها به صورت افراطی شروع به گرفتن بک لینک به تعداد زیاد شدند تا رتبه بهتری از گوگل بگیرند. این افراد لینکهای مختلف را میخریدند و از کامنتها سوء استفاده میکردند. گوگل که این موضوع را متوجه شد، تگ نوفالو (NoFollow) را برای جلوگیری از این فعالیتها معرفی کرد. لینک نوفالو دارای تگ HTML است و به رباتهای گوگل میفهماند که نباید این لینکها را دنبال کنند. بنابراین یک بک لینک نوفالو اعتبار دامنه را به لینک مقصد منتقل نخواهد کرد و به عبارتی محتوای آن را تایید نمی کند.
با استفاده از لینک نوفالو، گوگل متوجه میشود که لینکی که از وب سایت دیگری به سایت ما داده شده مورد تائید آن سایت نیست و این لینک نباید در رتبه بندی تاثیر داده شود. اما همچنان ایندکس این صفحات در موتور جستجوی گوگل انجام می شود. لینک نوفالو برای کاهش اثربخشی انواع خاصی از اسپمها ایجاد شده است و توانسته به بهبود کیفیت نتایج موتورهای جستجو کمک زیادی کند.
افراد مختلف میتوانند روی بک لینک نوفالو کلیک کنند و به سایت جدیدی منتقل شوند اما در نظر موتورهای جستجو این لینکها به چیزی اشاره نمیکنند و کراول نیز نمیشوند. با توجه به اینکه هنوز هم اسپم کردن در کامنتهای مختلف وب سایتها وجود دارد اما با ایجاد تگ نوفالو مقدار آن بسیار کاهش یافته است.
6 تفاوت لینک فالو و نوفالو
حالا که ویژگیهای DoFollow و NoFollow را بررسی کردیم بهتر است که تفاوتهای آن را نیز بررسی کنیم تا دید جامعتری نسبت به آنها پیدا کنیم و بتوانیم به موقع از آنها در محتوای وب سایت خود استفاده کنیم. تفاوتهای لینک فالو و لینک نوفالو عبارت است از:
1- تفاوت در محتواهای مرتبط و غیر مرتبط
اگر در محتوای وب سایت خود از مطلبی نام میبرید که کاربر را به یک سایت خارجی هدایت میکند باید به مرتبط بودن یا نبودن آن مطلب به محتوای شما دقت زیادی کنید. اگر محتوای لینک داده شده با محتوای وب سایت شما مرتبط است بهتر است که لینک فالو باقی بماند. اما اگر محتوایی که به آن لینک دادهاید با محتوای شما نامرتبط است باید به آن لینک نوفالو بدهید.
به عنوان مثال اگر محتوای شما مربوط به موتور اتومبیل است و در محتوای خود به یک سایت فروش قطعات یدکی خودرو لینک میدهید بهتر است که از لینک فالو استفاده کنید. بنابراین تفاوت DoFollow و NoFollow در این مورد این است که لینک فالو در استفاده از محتواهای مرتبط استفاده می شود و لینک نوفالو در استفاده از محتواهای نامرتبط مورد استفاده قرار میگیرد.
2- تفاوت بر اساس تولید کننده محتوا
لینک فالو زمانی استفاده می شود که تولید کننده محتوای منتشر شده خود شما هستید. در مقابل زمانی که تولید کننده محتوا کاربران شما هستند شما باید از لینک نوفالو استفاده کنید. بارها پیش آمده است که کاربران در سایتهای دیگران برای تبلیغ سایت خود لینکهای مختلفی می گذارند. این موضوع در بخش نظرات و یا پست های انجمن زیاد اتفاق می افتد. در این موارد شما باید بی طرف بودن خود را با ایجاد تگ نوفالو نشان دهید. در نتیجه پیج شما امنیت بیشتری دارد و چون رباتهای گوگل این لینکها را دنبال نمی کنند در نتیجه افت رتبه سئو وب سایت شما نیز اتفاق نمی افتد.
3- لینک های داخلی و خارجی
تفاوت دیگر DoFollow و NoFollow اینجاست که شما زمانی که از لینک سازی داخلی استفاده میکنید باید لینک فالو به صفحات دیگر خود بدهید و زمانی که از لینک خارجی می دهید و سایت مورد نظر اعتبار دامنه کمی دارد و شما آن را تایید نمی کنید باید از لینک نوفالو استفاده کنید.
لینک سازی داخلی چون به محتواهای وب سایت خود شما اشاره میکند مشکلی از لحاظ سئو برای شما ایجاد نمیکند و استفاده از لینک فالو برای آنها اشکالی ندارد و بلکه ضروری است چرا که نشان دهنده تایید مطالب خودتان توسط خودتان است. اما لینک به خارج سایت چون ممکن است به وب سایتهای نامعتبر متصل شود ممکن است باعث افت رتبه وب سایت در موتور جستجوی گوگل شود که چاره کار آن استفاده از لینک نوفالو میباشد.
4- تفاوت در بررسی گوگل
لینک های فالو موجود در یک وب سایت توسط رباتهای گوگل دنبال می شود. در واقع رباتهای گوگل به وب سایت شما سر میزنند و در جاهایی که از لینک فالو استفاده کرده باشید به صفحه مورد نظر هدایت میشوند و در رتبه بندی وب سایت شما، وب سایت لینک داده شده را نیز معیار امتیازدهی برای شما قرار میدهند. حال آنکه لینک نوفالو توسط رباتهای گوگل کراول نمیشود و اصلاً پیدایش این لینکها با این هدف بوده است که صاحبان سایتها به گوگل بفهمانند این لینکها نباید دنبال شود.
بنابراین اگر لینک سازی خارجی انجام می دهید و قصد دارید سئو و رتبه بندی سایت خود را بهبود دهید، نیاز دارید که لینک فالو از دیگر سایت ها دریافتّ کنید تا اعتبار دامنه آنها به شما نیز منتقل شود. (نوفالو بودن درصدی از کل لینک های داده شده به سایت شما نشان از طبیعی بودن لینک ها دارد و بهتر است در کنار لینک سازی از نوع فالو گوشه چشمی نیز به گرفتن لینک نوفالو به روش های مختلف داشته باشید تا فرآیند لینکساری خود را طبیعی تر جلوه دهید. گرفتن سوشیال سیگنال نیز در کنار این دو مساله می تواند در طبیعی سازی فرآیند لینک سازی بسیار موثر باشد.)
5- تفاوت در دلایل استفاده از لینک فالو و لینک نوفالو
تفاوت دیگر DoFollow و NoFollow در دلایل استفاده آن است. دلیل استفاده از لینک فالو بهبود سئو وب سایت و افزایش رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل و ایجاد لینک جوس است. حال آنکه دلیل استفاده از لینک نوفالو جلوگیری از نوشتن هرزنامهها، دوری از بک لینکهای پولی، جلوگیری از تکرارهای بیش از حد محتوا و جلوگیری از کاهش اعتبار وب سایت میباشد.
6- تفاوت در نحوه ایجاد لینک فالو و لینک نوفالو
برای ایجاد لینک فالو شما نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. لینکها همگی از ابتدا به صورت لینک فالو هستند. اما اگر به دلایل مختلف به دنبال این هستید که لینک نوفالو ایجاد کنید شما باید لینک را تغییر دهید. تغییر لینک فالو و تبدیل آن به لینک نوفالو کار سختی نیست. برای این کار شما باید rel=”nofollow” را در کد لینک مورد نظر اضافه کنید. با این کار لینک مورد نظر از لینک فالو به لینک نوفالو تغییر پیدا می کند.
چه زمانی از لینک فالو و نوفالو استفاده کنیم؟
اگر در حال تولید محتوا در وب سایت خود هستید بهتر است که زمان استفاده از لینک فالو و لینک نوفالو را بدانید. اگر به خوبی از اهمیت این لینکها و تفاوتهای آنها آگاه نباشید نمیتوانید به درستی از آن استفاده کنید و یا هیچ تغییری در لینک سازی خود نمیدهید که به رباتهای گوگل میفهمانید همه لینکها لینک فالو هستند و این ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد کند.
اضافه کردن لینک وب سایتهای معتبر به محتوای خود باعث میشود تا اعتبار صفحه و اعتبار دامنه وب سایت شما افزایش یابد و در نتیجه رتبه بهتری از گوگل خواهید گرفت. بنابراین از دادن لینک به سایت های خارجی هراس نداشته باشید. به همین علت لینکها به صورت پیش فرض لینک فالو هستند. پس اگر لینکهای استفاده شده شما از وب سایتهای معتبر است بهتر است که به صورت همان DoFollow باقی بمانند. اما مشکل از جایی شروع میشود که شما لینک به وب سایت هایی می دهید که وب سایتهای اسپم و با اعتبار دامنه کم هستند.
استفاده از لینکهای خارجی که به وب سایتهای با کیفیت پایین ختم میشود اعتبار وب سایت شما را نیز کم میکند و اگر گوگل آن وب سایت را جریمه کند احتمال دارد که شما هم جریمه شوید. برای رفع این مشکل باید وب سایتهایی که کیفیت پایینتری دارند را در تگ نوفالو قرار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.