چارچوب یا متدولوژی اسکرام Scrum چیست؟

اسکرام (Scrum) چارچوبی (متدولوژی) است که در آن افراد می توانند درحالی که به شکل خلاقانه و پربار محصولاتی با بالاترین ارزش ممکن ارائه می دهند، مشکلات پیچیدۀ سازگاری طلب را حل کنند.
اسکرام :
-سبک وزن است.
-یادگیری آن ساده است.
-تسلط بر آن دشوار است.
اسکرام چارچوبی برای فرآیندی است که به منظور مدیریت توسعۀ محصولات پیچیده از اوایل دهه نود میلادی به کار گرفته شد. Scrum به خودی خود یک فرآیند و یا شگرد ساخت محصول نیست؛ بلکه چارچوبی است که در آن می توانید شگردها و فرآیندهای گوناگونی را بکار ببندید. Scrum سطح سودمندی روش های توسعه و مدیریت محصولی که پی می گیرید را شفاف می کند، بنابراین می توانید آنها را بهبود بخشیده و پیشرفت کنید.
چارچوب Scrum از تیم های اسکرام و نقش های مرتبط با آنها، رویدادها، مصنوعات و یک سری قوانین تشکیل شده است. هر یک از مؤلفه های درون این چارچوب، هدفی خاص را دنبال می کند که برای عملکرد صحیح و موفقیت Scrum ضروری است. قوانین اسکرام نقش ها، رویدادها و مصنوعات آن را به هم متصل کرده و در مورد تعاملات بین آنها تصمیم گیری می کند.
نظریه اسکرام
چارچوب اسکرام بر پایه نظریه کنترل فرآیند تجربی یا تجربه گرایی بنانهاده شده است. نظریه تجربه گرایی تأکید می کند که دانش از تجربه حاصل می شود و تصمیم گیری بر اساس دانسته هاست. اسکرام به منظور بهینه سازی قدرت پیش بینی و کنترل ریسک از یک روش تکرارشونده (Iterative)، افزایشی (Incremental) استفاده می کند.
هر نوع اجرای مبتنی بر نظریه کنترل فرآیند تجربی را سه رکن اساسی تقویت می کند: شفافیت ، بازرسی و سازگاری.
شفافیت
برای کسانی که مسئول خروجی کار هستند باید زوایای مهم فرآیند، قابلمشاهده و به عبارتی شفاف باشد. ایجاد شفافیت مستلزم تعریف آن زوایا با استفاده از یک استاندارد مشترک است تا همگان درک مشترکی ازآنچه دیده می شود داشته باشند.
به عنوان مثال:
تمام ذینفعان باید برای توصیف فرآیند، از یک زبان مشترک استفاده کنند. کسانی که کار را انجام می دهند و کسانی که کار را تأیید می کنند باید تعریفی روشنی از تکمیل شده (Done) را میان خود به اشتراک بگذارند.
بازرسی
کسانی که از اسکرام استفاده می کنند، باید بهطور مداوم مصنوعات اسکرام و پیشرفت کارها را در مقایسه با یک هدف اسپرینت، مورد بررسی قرار دهند تا ناسازگاری های نامطلوب تشخیص داده شود. بازرسی ها نباید آنقدر مکرر باشد تا به طور کل تبدیل به مانعی بر سر راه شود. این بررسی ها زمانی بیشتر مفید خواهند بود که توسط کارشناسان متخصص در زمان معین انجام پذیرند.
سازگاری
اگر بررسی کننده پس از بازرسی، تشخیص داد که فرآیند از یک یا چند جنبه از حدود قابل قبول خارج شده و ادامه فرآیند به همین شکل باعث غیرقابل پذیرش شدن محصول تولیدی می شود، فرآیند یا آنچه فرآیند بر روی آن انجام می شود باید اصلاح شود. این کار باید در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد تا از انحرافات بیشتر جلوگیری به عمل آید. اسکرام چهار رویداد رسمی زیر را برای بازرسی و سازگاری، همانطور که در بخش رویدادهای اسکرام به آن اشاره شد تجویز کرده است :
1. برنامه ریزی اسپرینت (Sprint Planning)
2. اسکرام روزانه (Daily Scrum)
3. بازبینی اسپرینت (Sprint Review)
4. بازاندیشی اسپرینت (Sprint Retrospective)
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.