ahrefs چیست؟ + 4 کاربرد و 6 مزیت آن
همانطور که میدانید سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به شما کمک میکند در موتورهای جستجویی همچون گوگل بیشتر دیده شوید و سرنخ یا لیدهای ارزشمندی را جذب کنید. اما کار بر روی سئو سایت بدون ابزارهای سئو کار چندان سادهای نیست و حتی میتواند به یک کار غیرممکن تبدیل شود. اینجاست که پای ابزارهای قدرتمند سئو همچون Ahrefs به میان میآید. در این مقاله میخواهیم درباره این ابزار همه کاره صحبت کنیم و ببینیم چگونه میتوانیم سئو سایتمان را به کمک آن بهبود ببخشیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
Ahrefs چیست؟
قبل از اینکه به سراغ مزایا و کاربردهای این ابزار برویم باید تعریف مناسبی از این ابزار محبوب داشته باشیم. Ahrefs یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو موجود در دنیاست که به عنوان یک راه حل همه کاره برای بهبود سئو سایت در میان متخصصان سئو شناخته میشود.
به کمک قابلیت های مختلفی که در این ابزار گنجانده شده است میتوانید کارهای مختلفی انجام دهید و سئو داخلی و سئو خارجی سایت خود را بهینه سازی کنید. همچنین با استفاده از این ابزار بی نظیر میتوانید لینک سازی کنید، رقبایتان را تجزیه و تحلیل نمایید، رتبه خود را در کلمات کلیدی مختلف در موتورهای جستجو رصد کنید و سایت را هم از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهید. به طور خلاصه این ابزار یک ابزار مربوط با سئوست که به سایتها کمک میکند رتبه بالاتری در گوگل و سایر موتورهای جستجو به دست آورند.
کاربردهای Ahrefs
حالا که تا حدودی با این ابزار هوشمند آشنا شدیم بهتر است به سراغ کاربردها و قابلیتهای آن برویم. تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید سایتتان را بهینه سازی کنید و به دنبال یک ابزار همه کاره بگردید که همه چیز را در یک چشم بر هم زدن آنالیز میکند و توصیههای ارزشمندی در اختیارتان میگذارد؟ اگر مشکل شما هم این است و دوست دارید به جای حدس و گمان از روشهای علمی برای بهینه کردن سایت تان استفاده کنید کاربردهایی که در ادامه میگوییم را به خوبی بررسی نمایید. به کمک قابلیتهایی که Ahrefs در اختیار شما قرار میدهد دیگر نگران سئو سایت خود نخواهید بود و همانند افراد متخصص کار خود را به پیش خواهید برد:
1- پیدا کردن فرصت های لینک سازی
بهتر است بدانید که گوگل بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی سایتها دارد. یکی از همین فاکتورها به دست آوردن لینکهای ارزشمند از سایتهای مرتبط و البته قدرتمند است. برای افرادی که با حوزه سئو آشنا نیستند و تخصصی در این زمینه ندارند فرآیند لینک سازی یک فرآیند ترسناک و چالش برانگیز به حساب میآید. با اینحال به کمک ابزار قدرتمند Ahrefs میتوانید رقبای اصلی خود را بررسی کنید و از پروفایل لینکهایشان الگوبرداری نمایید.
در این شرایط نه تنها میتوانید رفتار رقبایتان را در زمینه سئو بسنجید و بررسی کنید بلکه قادر خواهید بود از همین لینکها به نفع سایت خود استفاده کنید. کافیست آدرس سایت رقیب را به این ابزار هوشمند بدهید تا در کسری از ثانیه فهرست لینکهای مرتبط با آن را در اختیارتان قرار دهد.
2- انجام کیورد ریسرچ (تحقیق کلمات کلیدی)
یکی از مهمترین گامها در حوزه سئو سایت تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ است. در هر حوزه بازاریابی که باشید (از سئو گرفته تا بازاریابی محتوایی) باید درک درستی از نیازها و خواستههای مخاطبان خود به دست آورید. برای اینکه بفهمید مشتریان بالقوه شما به دنبال چه چیزی میگردند و برای رفع چه نیازی دست به دامن گوگل میشوند یک روش ساده اما مهم به نام تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که به کمک این ابزار میتوانید کلمات کلیدی که کاربران از آن ها استفاده میکنند را بیابید و سایتتان را بر اساس همین کلمات کلیدی بهینه سازی کنید. اینکار نه تنها در زمان و انرژی شما صرفه جویی میکند بلکه بهترین راه برای یافتن ایدههای محتوایی است.
3- تجزیه و تحلیل رقبا
برای اینکه بتوانید در گوگل بهتر دیده شوید باید درک درستی هم از رقبای خود داشته باشید. گوگل سایت و محتوای شما را بر اساس محتوای رقبایتان رتبه بندی میکند. پس اگر بتوانید جاسوسی رقبا را بکنید و بفهمید سایتشان را چگونه سئو کردهاند قادر خواهید بود راحتتر کار کنید و خودتان را در میان آنها متمایز نمایید. Ahrefs یک ابزار بی نظیر برای تحلیل رقباست و به شما کمک میکند رفتار رقبا را رصد کنید.
4- رصد رتبه کلمات کلیدی
ابزار رصد رتبه کلمات کلیدی که در این ابزار گنجانده شده است برای رصد رتبه کلمات کلیدی شما یک گزینه بی نظیر محسوب میشود. کافیست کلمات کلیدی مورد نظر خود را به این ابزار حرفهای بدهید تا موقعیت شما در خصوص این کلمه کلیدی را در اختیارتان قرار دهد. اگرچه این قابلیت به نظر ساده میرسد اما به کمک آن میتوانید همیشه به روز باشید و موقعیت کلمات کلیدیتان را رصد کنید.
مزایای Ahrefs
در بخش قبلی به کمک قابلیتهایی که در این ابزار وجود دارد گریزی هم به مزایای آن زدیم. در این بخش میخواهیم کمی دقیقتر شویم و ببینیم با خرید اشتراک ahrefs قرار است چه مزایایی به دست آوریم. پس در ادامه همراه ما باشید.
1- شناسایی سریع کلمات کلیدی
همانطور که قبلاً هم گفتیم هیچ چیز به اندازه درک رفتار مخاطبان و نیازهای آنان برای سئو سایت شما ضروری نیست. درک این نیازها به کمک کلمات کلیدی انجام میشود. ابزار Ahrefs یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک میکند کلمات کلیدی مناسب برای گوگل، یاهو، بینگ و یوتیوب را بیابید و از آنها استفاده کنید.
این ابزار کلمات کلیدی که رتبه بالاتری به دست آوردهاند را هم در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از همین اطلاعات میتوانید درباره کلمات کلیدی پر استفاده تصمیم بگیرید و کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان میآورند.
2- بررسی محتوای سایت
محتوایی که برای سایتتان مینویسید باید بر اساس کلمات کلیدی باشد که در مرحله قبل به دست آوردید. به کمک Ahrefs می توانید محتوای سایت را بررسی کنید و ببینید کدام یک از مقالات منتشر شده بیشتر به اشتراک گذاشته و دیده شده است. در چنین شرایطی قادر خواهید بود محتواهایی که عملکرد عالی داشتهاند شناسایی کنید و بر روی آنها بیشتر مانور بدهید. این هم یکی دیگر از مزایایی است که استفاده از این ابزار بی نظیر در اختیارتان قرار میدهد.
3- شناسایی لینکهای شکسته
لینکهای شکسته همان لینکهایی هستند که قبلاً به یک صفحه از سایتتان اشاره داشتند اما در حال حاضر به هیچ کدام از صفحات سایت شما هدایت نمیشوند. اگر بدانید که این لینکها چه مشکلاتی برای سایتتان به وجود میآورند همین امروز دست به کار میشوید و آنها را برطرف میکنید. لینک شکسته در سایت دارید؟ پس ابزار Ahrefs بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. به کمک این ابزار میتوانید این لینکهای شکسته را شناسایی کنید و بر اساس سیاستهای سایتتان با آنها رفتار نمایید.
4- بررسی همه جانبه سایت
Site Audit که ما آن را با عنوان بررسی همه جانبه سایت میشناسیم یکی از کارهای مهمی است که برای بهبود سئو سایتتان باید مدنظر داشته باشید. شما که نمیتوانید یک وبسایت ایجاد کنید و آن را به امان خدا رها کنید. برای اینکه رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست آورید و خودتان را در میان رقبا متمایز کنید باید همه جوانب سایت را بررسی کنید و اشکالات آن را در کمترین زمان ممکن برطرف نمایید. Ahrefs در این شرایط هم به دردتان میخورد و فرآیند بررسی و تحلیل سایت را سرعت میبخشد.
این ابزار خزندههای خاص خود را دارد و به کمک این خزندهها تمام صفحات موجود بر روی سایت شما را میخزد. اگر فکر میکنید خزش تمام صفحات سایت زمانبر است و حوصلهتان را سر میبرد سخت در اشتباهید. سرعت خزش این ابزار بالاتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید. در عرض چند دقیقه همه نقاط قوت و ضعف شما در زمینه سئو مشخص میشود و میتوانید از اطلاعات به دست آمده به نفع سایت خود استفاده کنید.
5- بررسی حجم جستجو (Search volume)
اگر میخواهید بهترین کلمه کلیدی را برای کار بر روی سئو سایتتان پیدا کنید باز هم بهتر است از این ابزار استفاده کنید. این ابزار به شما کمک میکند حجم جستجوی یک کلید واژه را به راحتی پیدا کنید و کلماتی را هدف قرار دهید که در میان کاربرانتان از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و ترافیک خوبی وارد سایتتان میکنند.
6- کمک به پیدا کردن گپ (خلا) محتوایی بین شما و رقبایتان
حتماً برای شما هم پیش آمده است که ایدهای برای تولید محتوای سایتتان نداشته باشید و سردرگم باشید. پیدا کردن ایده برای تولید محتوا آنقدرها هم که فکر میکنید فرآیند سخت و پیچیدهای نیست. به کمک این ابزار میتوانید گپ محتوایی که بین شما و رقبایتان وجود دارد را به راحتی پیدا کنید. در واقع به کمک این قابلیت منحصربهفرد میتوانید بفهمید رقبایتان در حال تولید چه محتوایی هستند و چه کارهایی در این زمینه انجام دادهاند.
7- بررسی تاریخچه SERP
قبل از اینکه بخواهید یک کلمه کلیدی خاص را هدف قرار دهید باید مطمئن شوید که ارزش زمان گذاشتن و کار کردن را دارد. یعنی باید بدانید که آیا این کلمه کلیدی در چند سال اخیر جزء پربازدیدترین کلمات در موتورهای جستجو بوده است یا خیر؟ برای اینکار میتوانید سابقه کلمه کلیدی را در SERP مورد بررسی قرار دهید و عملکرد آن را زیر ذره بین ببرید. بعد از اینکه هر کدام از کلمات کلیدی را بررسی کردید و ارزش آنها را شناختید میتوانید دست به کار شوید و کمپینهایتان را بر اساس این کلمات کلیدی راهاندازی نمایید.
5 ابزار اصلی ahrefs
آیا میدانستید که ahrefs در ابتدا به عنوان یک ابزار کاربردی برای بررسی بک لینکها بود و در این زمینه به شهرت رسید؟ با اینحال همه چیز تغییر کرده است و این ابزار در حال حاضر قابلیتهایی در دل خود دارد که میتواند به بهترین دستیار سئوکاران و صاحبان سایتها تبدیل شود. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله عنوان همه کاره بودن را به این ابزار هوشمند و حرفهای دادیم. دلیل خوبی برای این حرفمان داریم. اگر سری به این سایت بزنید با 5 ابزار کاربردی و البته ویژه روبرو میشوید که هر کدامشان به اندازه چندین ابزار دیگر کارایی دارند. این 5 ابزار عبارتند از:
- Site Explorer
- Content Explorer
- Keyword Explorer
- Rank Tracker
- Site Audit
اجازه بدهید هر کدام از این بخشها را با جزییات بیشتری بررسی کنیم و ببینیم چگونه از این قابلیتهای ارائه شده برای بهتر کردن سئو سایتمان استفاده کنیم.
-
ابزار Site Explorer
این بخش یکی از مهمترین قابلیتهایی است که در ابزار Ahrefs پیدا خواهید کرد. به کمک این بخش میتوانید بکلینکهای سایتتان را آنالیز کنید. تعداد بک لینکهایی که به سایت شما اشاره کردهاند به کمک این بخش قابل شناسایی است. اگر میخواهید ترافیک و بک لینکهای سایت خودتان با رقبا را بررسی کنید این بخش دقیقا برای شما طراحی شده است. دو بخش اصلی درون همین بخش گنجانده شده که یکی از آنها ابزار تحقیق و بررسی ترافیک ارگانیک و دیگری ابزار بررسی بکلینک هاست.
-
ابزار Content Explorer
حتماً شما هم شنیدهاید که میگویند محتوا پادشاه است. هر چند بیشتر افراد بر این باورند که این عبارت کمی اغراق آمیز است اما محتوا یکی از مهمترین و ارزشمندترین دارایی سایت شما به حساب میآید. به کمک محتواست که میتوانید سرنخهای جدیدی به سمت کسبوکارتان هدایت کنید و رتبه سایتتان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. اگر میخواهید عملکرد محتوای سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید باز هم ابزار ahrefs قابلیت بی نظیری برایتان آماده کرده است.
کافیست یک موضوع خاص را در این بخش جستجو کنید. حالا این ابزار دست به کار میشود و در دیتابیس خود که شامل بیش از 2 میلیارد مقاله است، مقالات محبوب را در اختیارتان قرار میدهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید محبوبیت این مقالات بر اساس فاکتورهای سئو همچون ترافیک طبیعی، اشتراک در رسانههای اجتماعی و تعداد بک لینکهای اشاره شده به آن تعیین میشود.
-
ابزار Keyword Explorer
درباره اهمیت کلمه کلیدی در دنیای سئو در بخشهای قبلی صحبت کردیم اما هرچقدر از اهمیت آن بگوییم باز هم کم گفتهایم. کلمات کلیدی یکی از بخشهای مهم برای بهبود سئو سایت شما محسوب میشود. به کمک ابزار Keyword Explorer که در ahrefs گنجانده شده است میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با کمپینهای خود را بیابید و از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. این ابزار بیش از سه میلیارد کلمه کلیدی در دیتابیس خود دارد و به شما کمک میکند بهترین کلمه کلیدی را بر اساس نیازتان پیدا کنید.
یک کلمه کلیدی خاص را در این بخش وارد کنید. حالا این ابزار تلاش میکند اطلاعات متعددی همچون ترافیک تخمینی برای این واژه و تعداد دفعاتی که سرچ شده است را در اختیارتان قرار دهد. اگر در کسب وکاری فعالیت میکنید که رقبای زیادی در مقابلتان صف آرایی کردهاند به کمک این بخش میتوانید بهترین کلمات کلیدی را برای هدف قرار دادن بیابید. علاوه بر همه مزایایی که برای این بخش ذکر کردیم یک قابلیت منحصربهفرد هم در آن گنجانده شده است. به کمک اطلاعات این بخش میتوانید سختی کلمه کلیدی برای رتبه گرفتن را بررسی کنید و ببینید چقدر زمان و انرژی باید روی آن کلمه کلیدی صرف نمایید.
-
ابزار Rank tracker
یکی دیگر از ابزارهایی که در سایت Ahrefs در اختیارتان قرار داده میشود پیگیری و رصد رتبهتان است. این بخش تلاش میکند رتبه سایت شما در گوگل را پیگیری کند و اطلاعات جامع و کاملی در اختیارتان بگذارد. هدف از سئو کردن سایت بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو و دستیابی به موقعیتهای بالاتر است.
به همین دلیل ردیابی و رصد رتبه سایت در گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است و تغییرات آن میتواند اطلاعات منحصربهفردی در اختیار شما قرار دهد. این بخش گزارشهای به دست آمده را به صورت ماهانه، روزانه، هفتگی در اختیار شما قرار میدهد.
-
ابزار Site Audit
قبلاً درباره این قابلیت با هم صحبت کردهایم. زمانی که یک کمپین سئو اجرا میکنید ممکن است مشکلات یا خطاهای مختلفی سر راهتان قرار گیرد. به کمک این بخش میتوانید به طور مرتب وضعیت سایت خود را بررسی کنید و مطمئن شوید همه چیز آنگونه که برنامهریزی کرده بودید در حال انجام است. به کمک این قابلیت میتوانید سایت را تحلیل کنید و مشکلات رایج سئو را که ممکن است برایتان پیش بیاید را کشف کنید. تنها در چنین شرایطی است که میتوانید از سلامت سایت خود اطمینان حاصل کنید و خیالتان از بابت کمپینهای در احال اجرا هم راحت باشد.
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم به معرفی یک ابزار کاربردی و قدرتمند در دنیای سئو بپردازیم. زمانی که سایت خود را راهاندازی میکنیم جذب ترافیک ارگانیک که برخیها آن را به اسم ترافیک طبیعی هم میشناسند یکی از مهمترین اهدافمان خواهد بود. برای رشد این ترافیک نیاز به دیده شدن در موتورهای جستجویی همچون گوگل داریم و باید از تکنیکهای مختلف سئو بهرهمند شویم.
در دنیای دیجیتال امروزی ابزارهای مختلفی برای رصد فعالیتهای سئو وجود دارد اما هیچ کدام از آنها به اندازه ahrefs ارزشمند و کاربردی نیست. همانطور که مشاهده کردید این ابزار قابلیتها و امکانات متعددی در اختیارتان قرار میدهد. به کمک این ابزار میتوانید بک لینک هایتان را بررسی کنید، رتبه سایتتان در موتورهای جستجو را مورد بررسی و رصد قرار دهید، عملکرد محتوایتان را از دید موتورهای جستجو و کاربران بسنجید و کلمات کلیدی پرترافیک و ارزشمند را بیابید. به کمک همین قابلیتهای به ظاهر ساده قادر خواهید بود سایت بهتر و باکیفیتتری بسازید و رشد کسبوکارتان را سرعت ببخشید.
مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می شود:
سوالات متداول
آیا از Ahrefs می توان برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد؟
بله، شما می توانید به کمک این ابزار کیورد ریسرچ با دقت بالا انجام دهید.
ahrefs بهتر است یا semrush؟
هر 2 این ابزارها برای بهینه سازی سئو مناسب هستند. اما معمولا از ahrefs بیشتر برای بررسی استراتژی لینک سازی رقبا و تعریف استراتژی لینک سازی استفاده می شود و از Semrush برای تحلیل و بررسی رقبا
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.