الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ + تاثیر آن بر روی سئو
الگوریتم کبوتر گوگل همان عاملی است که وقتی شما در گوگل عبارت هایی مثل “رستوران های نزدیک من” یا “بیمارستان های نزدیک من” را جستجو می کنید، واقعا رستوران ها و بیمارستان های اطراف شما را در نتایج نشان می دهد.
برخلاف گذشته که گوگل فقط به محتواهای متنی و تصویری اهمیت می داد، امروزه موقعیت مکانی را نیز یک نوع محتوا می شناسد. الگوریتم کبوتر در اصل برای استفاده صحیح از چنین محتوایی در سال 2014 بوجود آمد.
الگوریتم کبوتر گوگل چطور کار می کند؟
همانطور که می دانید در نتایج جستجو کلمات کلیدی مختلف، ابتدا وبسایت هایی که دارای رتبه بالاتری هستند نمایش داده می شوند و به همین ترتیب هرچه به پایین می روید رتبه ها کاهش می یابند. در واقع گوگل از تعداد زیادی فاکتور برای این رتبه بندی ها استفاده می کند که از سال 2014 به بعد موقعیت مکانی و جغرافیایی شما نیز تبدیل به یک فاکتور برای رتبه بندی های گوگل شد.
الگوریتم کبوتر چه تغییراتی را در گوگل بوجود آورده است؟
بعد از وارد شدن الگوریتم کبوتر گوگل در نتایج جستجو تغییراتی بوجود آمد که بر روی رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی داشت. برای مثال اگر قبل از ورود الگوریتم کبوتر، در نتایج جستجو عبارتی مثل “رستوران های تهران”، یکی از رستوران های تجریش تهران را در صدر نتایج به شما نشان می داد، در حال حاضر نشان نمی دهد اما در نتایج جستجو “رستوران های تجریش” نمایش خواهد داد.
شاید فکر کنید این الگوریتم به ضرر این رستوران تمام شده است. اما اینطور نیست! درست است که در نتایج “رستوران های تهران” نمایش داده نمی شود اما از این به بعد قرار است که در نتایج “رستوران های تجریش” در صفحه اول قرار گیرد. به طور قطع افرادی که این عبارت را جستجو می کنند مشتریان بالقوه هستند و احتمال اینکه به آن رستوران مراجعه کنند بسیار زیاد است.
پس تا به اینجا متوجه شدیم که الگوریتم کبوتر گوگل نتایج را بر اساس موقعیت مکانی تغییر می دهد و سپس به کاربر نشان می دهد. در ادامه می خواهیم کمی تخصصی تر به توضیح آن بپردازیم.
از زمانی که الگوریتم کبوتر پدید آمد، میان سئو کارهای حرفه ای همیشه بر سر سودمند و یا مضر بودن آن برای کاربر (فردی که جستجو را انجام می دهد) و سایت ها بحث بوده است. این اختلاف نظرها در نهایت منجر به یک سمینار تخصصی شد که در ادامه پرسش ها و پاسخ های رد و بدل شده در این سمینار را برای شما تعریف خواهیم کرد :
1. آیا الگوریتم کبوتر برای کسب و کارها و کاربران مفید واقع شده است؟
اگر بخواهیم درصد های موجود در نمودار بالا را برای کاربر و کسب و کار با یکدیگر جمع کنیم، 69% افراد فکر می کنند که الگوریتم کبوتر برای کاربر تغییراتی مثبت ایجاد کرده است و 53% افراد فکر می کنند این الگوریتم برای کسب و کار ها تغییراتی منفی به وجود آورده است.
پس نتیجه اینکه این الگوریتم برای کاربران مفیدتر از کسب و کارهاست به این دلیل که الگوریتم کبوتر گوگل برای نمایش نتایج مرتبط به موقعیت مکانی، شما را در مرکز یک دایره فرض می کند و با توجه به شعاعی که برای این دایره در نظر می گیرد نتایج را برای شما لیست می کند.
اما مشکل اینجاست که این دایره خیلی بزرگ نیست و خیلی از کسب و کارهایی که در نزدیک شما قرار دارند را نشان نمی دهد که این یعنی الگوریتم کبوتر برای یک سری از کسب و کارها باعث ضرر می شود و در عین حال به نفع شماست.
2. بعد از اجرای الگوریتم کبوتر، ترافیک وبسایت شما بیشتر شده است یا کمتر؟
خلاصه نتایج این نظرسنجی نشان داده است که الگوریتم کبوتر گوگل در 37% موارد باعث کاهش ترافیک وبسایت و در 28% موارد باعث افزایش ترافیک وبسایت شده است. علاوه بر این 87% دیگر فقط تغییراتی جزئی را احساس کرده اند.
همانطور که دیدید 37% افراد ترافیک وبسایشان کاهش یافته و شدیدا از این بابت ناراحت و عصبانی هستند. اما سوالی که پیش می آید این است که اگر ترافیک ورودی این وبسایت ها کمتر شده آیا کیفیت آن افزایش پیدا نکرده است؟ بعد از بررسی سوال بعد به این جواب نیز خواهیم رسید :
3. آیا نرخ تبدیل ورودی وبسایت هایی که ترافیکشان کاهش یافته بهتر شده است؟
بر اساس این نظرسنجی، 24% افراد کیفیت ترافیکشان بدتر شده و 19% افراد بهتر شده است. علاوه بر این دو دسته 58% افراد هیچ تغییر خاصی را مشاهده نکرده اند.
با توجه به این نتایج مشخص شد الگوریتم کبوتر گوگل حسابی گرد و خاک به پا کرده و باعث تغییری اساسی در نتایج شده است. اصلی ترین دلایل این تغییرات اساسی را می توان کاهش محدوده جغرافیایی نتایج جستجو و تغییر اندازه گروه (Pack) نتایج از 7 مورد به 3 مورد (که در ادامه توضیح خواهیم داد) بیان کرد.
از نظر متخصصین سئو، کاهش ترافیک ورودی برای برخی از سایت ها باعث افزایش نرخ ورودی آنها و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل شده است. برای مثال فرض کنید قبل از بوجود آمدن الگوریتم کبوتر گوگل، اگر 50 کاربر وارد یک سایت می شدند و فقط 8 نفر از آنها تبدیل به مشتری می شدند در حال حاضر و با وجود این الگوریتم اگر 30 نفر وارد وبسایت شما می شود، 15 نفر از آنها به مشتری تبدیل خواهند شد چرا که نتایج با دقت بیشتری به کاربر نمایش داده شده است و احتمال اینکه شما همان چیزی باشید که کاربر می خواهد بسیار زیاد است.
چه کسب و کارهایی بیشترین سود را از الگوریتم کبوتر گوگل بردند؟
تاکنون با ورود هر الگوریتم گوگل تعدادی از کسب و کارها خوشحال و تعدادی دیگر ناراحت شده اند. برای مثال با ورود الگوریتم کبوتر به گوگل، عبارت های مرتبط با کاریابی و املاک های آنلاین به ترتیب 68 و 63 درصد کاهش یافتند که موجب عصبانیت و ناراحتی کسب و کارهایی بسیاری شد. اما اینجا پایان داستان نیست. این الگوریتم با وجود مضر بودن برای برخی کسب و کارها، باعث بوجود آمدن فرصتی جدید در بستر وب شد. اهمیت دادن گوگل به موقعیت مکانی توسط الگوریتم کبوتر، باعث شکل گیری دایرکتوری ها (Directory) شد.
وبسایت های دایرکتوری چه هستند؟
این وبسایت ها مرجعی برای کسب و کارها هستند و کارشان لیست کردن کسب و کارهای اصناف مختلف است. برای مثال اگر شما در گوگل سرچ کنید “فروشگاه های جردن” برای شما لیست تمام فروشگاه های محدوده جردن را نمایش می دهد. با ظهور الگوریتم کبوتر گوگل دایرکتوری های با حجم ترافیک ورودی بسیار بالایی مواجه شدند.
علاوه بر تمامی مواردی که تا به اینجا بررسی کردیم، الگوریتم کبوتر روی ظاهر نتایج جستجو نیز تاثیرگذار بوده است. اگر خاطرتان باشد کمی قبل تر به تغییر اندازه گروه اشاره کردیم. در ادامه می خواهیم توضیحاتی کوتاه درباره آن دهیم. به تصویر زیر توجه کنید :
در تصویر بالا سمت چپ مشاهده می کنید که در نتیجه عبارت لوله کشی (Plumbing) هفت لینک را نمایش داده است که به آن گروه هفتایی گفته می شود و مربوط به قبل از الگوریتم کبوتر است و در تصویر سمت راست فقط 3 نتیجه، آن هم بر اساس موقعیت مکانی را مشاهده می کنید که به گروه سه تایی معروف است و مربوط به بعد از الگوریتم کبوتر می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.