۱۰ ترفند عالی برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
افزایش نرخ تعامل اینستاگرام مساله ای بسیار مهم برای ایجاد یک کسب و کار موفق در بستر این شبکه اجتماعی است. امروزه اینستاگرام، قلب تپنده استراتژی های بازاریابی برای بازاریابان است. می پرسید چرا؟ چون 13% از تمام انسان های زنده موجود بر روی کره زمین، عضو این شبکه اجتماعی هستند. جالب تر آنکه، 80% از این کاربران، دنبال کنندگان پر و پا قرصِ پیج برندها و کسب و کارها هستند.
به خوبی می دانیم که نرخ تعامل یا اینگیجمنت (engagement) در اینستاگرام، بر اساس میزان لایک ها، کامنت ها و تعداد دفعاتی که یک پست توسط مخاطبین به اشتراک گذاشته می شود، محاسبه می شود. بر اساس گزارش منتشر شده توسط Oberlo، این نرخ تعامل، برای شبکه اجتماعی اینستاگرام، در حدود 4.21% است که مقداری است ده برابر بیشتر از آنچه فیسبوک برای پست های منتشر شده محاسبه می کند.
این مقدار همچنین 55 برابر نرخی است که سایت پینترست pinterest برای پست های خود در نظر می گیرد و جالب تر آنکه، تعامل در اینستاگرام 84 برابر بیشتر از نرخی است که توئیتر برای پست های خود محاسبه می کند.
اگرچه به تازگی اپلیکیشن TikTiok توانسته است در این زمینه ورود کرده و در میزان نرخ تعامل با اینستاگرام به رقابت بپردازد. اما با توجه به این کاهش نرخ تعامل در اینستاگرام، فعالان کسب و کارها و پیج ها، همچنان به دنبال راه هایی برای دستیابی به میزان قابل قبولی از نرخ تعامل هستند.
از این رو در ادامه 10 ترفند برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام معرفی می کنیم و درباره هرکدام توضیحاتی را ارائه می کنیم تا به این ترتیب بتوانید پیج های بیزنسی خود را از چالش به وجود آمده در امان نگاه دارید.
معرفی 10 ترفند برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
- همواره در حال پست گذاشتن باشید.
- به جای سخنرانی، قصه گویی کنید.
- یک برند قوی بسازید.
- در بخش بصری قوی ظاهر شوید.
- هشتگ ها را درست انتخاب کنید.
- برای برند خود هشتگ بسازید.
- بر روی محتوای ایجاد شده توسط کاربر متمرکز شوید.
- از گیف ها استفاده کنید.
- از ایموجی ها به صورت هدفمند استفاده کنید.
- از عملکردهای خوبِ خود در اینستاگرام درس بگیرید.
اکنون به ترتیب هر یک از این 10 ترفند افزایش نرخ تعامل اینستاگرام را توضیح داده و بررسی می نماییم تا با استفاده از آن ها بتوانیم به نرخ بالایی از تعامل در اینستاگرام دست پیدا کنیم.
1- همواره در حال پست گذاشتن باشید.
برندها برای افزایش تعداد فالوورهای خود و در نتیجه افزایش نرخ تعامل اینستاگرام، نیاز به فعالیت بالا دارند. اما آن ها چگونه باید این فعالیت قابل توجه برای اینستاگرام را مهیا کنند؟
بر اساس مطالعات انجام شده، گذاشتن یک الی دو پست در هر روز، از نظر اینستاگرام یک فعالیت قابل قبول است و پیجی که چنین فعالیتی داشته باشد، یک پیج پویا و فعال شناخته می شود. البته دانستن این موضوع که پست ها را در چه ساعتی از شبانه روز منتشر کنید نیز به میزان بسیار زیادی در نرخ تعامل اینستاگرام تاثیر دارد. این ساعت ها را می توانید با توجه به الگوریتم اینستاگرام برای پیج خود که از قسمت insight قابل مشاهده است، متوجه شوید.
در بین پیج های مشهور اینستاگرام، پیج هایی مانند FashionNova وجود دارند که در روز بیش از 30 پست منتشر می کنند. به عبارتی برخی از آنها هر نیم ساعت یک پست منتشر می کنند!
جالب است بدانید که این میزان از انتشار پست برای کسب و کارهای بزرگ نه تنها آسیب زننده نیست بلکه باعث می شود این پیج ها بالای چند میلیون فالوور واقعی و فعال داشته باشند. نرخ تعامل برای این پیج با این میزان فعالیت حدود 0.07% است.
مثال دیگر برای اثبات درستی این روند انتشار پست، می تواند پیج National Geographic باشد. این پیج در روز بین 5 الی 7 پست منتشر می کند. از 135 میلیون فالوور واقعی و فعال، می توان به درستی فعالیت و استراتژی این پیج پی برد. نرخ تعامل این پیج در اینستاگرام، 0.24% است.
بنابراین انضباط در پست گذاشتن و تدوام آن را رعایت کنید.
2- به جای سخنرانی، قصه گویی کنید.
برخی از کسب و کارها، فراموش می کنند که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی رنگارنگ و سرشار از زندگی است که مردم در آن تمایل دارند ویدیوهای متنوع تماشا کنند و مخاطب عکس ها و متن های جذاب قرار بگیرند.
بنابراین نوشته های خشک و بی روحی که حاوی یک یا دو مورد جدی و کاری هستند، نمی توانند در این دنیای رنگارنگ، نظر مخاطبین را به خود جلب نمایند. به جای اینکه سخنرانی های خشک و جدی انجام دهید، عکس هایی جذاب و ویدیوهای متنوع تهیه کرده و آن ها را با کپشن هایی کوتاه و جذاب تزیین نمایید.
کپشن نویسی در اینستاگرام بسیار پر اهمیت است. سعی کنید در کپشن داستان های کوتاه و جذابی بنویسید یا در استوری ها موضوعات کوتاه و جذابی را منتشر نمایید. موفق ترین پیج های جهانی که این مورد را به خوبی رعایت می کنند و می توانند مثال درستی برای آن باشند به شرح زیر هستند:
- Airbnb
- Lego
- Red Bull
- Patagonia
- Nike
البته برای آنکه اطلاعات بروزی را انتقال دهیم، لازم است به این مورد نیز اشاره کنیم که نوشتن کپشن های طولانی برخلاف آنچه در گذشته مرسوم نبود، در حال تبدیل شدن به یک ترند است. اما این قبیل کپشن نویسی ها مهارت و ظرافت عمل خاصی می خواهد. لازم است برای این منظور پیج های معتبر و خارجی را رصد کنید و ببینید که آن ها از چه شیوه های نوینی در مسیر پیشرفت خود استفاده می کنند. چرا که خواه ناخواه این پیج ها به رهبران اینستاگرامی تبدیل شده اند و نگاه اکثر مخاطبین به سمت آن ها است.
3- یک برند قوی بسازید.
ایجاد و تقویت هویت برند یکی از مهم ترین راهکارها برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام است. در استوری ها و پست هایتان یک چارچوب مشخص را رعایت نمایید. مثل استفاده از یک رنگ، پترن یا تم مشخصی که متعلق به برند شما باشد و مخاطبین با این موارد به یاد شما بی افتند.
سعی کنید با استفاده از واژه ها و جملاتی به مخاطبین خود این احساس را منتقل کنید که آن ها جزئی از خانواده شما هستند، به این ترتیب می توانید آن ها را نسبت به خود وفادار نگه دارید.
4- در بخش بصری، قوی ظاهر شوید.
چه بخواهیم چه نخواهیم، این یک واقعیت است که در کنار تمام ویژگی ها و امکانات اینستاگرام، آنچه که خوراک اصلی این شبکه اجتماعی را تشکیل می دهد و به عنوان قلب تپنده آن نقش آفرینی می کند، محتوای بصری است.
اینستاگرام جایی است که محتواها در آن شمایل بصری دارند. مقالات، نوشته های طولانی، محتواهای متنی و کپشن های مهم، آموزنده یا خبری، اگر به همراه یک عکس، تصویر یا ویدیوی جذاب ظاهر نشوند، هرگز مطالعه نخواهند شد و اثری در کاربران نخواهند گذاشت.
برای عکس های خود از افکت ها و ادیت هایی استفاده نکنید که حالت طبیعی را از آن ها بگیرد. در این زمینه حتی برخی از پیج ها متعهد به قانون «ادیت بی ادیت» هستند به این معنا که هیچ گونه ویرایشی بر روی تصاویر انجام نمی دهند.
آنچه که تصاویر و ویدیوها از شما نشان می دهند، باید به سبک و سیاق کسب و کار شما بیاید. برای مثال پیج Glossier، تمام تصاویر خود را مستقیم از دوربین عکاسی شده منتشر می کند. بدون آنکه افکت های عجیب یا ادیت های حرفه ای فتوشاپ را بر روی آن ها اعمال نماید.
در انتخاب این شیوه نباید پیرو هیچ پیجی باشید. این ها فقط مثال هایی بودند تا به درک بهتری از آنچه مناسب پیج ماست برسیم. کافی است ببینیم که کسب و کار ما واقعا چه هویتی دارد و اگر یک انسان بود و قرار بود بین مردم حضور پیدا کند، چه لباسی می پوشید. چه رنگی به آن می آمد و چه میزان ادیت و افکت برای آن کافی بود.
5- هشتگ ها را درست انتخاب کنید.
هشتگ در اینستاگرام یکی از مهمترین ترفندها برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام است. آنچه میان کاربران پیج های کاری مرسوم است، استفاده از هشتگ های پر استفاده توسط سایرین است.
در واقع آن ها بر این باورند که باید ابتدای کلمه مربوط به محصولشان را تایپ کنند و ببینند که اینستاگرام چه هشتگ هایی را به آن ها پیشنهاد می کند. سپس بیشترین و پر استفاده ترین هشتگ را انتخاب می کنند. در حالی که با این کار آن ها شانس دیده شدن خود را به حداقل رسانده اند. زمانی که شما هشتگی را انتخاب می کنید که پیش از شما 1000 نفر دیگر نیز از آن استفاده کرده اند، درواقع پست خود را در میان هزاران پست با این هشتگ مشابه پنهان می کنید.
البته این به معنی استفاده از هشتگ هایی نیست که هیچکس دیگری از آن ها استفاده نکرده است. چون در این صورت نیز یعنی هیچ کاربری این هشتگ را جستجو نمی کند تا به واسطه آن بتواند پست شما را مشاهده نماید.
پس چاره چیست؟
برای انتخاب هشتگ درست و مناسب، بهترین کار این است که پست های مشابه پست خود را در اینستاگرام مشاهده کنید و ببینید که آن ها از چه هشتگ هایی استفاده کرده اند. سپس میزان لایک ها و کامنت های دریافت شده توسط آن پست را نیز مورد بررسی قرار دهید. اگر لایک ها و کامنت ها به تعداد قابل توجهی بودند. شما نیز می توانید یکی از مرتبط ترین آن هشتگ ها را برای پست خود استفاده نمایید.
درست است که اینستاگرام اجازه درج 30 هشتگ را به کاربران خود داده است، اما درج 30 هشتگ در انتهای کپشن شما تصویر خوشایندی ندارد و پست شما را بی هدف و بلاتکلیف نشان می دهد.
بیشتر پیج های حرفه ای و مشهور، زیر پست های خود از 3 الی 5 هشتگ استفاده می کنند. بررسی ها نشان داده است که استفاده از 11 هشتگ بهترین و موثرترین نرخ برای این منظور است.
6- برای برند خود هشتگ بسازید.
برای برند خود هشتگ بسازید. این هشتگ باید کوتاه، قابل تایپ کردن، آسان برای به خاطر سپردن و شامل اسم برند شما باشد. این نوع هشتگ سازی سبب می شود رفته رفته شما به یک برند مطرح تبدیل شوید و مردم بتوانند با جستجوی نام برندتان پیج شما را پیدا کرده و آن را مشاهده نمایند. همچنین به مرور زمان اینطور به نظر می رسد که شما جامعه مرتبط با کسب و کار خود را دارا هستید.
7- بر روی محتوای ایجاد شده توسط کاربر متمرکز شوید.
این ترفند، یکی از راهکارهایی است که کمتر کسب و کاری متوجه آن است و تعداد کمی از فعالان پیج های بیزینسی آن را به کار می گیرند. در حالی که یکی از موثرترین و معجزه آساترین ترفندهای ممکن برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام است.
برای انجام این ترفند، می توانید برای مثال از کاربران خود بخواهید که با محصولات شما عکس گرفته و آن ها را در صفحات شخصی خودشان منتشر کنند و از هشتگ مورد نظر شما برای آن ها استفاده نمایند. درواقع با این کار مخاطبین و کاربران دیگر را به تولید محتوای هدفمند برای پیشرفت کسب و کار خود تشویق کرده اید.
8- از گیف (Gif) ها استفاده کنید.
تحقیقات نشان می دهد که مردم اغلب ویدیوهایی را تا انتها تماشا می کنند که 15 ثانیه یا کمتر باشد. بنابراین اگر نمی توانید ویدیوهای طولانی و جذاب تهیه کنید و از طرفی هم نمی خواهید همیشه عکس و تصاویر ثابت را به اشتراک بگذارید، برای ایجاد تنوع و همچنین افزایش نرخ تعامل اینستاگرام، از گیف ها استفاده نمایید.
9- از ایموجی ها به صورت هدفمند استفاده کنید.
استفاده از ایموجی ها نیازمند یک استراتژی دقیق و ظرافت عمل خاصی است. به طوری که به پست ها، کپشن ها و تصاویر شما رنگ و لعاب بخشیده اما به طور افراطی یا غیر رسمی نباشد.
البته در وهله اول باید مطمئن شوید که کسب و کار شما به نحوی است که نیازمند استفاده از ایموجی هاست و استفاده از آنها آسیبی به تصویر برند شما وارد نمی کند. سپس ایموجی هایی مرتبط با محتوای پیج خود را انتخاب کرده و به طور معتدلی از آن ها برای تزیین کپشن های خود استفاده نمایید.
ایموجی ها باید بیانگر حالت روحی کسب و کار شما بوده و با محتوای شما سازگار باشند.
10- از عملکردهای خوبِ خود در اینستاگرام درس بگیرید.
عملکرد پست های خود را زیر نظر داشته باشید. ببینید که کدام یک از پست های منتشر شده توسط شما از تعامل بهتر و بیشتری برخوردار است. وجه اشتراک میان این پست ها را پیدا کنید. به این ترتیب متوجه می شوید که مخاطبین شما از چه نوع محتوایی بیشتر استقبال می کنند. سپس از این نوع محتواها، تصاویر و پست ها بیشتر در تقویم محتوایی خود قرار دهید و تعداد آن ها را به مرور افزایش دهید.
نتیجه گیری
برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام، لازم است که این 10 ترفند را همزمان با هم اجرا نموده و نسبت به آن ها متعهد باشید. البته ترفندهای بسیار زیادی وجود دارند که اینستاگرام آن ها را در مقالات مختلف منتشر کرده و از طریق رسانه های خود به کاربران اطلاع رسانی می کند. اما مهمترین و کارآمد ترین این ترفندها، فهرستی بود که در این مقاله مشاهده کردید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.